ruiterbewijs verplciht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
leintje24
Berichten: 507
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: alphen aan den rijn

ruiterbewijs verplciht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 16:35

Weet iemand of het ruiterbewijs verplicht is als je op de weg rijd?? ik ben wel vezekerd enzo, maar ja iemand zei laatst dat het verplicht was, maaar ik kan nergens op internet vinden dat dit zo is

groetjes marjolein


wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:05

Nee, het gekke is dat het ruiterbewijs alleen verplicht is in sommige natuurgebeiden, zoals op de veluwe.
Op de openbare weg mag iedereen rijden en voor het bos moet je een rijbewijs halen, erg vreemd allemaal, maar wie ben ik.

Nieuw profiel! Eindelijk

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:31

Het is nog niet verplicht maar ze zeggen al een aantal jaren dat dat wel gaat komen. (daarom heb ik 'm destijds ook gehaald)
In een aantal natuurgebieden is het ruiterbewijs idd wel al verplicht.

.

aimaran
Berichten: 10
Geregistreerd: 29-08-04
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 22:06

In veel delen van Nederland is het ruiterbewijs verplicht, het gaat ook landelijk ingevoerd worden en men spreekt al over de termijn van 1 jaar,...ieder geval ben je ook voor ongevallen verzekerd door het ruiterbwijs...het kan flink oplopen een ongeluk zit in een klein hoekje.

Miss_Cally

Berichten: 904
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 22:11

om met een manege paard of pony op de weg te rijden heb je toch wel een ruiterbewijs nodig??

C hartje D

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 22:15

Het ruiterbewijs is echt onzin. Je bent al verzekerd via je gewone WA verzekering, die iedereen heeft( er zijn altijd een paar mensen die dat niet hebben, deze uitgezonderd)
Het RB heeft misschien zin als ze die onzinnig ouderwetse verkeersregels voor mensen te paard(deze stammen volgens mij nog uit de vorige eeuw)eens gaan moderniseren.
Kinderen bij mij op stal moesten persé op de ontzettend drukke doorgaande weg rijden (ze gaan daar 80) terwijl er aan de overkant van het water een rustig, breed en goed te berijden fietspad is, even de brug over...je kunt je toch niet voorstellen dat dit tijdens de rijproef van het ruiterbewijs was? Toch is het zo!

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 22:56

iwayalover schreef:
Het is nog niet verplicht maar ze zeggen al een aantal jaren dat dat wel gaat komen. (daarom heb ik 'm destijds ook gehaald)
In een aantal natuurgebieden is het ruiterbewijs idd wel al verplicht.


Heb hem in 1990 gehaald en toen zeiden ze dat ook al en nu nog steeds. Tong uitsteken

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 23:27

aimaran schreef:
In veel delen van Nederland is het ruiterbewijs verplicht, het gaat ook landelijk ingevoerd worden en men spreekt al over de termijn van 1 jaar,...ieder geval ben je ook voor ongevallen verzekerd door het ruiterbwijs...het kan flink oplopen een ongeluk zit in een klein hoekje.

Klets...
Het is maar op een paar plekken in NL verplicht en dat worden eerder minder plekken dan meer. Juridisch heeft het geen status en landelijk ingevoerd wordt het alleen maar in de gedachtenwereld van de SRR.
De verzekering is al net zo'n loos argument, je bent namelijk via je gewone WA hiervoor al verzekerd.
Ook met manegepaarden mag je gewoon rondhobbelen in dit landje.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:05

ik heb gehoord dat het vanaf 2005 verplicht zou gaan worden, maar geen flauw idee of dat ook echt gaat gebeuren

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:34

HorseyLover schreef:
ik heb gehoord dat het vanaf 2005 verplicht zou gaan worden, maar geen flauw idee of dat ook echt gaat gebeuren

Nee, dat zeg je verkeerd, het wordt volgend jaar verplicht, je weet wel, volgend jaar................
Ik heb mijn ruiterbewijs al van '87, toen zou het ook over een paar jaar verplicht worden; een paar jaar..............

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 08:18

Het is alleen verplicht in terrein van Staatsbosbeheer, verder niet. Sommige maneges stellen het verplicht als je een paard wilt huren, dan kunnen ze ervan uit gaan dat je wat kan rijden en de regels zou moeten weten. Verzekering kan handig zijn, maar je hebt natuurlijk altijd nog je eigen verplichte WA verzekering achter de hand.

connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 08:44

Nee, haha tenminste ik rijd ook altijd gewoon op de weg en als de boswachter komt gebeurt er niks, haha. als er een ruiterpas s moet je daar natuurlijk wel op gaan.
ruiterbewijs is daar niet voor verplicht
su cces

I Love Horses!!
Lady k hou van je!, Luv jah voor altijd!
Profiel veranderd: 26-01-04

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 08:47

Ik vind eht zowiezo onzin eigelijk. En dat ding is maar 2(correct me if i'm wrong) jaar geldig, dan moet je weer betalen oid. En als het verplicht wordt, hoe wilde ze dat dan gaan controleren? Politie op pad sturen...?

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 09:07

dat doen ze niet want ze hebben al een tekort aan politie Tong uitsteken Ze gaan echt geen moeite doen hoor om in alle gebieden ruiterbewijs in te voeren hoe groot is de kans dat ze je betrappen Scheve mond ...Willen ze flitspalen langs de ruiterpaden zetten...moet iedereen nummerplaatje op de kont van et paard plakken en kunnen ze zien of je ruiterbewijs hebt zo niet krijg je boete thuis gestuurd Tong uitsteken Die mensen zijn veel te lui en indd ze zeggen het al EEUWEN!

