Krijgt ze genoeg beweging?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Krijgt ze genoeg beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-02 16:57

Als ik :

maandag: half uur longeer met slof, half uur buiten zet
dinsdag: 3 kwartier rijden en zo mogelijk een half uur buiten
woensdag: 3 kwartier buiten
donderdag: 3 kwartier rijden en zo mogelijk een half uur buiten
vrijdag: 1 uur rijden (bijrijder) en 1 uur buiten
zaterdag: half uur longeren met slof en half uur buiten (afwisselend longeren en strandritten)
zondag: 1,5 uur strandrit, 1 uur buiten.

Krijgt ze zo genoeg beweging, dit schema wil ik nl gaan aanhouden.

In de zomer geld dat buiten zeten niet want dan staat ze hele dagen in het land.


haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 17:02

Hoe oud is je pony en welke klasse rijd je?? dat is heel belangrijk, op het eerste geziocht ziet het er wel goed uit, maar als je dat ook ff post weet ik zeker.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-02 17:40

Ik rijd geen wedstrijden met haar, ik ben bijna 18 en het is een d-pony, ze is 10 jaar.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 17:52

Waarom rijd je maar drie kwartier en geen uur?

Schema ziet er goed uit hoor, ik vroeg het me alleen maar af. En dan is het nog de vraag hoe hard je haar aan het werk zet. Als je een drie kwartier stapt is dat minder inspannend dan als je een half uur zwaar traint...

Je suis Charlie.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-02 17:55

In die drie kwartier ben ik wel altijd flink met haar bezig, het ligt er ook een beetje aan hoe ze zelf is hoor. Ik stap in en ik stap uit, maar verder draaf en galoppeer ik alleen en af en toe wel een overgang naar stap of halthouden maar niet echt dat ik tussendoor veel stap.

Als ze heel erg braaf is en alles braaf doet dan ben ik na een half uurtje gewoon klaar. Als ze echt heel irritant is rijd ik langer dan 3 kwartier, het is dus een beetje gemiddeld genomen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 18:02

Ik heb meestal zeker één tot anderhalf uur nodig om alles mee te nemen.
(Ik rijd western) Stap uitvoerig in, neem mijn zijgangen mee, draaf, doe hetzelfde in draf, galoppeer, werk daarna aan mijn changementen en spins. Rundowns doen we niet, dat is niet goed voor haar en de acccomodatie is er ook niet echt geschikt voor. Daarna uitvoerig uitstappen. En als ik op mijn horloge kijk vraag ik me af waar de tijd gebleven is. Verward

Op dit moment heeft ze zwangerschapsverlof. Het rijden werd te zwaar (zelfs met aangepaste beweging, dus niet het schema dat hierboven staat)
Over een maand moet ze bevallen.

Je suis Charlie.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 18:12

Heel beroemde uitspraak van Offereins sr: een paard dat 23 uur op stal staat en een uurtje eruit mag is geen paard.

Paarden horen de hele dag te lopen. Nu is dat niet altijd mogelijk, dat snapt iedereen. Maar ik merk zelf dat nu mijn paard 8 uur per dag buiten staat (weer of geen weer, daar heeft hij een waterdichte deken voor) hij gewoon 10x beter in zijn vel zit. Bovendien hóef ik hem dan niet elke dag te rijden. De geen zin factor is bij mij nogal aanwezig (ik klets wat met hem, frut aan hem maar rijden ho maar), en dat is nu niet erg meer. Vroeger stond hij altijd een uur buiten en reed ik hem ook nog een uur, dat ging goed, in de zomer stond hij dan de hele dag buiten (stal is dan een sauna) en dat was eigenlijk meer ons seizoen (qua gezondheid en rijden).

Op zich is het een goed schema, daar niet van, alleen een halfuurtje buiten vind ik wat weinig. Ik heb zelf ook een boterberg op mijn hoofd, want vroeger stond die van mij ook geen uren achter elkaar buiten. Bovendien stond hij dan nog stil (in de bak). Nu gaan ze gewoon met z'n 2-en of 3-en naar buiten, dan zitten ze achter elkaar aan. Vinden ze leuk. En ze zijn er geen van allen nog geblesseerd door geraakt, dus dat is ook een fabeltje. Voel je niet aangevallen, ik probeer wat opbouwende kritiek te geven. Lachen

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 18:16

Beweging kunnen ze nooit genoeg hebben. (lees: onbelaste beweging in hun eigen tempo, dus in bak of weiland)
Maar als het niet anders kan vind ik dit behoorlijk acceptabel.

Nulla tenaci invia est via

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 21:08

Jerai stond op haar vorige stal bijna de hele dag buiten, en werd ong. een uur gereden. Nu stata ze op een manege zonder weiland, en staat dus de hele dag op stal en elke dag een uurtje rijden en soms even los in de bak... Erg weinig beweging dus en ik merk ook dat ze chagerijniger is... En ze krijgt er stalbenen van dus gaat ze volgende maand naar een andere stal met wel weiland.
Maar hier heb jij natuurlijk niks aan....

