Wat kan dit zijn geweest?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sophietje

Berichten: 76
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: vlakbij Amsterdam

Wat kan dit zijn geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-02 11:37

Een meisje dat nou voor mij een paardje rijdt kwam maandag avond terug met Samual, super energiek ponietje!
Hij had flink liggen vervelen en ze had hem zeiknat gereden! daar even 5 minuten gestapt, zodat hij weer op adem was en toen met hem naar mijn stal gestapt en gedraafd (ik was druk bezig (verwachte een veulen, is ook gekomen Lovers ) dus kon niet weg met de vrachtwagen)
Op de poetsplaats heeft ze hem even aan zijn bitring vastgezet (absoluut verboden bij mij, maar Sam stond niet stil en ze was hem voort een beetje beu met zijn geirriteer!
Dus ze draait zich om en hoort ineens een raar geluid (zo van EUGH (alsof hij heel hard ineens luchtzuigt)) ik hoorde het op stal en kwam dus kijken!
Hij stond roerloos en knipperde niet eens met zijn ogen en heel raar met zijn hoofd van het touw weggedraaid!
Ik schrok me dood (leek wel of hij dood was, hartstilstand ofzo) dus ik rende er op af en wou net hem losmaken, gooit hij zijn hoofd omhoog en gaat weer normaal staan!
Het halstertouw is kapot (dat klikding dat zeg maar draait aan het touw) en hij stond suf voor zich uit te kijken!

Hem snel afgezadeld, deken op en even buiten in de bak mee rond gelopen en na een kwartiertje op stal gezet

Het was een rare maar vooral nare ervaring, ik schrok me dood!
Wie weet van jullie wat het geweest kan zijn?

Misschien van het bezweet buiten lopen (ze heeft binnen les gehad, maar met zweetdek op naar stal gestapt en gedraafd) ineens de warme stal in?
De Da laten komen kijken?
ik vertelde het ene vriendin en die zei: hartstilstand!
Weet een van jullie het?

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 11:43

Is het geen oververhitting geweest? Eerlijk gezegd vind ik 5 min. stappen om weer op adem te komen ook wel erg weinig. Ik vind het maar een rare gang van zaken. Je bijrijdster rijdt dat paard helemaal op, stapt maar heel kort én zet hem vast aan het bit. Bij mij had die er allang uit gelegen!

Sophietje

Berichten: 76
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: vlakbij Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-02 11:52

ze heeft op de manege waar ze les had 5 minuten gestapt, heeft toen een stuk langs de weg gedraafd en het laatste stuk weer gestapt. Hij was weer goed op adem maar nog lang niet droog.
Op zich, ze rijdt goed hoor en weet ook echt wel dat ze hem niet vast moet zetten aan het bit, maar hij was maandag echt zwaar irritant!
haar instructrice heb ik gisteren gesproken en die zei ook van op een gegeven moment heb ik haar gezegt van trapt hem maar door, want dan wordt hij wel moe (maar Sam is nie zo snel moe!)
en ze helpt nu al bijna een jaar en altijd is ze netjes, stapt goed uit en houdt zich netjes aan mijn regeltjes hoor! En als Sam dan ligt te vervelen, is pas laat gecastereerd en voelt zich nog wel een shengst, en als er dan hengstige merrie zijn... Dan is Sam ook echt lastig!

maar wat kan het zijn geweest wat het paardje deed?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 11:54

Nou een hartstilstand Verward , dan hattie niet meer overeind gestaan hoor aan het touwtje.
En van een warme binnenbak naar een warme stal, niet echt een super temperatuurverschil mijnsinziens. En zo koud is het buiten niet dattie daarvan een klap zou kunnen krijgen.

Ook ik vind het uitstappen veel te kort als hij zo druk is geweest. Vastzetten aan bitring, alleen in noodgevallen als je ff een halster moet pakken wat niet in de buurt ligt. Moet kunnen in zo'n geval.

Kan zijn dat hij zich gewoon verslikt heeft en daar van geschokken is (luchtzuigend geluid) en daarom stil bleef staan (misschien zijn tong dubbel ofzo (stond immers nog met het bit in), kan er beangstigend zijn voor een paard.

Je zou het nog even aan de veearts kunnen vragen. Maar die kan ook niet in het verleden kijken. Volgende keer hoe vervelend ook toch iets beter uitstappen en als hij in het zweet gereden is water laten drinken op kamertemperatuur (veel vocht eruit, dus er moet op tijd vocht in) na het uitstappen.

Ik zou me dr niet te druk over maken, gewoon even een paar dagen in de gaten houden maar een hartsilstand, nee dat is het echt niet geweest.

Viv

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 11:55

Wij hebben iets dergelijks ook ooit gehad met een pony, de verzorgster kwam met drijfnattte pony terug die volledig buiten adem was. Ze zadelde af en in dit geval ging de pony tegen de vlakte. Wij dachten dat ze dood was. De ogen waren weggedraaid en ze reageerde niet meer. Pas na heel goed kijken zagen we dat ze nog wel ademde.

We hebben uiteraard onmiddelijk de veearts gebeld, ze lag nog steeds apathisch toen hij arriveerde. Door de uitputting waren haar darmen stilgevallen, geen harstilstand dus. Ze is behandeld als een koliekgeval en weer helemaal opgeknapt.
Voor de verzorgster was het de laatste keer dat ze bij ons was en de pony heb ik daarna maar met pensioen gedaan. Ze was al 25 jaar.