slecht op links, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Genial

Berichten: 155
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Meerhout

slecht op links, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 17:16

Hoi iedereen,
Ik rijd met mijn draver western sinds een maand ofzo. En hij doet het supergoed. Hij kan dealles al heel goed. Maar het enige probleem waardoor ik nog altijd privé (en geen groeps-) les krijg is het volgende: hij heeft héél veel moeite om links te galopperen. Ik oefen 3 kwartier op algemene dingen maar het laatste kwartier, 20 minuten gebruik ik om hem toch minstens 1 keer in die linkergalop te krijgen, het is verschrikkelijk moeilijk en vermoeiend. Ik rijd nu met lichte (stompe) sporen en zelfs de laatste keer de zweep er moeten bijhalen maar nog springt hij moeilijk aan. Eén keer hij er in zit gaat het wel maar hij valt er ook vlug terug uit en springt dan weer anders aan.
Van mijn instructrice (christel poels van de rawhide ranch) moet ik kleinere cirkels rijden en proberen zijn achterhand naar binnen te brengen en zo proberen aan te springen. Nog lukt het niet... Weet iemand hoe dit zou kunnen komen?
Er werd al gezegd dat er misschien een medisch probleem is, maar zou dat dan betekenen dat ik met mijn paard geen western meer zou kunnen rijden? Ik ben er echt bezorgt over. Want alles gaat zo goed, behalve dat ene ding. Ik zou zo met de gewone groepslessen meekunnen maar dat zal nu misschien nog even duren?
Heeft iemand nog zoiets meegemaakt of heeft er iemand tips voor mij?
Groetjes,
Dorien & Genial

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:48

Misschien is het slim om eerst een fysiotherapeut erbij te halen.
Vaak komen dit soort problemen voort uit de heup of uit de rug en kan je paard alleen met veel pijn in deze galop aanspringen.
Dit proberen ze dan te vermijden.
Pas als je weet dat er geen gezondheidsproblemen zijn zou ik verder gaan. Als er nl. niks medisch aan de hand is kun je stellen dat het meer moeite kost en het iets is waar je dan aan kunt werken.
Maar anders maak je het misschien alleen maar erger.

DubbelFun

Berichten: 88660
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 08:44

Heb je hiervoor engels gereden met hem en had je toen het probleem ook ?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 11:27

Zelf rijd ik dan juist geen kleine cirkels oid. Het is al moeilijk en hoe kleiner het figuur hoe moeilijker het ook weer wordt. En ik zou vooral ook in stap en draf werken aan het zwakke been.
( en uiteraard even checken of het iets anders kan zijn )

Genial

Berichten: 155
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Meerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 12:15

Ik heb met hem maar 3 lessen lrv gedaan, maar daar zijn we mee gestopt omdat we het beide niet graag deden... Toen was hij nog niet zo heel lang bij mij en had ik de galop ook nog niet zo goed aangeleerd dus toen werd daar nog niet zo op gelet...
Cornelie, als ik grote cirkels rijd lukt het helemaal niet. En het probleem is dat hij in stap en draf juist perfect loopt! Enkel als ik galop wil aanspringen links lukt het niet meer.
Donderdag komt er een fysiotherapeut en een accupuncturist (of hoe noem je dat?) naar de manège en daar ga ik eens heen met Genial. Als het zo zou zijn dat er iets medisch aan de hand is, zal ik dan geen western meer kunnen rijden? Ik zou graag een beetje meedraaien op basisch niveau... Zal dit ooit dan nog lukken?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:11

En hoe gaan dan de zijgangen etc in draf? Juist daarmee kan je het betreffende been sterker maken en zal het in galop ook veel beter gaan. Maar ik ben benieuwd naar de fysio.

Genial

Berichten: 155
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Meerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 08:18

Spijtig genoeg zal ik nog een week moeten wachten... Heb gisteren een berichtje aangekregen dat er vandaag, morgen en overmorgen geen lessen zijn en dat er ook geen fysiotherapeut o.i.d komt. Wel komt vandaag de DA, zou die het probleem kunnen vinden?

Ibbel

Berichten: 49104
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:17

Jouw paard is een draver. Die hebben sowieso wat problemen met galopperen - ze zijn er tenslotte niet echt op gefokt, en wat ze aan galop laten zien wordt er (als je paard gekoerst heeft tenminste) wel uitgemept.

