Hengstigheid???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Hengstigheid???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 22:36

Mijn meisje is nu (geloof ik) voor het eerst hengstig op 16 maanden leeftijd. Ze heeft het erg te pakken. Pist heel de gang onder in 5 minuten en is ineens alles vergeten wat ze ooit geleerd heeft. "Om" kent ze al zogenaamd niet meer. Voetje geven gaat moeizaam, ik heb haar maar gewoon terug in de wei gezet en laat haar daar maar even bijkomen van al die spelende hormonen de eerste keer Haha!

Mijn vraag is eigenlijk (aangezien ik voornamelijk met ruinen en hengsten heb gewerkt) hoelang de hengstigheid duurt? En vooral hoe vaak ze in het jaar hengstig worden Clown ???

Wat kan ik het beste doen om haar zo min mogelijk te pesten met haar hormonen nu?

De Friese hengst die in een andere gang staat (waar ze altijd al van onder de indruk is geweest Haha! ) hinnikte en meteen piste ze 2x in zowat 1 a 2 minuten tijd... Pff heeft ze het nu erg te pakken of valt dat wel mee???

Thanx alvast!

nickysuppie

Berichten: 329
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Vorstenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:39

Ik geloof dat ze ongeveer om de drie weken hengstig zijn en het duurt zo`n 10 dagen erg he>>>>>

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:40

Haha dat is wel ernstig nu, maar dat is vaak in het hoogste periode van de hengstigheid.
De meeste merries zijn zo rond de 5 dagen hengstig en worden om de 3 weken hengstig.

Maar is nogal ongeregeld bij jongere merries. Soms zijn merries ook altijd hengstig de zogenoemde pismerries...ligt aan je paard ^^

Wat je kunt doen? Gewoon laten gaan Lachen

Heb zelf 3 dames ik weet hoe het is ^^

Jannekeee

Berichten: 85
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:42

En in de winter worden veel merries niet hengstig, heb ik me laten vertellen.
Mijn verzorgpaardje is altijd heerlijk knuffelig als ze hengstig is, maar kheb geloof ik een echte uitzonderng Tong uitsteken

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:43

hangt ook een beetje van het paard af. Prima staat al meer dan een jaar hier, en ik heb nog nooit met volle zekerheid kunnen zeggen kijk vandaag is ze hengstig. Ze gedraagd zich nauwelijks anders, ze plast niet veel, het enige wat ik merk is dat ze wel een keertje in de maand een beetje anders is onder het zadel, ik vermoed dat dat haar hengstigheid is.

Evita daarentegen laat heel duidelijk merken dat ze hengstig is. Ze plast veel, heeft een complete humeursverandering, is stukken anders onder het zadel...

Prima is naar mijn gevoel niet lang hengstig, hooguit een paar dagen ofzo. Evita kan een dag of 5 hengstig zijn. Veel merries zijn enkel hengstig in het voorjaar, als de tijd van het dekken er is, hoewel je soms ook hebt die het hele jaar door hengstig worden Lachen

Je zal het zelf ook een beetje moeten uitvinden hoe het karakter van je merrie omslaat tijdens de hengstigheid. Heerlijk toch, die onvoorspelbare karakters? Haha!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 22:43

3 WEKEN!!!!!!
Is dat niet heel erg vaak dan? Ik dacht ook wel dat merries ong 2 weken lang hengstig zouden zijn, met een paar dagen dat het ernstig is Haha!
Ik hoop niet dat die van mij een zogenoemde pismerrie wordt, gatsie zeg...
Dat ze overal en vaak pist vind ik nog niet zo erg, maar wel als ze flink negatief in haar doen en laten veranderd... Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door griebels op 30-08-04 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:45

mijn merries zijn om de 3 weken hengstig Verward dat was ook bij zo bij de hengsthouder om de 3 weken konden ze er heen dus zeker weten dat het om de 3 weken is

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 22:47

Jannekeee schreef:
Mijn verzorgpaardje is altijd heerlijk knuffelig als ze hengstig is, maar kheb geloof ik een echte uitzonderng Tong uitsteken


Mijn meisje is altijd al heel erg knuffelig, nu gelukkig nog steeds. Ze veranderd daar geloof ik dan niet zoveel in, miss dat ze nu iets meer wil knuffelen, maar daar heb ik niet echt op gelet. Wel is ze even alles vergeten wat ik haar geleerd heb, maar miss is dat omdat het haar (naar waarschijnlijk) eerste keer is??
Wanneer zijn ze voor het eerst hengstig? Op welke leeftijd begint dat meestal? Ik weet dat ze al vruchtbaar zijn op vroege leeftijd maar of ze dan ook hengstig zijn Verward

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:49

Voor vruchtbaarheid moeten ze eigenlijk wel hengstig zijn ^^
Mijn merrie werd op 1 jaar voor het eerst hengstig. Als ze hengstig zijn zijn ze meestal wat nukkiger en doen ze niet altijd wat je wil doordat ze afgeleid zijn ^^

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:50

Evita is altijd enorm lomp als ze hengstig is Clown . Zo kan ik haar alle kanten op laten draaien door met hand tegen haar aan te drukken, als ze hengstig is kan ik met beide handen een krachtoefening doen, mevrouw duwt gewoon nochalant terug en gaat even plassen Tong uitsteken

En Evita lijdt ook aan geheugenverlies tijdens die periode hoor Haha! . Onder het zadel nog niet zozeer, maar het minste beetje VD is hopeloos op zo momenten Haha!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 22:51

Hmm, en dan? Moet ik haar in haar pieken dan wat meer met rust laten of wat kan ik het beste doen? Ik heb haar gekocht toen ze 13 maanden was, dus vandaar dat ik denk dat dit haar eerste hengstigheid is.
Zal ik deze eerste keer haar maar even laten bekomen van al haar spelende hormonen en de volgende keren gewoon de dagelijkse dingen met haar doen? Of moet ik haar helemaal met rust laten in die piekdagen?

