soepeler maken in rug en hals?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

soepeler maken in rug en hals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-02 00:33

mijn pony mag eindelijk weer bereden worden. nu ben ik bezig met stappen,laag instellen, lichte druk op beide teugels. En als advies rijd ik nu met elastiek. Dat gaat op zich wel goed, maar links blijft hij zo gigantisch vast houden in z'n nek en rug.Rechtsom is hij super goed neerwaarts in stelling en buiging, maar linksom wil hij maar niet nageven. Ik weet dat aan die kant zijn probleem zat maar dan zou je juist zeggen dat hij rechtsom meer moeite zou hebben omdat hij dan links zijn spieren moet oprekken. Nu wil ik hem zo snel mogelijk (meer voor z'n eigen bestewil) die linkerkant los werken. Wat is nu de beste methode om hem soepel aan de linkerkant te krijgen? Ikzal zelf al te denken aan masseren met cole's liniment voor het rijden en oefeningen als ik er naast sta met om mij heen buigen maar zou dit helpen? en tips ( behalve veel figuren rijden, want dat doe ik al) omhem soepel te krijgen, het liefste met zo min mogelijk hulpteugels etc

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 10:43

Probeer hem eens te longeren voordat je erop gaat. Eerst een paar minuutjes op de "goede" kant beginnen zodat hij kan ontspannen (met de halsverlenger er aan), vervolgens op de "stijve" kant . Denk aan deze kant aan de stelling en buiging. Eventueel je longeerlijn door het bit aan de singel vastmaken zodat de longeerlijn als binnenteugel dient. Drijf hem met je zweep naar buiten en vraag buiging met de longeerlijn.
Vervolgens kun je erop gaan zitten en dan is hij (hopelijk) wat meer ontspannen en losser in de hals- en rugspieren waardoor je hem er makkelijker doorheen kunt rijden.
Tijdens het rijden op de goede hand ook eens proberen om op de lange zijdes stelling naar buiten te vragen. Probeer op de goede hand zo min mogelijk zijdelingse buiging te krijgen maar houdt hem daar zo recht mogelijk en denk vooral aan het contact op de binnenteugel (deze laat hij waarschijnlijk té los). Vergeet niet om op de stijve hand (linkerhand) goed met je binnenbeen te blijven drijven zodat je buiging in de ribben naar buiten krijgt (hij wil niet rekken aan de rechterkant en daarin houdt hij zich kort door veel in te buigen) , dat scheelt vaak al de helft !!
Succes !

claudia

Berichten: 681
Geregistreerd: 24-01-01
Woonplaats: Baarle Hertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 12:48

Een Chambon , hier wordt veel ruggebruik gevraagd, daar het paard met zijn hoofd voorwaarts neerwaarts wordt gedwongen.

Of een Goque
Dat is vergelijkbaar met chambonteugel, maar meer aanleunende en ontspannende werking.

Ik gebruik het ook bij Himeros en het bevalt er goed!