Lonsdale kleding verboden in de klas !

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 09:07

Dit heb ik even van een site geplukt (http://www.lonsdalenews.nl)


Mods enzo
De jaren vijftig staan in Europa bekend als de 'Rock and Roll'-tijd. Veel jongeren luisterden naar deze muziekstroming, om zich af te zetten tegen de saaie, gevestigde orde. Vetkuiven, stoere kleding en vooral harde muziek was het motto.

Een reactie op deze vetkuiven (ook wel Greasers genoemd) waren 'The Modernists' (Mods). De Mods droegen hippe kleding en luisterden vooral naar moderne jazz. Mods en Greasers sloegen elkaar regelmatig de hersens in. In de jaren zestig worden het twee andere groepen. De ene groep wordt de Trendies genoemd omdat zij meer aandacht besteedde aan uiterlijk dan aan hun eigen cultuur. De andere groep noemt zichzelf de 'Gang Mods' die hun maffe kleding inruilden voor arbeiderskleding (zoals legerjassen, jeans, bretels en legerschoenen). Het kapsel van deze 'Gang Mods' werd in de loop van de tijd korter en korter. De Mods namen de kort geknipte kapsels over van de immigranten uit West Indië, een oude kolonie van Engeland, die er erg stoer en solidair uitzagen. Ook ontstaat er onder invloed van deze immigranten een nieuwe mix van muziekstijlen. Jazz, Gospel en Rhythm & Blues worden met een Afro-Caribische sound gemixt waaruit de muziekstroming Ska is ontstaan. De muziek klinkt volgens de ouderwetse media onprofessioneel en primitief en zij werd daardoor de muziek van de underdogs (immigranten en de Engelse werkloze arbeidersjeugd). In de muziekstijl en tijdens de feesten lopen blank en zwart door elkaar, beide groepen uiten hun gemeenschappelijke liefde voor dansen en muziek samen.


Eerste skinheads
Ska-muziek heeft vanaf haar ontstaan een directe link gehad met de arbeidersklasse. De eerste verschijnsel-len van de skinheadbeweging zijn eind jaren 60 begin jaren 70 ontstaan. De Engelse Ska-band 'Symarip' heeft als eerste het woord skinhead in een nummer genoemd. De Cubaanse muzikant Laurel Aitken heeft de skinheadcultuur verder verspreid. Hij zong onder andere: "Mijn zus zegt, ze wil geen man, ze wil geen man, als hij geen skin is." De eerste skinheads waren donkergetinte Engelsen met Jamaicaanse ouders, de zogenaamde 'Rude Boys'. De skinheadscène is bij het ontstaan vooral links georiënteerd, veel skinheads zijn betrokken geweest bij feesten en demonstraties tegen racisme. De antiracismecampagnes waren nodig omdat racisme in Engeland steeds vaker voorkwam. Immigranten en blanke arbeidersjeugd hebben het lang goed met elkaar kunnen vinden, totdat reggae een grotere rol in de muziek is gaan spelen. De Engelse arbeidersjeugd herkende zich niet meer in de reggaemuziek omdat deze politiek getint was en opkwam voor de immigranten. Ook het binnendringen van 'Jah' (een geloof met veel aanhang in Jamaica) heeft de Engelse arbeidersjeugd niet kunnen bekoren. De slechte economische omstandigheden, de sterke invloed van het fascistische Engelse National Front en de geruchtmakende 'Rivers of blood' toespraak op 20 april 1968 van de politicus Enoch Powell maken dat de skinheads zich steeds racistischer gaan gedragen. In de toespraak voorzag Powell dat in de toekomst rassenrellen in Engeland zouden ontstaan wat uiteindelijk zou uitmonden in een 'rivier van bloed'. Nadat Powell door de Conservatieve Partij is ontslagen krijgt Powell veel steun uit het arbeidersmilieu. In eerste instantie geven veel skinheads ook steun aan Powell, maar als de media op het verschijnsel duikt, en de Britse politie hun Doc Martens met stalen neuzen als wapens gaat zien, hangen veel skinheads hun arbeiderskleding aan de wilgen. De grote oorzaak waardoor veel skins zijn gestopt met hun cultuur was de aanhoudende negatieve publiciteit rondom het geweld van skinheads tegen immigranten, homo's en het toenemende racisme.