Charmotte 4-ever!!!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-02 18:44

Laui! schreef:
Heel beroemde uitspraak van Offereins sr: een paard dat 23 uur op stal staat en een uurtje eruit mag is geen paard.

Paarden horen de hele dag te lopen. Nu is dat niet altijd mogelijk, dat snapt iedereen. Maar ik merk zelf dat nu mijn paard 8 uur per dag buiten staat (weer of geen weer, daar heeft hij een waterdichte deken voor) hij gewoon 10x beter in zijn vel zit. Bovendien hóef ik hem dan niet elke dag te rijden. De geen zin factor is bij mij nogal aanwezig (ik klets wat met hem, frut aan hem maar rijden ho maar), en dat is nu niet erg meer. Vroeger stond hij altijd een uur buiten en reed ik hem ook nog een uur, dat ging goed, in de zomer stond hij dan de hele dag buiten (stal is dan een sauna) en dat was eigenlijk meer ons seizoen (qua gezondheid en rijden).

Op zich is het een goed schema, daar niet van, alleen een halfuurtje buiten vind ik wat weinig. Ik heb zelf ook een boterberg op mijn hoofd, want vroeger stond die van mij ook geen uren achter elkaar buiten. Bovendien stond hij dan nog stil (in de bak). Nu gaan ze gewoon met z'n 2-en of 3-en naar buiten, dan zitten ze achter elkaar aan. Vinden ze leuk. En ze zijn er geen van allen nog geblesseerd door geraakt, dus dat is ook een fabeltje. Voel je niet aangevallen, ik probeer wat opbouwende kritiek te geven. Lachen


Ik zou zelf ook het liefst hebben dat ze overdag de hele dag buiten loopt maar dat is gewoon niet mogelijk.

Ik sta op een manege met haar en in de winter en nu nog kan ik haar alleen in de buitenbak zetten (grootte 2x normale bak) en aangezien er ook nog mensen zijn die daarin willen rijden en mensen die ook hun paard buiten willen zetten kan ik haar meestal niet langer dan een half uur buiten zetten.

Ze mag nog blij zijn dat dat kan, ik stond eerst op een andere manege en daar konden ze in de winter helemaal niet naar buiten.

Ik probeer haar er zo lang mogelijk uit te halen maar ik heb niet de hele dag de tijd natuurlijk. Ze staat ook niet dichtbij huis, 20 minuten met de auto.

Binnenkort gaat ze weer lekker een paar maanden het land op tot het weer slechter weer word, dat is wel weer lekker voor haar, dan staat ze van `s ochtends vroeg tot een uur of 18.00 in het land.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 00:30

ik vind het best weinig. ik vind dat hij wel 1 keer per dag mag werken ong. 1 uur. en dan 2 uur buiten (of langer) of een uur rustig op buitenrit ofzo iets. ik heb alleen een paddock op de manege en zomers mogelijkheid tot weidegang (maak ik gebruik van!). ik zorg wel dat hij er 2 keer per dag 1 uur uitkomt hoor Lips are sealed . dit is mijn mening en niet boos bedoeld hoor Knipoog

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 10:06

hoi,

ik rijd ook maar 45 minuten dressuur.
en dan loopt ze een uurtje buiten.

alleen ik rijd om de dag dressuur en de andere dag rijd ik fanatiek een lange buitenrit...

maar heb niet het gevoel dat mijn merrie er last van heeft.
helaas kan ze niet naar buiten met dit natte weer (alleen in de paddock) maar niet in de wei.

de rest van de paarden gaan 's morgens de wei op het hele jaar.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 10:08

Ik vind het goed hoe je het gedaan hebt.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-02 15:46

paardje schreef:
ik vind het best weinig. ik vind dat hij wel 1 keer per dag mag werken ong. 1 uur. en dan 2 uur buiten (of langer) of een uur rustig op buitenrit ofzo iets. ik heb alleen een paddock op de manege en zomers mogelijkheid tot weidegang (maak ik gebruik van!). ik zorg wel dat hij er 2 keer per dag 1 uur uitkomt hoor Lips are sealed . dit is mijn mening en niet boos bedoeld hoor Knipoog


Als je mijn bericht hiervoor leest kun je zien dat ik haar niet langer dan een half uur buiten kan zetten, en dat dat alleen in de winterperiode geldt, de zomerperiode staat ze hele dagen in het land en ga ik meer naar het strand.

