Dilemma....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Dilemma....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 18:08

Ik zit met een flink dilemma, waar ik al een tijdje mee rondloop.
Mijn 8 jarige arabier heeft hoefkatrolontsteking klasse 4 (ernstig dus) doordat hij zijn eerste levensjaren een grote groeiachterstand heeft gehad, en daarna veel te hard is gaan groeien. Dit is al door 2 goede paardenklinieken bevestigd, ook hebben die beiden gezegd dat ie nog super loopt, ondanks erg slechte foto's. Het is alleen in het rechtervoorbeen.
Eigenlijk heeft hij er nooit problemen mee gehad, tot een half jaartje geleden. Hij werd heeeeeel licht onregelmatig, en toen hebben wij hem laten inspuiten in z'n gewricht, en het ging weer super.
Op speciale ijzers ging hij alleen maar slechter lopen, dus heeft onze (zeer deskundige) smid er weer standaard ijzers onder gezet.
Nu is hij 2 weken geleden mee geweest op vakantie met mijn zusje, naar Ameland. Dat ging allemaal super, maar helaas werd ie vorige week weer licht onregelmatig (alleen op de kleine volte). Het is mijn paard, maar ik rij hem maar 1 x per maand ongeveer. Mijn zusje rijd hem zo'n 5 x in de week, en rijdt ook wedstrijdjes met hem.
Ook heeft mijn zusje nu waarschijnlijk Pfeiffer, ze is nu 15, en tja, de jongens komen in haar leven. Eerlijk gezegd denken mijn ouders en ik dat het paardrijden over een jaartje wel over is. Ze vind het nog wel leuk, maar lang niet zo leuk als ik op die leeftijd.
Ik heb net een flat gekocht met m'n vriend, en ga dus verhuizen. Ook heb ik gewoon geen tijd om vaker dan 1 x per maand te gaan paardrijden.

Dus tja... Wat nu met Edje???
Afmaken willen we eigenlijk niet, omdat hij nog zo verschrikkelijk vrolijk is.
Verkopen is helemaal geen optie. Ik wil hem echt niet in de handel of wat dan ook, en beide DA's hebben gezegd dat hij nu nog zo goed loopt, door de manier van rijden, die mag niet veranderd worden, en eigenlijk mag er niemand anders op rijden. Als de rijstijl veranderd, dan is hij waarschijnlijk binnen 2 weken stokkreupel.
Thuis laten staan wegkwijnen in de wei vind ik ook niet eerlijk tegenover hem.

Zelf dacht ik stiekem in mijn achterhoofd aan een zenuwsnede. De DA heeft mij laten zien hoe hij dan gaat lopen. Niet regelmatig, maar goed genoeg voor licht recreatief werk. Maar ja, wie doet dat met hem? Mijn zusje is echt een dressuurmiepje, en ik heb geen tijd.
Ikzelf dacht aan een zenuwsnede, en hem dan 'uitlenen' aan vrienden van mijn ouders. Die wonen op een boerderij, en hebben een meisje met het syndroom van Down. Edje zou een erg leuk 'hobbelpaardje' voor dat meisje zijn. En anders misschien een of ander goed doel waar hij alleen maar stapritjes hoeft te doen?
Ik wil hem sowieso van mijzelf houden, en dus niet verkopen, omdat ik hem wil behoeden voor de handel.

Wat vinden jullie hiervan? Een zenuwsnede is een enorm omstreden en rigoreuze operatie, maar inspuiten en er dan een ander op laten rijden, heeft geen zin, omdat ie dan waarschijnlijk meteen weer slecht is. En wat zouden jullie doen als het jullie paard is? Of hebben jullie andere ideeen?

Het hoeft ook niet op de korte termijn, maar als mijn zusje er geen zin meer in heeft, dan moet er voor Edje wel een goed alternatief zijn. Ik vind hem ook te jong om alleen als grasmaaier te dienen, ik denk dat hij zich meteen stierlijk gaat vervelen.

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 18:39

ik zou geen zenuwsnede laten doen omdat dat zo definitief is en omdat hij momenteel redelijk goed loopt !

hoefkatrol wordt inderdaad erger door de manier van rijden , daarom zou ik echt voorzichtig zijn met hem uit te lenen ! waarom zou je paardje zich ongelukkig voelen als grasmaaier , hij staat lekker in het land en krijgt een uitstekende verzorging ! mijn pony staat al van zijn 5 de jaar in het land zonder iets te moeten doen en hij is nu 25 , wel staat hij met een ander paard zodat hij zich niet alleen voelt ! kan je misschien bij je paard een ander paard of een geitje ofzo bij zetten ! misschien vind je wel iemand die een verzorgpaardje zoekt zonder te verlangen om met het paard te rijden , iemand die hem eens een paar keer in de week gewoon komt poetsen en verwennen ! als jij dan een keertje in de maand met hem komt rijden heeft hij toch een superleven !verkopen zou ik afraden want dan weet je nooit waar hij terechtkomt , je verkoopt hem bv aan een goed adres , maar wanneer deze mensen hem terug verkopen weet je niet meer wat er met je lieveling gebeurt , dat is ook de reden dat ik mijn pony nooit verkocht heb , hij werd te klein voor me maar ik wilde hem niet uit mijn handen geven en ik ben heel blij dat ik hem gehouden heb!
ik zou wel zorgen dat je paardje gezelschap heeft ofwel van een ander paard ofwel van een geitje of schaap ofzo en geef hem afleiding zoals een bal in de weide of iets anders om mee te spelen !