Tweede golf skinheads
Halverwege de jaren zeventig komt er onder invloed van de punkmuziek opnieuw leven in de skinheadcultuur. De opleving blijft aanhouden tot eind jaren zeventig. De skinheadcultuur wordt vooral in de jaren zeventig misbruikt voor politieke doelen door de fascistische partijen British Movement, British National Party en het National Front. Skrewdriver, de bekendste nazi-skin-band, zet zich als eerste band af tegen de punkbeweging. De punkideeën worden ingeruild voor extreemrechtse. Omdat de skinheads en de leiders van extreemrechtse partijen veel ruzie met elkaar maken, groeit de beweging niet verder. Halverwege de jaren tachtig komt er een einde aan de ruzies binnen de skinheadscène, muziek wordt het bindmiddel tussen de verschillende politieke ideeën. Met de oprichting van 'Blood & Honour" (een muziekbeweging) in 1987 wordt een begin gemaakt met het organiseren van de extreemrechtse skinheads. De beweging lijkt een langzame dood te sterven als één van de oprichters van Blood & Honour in 1993 komt te overlijden. Het (racistische) geweld van de skinheads en de negatieve berichtgeving in de media zorgden eveneens voor het inzinken van de skinheadcultuur. Een echte opleving van de skinheadscène vindt eind jaren negentig weer plaats. De extreemrechtse skinheadscène wordt langzaam weer minder extreem door het aantal skinheads dat zegt zich niet meer met politiek te bemoeien. Het is mede onder invloed van de hardcore (punk)scène gekomen dat bands opnieuw teruggaan naar de 'roots'. A-politieke muziek in de stijl van eind jaren zestig en begin jaren zeventig.


Nederland
Momenteel nemen in Nederland de Oi!-skins de grootste plaats in binnen de skinheadscène. Maar de meeste Oi!-skins willen zich niet met politiek bemoeien en stellen het plezier op de voorgrond. De meeste Oi!-skins noemen zichzelf wel 'vaderlandslievend' en hebben rechtse ideeën. Oi!-skinheads moeten niets hebben van gabbers die nu de kleding en de levensstijl van de skinheads kopiëren. Naziskins of Boneheads behoren tot het extreemrechtse deel van de skinheadscène. Het negatieve beeld van skinheads wordt grotendeels door hen bepaald. De naziskins hebben een eigen scène met eigen magazines, maar er vindt wel kruisbestuiving plaats tussen de Oi!-skins en de Boneheads. Muziek lijkt het bindende onderwerp te zijn. Ook is er binnen de skinheadcultuur een groep vrouwen actief die zichzelf 'Renee' noemen. Een klein aantal skinheads behoort tot de linkse scène, zij noemen zichzelf redskins, SHARP-skins (Skinheads Against Racial Prejudice) of RASH-skins (Red and Anarchist Skinheads). Hun invloed is echter niet groot, omdat de skinheadscène gedomineerd wordt door rechtse en extreemrechtse skinheads. Het is duidelijk dat de skinheadscène haar roots heeft in de immigrantenbeweging. Het is daarom juist erg vreemd dat extreemrechtse skinheads lopen te pronken met hun 'blanke wortels'. Zo blank zijn hun wortels blijkbaar niet. De geschiedenis heeft daarnaast geleerd dat het politiseren van een cultuur averechts werkt. Inmiddels is duidelijk geworden dat veel skinheads niets willen weten van partijpolitiek in de skinheadscène. 'De skinheadscène gaat aan politiek ten onder' is daarom een veel gehoorde kreet van skins. Momenteel vindt er in Nederland een opleving van het verschijnsel skinhead plaats. Veel jongeren kopiëren het uiterlijk van de skinheads. Ook binnen de hardcore/punkbeweging ontstaan steeds meer bands die de Oi!-muziek van begin jaren zeventig zijn gaan spelen. Het is een positieve ontwikkeling dat veel bands terug gaan naar de roots, de roots zoals die eind jaren zestig zijn ontstaan. Het was de tijd dat blank en zwart gezamenlijke de cultuur konden beleven. De oude populaire uitspraak in de skinhead-beweging "If the Kids are United" is vandaag de dag wenselijker dan ooit!

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 09:15

gijsenkim schreef:
Misschien omdat die schoenen lekker zitten????

Ik draag zelf ook graag kisten Haha! Haha! Haha!, onder mn rijbroek



Haha!
Ik bedoelde eigenlijk of daar ook een achterliggende gedachte bij hoort.......

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 09:28

De jongeren die deze kleding dragen met een bepaald idee zien zichzelf ook niet als racist, maar als nationalist. "We mogen toch zeker wel van ons eigen land houden" hoorde ik vaak op mijn stage...

Wat ik al eerder zei ik vind het echt jammer dat merken misbruikt worden. Ik snap wel dat ze het verbieden.
Wat ik ook al eerder zei... er zijn ook scholen waar kani en fubu ook al verboden zijn...

maja01
Berichten: 177
Geregistreerd: 21-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 09:31

Thirza schreef:
rode veters is wel racistisch dat staat voor het bloed van de door jou dood geschopte neger
(zeggen ze)



Mmm, rare draai hebben ze eraan gegeven... maar het is toch echt een punkstatement zoals Draumpje al aangeeft...

