Halster kapot door hoefsmid

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Chocolaatje

Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Sywell, UK

Halster kapot door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 19:25

Ik heb sinds kort een halster van Kieffer, die ene met zilveren bies, Ulla Zalzgeber heetie geloof ik.

Nou kwam dinsdag de hoefsmid. Saffiertje gaat hangen, geeftie een elleboog tegen d'r borst (hij was de voorhoef aan het vijlen)! Ja, paard schiet naar achter, das logisch en dat neem ik haar niet kwalijk.
Maar dat doe je toch niet, een paard (van iemand anders nota bene) laten schrikken terwijl die al staat te hangen?! En als ik er niet bij had gestaan zou ze achteraf nog een knal van hem hebben gekregen ook.

Ik krijg heel veel reacties dat bijna alle hoefsmeden zo zijn. Maar dat kan toch niet, dan ga je de paardenwereld toch niet in?

In ieder geval, mijn halster lag in tweeën. Ik was echt heel erg boos, vooral omdat Kieffer geen ander halster wil terug ruilen. "Zeshonderd kilo tegen een halstertje, nee dat vergoeden we niet" Ja, tis wel een goed punt maar als je zo'n goed lopend bedrijf hebt kan je dat toch wel voor je rekening nemen?

Ik heb het gehad met de hoefsmid, en met Kieffer. Zijn er meer mensen die er zo over denken?

Van onbereden naar dressuurwedstrijden:
- Naïa (Nala)♀️2018 - Rubin Royal x Jazz
- Oasis Axioma (Oscar) ♂️ 2019 - Incognito x Rhodium (sperma beschikbaar)


Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:32

Als het paard gata ahngen, laat je hem toch niet hangen denk??
ik zou hetzelfde doen

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:36

Sorrie hoor! Haha! Haha! Maar in mijn ogen is je paard (dus jij) zelf fout. Jouw paard gaat hangen........ niet de smit, Dat de smit daarop reageert is niet meer dan normaal! Het is zijn rug, het is zijn vreten...... een smit kan niet uren lang met een paard in discussie gaan over zn gedrag.

Als jij nou weet dat jouw paard zich niet gedraagt bij de smit moet jij ervoor zorgen dat jij hem zelf vasthoud, kan hij gelijk niet meer gaan hangen.

Ik vind het een beetje kort door de bocht om de smit hiervan de schuld te geven

Ashleey_

Berichten: 5752
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:37

ik zou ook hetzelfde doen.. klinkt best wel logisch hoor.. maar goed.. ik vind het wel knap dat zo'n halster meteen kapot is.. Scheve mond

Life is like a box of chocolates.. You never know what you're gonna get

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:38

www.naturalhorses.com gebruiken hun eigen halsters en slaan ook niet onterecht sterker nog zetten het paard nieteens vast....

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:41

Als ik Kieffer was, zou ik het ook niet vergoeden. Kunnen ze wel aan de gang blijven!
Is natuurlijk niet hun fout of probleem, als er een paard gaat hangen en het halster begeeft het...

Voortaan maar zelf je paard vasthouden dus, of een oud halster om.
Ik vind de reactie van de hoefsmid ook vrij logisch.
Als mijn eigen paard zou gaan hangen zou ik ook een por geven (tegen de kont waarschijnlijk, maar de smid was misschien met een voorbeen bezig toen het gebeurde??)

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:45

gijsenkim schreef:
Sorrie hoor! Haha! Haha! Maar in mijn ogen is je paard (dus jij) zelf fout. Jouw paard gaat hangen........ niet de smit, Dat de smit daarop reageert is niet meer dan normaal! Het is zijn rug, het is zijn vreten...... een smit kan niet uren lang met een paard in discussie gaan over zn gedrag.

Als jij nou weet dat jouw paard zich niet gedraagt bij de smit moet jij ervoor zorgen dat jij hem zelf vasthoud, kan hij gelijk niet meer gaan hangen.

Ik vind het een beetje kort door de bocht om de smit hiervan de schuld te geven

Ben ik het mee eens!

