Hooi,

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Hooi,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 12:59

ik heb laatst hooi gekocht voor de komende winter. Het is geoogst in de 1e of 2e week van augustus, de enige (?) weken dat het hier zo warm was en het niet regende. Het hooi heeft dus geen druppel regen gezien en was goed droog toen het naar binnen gehaald werd. Het bevat ook nauwellijks stof. Toch ruikt het een beetje muf. Kan dit te maken hebben met het feit dat het gras al redelijk rijp was toen het gesneden kon worden? Of weet iemand anders een verklaring. Iemand vergelijkbare ervaringen?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:30

Als het muf ruikt dan is dat voor mij een teken dat het toch niet droog genoeg was om als hooi geprest te worden. om goed hooi te hebben zou dat minimum 9 dagen heel droog en mooi weer hebben.

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:37

Hooi Piet,

Aan het gras (leeftijd / lengte) kan het (volgens mij) absoluut niet liggen. Wij hooiden vroeger als het allemaal mee zat 3 keer per jaar, in april, juni en augustus en hebben zoiets nog nooit meegemaakt.

Wel kan het liggen aan de droging (niet vaak genoeg gekeerd, te kort, te lang of toch nog nat geweest?), als het gras bv erg lang is duurt het drogen ook wat langer en het kan ook nog liggen aan het transport of de opslag!

Wij laten trouwens het nieuwe hooi minimaal een maand liggen voor we het gebruiken. Zal eens vragen waarom dat zo is. Dacht dat het te maken had met broei of tot rust komen ofzo!

Ik zou ff een babbeltje maken met degene van wie je het hooi hebt gekocht!

pompom

Berichten: 367
Geregistreerd: 05-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:06

Waarschijnlijk toch te nat geperst.....

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:01

petraaken schreef:
Als het muf ruikt dan is dat voor mij een teken dat het toch niet droog genoeg was om als hooi geprest te worden. om goed hooi te hebben zou dat minimum 9 dagen heel droog en mooi weer hebben.


9 dagen??? dat is wel heel errug lang hoor!

Wij hooien altijd zelf, hebben altijd perfect hooi maar onze 1e keer van dit jaar was ook niet wat het moet zijn. Ook een beetje muf hooi, dit hooi heeft een helaas een regenbuitje gehad dus het zal daar aan liggen, ik denk dat het bij jou hooi toch ook zoiets zal zijn.

Onze 2e keer hooi van het land is geweldig, dat wordt weer smullen voor de paarden!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:51

yolande"]
Wel kan het liggen aan de droging (niet vaak genoeg gekeerd, te kort, te lang of toch nog nat geweest?)
[/quote]
Hier dacht ik ook aan.

[quote="petraaken schreef:
om goed hooi te hebben zou dat minimum 9 dagen heel droog en mooi weer hebben

Dat vind ik wel erg lang hoor, dan gaat het zowat verpieteren.