Maar goed niet van belang,... je kunt aan elke kleur veter wel een stelling ophangen...

Meestal is voor mij het onderscheid tussen punker en racist wel duidelijk...
Ben het er ook niet helemaal mee eens dat ze Lonsdale kleding op school gaan verbieden... schiet je niks mee op.. die tweedeling blijft toch wel.... maar wellicht kun je er agressie naar elkaar toe mee voorkomen? ...

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:09

maja01 schreef:
Mmm, rare draai hebben ze eraan gegeven... maar het is toch echt een punkstatement zoals Draumpje al aangeeft...

Maar goed niet van belang,... je kunt aan elke kleur veter wel een stelling ophangen...

Meestal is voor mij het onderscheid tussen punker en racist wel duidelijk...
Ben het er ook niet helemaal mee eens dat ze Lonsdale kleding op school gaan verbieden... schiet je niks mee op.. die tweedeling blijft toch wel.... maar wellicht kun je er agressie naar elkaar toe mee voorkomen? ...

Ze verzinnen wel een nieuwe manier of dragen weer een ander merk.
Dan staat dat weer voor hun "cultuur".

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:17

't blijft zo krom als een hoepel.

Als ik een nederlands vlaggetje van 3 bij 3 cm op mijn bomber draag word ik ook uitgemaakt voor een racist. (even voor de duidelijkheid, ik ben een nationalist ipv racist)

Maar hier om de hoek (zwarte markt) worden leren jassen verkocht met een 1 mtr grote turkse of marrokaanse vlag achter op de rug. Verward

Wie wordt hier nou gediscrimineerd....

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:18

Thirza schreef:
ik draag ook lonsdale en ga ook ieder weekend naar hardcore feesten ik heb ook kisten en Dr. martens
maar juist als je naar feesten gaat dan zie je die kleine kindjes rondlopen op hun ozo stoere manier en hun rare uitingen en sommige kunnen hun rechter arm niet meer buigen die blijft gewoon omhoog staan.
doordat die kindjes er zo bij lopen vind ik het niet vreemd dat ze het niet meer mogen dragen op die school.



hahaha wat je zegt dat klopt.
maar ik merk niet eens dat die kleine "stoere" binky's er lopen, ik loop ze gewoon omver.
ik vind wel dat ze meer op leeftijden moeten controleren op feesten, soms is het net een kinderdisco.
na 12 uur begint meestal het echte feest pas, en dan komen die kleine stoere kindjes niet voor.
ik zie genoeg lonsdale op feesten, ook bij negers en turken.
en we gaan allemaal naar een feest met het idee dat we allemaal vand ezelfde muziek houden, dus meestal is de kleding ook hetzelfde.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:40

gijsenkim schreef:
Waarom mag wel lonsdale kleding verboden worden maar niet sluiers? Sluiers zijn ook een manier van uitdrukken..........

Sluiers zijn niet kwetsend of provocerend

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 12:06

Malibu schreef:
't blijft zo krom als een hoepel.

Als ik een nederlands vlaggetje van 3 bij 3 cm op mijn bomber draag word ik ook uitgemaakt voor een racist. (even voor de duidelijkheid, ik ben een nationalist ipv racist)

Maar hier om de hoek (zwarte markt) worden leren jassen verkocht met een 1 mtr grote turkse of marrokaanse vlag achter op de rug. Verward

Wie wordt hier nou gediscrimineerd....



ik ben ook een racist (denken veel mensen) omdat ik die tattoo op mijn rug heb. Maar zodra ze me leren kennen weten ze gelukkig beter.
en als een ander het heeft van een ander land is het idd niet zo.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 12:10

Maar heb je die tattoo dan ook gezet voor dat londsdale doel zeg maar opkomen voor je land......begrijp je me Lachen

Glenurtje

Berichten: 387
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Noord Brabant, Herpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:04

Ik zag gisteren trouwens op het kaartje wat aan de lonsdale truien hangt staan: Lonsdale loves all colours (geloof ik). Was me nog nooit op gevallen... Maar ik vind het wel goed dat ze dat er op zetten!

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:52

Nationalisten zijn ook fout

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 13:55

jeanie schreef:
Nationalisten zijn ook fout


Mag ik vragen waarom je dat vind?

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:55

Citaat:
Nationalisten zijn ook fout


O, en waarom dan?

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:00

Glenurtje schreef:
Ik zag gisteren trouwens op het kaartje wat aan de lonsdale truien hangt staan: Lonsdale loves all colours (geloof ik). Was me nog nooit op gevallen... Maar ik vind het wel goed dat ze dat er op zetten!

klopt staat er ook.