Chocolaatje

Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Sywell, UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 19:55

Ik snap jullie reacties hoor. En ik snap ook wel dat een hoefsmid niet in discussie kan gaan met een paard. Paard moet gewoon luisteren.

Maar ik was het gedrag van deze smid meer dan zat, hij had duidelijk zijn dag niet en dat reageerde hij af op de paarden. Saffier is gewoon braaf geweest en ze hangt normaal nooit. Hij had er trouwens geen last van hoor, dat ze aan het hangen was, hij liet d'r lekker zo staan. Ik schrok natuurlijk en wilde het touw losklikken, maar toen gaf de smid d'r al een por.

Van onbereden naar dressuurwedstrijden:
- Naïa (Nala)♀️2018 - Rubin Royal x Jazz
- Oasis Axioma (Oscar) ♂️ 2019 - Incognito x Rhodium (sperma beschikbaar)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:58

Wees blij dat je halster kapot ging, anders had ze haar nek kunnen breken.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Chocolaatje

Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Sywell, UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 20:09

Kan dat dan..?

Van onbereden naar dressuurwedstrijden:
- Naïa (Nala)♀️2018 - Rubin Royal x Jazz
- Oasis Axioma (Oscar) ♂️ 2019 - Incognito x Rhodium (sperma beschikbaar)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:11

Als ze met 600 kilo ineens vol in de achteruitgaat en het hoofd wordt bij de nek tegengehouden, kan het ja. Hangt een beetje af van de kracht die ze zet en onder welke hoek ze hangt.
Ze kan ook 'alleen' maar wat verrekken.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:11

Mijn buurman is ook smid, hij klaagt ook over mensen die hun paard niet goed opvoeden (jij niet hoor, chocolaatje!).
Dan moet ie een paard van mensen beslaan die niet consequent met hun paard omgaan, nou dat is op z'n zachtst gezegd niet prettig hoor.
Wat denk je als ze zo'n 10 paarden per dag doen en je hebt elke keer weer zo'n hufter.....
Dus meiden, laten we onze (heel belangrijke) hoefsmeden een lolletje doen en onze paarden zo netjes mogelijk opvoeden!
NO FEET NO HORSE!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

Annemiekbram

Berichten: 3529
Geregistreerd: 21-08-04
Woonplaats: Twente!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:55

[quote="Chocolaatje"]
Ik krijg heel veel reacties dat bijna alle hoefsmeden zo zijn. Maar dat kan toch niet, dan ga je de paardenwereld toch niet in?


hej... ik ben het niet helemaal met je eens Scheve mond niet alle hoefsmeden zijn hetzelfde
Mijn hoefsmid is heel aardig en rijd zelf ook {concoursen} hij zou zoiets nooit doen
Maar ik vind ook niet dat jou hoefsmid dat had moeten doen dan kun je toch nagaan dat het paard dan schrikt
maarjah kop op Ach gut en zoek een nieuwe hoefsmid zal ik maar zeggen

succes! OK dan!

Annemiekbram

Berichten: 3529
Geregistreerd: 21-08-04
Woonplaats: Twente!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:58

lailapri schreef:
www.naturalhorses.com gebruiken hun eigen halsters en slaan ook niet onterecht sterker nog zetten het paard nieteens vast....

Als mijn pony wordt bekapt hou ik hem altijd zelf vast Pling kan ie ook niet gaan hangen {niet dat hij dat doet ofzow} dus kun je dat het beste ook de volgende x doen....
Maar stel je voor dat die hoefsmid b.v al 10 paarden heeft bekapt en ze doen allemaal vervelend dan is dat voor de hoefsmid toch ook niet leuk meer

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 21:19

toen het leren halster van mijn buurmeisje het begaf (gewone simpele van 10 euro bij vroegop) kreeg ze zonder uitleg en bonnetje een nieuw halster OK dan! maar goed ik zou als ik kiefer was evengoed een aanbod doen van 50 % korting oid maakt niet uit maar zo houd je wel klanten te goed of leuk pressentje of nieuw halster

