halsverlenger bij een jonge pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

halsverlenger bij een jonge pony

is goed
12 (100%)

Totaal aantal stemmen: 12


samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

halsverlenger bij een jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-02 09:43

ik ben nou al een tijdje bezig om mystery te longeren het gaat de laaste paar dagen echt zo goed ik zie veel voor uitgang. vanaf zondag had ik hem een paar keer ligt bijgezet met een halsverlenger. komt er zo grietje van stal en die zegt dat het niet goed is hij gaat dan op zijn voorhand lopen. maar in al die boeken die ik tot nu toe heb gelezen staat het over al in dat ze met een halsverlenger of bijzetteugel werken. wat is jullie mening?

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 09:52

hangt er helemaal vanaf hoe je hem gebruikt. Maar het is in elk geval onzin dat je een jong paard maar helemaal "los" moet laten lopen. Dat zijn dezelfde mensen die van mening zijn dat je een jong paard niet rond en over de rug mag rijden, zodat ze hem eerst 2 jaar alle kanten uit laten kijken waardoor hij een totaal verkeerde spieropbouw ontwikkelt, en dan vervolgens nog weer 2 jaar bezig zijn om dat dan weer (met de meest onmogelijke middelen, wat nu ie ie ouder en "mag" dat dus!!) recht te breien.

Als jij je paard netjes longeert en op een normale manier bijzet is daar helemaal niks mis mee.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 10:31

ik denk dat het wel goed is, zolang je de teugel niet te strak doet. je pony kan zo leren zijn rug te gebruiken op een ontspannen manier (is elastiek toch?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 13:59

Zie reactie van Zep, helemaal mee eens.
Als je wilt dat er iemand anders naar kijkt of je het goed doet, dan kan ik van 't weekeinde anders wel even komen kijken. Stuur maar een PBtje als het nodig is. Misschien komt Miran dan ook wel even mee om Mysterie te bewonderen Party!!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 17:57

Ik kan uit je bericht niet op maken of en hoelang je hem/haar al rijdt. Als je al een tijdje rijdt ect, kan het niet zo veel kwaad (mits goed gebruikt enzovoort) Heb je hem/haar alleen nog maar gelongeerd, dan zou ik er nog even mee wachten tot hij zijn evenwicht gevonden heeft met het longeren en rijden.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 19:03

Een hulpteugel gebruiken bij welke paarden dan ook kan op zich niet zo heel veel kwaad, als je hem maar goed gebruikt.
Ik ben sinds kort begonnen met een 4jarige friese merrie die nu tien maanden onder het zadel is. Ze is erg "voorzichtig" ingereden door een wat bange ruiter, en dus altijd heel erg terughoudend gereden. En met longeren werd ze altijd helemaal bijgezet met haar neus bijna tussen haar voorbenen, kin op de borst zeg maar. Als ik haar nu longeer, dan doe ik er juist expres helemaal niks aan. Ze is zo gewend om in allerlei hulpteugels te gaan hangen, dat ze nu maar eerst moet leren op eigen benen te lopen. En ik moet zeggen, Tryntje moet daar wel aan wennen. Ze is nu na twee keer tien minuten hard werken aan de longe echt kapot. Pas als ze helemaal op eigen benen loopt, ga ik haar misschien weer licht bijzetten om goed ruggebruik te bevorderen.
Terug naar jouw jonge paardje: als je hem dus niet meteen heel strak zet en vooral na het gebruik zorgt dat hij zijn spieren goed kan ontspannen, dan kan het m.i. geen kwaad.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 22:45

Die mensen die zeggen dat een paard dan op de voorhand gaat lopen denk ik hebben een beetje gelijk. Volgens mij is het zo dat een paard bij een halsverlenger (= van elastiek) er in kan gaan hangen. Omdat het een beetje meegeeft. En als een paard gaat hangen, ook als ie dat in jou handen doet, loopt een paard (te veel) op de voorhand.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 22:48

Volgens mij hoor! Ik weet het niet zeker, ben zeker geen expert. Maar dat zei mijn instructrice erover toen ik het een tijd geleden aan haar vroeg over Tiko. Ik heb zelf ook gebruik gemaakt van de elastiek, en (ook) volgens mijn instructrice kan het geen kwaad voor een keertje, maar als je het vaak gebruikt, kan hij er te erg in gaan hangen. Dan krijg je dus verkeerde reactie door gebruik van de elastiek.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 09:18

waarom lopen er op deze aarde nog steeds mensen rond die denken dat ze niks kunnen bereiken zonder hulpteugel???