Steffietow

Berichten: 353
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: NL [tilburg ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:03

Belachelijk, Lonsdale is ontworpen door een neger.

nou zo ik wist dat niet dat het door een neger is ontworpen Scheve mond
hmm bij ons in belgie word het vaak ook geassosierd (hoop dat ik het goed schrijf Schijnheilig Bloos ) met rastistische jongeren
maar zolang der niemand last van heeft waarom zouden ze het dan niet mogen dragen Verward nou ja

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:06

Malibu schreef:
O, en waarom dan?


Zijn rechts en daar heb ik niets mee, zogenaamd lands eer hoog houden. Ik zie mezelf liever als wereldburger.

_Rijkie_
Berichten: 3431
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Verwegiestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:11

jeanie schreef:
Zijn rechts en daar heb ik niets mee, zogenaamd lands eer hoog houden. Ik zie mezelf liever als wereldburger.

JIJ ziet jezelf als wereldburger en dat betekend NIET dat nationalisten fout zijn!

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:13

Jawel hoor, zijn vaak verschrikkelijk normatief en iedereen moet aan die norm voldoen.
Val je buiten die norm dan kan je oprotten..............

marouska

Berichten: 595
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:21

echt belachelijk!!!dan zijn er trouwens nog wel een paar merken die je dan kan dragen....als ze wel racistisch zijn, zullen ze het nu alleen maar erger maken!!

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:22

De site www.vvn.nu ziet er ook niet echt gezellig uit.... Scheve mond

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:24

Citaat:
Zijn rechts en daar heb ik niets mee, zogenaamd lands eer hoog houden. Ik zie mezelf liever als wereldburger.


Lekker oppervlakkig Verward

Ik ben gewoon trots op nederland en daar is niks 'fout' aan. En als er oorlog uitbreekt, zal ik dit land ook verdedigen.

Fijne wereldburger, landen als china, thailand etc worden de mensenrechten nog steeds geschonden!
We zijn ook 1 van de weinige landen die zijn begrotings te kort binnen de afgesproken percentage houdt en grote landen als Frankrijk en Duitsland overschrijden die grens ruimschoots en verspillen 'ons' geld. Sorry, maar als 'wereldburger' hoef je dan echt niet trots te wezen op wat je vertegnwoordigt.

Laat mij dan maar een 'foute' nationalist zijn, maar ik hier geboren en getogen en daar ben ik trots op.
Daar hoef ik geen lands eer voor hoog te houden, dat doet Nederland zelf al...

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:26

Nationalisme:
De belangrijkste kenmerken van nationalisme zijn exclusiviteit en uitsluiting. Bij nationalistische retoriek wordt de eigen natie – vaak zeer emotioneel en in mythische bewoordingen – beschreven in termen van het eigen volk dat een eigen geschiedenis en een eigen cultuur heeft. In de ogen van de nationalist kan niet iedereen zomaar tot die eigen natie toetreden. Alleen iemand die in en uit het volk geboren is, is lid van dat volk. Vreemdelingen, migranten, allochtonen, zelfs mensen die door naturalisatie tot de natie toetreden, blijven tot in volgende generaties buitenstaanders, tweederangs burgers, die eigenlijk niet tot dit ‘eigen’ volk behoren.

Oke, iedereen zijn eigen mening hoor, maar ik word hier echt naar van.

_Rijkie_
Berichten: 3431
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Verwegiestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:26

Malibu schreef:
Lekker oppervlakkig Verward

Ik ben gewoon trots op nederland en daar is niks 'fout' aan. En als er oorlog uitbreekt, zal ik dit land ook verdedigen.

Fijne wereldburger, landen als china, thailand etc worden de mensenrechten nog steeds geschonden!
We zijn ook 1 van de weinige landen die zijn begrotings te kort binnen de afgesproken percentage houdt en grote landen als Frankrijk en Duitsland overschrijden die grens ruimschoots en verspillen 'ons' geld. Sorry, maar als 'wereldburger' hoef je dan echt niet trots te wezen op wat je vertegnwoordigt.

Laat mij dan maar een 'foute' nationalist zijn, maar ik hier geboren en getogen en daar ben ik trots op.
Daar hoef ik geen lands eer voor hoog te houden, dat doet Nederland zelf al...


OK dan!

Met jou kan ik praten, ik ben het helemaal met je eens!!

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:32

Voor de zomer werd mij vertelt dat het foute kleding was, ik had er nog niet eerder van gehoord.
Ik begrijp het ook niet echt, mijn zoon heeft ook een paar kledingstukken van dit merk en ik vindt het netjes en mooi.
Wie legt nu eigenlijk de nadruk erop dat het foute kleding is?
In dit geval de school, gaat de jeugd dan niet nog harder trappen???????????
Vindt het moeilijk, maar aan de kleding mankeert niets in mijn ogen.
Degene die mij aansprak was een moeder van een leerling op Dockinga College.