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 21:21

Annemiekbram schreef:
Als mijn pony wordt bekapt hou ik hem altijd zelf vast Pling kan ie ook niet gaan hangen {niet dat hij dat doet ofzow} dus kun je dat het beste ook de volgende x doen....
Maar stel je voor dat die hoefsmid b.v al 10 paarden heeft bekapt en ze doen allemaal vervelend dan is dat voor de hoefsmid toch ook niet leuk meer

hun komen met zijn 2en en al duurt het 2 uur of moeten ze de volgende dag terug komen het kost gewoon 25 euro per keer bekappen mijn pony was zal maar ff simpel zeggen ook verkloot door de hoefsmeden ze zijn er 2 uur mee bezig geweest maar nu zet ze bijna vanzelf al netjes dr benen op het krukje enzo eerst kon het bijna niet zonder praam.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 21:27

lailapri schreef:
toen het leren halster van mijn buurmeisje het begaf (gewone simpele van 10 euro bij vroegop) kreeg ze zonder uitleg en bonnetje een nieuw halster OK dan! maar goed ik zou als ik kiefer was evengoed een aanbod doen van 50 % korting oid maakt niet uit maar zo houd je wel klanten te goed of leuk pressentje of nieuw halster


Maar stel dat Kieffer halsters gaat maken die 1000 kilo kunnen hebben, moeten ze dan je paard gaan vergoeden omdat die door hun halster z'n nek brak?

Ik heb een keer een merrie al schuddend met haar hoofd in een leren Kieffer halster zien hangen, paniekknoop kreeg ik niet los en gelukkig brak het kopstuk.

De merrie heeft een week moeite gehad met nageven en stelling, waarschijnlijk iets verrekt, maar als dat halster niet geknapt was had ze zichzelf opgehangen of haar nek gebroken.

Wat is nou de prijs van een nieuw halster tegenover een paard?

'Als het regent in mei, is april voorbij'

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 21:49

ik zeg ook niet dat een halster niet moet breken in tegendeel het zou mooi zijn als op alle ()iets duurdere eventueel) een soort zekering kwam die na een bepaalde trekkracht breekt/loslaat en die je voor niet veel weer nieuw kan kopen dat kan een hoop besparen, wie gaat het uitvinden of is het al uitgevonden, maar ik bedoelde het meer in de trant van kiefer goed bedrijf goede naam, houden zo als iemand een bonnetje heeft en het binnen .... dagen kapot is dan gaan onderzoeken of diegene een nieuw halster krijgt of anders een bon van 10 euro korting ofzo maakt het uit maar het houdt wel je naam hoog kijk maar eens in de consumenten gids als je daar inkomt en in positief licht dan dan zul jue dr ook meer klanten aan over houden....

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Chocolaatje

Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Sywell, UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 22:10

Stennisje schreef:
Maar stel dat Kieffer halsters gaat maken die 1000 kilo kunnen hebben, moeten ze dan je paard gaan vergoeden omdat die door hun halster z'n nek brak?

Ik heb een keer een merrie al schuddend met haar hoofd in een leren Kieffer halster zien hangen, paniekknoop kreeg ik niet los en gelukkig brak het kopstuk.

De merrie heeft een week moeite gehad met nageven en stelling, waarschijnlijk iets verrekt, maar als dat halster niet geknapt was had ze zichzelf opgehangen of haar nek gebroken.

Wat is nou de prijs van een nieuw halster tegenover een paard?



Je hebt me aan het denken gezet... Inderdaat, wat was er gebeurd als het halster niet was gescheurd? Ik moet er niet aan denken.

Van onbereden naar dressuurwedstrijden:
- Naïa (Nala)♀️2018 - Rubin Royal x Jazz
- Oasis Axioma (Oscar) ♂️ 2019 - Incognito x Rhodium (sperma beschikbaar)

Chocolaatje

Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Sywell, UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 22:12

lailapri schreef:
ik zeg ook niet dat een halster niet moet breken in tegendeel het zou mooi zijn als op alle ()iets duurdere eventueel) een soort zekering kwam die na een bepaalde trekkracht breekt/loslaat en die je voor niet veel weer nieuw kan kopen dat kan een hoop besparen, wie gaat het uitvinden of is het al uitgevonden, maar ik bedoelde het meer in de trant van kiefer goed bedrijf goede naam, houden zo als iemand een bonnetje heeft en het binnen .... dagen kapot is dan gaan onderzoeken of diegene een nieuw halster krijgt of anders een bon van 10 euro korting ofzo maakt het uit maar het houdt wel je naam hoog kijk maar eens in de consumenten gids als je daar inkomt en in positief licht dan dan zul jue dr ook meer klanten aan over houden....