Dus: je moet aan de basis werken. Ik zou veel longeren, op beide handen. Het heeft geen zin alleen maar linksom te werken omdat dat zijn moeilijke kant is - daar zal je paard alleen maar nukkig van worden.

Wat goed werkt is longeren in draf met bijzetteugels, wat nog beter werkt is met een Pessoa hulpteugel. Vraag evt een instructeur om je te helpen als je daar nooit mee gewerkt hebt. Je paard moet sterker worden in zijn spieren - daarom moet je ook in draf werken, voordat je in galop gaat werken. Wijken voor het been en zijgangen zijn ook goed om meer kracht en coordinatie te ontwikkelen. Ook aan de longe kun je je paard laten wijken, je hoeft er niet op te zitten

Ik zou voorlopig geen galop onder het zadel vragen totdat je paard goed in balans aan de longe gaat.

Tuurlijk zou ik ook naar z'n rug laten kijken als je twijfelt, maar ik denk eigenlijk dat het puur een kwestie is van dat jouw paard gewoon de 'pech' heeft een draver te zijn, die van nature al moeite heeft met galopperen. Als je weet dat ieder paard daarbij scheef is, en een soepele en een stijve kant heeft, is het goed begrijpbaar dat jouw paard gewoon wat meer moeite heeft dan een gemiddeld paard.

Ik zie geen reden waarom je geen western zou kunnen rijden. Naar mijn idee kun je (zelfs als je paard rugklachten zou hebben die niet op te lossen zouden zijn - wat zelden voorkomt) nog altijd beter western dan klassiek rijden: het zadel verdeelt sowieso de druk beter, en het rijden is veel meer ontspannen.

Succes met rijden en trainen - en veel geduld gewenst: dit kan best een paar maandjes fanatiek longeren betekenen voordat je verbetering ziet!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:34

Na ze 15 jaar dravers getraind en gereden te hebben weet ik dat de meeste dravers totaal niet dressuurmatig getraind worden. Dus rechtuit en knetterhard. Inbuigen is vaak al heel moeilijk.

Ik zou als ik jou was vooral heel veel gymnastiseren en de galop voorlopig alleen aan de longe oefenen. Ik weet natuurlijk niet hoe soepel je draver is en wat je met hem deed voordat je western reed.
Succes!

Genial

Berichten: 155
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Meerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 12:27

Het rare is dat mijn draver heel mooi loopt en ik ook gerust stellingen kan vragen ed, in draf loopt hij heel rustig en mooi met zijn hoofd naar beneden, ook in rechtergalop doet hij dat maar vanaf ik die linkergalop begin gaat alles mis...
Ook longeer ik hem al met bijzetteugels, dat gaat allemaal goed in draf en galop rechts. Maar hier ook weer, ik krijg hem op die cirkel nooit in linkergalop. Deze namiddag komt de DA, daar ga ik eens wat meer uitleg over vragen.
Maar heeft zo fanatiek longeren nog wel extra nut?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 23:31

Genial schreef:
Maar heeft zo fanatiek longeren nog wel extra nut?


Ik persoonlijk denk van wel. Mander heeft erg veel moeite met de rechtergalop (hij springt altijd links aan!) en door veel te longeren probeer ik dat te corrigeren. Dan hoef ik nl niet op 101 andere dingen tegelijk te letten Haha!

Off-topic, zag in je profiel dat je bij een draver-stoeterij / trainer hebt gereden/gewerkt, mag ik vragen bij wie? Haha!

Genial

Berichten: 155
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Meerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 10:38

Bij de stoeterij van JBC, je weet wel, die JBC winkels, de grote baas ervan, Jean-Baptiste Claes woont bij ons in het dorp en die heeft heel veel paarden. De meeste staan in Frankrijk, Noorwegen,... Maar als er paarden zijn die een blessure hebben of even een 'pauze' krijgen worden ze naar daar gebracht. Ook de veulens worden daar geboren en daar getraind tot ze ongeveer 80% in orde zijn, dan gaan ze voor de eerste keer naar frankrijk. Daar worden ze dan startklaar gemaakt...
En nog vlug een vraagje over dat longeren... Hoe kan ik (als ik in het midden sta), ervoor zorgen dat mijn paard links aangaloppeerd?
Groetjes!