Eefje

Berichten: 305
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 18:04

ik vind het wel een goed schema.....
en natuurlijk is het fijner voor je paard om hem wat langer buiten te zetten, maar als het niet gaat dan houdt het op. ik vind trouwens dat als je aan dit schema houdt het wel goed is hoor. veel succes ermee Lachen

.:: !..Welshpony 4 LaiF..!! ::.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 00:20

flair"]
[quote="paardje schreef:
ik vind het best weinig. ik vind dat hij wel 1 keer per dag mag werken ong. 1 uur. en dan 2 uur buiten (of langer) of een uur rustig op buitenrit ofzo iets. ik heb alleen een paddock op de manege en zomers mogelijkheid tot weidegang (maak ik gebruik van!). ik zorg wel dat hij er 2 keer per dag 1 uur uitkomt hoor Lips are sealed . dit is mijn mening en niet boos bedoeld hoor Knipoog


Als je mijn bericht hiervoor leest kun je zien dat ik haar niet langer dan een half uur buiten kan zetten, en dat dat alleen in de winterperiode geldt, de zomerperiode staat ze hele dagen in het land en ga ik meer naar het strand.
[/quote]

sorry, ik denk dat we gelijk hebben gepost.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 00:50

't Is zo maar krapjes allemaal. Ik zou in ieder geval proberen meer en/of langer te rijden. Dat ze niet langer buiten kan is triest. Ik proef uit je verhaal dat ze alleen buiten staat? Is het misschien mogelijk dat ze met wat anderen naar buiten kan, zodat je dingen kunt combineren?
Voor mij is een soortgelijk geval reden geweest om te vertrekken. Met name in de winter kwam mijn paard nauwlijks van stal, rijden ging bijna niet, de bak wat continue bezet met manegelessen en de losgooibak wat een wachttijd van een tot twee uur. Nu komt ze zomer en winter elke dag buiten, de hele dag, ze doet het beter dan ooit.
Ik zou eens ernstig naar de mogelijkheden kijken en als die er echt niet zijn, tja dan rest mij alleen om je sterkte te wensen, meer dan je best kun je uiteindelijk niet doen.
Succes.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-02 13:39

Ikke: ze staat niet alleen buiten hoor, ze staat altijd iig met de pony van een vriendin van me buiten, en af en toe staan er nog een paar bij.

Er zijn echter veel mensen die hun paarden met 1 vast paard buiten zetten en er niks anders bij durven doen Verward

Vanaf 1 mei tot ongeveer eind oktober staat ze de hele dag op het land.

Ik ben na 3 kwartier gewoon uitgereden, heb ik niks meer te doen, word Flair vervelend als ik dingen teveel herhaal. En dat niet alleen ik hou het zelf niet langer vol door de pijn in mijn rug, ik heb er vaak na 20 minuten al zo`n last van dat ik niet meer lekker kan rijden.

En vertrekken, ik ben al van een vorige manege vertrokken, daar kon ze nl helemaal niet naar buiten in de winter, zelfs niet in de buitenbak.

Verder is er geen betere locatie om Flair te stallen.

En dat een half uur te kort is om haar buiten te zetten zal wel meevallen, ze heeft het na een half uur wel gezien buiten en wil ze maar al te graag naar stal.

In het land is het anders, daar heeft ze gras.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 23:42

Tja, nu vertel je tussen neus en lippen toch wel even iets erbij. Tegen rugklachten heb ik niet zo heel veel oplossingen, zeker niet zo over I-net, tegen verveling helpt alleen creativiteit en ik weet niet hoe creatief je bent en mag zijn. Hoe belachelijker het idee is, hoe beter voor het paard. Over plastic gaan, eventueel met een opgestoken parasol waar desnoods nog wapperende stukje plastic aan hangen. Tegen de tijd dat ze dat trucje vervelend gaat vinden mag je terug komen voor meer ideeen *LOL* *LOL*
Grondwerk van Tteam bied wel leuke mogelijkheden voor het bezighouden van een pony, evenals de games van Pat Parrely en de figuren uit de western trail.
Ik weet niet hoe ruimdenkend ze bij jou op stal zijn, met de NVVR hebben we de manege in Garderen wel eens op stelten gezet met onze opvattingen over hoe een bak te gebruiken.
Succes.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-02 19:15

hihi Flair vind zeil leuk, ze stond een paar dagen geleden buiten en er lag een oranje zeil in een hoek en daar heeft ze mee lopen spelen dat maffe beest, haar vriendinnentje zowat een hartaanval (die is overal bang voor)

maar ik denk dat ik eens ga overleggen met een vrouw op de manege die aan NH doet, dat vind ik wel interessant, ze heeft me laatst al eens geholpen met het stil laten staan van Flair als ik haar vast heb en bijvoorbeeld even wil praten, Flair word dan ongeduldig en gaat lopen kl+ten. Wel boeiend hoor dat NH.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Astrophe, Belker, bonnielau, Bretsa, IASCrawler, koenlover, lindo, love_mandy, rocky_1995, sofievdh, Tatjanaa, TICKELS, Vagabondo, Yipee en 120 bezoekers