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:53

griebels schreef:
Wanneer zijn ze voor het eerst hengstig? Op welke leeftijd begint dat meestal? Ik weet dat ze al vruchtbaar zijn op vroege leeftijd maar of ze dan ook hengstig zijn Verward


De leeftijd hangt af van oa het voeraanbod. Als ze vruchtbaar zijn zijn ze hengstig, die twee gaan hand in hand. Leeftijd is vanaf ong. 2 jaar, maar kan ook eerder. In het wild worden de meeste merries trouwens niet gedekt op deze leeftijd, waarschijnlijk komen ze toch te babyachtig over.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:53

gewoon doen wat je altijd met haar doet...
Mijn jaarling (nu anderhalf) is ook wat meer afgeleid als ze hengstig is, maar de dagelijkse dingen blijf ik wel door doen daarna kan ze wel weer doe nwat ze wel wil Lachen

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 23:01

Ok, dan gaat ze morgen gewoon weer mee op wandeling Haha!
Zou ze miss minder verkeersmak kunnen zijn in deze tijd? Ze doet flink haar best op de weg, maar ik ben nog bezig om haar volledig verkeersmak te krijgen... Zal ze zich nu eerder aanstellen zodat het gevaarlijker wordt om de weg op te gaan?
Miss toch maar even wachten met de wandelingen en alleen maar oefenen als ze niet zo hengstig is?
Pff wat voel ik me onzeker met mijn eerste eigen paardje zeg... Voorheen was ik dat helemaal niet Bloos

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:04

Mijn merrie (jaarling) hinnikte nogal naar de andere dames toen ze de weg op ging en was nogal zenuwachtig, steigerde wat....ging later wel beter, maar dat is aan jou weg gelegt. Als je voorzichtiger wil zijn kan ik het me wel voorstellen.
Ze kan wat onrustiger zijn omdat ze terug naar huis wil en wat aanstellen, maar ze kan zich ook nog hetzelfde gedragen als altijd (elk paard is verschillend)

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 23:07

Pff wat een gedoe allemaal zeg hihi
Ik denk dat ik deze hengstigheid eerst maar eens een beetje aankijk. Eventueel wat werk in de bak doen om te kijken hoe ze reageert op dingen die ik vraag. Ben niet bang, geen longeerlijn hoor Haha!
Ik ben bezig met haar te trainen voor de amateurkeuring voor arabieren volgend jaar...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:10

Ik zou gewoon vorzichtig dingen proberen en kijken waar ze eventueel anders op reageerd tijdens die periode. De merrie van Faniek blijkt wat vervelender te zijn buiten, met die van mij heb ik nergens last van, tenzij ze misschien iets meer aan het andere paard 'gehecht' is.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 23:14

Ze staat in een 'kudde' en heeft niet een speciaal iemand. Ze kan goed met een veulen daar overweg, maar niet dat ze kleeft... Dat is mijn geluk dan weer Haha!
Ik zal morgen weleens kijken hoe ze zich gedraagt. Het enige vervelende is dat ik het weekend een uitje Parijs heb gehad en dus niet weet hoe lang ze nu al hengstig is... Maar goed, over 3 weken dus ongeveer nieuw... nieuwe ronde, nieuwe kansen! hihi

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:21

Kan nu wel ongeregeld zijn aangezien ze nog heel jong is en sommige merries zijn gewoon heel verschillend hengstig. Mijn 2 volwassen merries zoiezo om de 3 weken (hopelijk nu beide drachtig 1tje zoiezo drachtig) en mijn jaarling nog erg ongeregeld.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:23

zodra het warm wordt, is destiny hengsutg, en dat blijft ze tot het weer herfst wordt Haha!
alleen merk je er niets van, behalve dat ze in de wei heel de tijd met dr staart omhoog loopt en aan t pissen is en dat Q er geregeld bovenop klimt Haha!
maar met rijden etc heb ik er nooit last van gehad bij haar(maar heb nu voor de zekerheid maar een ruin haha nee dat was gewoon toeval hoor Tong uitsteken )

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 23:29

Hmm... toch ben ik wel blij dat ik een merrie heb. Een hengst is zo moeilijk stallen, en niet eerlijk om hem hengst te houden als je er geen dekhengst van wilt maken... Een ruin, tja... Dan kan ik nooit meer fokken mocht ik dat ooit willen doen.
Nee hoor, mijn merrietje blijft gewoon.. Ik ben ook weleens zo geil dat ik niet meer weet wat ik moet doen hihi Schijnheilig