Goed als je dan toch een jong paard wil verpesten door hem meteen maar zonder ooit iets anders gebprobeerd te hebben (twee lijnen bijvoorbeeld) aan de hulptuegels te gooien doe dat dan in ieder geval onder de begeleiding van een instructuer want als je je paard nu verpest dan is de ramp over een half jaar al helemaal niet meer te zien dan moet er een slof aan ofzo

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 09:22

Djiezzz jullie doen net of ze net geschreven heeft dat ze haar paard elke dag drie uur rijdt met een slofteugel keistrak en z'n neus op de borst....

Wat is er in hemelsnaam mis met (goed) longeren met elastiek/bijzet/touwtjes etc?????
Misschien heeft deze ouwe rot iets gemist hoor, maar ehh...... Verward


pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 10:07

Sonja schreef:
Djiezzz jullie doen net of ze net geschreven heeft dat ze haar paard elke dag drie uur rijdt met een slofteugel keistrak en z'n neus op de borst....

Wat is er in hemelsnaam mis met (goed) longeren met elastiek/bijzet/touwtjes etc?????
Misschien heeft deze ouwe rot iets gemist hoor, maar ehh...... Verward


Dat is het probleem meestal vaak word het niet goed gedaan wat als resultaat heeft dat je nog verder van huis bent Ik denk dat je niets gemist hebt maar ik heb het maar al te vaak gezien en gevoel een paard dat kei hard in zijn mond is rug pijn heeft en niet te rijden is zonder bijzet teugels

Ik rij mijn Lusitano merrie zonder bit zelfs nog aan de teugel (oke ik geef toe een lusitano heeft nou eenmaal meer stelling dan een gewoon paard maar ik bedoel maar even)

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 11:46

Pferdje, ik denk dat je een paar stapjes overslaat.

Er is hier iemand, we noemen haar Samantha *LOL* , die vraagt of ze haar paardje met elastiek kan longeren.
En jij begint meteen over hard in de mond, vast in de rug, en niet meer te rijden zonder bijzetteugels..... Dat gaat me even te hard en te negatief, als je het niet erg vindt....

Je moet toch wel echt flink je best doen om het door jou genoemde eindresultaat krijgt door te longeren met elastiek hoor!

Ook snap ik je opmerking over jouw Lusitano niet. "aan de teugel" (= in de krul? Verward ) zonder bit (ik hoor niks over de rug en de achterhand, alleen maar over waar z'n hoofd zit, is al een totaal foute benadering...), en "stelling van nature" ( Verward ) heeft niets, maar dan ook werkelijk helemaal niets te maken met longeren met elastiek, of longeren zonder elastiek....

Ik probeer jouw denkwijze te volgen, maar dat lukt me (nog) niet. Kun je wat duidelijker uitleggen wat je bedoelt?

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 12:20

Sonja schreef:
Pferdje, ik denk dat je een paar stapjes overslaat.

Er is hier iemand, we noemen haar Samantha *LOL* , die vraagt of ze haar paardje met elastiek kan longeren.
En jij begint meteen over hard in de mond, vast in de rug, en niet meer te rijden zonder bijzetteugels..... Dat gaat me even te hard en te negatief, als je het niet erg vindt....

Je moet toch wel echt flink je best doen om het door jou genoemde eindresultaat krijgt door te longeren met elastiek hoor!

Ook snap ik je opmerking over jouw Lusitano niet. "aan de teugel" (= in de krul? Verward ) zonder bit (ik hoor niks over de rug en de achterhand, alleen maar over waar z'n hoofd zit, is al een totaal foute benadering...), en "stelling van nature" ( Verward ) heeft niets, maar dan ook werkelijk helemaal niets te maken met longeren met elastiek, of longeren zonder elastiek....

Ik probeer jouw denkwijze te volgen, maar dat lukt me (nog) niet. Kun je wat duidelijker uitleggen wat je bedoelt?


Goed ik loop misschien wat hard van stapel maar dat komt omdat ik al een aantal jonge paarden verpest heb zien worden door de verkeerde hulpteugels of alleen het verkeerde gebruik er van! Het resultaat wat je met elastiek kan bereiken kan ook met 2 lijnen.

Mijn Lusitano loopt netjes aan het freestyle halster (zonder bit) verzameld dus achterand erbij en niet in de krul maar gewoon netjes naar beneden Lusitano's hebben van Nature hun hoofd al iets hoger en iets ronder en je hebt gelijk het heeft niet met longeren met elastiek te maken

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-02 12:23

ik rij hem nog niet eens omdat hij nog niet eens zo ver is ik vraag alleen of het goed is of niet en sonja bedankt hoor, ik ga volgende week met een hem oefenen met een rij-instructuur. maar je weet het je mag altijd langs komen hoor en miran ook vind het prima. Party!! Party!! Party!!

