Bijrijder bij Z2-paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Bijrijder bij Z2-paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 10:02

Omdat ik bang ben dat ik het de komende tijd toch wel druk ga krijgen met alles rondom het nieuwe huis, verbouwingen e.d. ben ik aan het overwegen om voor een bijrijder uit te kijken.
Het liefst zou ik het natuurlijk door mijn instructeur laten doen, maar ik wil nu natuurlijk zoveel mogelijk geld besparen dus dat is even geen optie.

Maar is een bijrijder te combineren als je zelf je wedstrijden op Z2-niveau wilt blijven rijden?
Ik snap best dat bijrijders op dat niveau niet voor het oprapen liggen dus ik zal dan met iemand in zee moeten gaan die op lager niveau rijdt.
Zou je paard dan nog voldoende op niveau kunnen blijven om zelf actief te starten?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:15

tsja het ligt er ook aan hoe vaak die bijrijder nodig is maar ik denk dat als je paard 2x in de week op iets minder niveau loopt maar toch wel echt gereden word dat dat helemaal geen kwaad kan zolang jullie rijstijlen niet mijlen ver uit elkaar liggen is het volgens mij best te doen... alleen ik denk wel dat het moeilijk word dus dan zou ik nu maar alvast beginnen met zoeken...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:18

Waarom niet?.

Je moet net die ene vinden waar het mee klikt die hem in beweging houdt die hem die aandacht kan geven waar jij net de tijd niet voor hebt. bv longeren en dat ene buitenritje lekker rommelen met hem. Dan als jij komt kan je lekker lessen en flink trainen.

Zou wel lekker zijn als je zoiets vind. Spannend hoor het huis.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:19

Grinnik, ik had het wel willen doen, jammer dat je zo ver weg zit.....

Verder hangt het van de bijrijder af. Bij mij op stal is een paard die gestart wordt door de bijrijder in de M2 en de eigenaresse durft niet eens een B proefje aan, kan dus ook anders. Probeer iemand te vinden die door gezinsplanning haar paard heeft verkocht en toch graag enkele keren in de week wil rijden. Weet niemand op jou stal iemand die wel redelijk niveau gereden heeft en om kinderen gestopt is? Vaak doe je ze een groot plezier met een paard, maar moet je ze wel vaak vragen.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:23

Ik denk dat het erg aan het paard ligt.
Ik ben net een paar dagen weggeweest en heb mijn paardje laten rijden door iemand die op B niveau rijdt.
Gisteren voor het eerst er weer op en niks te merken. Terwijl er ook paarden zijn die daar minder goed tegen kunnen.

Wat ook een idee zou kunnen zijn is iemand zonder eigen paard die graag op goed niveau les wil en bij jouw instructrice gaat lessen met Fitz.
Op die manier kan iemand veel leren en heb je altijd iemand die toezicht houdt als hij gereden wordt.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:25

Als je er in slaagt om een bijrijder te vinden die zelf op M2/Z1 niveau rijdt dan zal het wel meevallen qua niveau verschil.

Misschien iemand wiens eigen paard in de lappenmand ligt en die het toch leuk vind af en toe te rijden.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:36

Ik heb op dat nivo ook een vriendin die geen wedstrijden rijd erbij gahad zij reed m 2x in de week en dat is geen probleem geweest, zolang je paard goed opgeleid is en je bijrijder hem gewoon ontspannen rijd kan t volgens mij geen kwaad!!
Ja of je moet een heel gevoelig paard hebben, maar dat weet je zelf het beste....

sandra26
Berichten: 164
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Gapinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:48

Hoi hoi ik rijd ook op dat niveau en een vriendin van mij komt 1 a 2 keer in de week en die rijdt er dan op en ik merk er niks van rijd nog gewoon wedstrijden enz. Als ik haar de hele week op zou laten rijden dan heb ik wel een dag nodig om even weer duidelijk te maken dat ik er weer op zit. Bij mijn vriendin probeert ze wel eens uit nou ja uit proberen als zij niet de goede hulpen geeft doet ze het niet super leerpaard dus. ze rijdt er ook wedstrijden mee niet zo fanatiek van wege de kinderen maar was ik notime L2. Je moet het gewoon uitproberen of het klikt.
Succes ermee.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:51

ik heb zelf ook altijd een bijrijder gehad op mijn paard waar ik ZZ-licht mee was, en ik heb er nooit problemen mee gehad, de ruiters die ik op mijn paard gehad heb waren L/M niveau.
Ik moet zeggen dat het voor mij altijd goed gewerkt heeft, wel lette ik er goed op dat er niet te veel afwijkingen waren in de rijstijl en zolang ze met een zachte hand een beetje basis werk doen kan het geen kwaad, wel heb ik afgesproken dat er geen "kunstjes" gedaan mochten worden, pasje wijken kan geen kwaad maar iemand die op L niveau rijd niet op eigen houtje een schouderbinnenwaarts of travers laten rijden.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:54

Ligt aan je paard. Ik ken een aantal paarden dat kun je op B niveau rijden maar die kun je de dag erna net zo goed weer op Z niveau rijden.