bij jou is je je paardje in goede handen en krijgt hij een goede verzorging en wordt als een prinsje behandelt daarom raad ik je aan om hem bij te houden want er zijn al zoveel paarden die slecht behandelt worden , laat dit je lieveling niet overkomen en blijf waken over hem !
dit is wat ik zou doen moest het mijn paardje zijn

groetjes

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:51

Ik zou hem zelf aanhouden en proberen er wat vaker op te kunnen rijden, zo ver weg ben je toch niet verhuist dat je maar ik x in de maand kunt rijden??

aimaran
Berichten: 10
Geregistreerd: 29-08-04
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 22:25

Alsjeblieft niet afmaken! Wist jij dat hoefkatrol in de natuurlijk in principe niet voorkomt? Kijk eens op www.hoefkatrol.com, je zult je gek schrikken van de oplossing....rijden! Ik ken hier een paard van 15 die opnieuw'ECHT klassiek gereden wordt en wil niet weten wat er gebeurt. In nederland zijn er ook trainer/ stallen www.paardenbegrijpen.nl, ga alsjeblieft vragen en/of kijken, er is echt wat aan te doen. Succes!

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:22

je kunt een bekaping doen op de dr.streser doen..helpt ook.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:25

Inspuiten, waarmee is hij ingespoten? De meeste veeartsen spuiten in met een ontstekingsremmer of een pijnstiller. Daarmee worden dus alleen de symptomen verholpen en zal hij na die tijd steeds slechter gaan lopen. Er heeft laatst een heel stuk in de bit gestaan over een Duitse arts die paarden met lichaamseigen stoffen inspuit. Een vriendin van me heeft hier goede ervaringen mee. As je wilt kan ik wel aan een telefoonnummer komen. PB me dan maar even.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:28

Je zou ook iemand kunnen zoeken die gek is met paarden en jou Edje maar al te graag wat lichte beweging wil geven... Zet een advertentie en kijk wat er op af komt, je kunt altijd nog nee zeggen. Mocht je wel een goede verzorger vinden dan zijn jullie allemaal geholpen!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 17:24

Nogmaals: van afmaken is echt geen sprake, en verkopen ook niet. Dus niemand hoeft te gaan schreeuwen van 'alsjeblieft niet afmaken', want dat doen we toch niet.
Ikzelf kan gewoon echt niet vaker rijden helaas, ivm m'n studie. En tja, m'n studie gaat gewoon voor. Heel sneu voor Edje, maar als ik ben meestal van 6 uur 's ochtends tot half 8 's avonds weg, en daarna heb ik echt geen puf meer om nog te gaan rijden. En in de winter is het dan zelfs al donker. Dat is dus meer de reden dat ik niet vaak kan rijden, maar ik voer hem wel altijd, en als ik verhuis, dan kan ik dat niet meer doen.

Als hij naar het meisje met Down gaat, dan staat ie in de buurt, en kunnen wij ook nog zo vaak heen als we willen, en rijden wanneer we willen. Het blijft dan immers ons paard, alleen op een andere plek.
Een verzorger ga ik ook echt niet zoeken, ik heb daar een aantal zeer slechte ervaringen mee. En als ik het huis uit ben, dan moet mijn moeder 's ochtends en 's avonds het paard voeren, terwijl ze dat niets vind. Ik vind het niet eerlijk om haar daarvoor op te laten draaien. Het is immers onze hobby.

Twee klinieken hebben heeeeel duidelijk tegen ons gezegd, dat het met hem over is als er 2 weken iemand anders op rijdt, ook bij 'lichte beweging' enz... Mijn zusje, ik en onze instructrice zijn de enige die erop rijden, en wij hebben dezelfde rijstijl (door dezelfde instructrice).
Ik vind het belangrijkste dat hij geen pijn heeft. Hij wordt van z'n leven toch niet verkocht, en dat ie na een zenuwsnede niet 100% zuiver loopt dat maakt ons niet zo erg uit.
Ik vind het nu niet eerlijk tegenover hem. Hij staat maar te staan... Ik wil gewoon het beste voor hem, en misschien is een zenuwsnede wel zonde, maar dan heeft hij in ieder geval geen pijn meer, en iedereen kan erop rijden.
Maar een zenuwsnede doen we nu nog niet, we willen nog een keer inspuiten, en eventueel een tildren infuus proberen. Als dat niet werkt, dan wil ik niet verder dokteren, dan is het gewoon een zenuwsnede vrees ik...

xono: ik heb je gepeebeet

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:31

Ik snap niet dat hij door het beslag slechter ging lopen. Een vriendin van mij heeft een paard waarbij HKO 3 was geconstateerd. Door speciaal beslag en door een correcte manier van rijden is de HKO zelfs minder geworden en heeft hij zelfs een 2-tje. Ze rijdt hem dressuurmatig, ik dacht in de M1.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 17:37

Tja, ik snap dat ook niet, en m'n smid ook niet, maar we hebben het een aantal keer geprobeert, en hij loopt met dit beslag gewoon het beste.
Overigens kan HKO op de foto nooit minder worden, dus dan is het een andere beoordeling van de foto.
We merken ook wel erg aan hem dat ie beter is gaan lopen met onze huidige instructrice. Zij laat hem echt lopen op een manier die goed voor hem is.

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:22

goed lopen is nou eenmaal een goed balans tussen ruiter en paard..waarscheinlijk heeft ie zo nooit gelopen.
ik zou niet voor een zenuwsneden kiezen..dan heb je zeg maar een tijd bom..want dat voelt ie de pijnn niet en kan die het helemaal stuk door lopen.
ik zou echt eens de dr.streser manier eenns aankijken..
ps. hoefkatrol is een onsteking die het bot aan tast als het paard nog niet te oud is kan er wel degelijk een verbetering op komen want als het nietv oordurend word geprikelt en bevoorbeeld daar de hoef op een andere manier op ijzers zetten gaat het bot zig weer "proberen" te herstelen net als bij een breuk..helemaal geneesen zal het inderdaad niet.