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:41

Ik volg dit topic ook al even, mijn haflinger heeft hetzelfde probleem. Ik ben ook begonnen met meer longeren en bijzetten. Maar mijn paard wil niet in de linkergalop en valt over de rechterschouder naar buiten.

Welke kant moet ik hem stellen en bijzetten om de linkergalop makkelijker te maken in de toekomst? Dus hoe train ik de juiste spieren? Linksom galoperen en hoofd naar binnen stellen of juist naar buiten? Bij naar binnen stellen krijgt het buitenbeen toch juist meer ruimte? Dus hoe om zit het nou? Haha!

Genial

Berichten: 155
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Meerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 10:21

hey e_horse, ik moest tijdens mijn les steeds zijn kont naar binnen duwen. En zijn hoofd in principe ook een beetje. Maarja, zo super goed lukt het hier niet hoor Lachen Dus misschien nog even wachten op een antwoord van iemand die zeker is hoe je hier moet werken aan de longe...

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 20:21

Genial schreef:
En nog vlug een vraagje over dat longeren... Hoe kan ik (als ik in het midden sta), ervoor zorgen dat mijn paard links aangaloppeerd? Groetjes!


Mander galoppeert aan op een bepaald stemklikje, (kissing-geluid). Aan de longe zorg ik dat zijn hoofd naar binnen is, en ik geef aan dat ie mag galopperen als zijn buitenbeen voor is, dan grijpt hij met zijn binnenbeen de goede galop. (Althans zo werkt het in theorie bij Mander Haha! praktijk wil nog wel eens anders zijn Knipoog )

Ik longeer ook veel met passoa-teugel en dat werkt prima.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:48

ik heb met mijn tinker hetzelfde probleem.zelfs aan de longe wordt het linksom vaak zo dat hij mij longeerd ipv ik hem Clown rechtsom geen probleem!

B heeft ook de neiging om bij het links willen galoperen stelling naar buiten aan te nemen met zijn hoofd.Ik ben nu veel aan het flexen naar links..(ook af en toe even de rechterkant pakken) en moet hem rijden met veel stelling naar binnen met zijn hoofd.....dus tijdens stap en draf..

zo schijnt ie soepeler te worden aan deze kant..moet zeggen dat ik hier al een tijdje mee bezig ben en het stukje bij beetje wel beter gaat.

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 15:26

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn draver!
rechts gaan prima, links niet.
en ALS hij dan in de linkergalop zit, draaft hij met zn achterbenen of gaat ie keihard (anders valt hij zo weer uit de galop)
wat ik probeer is heel ontspannen te rijden voordat ik in de galop ga (wat jij waarschijnlijk al doet met western, ik rij btw geen western Bloos ) en dan in een kleine volte aanspringen.. en veel longeren met bijzet schijnt ook te helpen.. maar mijn instructrise zei dat ik in het bos flink vaak en hard in de linker galop moest rijden, dat dat zou helpen ofzoiets Verward nouja, succes iig!

Marie1234567
Berichten: 82
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Den Ham

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 23:37

Het kan dat ze vast zit in haar rug, en dat zul je met behulp van longeren los kunnen krijgen...Maar het kan ook zijn dat ze vast in haar schouder zit..
Je moet dan eerst zorgen dat ze haar buiten schouder er onder houd, want waarschijnlijk zal ze haar rechterschouder er uit drukken. Dus hou haar daar met je buitenhand tegen. Loopt ze hier toch doorheen, tik haar dan iets bij met een zweepje....
Want doordat jij haar achterste naar binnen drukt valt haar schouder naar buiten als haar daar niet genoeg begrenst.....
Als je aan wilt galloperen probeer dan een op een normale volte haar naar buiten te drukken ( dus wijk een paar pas naar buiten) Wel haar stelling naar binnen houden..... En spring dan aan.... ( volgens de juiste hulpen)... OK dan! OK dan!
En inderdaad doormiddel van longerern zul je haar hier wel sterker mee maken!!! Maar messchien is dit je eigen slechte kant ook wel!! Zoals de meeste ruiter hebben, en zul je je eigen kant ook sterker moeten maken... Nou heel veel succes!!!
Groetjes Marieke

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 17:33

Hoe vind je uit wat je eigen zwakke kant is en hoe verbeter je die kant bij jezelf? Heb je daar oefeningen voor?