Veulen eet geen biks

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Veulen eet geen biks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 18:45

ik heb sinds een week een veulen van 30 april dit jaar (althans dat staat op zijn paspoort).
Het veulen is op dit moment nog best klein dus de baas van mijn stal is ook bang dat het veulen toch nog jonger zal zijn.

Gras, hooi en kuil eet hij perfect! Maar veulenbrok en ook gewone biks raakt hij niet aan.
Ik ben dus bang dat hij niet weet hoe hij dat moet eten, normaal leren ze dat van hun moeder maar als hij nou te vroeg weg is gehaald?
Mijn dierenarts zegt dat hij wel gaat eten als hij honger heeft en hij ziet er nu ook niet dun uit.


Heeft iemand hier ervaring mee/ of meegemaakt?

thanx

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:31

Dat hoeft ie echt niet van zijn moeder te leren hoor, het ene veulen eet het na 2 weken al de ander vind het idd zelfs na het afspenen niet interresant.
Gewoon kleine beetjes proberen, misschien een stukje brood oid wat hij wel lust erbij leggen.
Dan merkt hij vanzelf wel een keer dat het eetbaar is.
Misschien het eerste stukje uit de hand voeren?

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 20:18

Dankjewel, de baas van de stal vertelde ookal dat het niet zo heel erg was. Maarja ik wil toch wel dat hij goed groeit en een goed onderlaagje heeft voor aankomende winter.
Ik had ook wel een stukje wortel geprobeerd maar dat hij vind hij na 1 stukje ook niet interessant meer! Hij is errug kieskeurig denk ik

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:21

Ik heb een jaarling die geen brok wil.
Ze kan het prima eten, als veulen at ze ook met haar moeder mee.
Maar tegenwoordig vindt ze het niet lekker genoeg en loopt er bij weg.
Ook best Clown

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:28

In gras, hooi en kuil zitten (voorlopig) genoeg voedingsstoffen, voor zover ik weet.
Mijn pony heeft in drie jaar amper brok gegeten. Ze kan niet tegen de eiwitten die erin zitten (overgevoelig voor hoefbevangenheid).
Ze krijgt nu al twee jaar twee soorten hooi per dag in drie porties en verder peen en brood. Nou ze ziet er best uit Lachen

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 20:38

Bedankt jongens, ik had zoveel ongeluk met mijn vorige paardje dus ik dacht "Daar gaan we weer"!!!
Maar gelukkig valt de schade mee.

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:40

Ik had er vorig jaar ook zo een. Ik heb er toen honing door geroert. Geeft een vreselijke plakbende maar hij begon er wel aan.

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 22:00

we gaan toch maar de DA erbij halen want hij wordt wat dun, ook al eet hij goed gras en hooi enzo.
Hij is ook lang niet zo levendig en druk als een jong veulen

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 00:27

Cantaor schreef:
we gaan toch maar de DA erbij halen want hij wordt wat dun, ook al eet hij goed gras en hooi enzo.
Hij is ook lang niet zo levendig en druk als een jong veulen


Oei, dat klinkt idd niet zo positief, daar zou ik idd ook naar laten kijken.

Het hengstveulen dat sinds kort bij ons op stal is, wilde aanvankelijk ook geen biks eten. Voor meer dan 1 of 2 hapjes had hij geen geduld en het kostte hem ook moeite om het goed te kauwen/weg te krijgen. Hij was 3,5 maand oud toen hij bij de moeder wegging en had nooit eerder biks gegeten.

Ik ben begonnen met hem de biks uit de hand te geven. Het kostte wat geduld, maar uiteindelijk kreeg ik er toch 3 à 4 handjes op een dag "ingepropt". Daarna ben ik de biks in een laag bakje gaan doen en van daaruit handjes gaan geven. Een laag bakje is minder eng dan een emmer waar ze met hun hele hoofd in moeten verdwijnen om de biks te pakken. Na verloop van tijd ging hij steeds zelfstandiger uit het bakje eten, totdat ik hem niet meer hoefde te helpen. Ook heb ik hem telkens op dezelfde plek gevoerd: in ons geval in een box (met zo min mogelijk afleiding) waar hij elke dag op dezelfde tijd ingezet werd en waar het bakje eten telkens op dezelfde plek stond. Na een week had hij door: box --> bakje --> hapje. Hij eet nu zelfstandig 1/4 kg veulenbiks per dag.

Ik hoop dat iets hebt aan dit verhaal, en natuurlijk dat er niks met het veulen aan de hand is waardoor hij niet eet.

Veel succes ermee!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 12:36

Gewoon de brok laten staan, dat komt van zelf in orde.
Het ene veulen heeft het snel door en de ander doet er wat langer over Lachen

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 19:40

Bij Bar staat er nu al 2 weken elke avond een emmer biks in de stal en we proberen hem ook geregeld uit de hand te voeren maar hij neemt het niet aan : (

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 21:53

Is intussen de VA al geweest & zoja, wat zei die ervan?

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 22:20

Je kan ook proberen eerst wat muesli te geven als ze dat lekker vind? Daarna langzaam wat brokjes erdoorheen doen.
Mijn veulen wilde met 3 maanden nog steeds geen brokjes maar at wel meusli.
langzaam heb ik haar gewend aan brokjes en nu eet ze ze wel.