#FriezenGek 1#
L1 + 13 Met Neelke de Super Fries....
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=752593&hilit=

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:31

Een RB is bij ons wel verplicht als je op de openbare weg wil rijden net zoals een menbewijs
In het bos heb je een vergunning en een RB nodig !
Of dat buiten het gooi/vechtstreek en eemland ook zo is weet ik niet

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:39

Ik ga ook het ruiterbewijs halen in oktober. Simpel omdat ik zonder niet mag buitenrijden van mijn ouders en van de eigenaren van mijn leasepaarden. Ik vind het ook helemaal niet erg om hem te gaan halen, want je leert er alleen maar meer van. Zelfs dingen die helemaal onbekend zijn voor mij kom ik nu te weten of althans moet ik kunnen weten. Ik heb wel het verhaal gehoord van een meisje die in Schiedam woont en die toen ging buitenrijden met haar pony gewoon op een landweggetje. Opeens kwam er een agent naar haar toe en ze moest haar ruiterbewijs laten zien. Die had ze niet en daarom kreeg ze een boete van € 40. Toch weggegooid geld Knipoog En waar zij reed was niet een natuurgebied maar gewoon een landweggetje in de buurt van de manege.
Zo zie ik maar dat ik hem zelfs daarvoor ook gaat halen. En natuurlijk ook omdat je gelijk dan verzekerd bent. Dus ja ik vind als iemand gaat buitenrijden met een (eigen) paard dat diegene gewoon een ruiterbewijs moet hebben. Dus ik ben voor het verplichten OK dan!

Ray --» M`n Tinker


ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 11:57

pony25 schreef:
Een RB is bij ons wel verplicht als je op de openbare weg wil rijden net zoals een menbewijs
In het bos heb je een vergunning en een RB nodig !
Of dat buiten het gooi/vechtstreek en eemland ook zo is weet ik niet

Ruiterbewijs op de openbare weg? Lijkt me sterk. het ruiterbewijs heeft geen juridische status en kan dus nooit verplicht zijn op de openbare weg!

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 23:05

Ruiterbewijs en koetsiersbewijs zijn NIET verplicht op de openbare weg.
En dat alleen in de terreinen van staatsbosbeheer het ruiterbewijs verplicht is, dat is ook onzin, want hier rijden we in gebieden van natuurmonumenten en daar is het nog verplicht.
Verder gaat er nu ook al een poos het verhaal rond dat het ruiterbewijs/koetsiersbewijs afgeschaft kan worden.
Dit omdat het geld wat je om de 2 jaar weer moet betalen eigenlijk ten goede moet komen voor het onderhoud van de paden. En aangezien het niet gebeurd, en de bosbeheerder niet het geld van de Stichting Recreatie Ruiter krijgt zijn ze juist hier op de veluwe etc, van plan om het ruiterbewijs af te schaffen en over te gaan op vergunning.
Zodat het geld wel naar het onderhpud van de paden gaat.

Dus zolang dit verhaal nog rond gaat, kan ik me echt niet voorstellen dat het verplicht word!

Nieuw profiel! Eindelijk

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 23:07

O ja, de controlevan het ruiterbewijs/koetsiersbewijs word uitgevoerd door de boswachter.
De politie heeft in het bos daar niks over te zeggen, en de boswachter niet op de openbare weg.
Dus dat iemand van een politie op de openbare weg een bekeuring krijgt van 40 euro, dat lijkt me heel erg onwaarschijnlijk. Want het ruiterbewijs is NIET verplicht op openbare weg, dus iedere kneus, die nog nooit op een paard heeft gezeten mag rijden op de openbare weg!

Nieuw profiel! Eindelijk

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 00:21

bij ons in de buurt ..is het ruiterbewijs dus wel verplicht.
dat is dan gewoon op de weg..wel vlak bij een natuurgebied en waar ook ruiterpaden gaan komen over een jaar maar ik ben hier nu al een paar keer (lees4x) aangehouden of ik wel in het bezit van een ruiterbewijs ben..anders heb je een boete van 20 eurie aan je broek.

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:28

nano schreef:
bij ons in de buurt ..is het ruiterbewijs dus wel verplicht.
dat is dan gewoon op de weg..wel vlak bij een natuurgebied en waar ook ruiterpaden gaan komen over een jaar maar ik ben hier nu al een paar keer (lees4x) aangehouden of ik wel in het bezit van een ruiterbewijs ben..anders heb je een boete van 20 eurie aan je broek.


Ik kwam vandaag nog smeris tegen, en heb geen boete gehad, alleen een zwaaiende hand
Is niet verplicht, komt pas over een paar jaar

Extensions voor paarden!

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:31

jaah en nou wil ik toch wel mn ruiterbewijs halen met nog andere mensen van stal ,maar ik zit me suf te zoeken op internet om een dichtbijzinde plek te zoeken waar ze het weer doen.
wie weet waar je dat ken vinden?
wil diegen me PB en ? thnx

Beter een pony die steigert, dan een paard dat weigert.
....

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:35

MOHGirl schreef:
Ik kwam vandaag nog smeris tegen, en heb geen boete gehad, alleen een zwaaiende hand
Is niet verplicht, komt pas over een paar jaar

ik ben toch echt hier in uithoor al twee keer aangehouden dus dat ze naar jou nou net hebben lopen zwaaien kan ik ook niks aan doen

Tancreda4

Berichten: 24019
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:40

Ik vroeg het me idd ook af, omadt ik nu ook zo nu en dan ga buitenrijden met m'n verzorgpaardje...
Maar ze zeggen idd dat het niet verplicht is...

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:46

Ik rijd ook gewoon zonder ruiterbewijs buiten met m'n verzorgpony...
En nog nooit aangehouden ofzo!

    If you can dream it, you can do it ...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bowo, Googlebot, Josien_, Mandy73_unes, noor14 en 83 bezoekers