achterstallig onderhoud hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Hoe vaak vetten jullie in?

Poll eindigt op

elke keer na gebruik
2 (100%)

Totaal aantal stemmen: 2


Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

achterstallig onderhoud hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-02 12:32

het hoofdstel van mijn verzorgpaard is niet vaak ingevet en zelfs erg droog. hoe kan ik het weer soepel krijgen eerst met zadelzeep en dan met vet?en hoe krijg ik de gespjes mooi glimmend?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 12:35

Als ik een oud hoofdstel drie of vier dagen achter elkaar invet is ie zo weer soepel. Gespjes kun je proberen met zilverpoets ofzo. Lukt bij mij inieder geval wel! Wat ik trouwens ideaal vind om bijlusjes enzo alles goed te krijgen: een tandenborstel!!! Ik heb ook zo;n neusriem waar iets ingevlochten zit en die doe ik ook altijd met de tandenborstel. Wel een oude grbuiken hè!!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 13:02

Ik maak mijn hoofdstel altijd schoon als kawa gezweet heeft met zadelzeep.
En 1 x in de maand of zo maak ik het ook schoon met zadelzeep en vet het daarna in. En 2 x per jaar of zo olie ik het in.
Het voordeel van olie vind ik dat het ook diep in het leer trekt.
Wat misschien wel makkelijk is bij een uitgedroogd hoofdstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 13:10

Ohooooh wat een slons ben ik.... mijn spullen mogen tegenwoordig blij zijn als ze vier keer per jaar een likje vet zien.... Vroeger (met andermans spullen) was ik daar veel netter in en deed ik het (schrik niet) elke week.... Schijnheilig

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 13:35

Oei.... ik ben wel heel erg geloof ik? Ik doe het iedere keer na het rijden. De ene keer zepen, de volgende keer wat vet, ligt er precies aan wat het leer nodig heeft. Het scheelt zo veel. Als je het goed onderhoudt dan blijft het zo veel langer mooi. Ook vind ik mijn zadel en hoofdstel veeeeel te duur om te verwaarlozen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 14:31

Minstens 1 keer per week maak ik alles [zadel en hoofdstel] schoon met zeep. In de zomer zweet mijn paard meer en dan maak ik het hoofdstel vaker schoon. Het zadel vet ik wekelijks met Hamanol, het hoofdstel vet ik niet maar gaat 2 keer per jaar in de olie. Na het rijden veeg ik wel altijd alles netjes schoon met een doekje zodat het netjes blijft..

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 14:42

Als het echt stijf is kun je het een nachtje in de olie leggen. Dan word het heel erg soepel!!
Verder vet ik mijn hoofdstel ongeveer 1 x in de 2 maanden in ofzo.. Schijnheilig En mijn zadel 1 x in de maand.. Haha!


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 16:38

WOW sommige mogen wel eens wat vaker vetten als ik die poll zo bekijk Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig

3x stond er niet bij dus heb ik er maar 4x van gemaakt.
Ik weet het moet meer, maar die westernzadels zijn zo rot om te vetten, vooral waar de beugels aan vastzitten.
Soms haal ik er wel eens snel een vet sponsje langs ook langs de hoofdstellen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 17:06

hmm mijn zadel ziet zo'n 6 x per jaar de olie en m'b hoofdstel ook Haha! jeetje best wel erg eigenlijk..ik stel dat soort dingen altijd veel te lang uit

Don't hate me cause you ain't me!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 17:08

Geen olie op je zadel en hoofdstel gebruiken,daar gaat het stiksel van los. Beter is ledervet of lederdressing!

Je suis Charlie.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 17:09

op mn werk worden de hoofdstellen elke dag schoongemaakt met zadelzeep en op zaterdag krijgen ze allemaal ook nog een likje olie daarna.
leer ziet er altijd super uit

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 18:04

Cassidy schreef:
Geen olie op je zadel en hoofdstel gebruiken,daar gaat het stiksel van los. Beter is ledervet of lederdressing!


Ik gebruik altijd wel wat olie. aan de onderkant van zweetbladen enzo. niet op de zitting of kussens, want dan gaat dat vulspul Haha! klonteren.. Ik heb in die 3 jaar nog geen last gehad van losse naden Verward

Don't hate me cause you ain't me!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 18:18

ik gebruik ook olie en m'n ene zadel is 6 jaar oud en m'n hoofdstel 5.
Vroeger gebruikte ik elke week olie, maar zoals je hier boven kunt lezen doe ik dat niet meer ( waar is de schaam smiley) maar alles stiksel zitten nog steeds.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 18:28

Mijn zadel en hoofdstel worden elke week trouw ingevet met Hamanol, daarnaast maak ik elke keer na het rijden mijn spullen zandvrij en droog. Ik ben een van de weinige die dit zo vaak doet op stal, maarja ik heb net een nieuw zadel en wil hem graag mooi houden Haha! Trouwens ik vindt het ook wat "paardvriendelijker" om je spullen soepel te houden, lijkt me namelijk helemaal niets om een hard hoofdstel om je koppie te hebben.

Nappie is overigens heel gevoelig op z'n lichaam dus ik moet wel zorgen dat ik zacht en soepel materiaal heb, anders zit ik met de gebakken peren Knipoog

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 20:02

Mijn antwoord staat er niet bij........

Ik vet namelijk NOOIT in ! Haha! .

Vind vet echt troep ,
ik gebruik altijd olie en daar is niks mis mee ,
heb diverse hoofdstellen van 10+ jaar waarbij de stiksles echt niet aangetast zijn .

Heb dat verhaal wel vaker gehoord , misschien dat dat oplossen van de stiksel gebeurd als je leer IN olie te weken legt ?
(wat je absoluut nooit moet doen , want dan wordt je leer zo vet als een slak en je verziekt het er goed mee.....)

Als ik iets nieuws koop maak ik het eerst nog even schoon met een
sponsje met zadelzeep (Carr&Day&Martin) .
Niet laten schuimen !!!!! Gewoon even er overheen halen.

Daarna smeer ik er een laagje olie op ,
ook de zijkantjes van het leer (ja ik ben daarin pietluttig Bloos ) .

Er ligt dan een dun laagje olie op dat er vanzelf intrekt.
Dit herhaal ik net zolang tot het leer al een stuk soepeler is ,
ik stop er mee als het leer bijna de hele nacht nodig heeft om de olie op te nemen .

Het leer is dan soepel doch absoluut niet vettig !!!!!
Gewoon droog , zacht & soepel.

Nu maak ik m'n hoofdstel ongeveer eens in de 2 weken schoon met de zadelzeep , helemaal uit elkaar halen en alles netjes schoonmaken ,
1 nacht laten liggen , daarna weer in elkaar en gebruiken maar !

Denk misschien 3 keer per jaar een beetje olie want dat is al helemaal niet meer nodig , spulletje blijft soepel en goed verzorgd door de zeep.

Ook bij oud uitgedroogd leer :

Eerst goed schoonmaken met zeep dan ziet het er meteen al beter uit , kleur komt terug enzo .
1 nacht laten liggen en de dag erna lekker met leerolie te lijf gaan.
Steeds als het erin getrokken is weer een nieuw laagje aanbrengen totdat het leer het niet meer zo snel opneemt dan is het even genoeg een gebruik je het hoofdstel een paar keer totdat het weer schoongemaakt moet worden . Weer met zeepsponsje (geen schuim !!!) even afsponzen
en olie trotdat het echt goed soepel is , daarna kun j het prima af met alleen de zeep !

Werkt perfect , mijn leer is altijd supermooi !!!!!!

Zadel is van Wintec-kunstleer ,
dus af en toe even een washandje erover Haha! .
Lekker makkelijk !!! Knipoog

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 20:28

Cassidy schreef:
Geen olie op je zadel en hoofdstel gebruiken,daar gaat het stiksel van los. Beter is ledervet of lederdressing!


Schijnt alweer helemaal achterhaald te zijn.
toen ik bij een GOEDE ruitersportzaak voor een zadel ging, was het advies, ja je raadt het al: OLIE!!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 13:40

ik heb 1 keer per maand ingevuld, maar ik vet/ olie een beetje op het oog
Ik hou mijn spullen zowiezo goed schoon.
Sinds ik een duur hoofdstel en zadel heb ben ik er gewoon zuinig op Haha!

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 14:06

ik heb ook 1 x per maand ingevuld..eigenlijk moet ik het vaker doen omdat obelix veel zweet!maar gemiddeld doe ik het 1 x in de maand! Haha!

keep calm, I'm engaged!!! <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iris94 en 37 bezoekers