tot wanneer mugje zomerexzeem actief?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

tot wanneer mugje zomerexzeem actief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 20:41

zoals de titel al zegt, vraag ik me af tot wanneer de mugjes actief zijn. mijn pony moet namelijk naar buiten en heeft last van exzeem en heeft daar een deken om. maar met regen word die dan dus nat, aangezien ze niet altijd naar binnen gaat als het regent.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:50

Het seizoen loopt (als ik het goed zeg) van april tot oktober.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:50

tja, voorlopig zou ik die deken nog even oplaten
zowiezo tot eind oktober

LianneJantje
Berichten: 487
Geregistreerd: 22-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:55

Die is er niet tot een bepaalde datum, maar tot wanneer het voor het eerst heeft gevroren. Dus na de de eerste keer vriezen is hij weg.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 21:08

Volgens mij hebben die mugjes hun langste tijd gehad met dit weer. Haha!
Bij mij hebben ze er in ieder geval geen hinder meer van...maar ja, ze hadden dan ook geen zomerexceem maar zijn alleen gevoelig voor die vervelende mugjes. Ik moet wel zeggen dat ik enkele weken terug 1 van de pony's heb gewassen met teershampoo omdat ze begon te schuren.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 21:23

Staat je pony op stal? Dat vind ik knap, met exceem. Mijne stond met deken.. heeft 2 dekens gemold op nekgedeelte. Nu had ik nekdeel terug geslagen, kwam vanmiddag, lag gehele dek op de grond. Heel zijn manenkam is hard, bulten en kaal. Hij krast dus zijn manen eraf..ja, balen.. ik kan er niks meer tegen doen. Staat nu dus zonder deken en met exceem...
Mugjes zijn er nog wel.. overdag he, zeker met het zonnetje.

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:08

Ik neem aan dat je een Boett of daarop lijkende deken hebt, die kunnen gewoon nat worden en drogen ook gewoon weer op. Geen reden om hem binnen te zetten omdat de deken anders nat word.
Het eczeem seizoen begint als de temperatuur ongeveer boven de 10 graden komt en eindigt als de temperatuur er weer onder komt. Ik ben nog aan het uitvogelen waarom de muggen zulke kou kleumen zijn, ik vermoed dat het iets met de voortplanting te maken heeft (daarom prikken ze ook, de vrouwtjes hebben bloed nodig voor hun kroost, ik vermoed dat het als de temp. onder de 10 graden komt te koud is voor kleintjes) of misschien vriezen ze wel dood, net zoals wespen (die waren het toch?) enzo, en komen daarna de eieren uit. Of zullen ze een winterslaap houden? Lijkt me niet waarschijnlijk...

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 11:41

nee, mijn ponys staan nu in de wei waar ze een schattig schuilstalletje hebben. hun eigen stallen worden verbouwt. ik heb gewoon een vliegendeken met hele kleine mazen. model imerial riding, lijkt niet echt op een boett deken. vandaar mijn vraag.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 11:43

en dat de deken nog heel is heeft er denk ik mee te maken dat ze er niet super extreme vorm heeft ofzo. het is meer haar staart die ze kaal schuurt, het is ook niet meer zo erg als 2 jaar geleden, toen ie helemaal rood en dik was.