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 15:05

als je een vriendeljike manier kent om een jong paard te leren ontspannen te lopen in de rug, is dat toch alleen maar goed? En een halsverlenger is een vriendelijk middel.

De hond is de betere mens

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 16:34

Idd. Het is juist goed.
Ook heel goed voor de spierontwikkeling!
Pferdje, denk jij dat iedereen goed longeert met dubbele lijn? Nee hoor, heb een paard meegemaakt die er bijna zijn achterbeen door brak!
Doe mij maar een hulpteugel!!!

Ik heb nu dus Camilla, een 3 jarige merrie. Ze is nu ongeveer 2 maandjes onder het zadel schat ik. Ook haar longeer ik zon 2 x per week met bijzets. Is alleen maar goed.

Als je nu geen ontspanning e.d. vraagt en je moet het straks met een 6/7 jarige nog gaan proberen, gaat het véél moeilijker.
Het kan echt geen kwijt om dat nu al te doen.
Ook is het goed voor de spierontwikkeling. Door ze laag in te stellen met bijzets/elastiek ontwikkeld de rug (als ik het goed heb) en krijgen ze daar dus juist een goede, sterke rug van. En ook andere houdingen zijn goed voor de spierontwikkeling. Tenminste.. geloof ik. Schijnheilig Correct me if I'm wrong... Schijnheilig

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 21:56

jonge pony? mijn mening is dat je een jonge pony eerst maar eens goed moet laten ontwikkelen en alles eerst maar zonder hulpteugels enz moet doen! ik ben er echt zeer fel op tegen , of je moet er echt hellemaal 110 % zeker van zijn dat je de teugels of iets op de juiste wijze gebruikt en weet je het nie zeker nie doen , want geloof me zo`n teugel kan veel schade veroorzaken bij een nog niet goed ontwikkeld paard! ps dit is mijn mening niet boos worden !

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 22:08

Zolang je het goed gebruikt ben ik daar zeker niet op tegen.
Zoals wat Zep zei, helemaal mee eens!!!
Een halsverlenger is een 'soft' hulpmiddel. En t is helemaal niet verkeerd om een jong paard lekker te laten buigen.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 00:07

NANZA schreef:
jonge pony? mijn mening is dat je een jonge pony eerst maar eens goed moet laten ontwikkelen en alles eerst maar zonder hulpteugels enz moet doen! ik ben er echt zeer fel op tegen , of je moet er echt hellemaal 110 % zeker van zijn dat je de teugels of iets op de juiste wijze gebruikt en weet je het nie zeker nie doen , want geloof me zo`n teugel kan veel schade veroorzaken bij een nog niet goed ontwikkeld paard! ps dit is mijn mening niet boos worden !


Dankjewel eindelijk iemand die het begrijpt!!!!!

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-02 07:36

hij is nu vier jaar

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 07:52

NANZA schreef:
jonge pony? mijn mening is dat je een jonge pony eerst maar eens goed moet laten ontwikkelen en alles eerst maar zonder hulpteugels enz moet doen! ik ben er echt zeer fel op tegen , of je moet er echt hellemaal 110 % zeker van zijn dat je de teugels of iets op de juiste wijze gebruikt en weet je het nie zeker nie doen , want geloof me zo`n teugel kan veel schade veroorzaken bij een nog niet goed ontwikkeld paard! ps dit is mijn mening niet boos worden !


Zodra je een hulpteugel niet goed gebruikt, ben ik er ook op tegen, maar Samantha zegt toch dat ze het met begeleiding gaat doen!

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 11:15

met begleiding wil het ook nog nie altijd zeggen dat het dan goed gedaan wordt! maar ik gaf alleen mijn mening , dat ik er op tegen ben om je paard met allerlei hulp-middelen te rijden en beleren.maar ja jullie kunnen daar natuurlijk heel anders over denken en dat vind ik helemaal nie erg , maar laten we elkaar daarin dan ook respecteren , keej ? Lachen

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 11:51

wij hebben alle hengsten van voor de hengstenkeuring met bijzet gelongeerd die paarden zijn ook nog maar 2 tot 21/2 jaar oud ik zie het probleem niet hoor. Het is beter dat je hem nu de goede spieren laat opbouwen en later niet de schuld aan je zelf kan geven dat je het verkeerd hebt gedaan (beetje vaag Verward )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers