Hoe groot is jullie jaarling en is die gezond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Hoe groot is jullie jaarling en is die gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 18:51

Hallo, Lachen

Ik heb mijn jaarling van het land af moeten halen,omdat ze zowat niet meer op de benen kon (kan) blijven staan.Ze meet nu zeker 161 of zelfs 162.Haar vader meet 160 en moeder 162.
Deze hengst is mij eerder opgevallen dat hij erg aan de maat fokt en volgend jaar heb ik weer een veulen van hem,en als dit weer gebeurt dan gebruikt ik hem niet meer.Weer even over de jaarling.
Ze heeft heel geen weerstand en is super slap. Huilen
Het lijkt er op dat ze verlamd is,maar dat is gelukkig niet het geval.
Het kan wel een jaar duren voordat ze beter is. Verward
Ze mag niet meer het land op en verlopig mag ze ook niet los.
Ik moet met haar zoveel mogelijk kleine stukjes wandelen. *LOL*

Maar hoe groot is jullie jaarling en is die helemaal gezond,en hoe groot is de vader en de moeder van de jaarling?

Ik heb een foto,maar zou er iemand zijn die hem wil plaatsen??? Haha!

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:57

Op de opfokstal waar wij staan , staan inderdaad ook van dit soort grote jaarlingen en deze doen inderdaad wat slungelig aan maar echt slap nee.
Je ziet wel duidelijk verschil met andere jaarlingen die dus een stuk kleiner zijn en compacter, deze doen absoluut voor het oog steviger en steker aan.
Elk jaarling is weer anders en over het algemeen zijn jaarlingen naarlingen en vaak niet de beeste leeftij om te beoordelen.
Het is echt niet gezegd dat je nu weer zo'n enorm veulen/jaarling krijgt want iedere keer ook al fok ik met de dezelfde hengt kom er weer een heel ander veulen uit als die daarvoor, ook qua maat.
Geef hem maar tijd en misschien kun je met de dierenarts overleggen om is te kijken of je de groei wat kan remmen als dit echt nodig is?

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 19:02

Ja de groei laten remmen,daar hebben we het inderdaad over gehad met de DA,maar dan ren je alles ook andere dingen.Wat hij daar precies mee bedoelt weet ik niet.Ik ben er verder niet op in gegaan.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:14

Dan rem je ook aanmaak van spieren, ontwikkeling van organen e.d.

Zijn de gewrichten ook ontstoken? Heeft de da iets gezegd over fosfor/calciumverhouding?

Mijn jaarling is zo'n 1.52, de ouders zijn 1.58/1.60...ze is af en toe erg moe, maar nooit slapjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:16

Mijn jaarling is 1m44 (Arabier is een klein ras, maar zij is behoorlijk groot voor haar leeftijd), lekker stevig en heeel gezond

Ouders zijn 1m55 en 1m58 (dacht ik)

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:28

Ja de groei afremmen heb ik ook meerdere dingen over gehoord maar ik weet intussen dat ze alweer een heel stuk verder zijn op dat gebied en dat er minder slechte middelen op de markt zijn die ook de rest afremmen.
Maar als je het al met je dierenarts over gehad hebt dan is dat goed en zou ik naar zijn advies luisteren.
Overigens nog wat rondinformeren kan nooit geen kwaad Lachen

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 21:29

Mijn jaarling is 1.41 en is merrie.
Haar paps is 1.68 en mams is 1.45, dus ze gaat de goede richting op!
Wel zie ik haar vaak liggen, maar ja als je je eerste jaar elke maand 2-4 centimeter groeit..... is ook wel vermoeiend he? en dat spelendan.....
Maar die van mij is verre van slap hoor!

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 00:52

Ja die van mij is ook erg moe.Als ik een stukje gelopen heb dan heb ze zelfs de neiging om door de voor knieen te gaan.

Het is wel jammer dat niemand een foto van mijn jaarling kan plaatsen,dan zouden jullie haar is kunnen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 01:00

Mijn ene jaarling is 13 maanden oud en 1.52 ong. En die heeft nergens last van. Zo fit als een hoentje Haha!

En mijn andere jaarling is ong 1.49m En ook deze heeft nergens last van. Staan allebei dag en nacht op het land en zien er bijzonder gezond uit.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 01:46

die van mijn is 1.25
en moet nog een 15 cm als het meezit
ijslander trouwens

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:01

Helaas, dit soort extreme dingen komt voor.
De groei remmen, zitten idd nadelen aan. Ik denk dat je in overleg met je DA een apart dieet voor hem zal moeten samenstellen, waar naast (wat) extra voeding, zeker een vitamine / mineralen supplement op zijn plaats is, met de nadruk op calcium/fosfor.
Anderzijds, wel er voor waken dat hij niet dik wordt, want dat kan hij door zijn slapte ook niet meedragen.

Hem echter boxrust geven, daar kan ik het niet mee eens zijn. Ik denk dat een klein (afgezet) stukje weiland, samen met een rustig leeftijdsgenootje betere resultaten geeft.
Als hij echter perse op box moet, zorg dan wel voor gezelschap (evt. een dwerggeitje oid) anders wordt het geheid een drama.

Zelf heb ik er oa een gehad (uit een KWP merrie van 1.62 x een Anda vader van 1.60) die bij de geboorte 70kg woog en groter was dan andere veulens van 6 maanden. Op zijn 2e verjaardag zat hij al door de 1.70 heen. Ook deze is met een apart dieet helemaal goed gekomen, dus het kan wel.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:16

Mijn jaarling nu een jaar en 2 maanden en is rond de 1.60m. Hij mankeert niks en loopt als een trein. Vorige winter had hij het ook wat moeilijk, maar dat kwam omdat hij niet genoeg van zich af beet tussen de pony's.. tis een beetje een goedzak.. Nu gaat ie super!

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 12:15

Mijn jaarling is nu een jaar en zeven maanden. Ze is ongeveer 78 cm nu. Haar ouders zijn 78 en 85 cm. (het is een mini-Shet)
Ze is in principe gezond, behalve de zomereczeem..