Ik had van Kieffer ook wel een korting of tegoedbon ofzo verwacht hoor, maarja, daar doen ze niet aan. Ik snap het wel vanuit hun kant, maar het blijft vervelend voor de klant.

Van onbereden naar dressuurwedstrijden:
- Naïa (Nala)♀️2018 - Rubin Royal x Jazz
- Oasis Axioma (Oscar) ♂️ 2019 - Incognito x Rhodium (sperma beschikbaar)


kingstons

Berichten: 149
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:23

Half jaar terug heb ik het ook gehad, paard ging hangen en t halster brak in 2 stukken, gelukkig was het een oud weide halster en niet het bucas halster waar ik zo zuinig op ben.

Heb idd ook liever een kapot halster dan dat er iets met m'n paardje is, en hij is me meer waard dan een halster ookal zou het in mijn geval m'n bucas zijn!

Mijn paard is afentoe een beetje lomp, zal dan ook een paard op den duur op zijn "baasje" gaan lijken?

LibertyLucky

Berichten: 964
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:40

ik hoor vaak dat dat juist de reden is dat men een leren halster verkiest boven een "stoffen"
bijv. ook als ze verpliccht een halster in de wei/bak om moeten en vast komen te zitten.
Eeen stoffen breekt niet of nauwelijks

Utopiaatje

Berichten: 406
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:52

Ik heb de paarden altijd vaststaan aan een ketting met een paniekhaak eraan. Mocht er dan iets gebeuren en er gaat een hangen, dan issie zo weer los. Ik heb namelijk een keer meegemaakt dat ik een paard vast had staan die zomaar neerviel, nou krijg een musketon dan maar eens los..
Op dat moment wilde ik wel gráág dat het halster stuk zou gaan, maar dat gebeurde dus niet (was trouwens geen leer).
Het paard is er verder zonder verwondingen vanaf gekomen, maar dan schrik je wel hoor, als je paard staat te hangen, en je kunt em niet meer los krijgen en er gaat niets stuk. Dan het halster maar kapot...

It's easier to leave than to be left behind

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 02:19

Tja, je bent met een levend dier bezig dan gaat er nog wel eens wat kapot. Ik vindt het een nog al logische reactie van de hoefsmid en van kiefer.

Verwacht je ook van je zadelmaker dat hij het zadel gaat vergoeden als jij tegen een muur aan gaat rijden? Een halster is niet gemaakt om 600 kilo te houden. lijkt mij logisch.

En ik heb een bijzondere vriendelijke hoefsmid, onze paarden staan gewoon los als ze bekapt worden, maar ook hij geeft een paard een verdiende dreun als ze niet luisteren. Het is nog al wat gewicht wat hij op zich krijgt als een paard gaat hangen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 04:58

Ik had die hangende merrie ook aan een paniekhaak staan. Kon er alleen niet bij vanwege haar trappende voorbenen...(En ik heb het wel geprobeerd toen...AU...)
Ik snap best dat je teleurgesteld bent als je net nieuwe Kieffer halster in tweeën ligt, maar bekijk het vanaf de kant van de fabrikant. Heel veel mensen zouden er misbruik van gaan maken.

Maar het idee van halsters met een soort zekering is zeker niet slecht.
Een soort haak aan het kopstuk wat bij een bepaalde kracht losschiet en later weer vast kan.

Het halster zal dan heus niet bij een wandelingetje losschieten, want als er 600 kilo aan je gaat hangen, lig jij al omver voor je halster kan losschieten Haha!

'Als het regent in mei, is april voorbij'


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: joyce83, Maanon_, maxie, onpaard en 32 bezoekers