Denk dat je dat het beste zelf in kan schatten. Misschien zul je iets harder moeten werken nu op de dagen dat je hem zelf gaat rijden Lachen


Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 11:08

judithh schreef:
wel heb ik afgesproken dat er geen "kunstjes" gedaan mochten worden, pasje wijken kan geen kwaad maar iemand die op L niveau rijd niet op eigen houtje een schouderbinnenwaarts of travers laten rijden.


Ja en daar ben ik een beetje bang voor. Omdat het een paard is waar alle knoppen opzitten, dat er ook geprobeerd wordt om die te vinden zonder te weten wat een juiste uitvoering inhoudt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 11:13

Is er niemand in je omgeving waar je een goede band mee hebt, iemand die je helemaal vertrouwt, die dit zou kunnen doen?

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 11:16

Die hebben al een eigen paard en daar genoeg aan Haha!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 11:21

Of afspreken dat iemand minimaal 1 x in de week een les volgt bij een goede instructeur die het paard kent?

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 11:27

Hoi Fitz,

Nou, als je hem bij ons op stal zet, wil ik het wel voor je doen Cool .

Ik ben recentelijk geopereerd en liep dus tegen hetzelfde probleem op. Mijn ene paard is ZZ-licht en mijn andere merrie L2-niveau. Voor 2 paarden (bij)rijders zoeken is normaal gesproken helemaal lastig, maar ik heb 2 stalgenootjes (zussen) die ook aardig op niveau rijden en waarvan onze meningen altijd goed overeenkomen.

Mijn ZZ-licht paard is qua basis heel goed bevestigd dus ik had ze verteld dat ze alles mochten doen, maar geen series wissels (de timing daarvoor ontbreekt bij veel mensen). Daar hebben ze zich 'keurig' aan gehouden en ik kon dus na een aantal weken zó opstappen en wegtuffen. Wél had ik mijn paarden eerst 3 weken vakantie gegeven (mooi weer, lekker het land op), wat ik elk jaar doe.

Als het geen optie is om je paard gewoon eens 'vakantie' te geven (pas na 3 - 4 maanden is een paard een slecht bevestigde oefening 'vergeten' dus maak je niet druk). (Voorbeeld: 2 weken voordat ik geopereerd werd ben ik begonnen met de eerste paar keer travers bij mijn L2-paard; mijn stalgenootje 'drukte het verkeerde knopje in' en mijn merrie ging keurig netjes in de travers. Dat terwijl de oefening nog helemáál niet bevestigd was).
Als je je paard goed aftraint voordat je hem zijn vakantie geeft, kun je hem na de vakantie zó weer oppakken: 2 weken lekker over de rug et voilà. Wel denk ik dat je het beste actief op zoek kunt gaan naar een bijrijder die verstand van zaken heeft; die je dus volledig kunt vertrouwen. Spreek van tevoren af wat je verwacht dat die tijdelijke ruiter met je paard doet en zorg gewoon dat je de eerste paar keer zelf aanwezig bent als de bijrijder je paard rijdt.

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 11:32

Oeps, sorry, ben weer helemaal een andere kant uitgeschoten in mijn verhaal. Heb het even verkeerd opgevat, sorry.

Het is een beetje afhankelijk van je paard, denk ik, of een bijrijden van 'lager niveau' te combineren valt met jouw wedstrijden op Z2-niveau. Als je paard hier vrij nuchter onder is en jullie rijstijlen komen overeen moet er denk ik niets aan de hand zijn.
Om jouw wedstrijden op Z2-niveau tijdens de drukke periode doorgang te kunnen laten vinden moet je paard wel 6 dagen per week gewoon in training blijven. Met bv. maar 3 keer in de week onder het zadel kom je niet ver. Belangrijkste is dat het paard onder de man getraind wordt; zelf onderhou je de 'kunstjes' wel met bv. 3 keer in de week deze doornemen.
Je vertelt dat je paard al goed bevestigd is, dus het lijkt me dat dit geen problemen moet opleveren.

Grootste kunst is denk ik iemand te vinden waarmee jouw meningen en rijstijl overeenkomen en waarmee het klikt; iemand die je kunt vertrouwen.

Veel succes ermee! OK dan!

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 12:04

Dat kan prima hoor. Zolang de bijrijder niet allemaal dingen gaat vragen waar hij/zij nog niet aan toe is en gewoon de basis bijhoud en misschien en keer een buitenritje maakt..... Ik dnek dat het fout gaat als de bijrijder denkt het beter te doen en allerlei dingen wil corrigeren etc. Mijn moeder heeft ons paard ook tot voor kort gereden en dan ging prima samen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:05

Tja, ik heb het voorbeeld he, zowel Simone als ik brengen Max uit op Z2 nivo maar tegelijkertijd lukt niet. We hebben toch ieder een iets andere manier van trainen/hulpen geven en als Simone Max wat langer heeft gereden en ik heel weinig, ben ik de fijnafstemming kwijt. Nu doen we het in periode's, Simone heeft Max de afgelopen maanden getraind en uitgebracht en ik heb me geconcentreerd op Chic. Nu hebben we het even omgedraaid en sinds een week rij ik Max weer volop (zolang als hij niet verkocht is). Pas na een dag of 3 had ik het idee dat het weer de goede kant opging en we elkaar weer helemaal begrijpen. Dit is voor mij toch de reden geweest om Max te willen verkopen en weer met een jong paard verder te gaan. Zonder bijrijdster zou ik door tijdgebrek niet kunnen en mijn bijrijdster heeft zoveel kwaliteiten dat ik vind dat ik haar de mogelijkheid 'moet' bieden om ook een paard uit te brengen.

Het hangt denk ik vooral ook af van het nivo van de bijrijdster en wat de bedoeling is, gewoon je paard 1 of 2 dagen laten trainen door een bijrijdster en dan afspreken wat/hoe er getraind wordt, lijkt me geen probleem.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:08

Het kan goed hoor, ik heb ook een tijd een Z1 paard bijgereden, en ik beperkte me gewoon tot de basis dingen. Ik zat gewoon netjes stil, en lette erop dat hij voorwaarts aan mijn been bleef. Je moet gewoon iemand zoeken die lager rijdt dan jij, en die heel netjes rijdt!! Ik zou zelf niet kiezen voor iemand die ook Z2 rijdt, omdat je dan vaak moeilijkheden kan verwachten met bv andere vorm van hulpen geven.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:56

Ik denk dat dat best moet kunnen. Als je iemand vind die netjes kan sturen en gewoon de basisdingen doet. Ik neem aan dat jij zelf ook niet dagelijks alle onderdelen uit de proeven doet??

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:01

He, verdorie, als je nou nog bij mij stal stond...

dan zou ik er met alle plezier nog een paar keer op willen stappen... Knipoog

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:05

Ik sluit me aan bij Tulandro, ik denk dat dat het beste werkt.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:16

Tuurlijk kan het wel. Ik heb door ziekte van iemand ook een tijd twee Z paarden door gereden. Meestal zat ze er in het begin even bij en vertelde wat en ik kon mezelf goed redden met de basisdingen. Ze is er na 6 weken weer opgestapt en dat weekend erop wedstrijd gereden, en ja hoor met het ene paard 1 wp en met de andere 2!

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:17

Volgens mij is het karakter van het paard ook erg van belang!

Een stalhulp (B+ ruiterbewijs) rijdt heel vaak op mijn oude ponie (Z+ bij de paarden). Hij heeft 1 x per week les en gaat verder vooral lekker crossen op het strand enzo!
Als iets in de les niet lukt doe ik het weleens voor om te laten zien hoe het moet, wat hij fout doet en dat het niet aan me ponie ligt. Zodra ik zelf op haar stap doet ze alles en goed, precies zoals het moet! Deze ponie kan dus prima gereden worden door ruiters van verschillend nivo !

De zelfde stalhulp heb ik ook wel eens op 1 van mijn paarden gezet tijdens een les. Dit paard werd er beduidend slechter van. De oefeningen deed hij nog wel maar het vertrouwen en de lilchte aanleuning waren weg Huilen ! Ik heb hem toen ook een maand vakantie gegeven waarna ik hem weer heel rustig opgepakt hebt. Helemaal terug naar de basis. Het is uiteindelijk goed gekomen maar ik laat hem niet meer door een ander rijden.

Soms zet ik op een goed paard trouwens liever een beginnende ruiter die met lange teugel wat rondjes hobbelt dan zo'n manegemiep die denkt dat ze alles kan en flink aan de teugels gaat hangen .

Buitenkans voor de paardenliefhebber, ons droomhuis nu te koop ivm emigratie 2011

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 14:36

Nouvel schreef:
He, verdorie, als je nou nog bij mij stal stond...

dan zou ik er met alle plezier nog een paar keer op willen stappen... Knipoog


Misschien de woensdagmiddag Schijnheilig
Je hoeft alleen maar te rijden, verder niets Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers