Zijn alle 3-jarigen zo??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Zijn alle 3-jarigen zo??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-02 21:49

Xantippe is bijna 3 jaar, met de jaarwisseling eigenlijk al.. maar ik hou ahar verjaardag aan.
Ze begint nu echt mooi te ontwikkelen en ik begin haar al veel te leren.
Ze heeft al een eigen hoofdstel met bit, wat erg goed gaat.
Alleen ze is zo vreselijk dominant. Niet gemeen, maar wel erg vervelend.
Ze loopt graag over je heen, ze wil de baas zijn en geeft niet snel toe.
Als ik haar bijv. uit de bak haal, de stal in.. neemt ze vaak een speurt waarbij ze mij de stal door trekt, voorbij haar stal en dan pas krijg ik haar tot stilstand. Soms al eerder, maar dan spuit ze haar box voorbij.
Als ik haar dan voor haar box heb, dan krijg ik haar met moeite RUSTIG erin. Ze springt er dan gewoon in en stoot aldoor haar zijden.. Erg vervelend, maar het lukt me niet om het eruit te krijgen.
Ook zoiets, dan ben ik in de bak bezig en komt ze op me af.. eerst heel lief doen enzo, maar dan wil ze spelen Verward en draait ze zo haar kont om en bokt.. meer omhoog dan naar achteren. maar toch wel eng als je niet goed oplet. Ze is misschien niet gemeen, maar wel dominant!
Ze kan zich zo omdraaien en bokken.. echt vreemd.
En wat me ook opvalt, als ze iets niet wil.. dan blijft ze gewoon zo staan als een ezel. Bijv. de wasplaats in.. de eerste lukte het, de 2de keer alleen.. nou ik heb een half uur gestaan. lief toespreken, beetje trekken, met iets lekker, trekken, zweepje erachter in me eentje, tranen met tuiten, en toen nog een X zweep.. en toen EINDELIJk ging ze erin.
haar vorige eigenaresse heeft haar geleerd OF zei dat als ze iets niet wou, dat ze gewoon bang was.. en dat je net zolang met haar moest praten totdat ze het wel deed. Maar nu is ze daar zo aan gewend, dat ze dat met alles doet. Dan heb ik weer een gevecht met haar, omdat ik haar eigenlijk verwend vind.

Maar wat nu eigenlijk me vraag is, zijn alle 3 jarigen zo beidehand en dominant? Of heeft mijn Xantippe zo'n karakter?
Ik heb best veel aanvaringen met er, maar dat komt misschien wle omdat ze jong is en ik niet altijd alles goed doe.. ik weet sommige handelingen gewoon niet op de juiste manier voor een jong paard.
Hoe kan ik dit oplossen? Of is het de leeftijd?

Groetjes Linda

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...


PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-02 22:00

Ik kan echt wle hulp gebruiken hoor!

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 22:04

Pinky is nu ook 3 (in mei pas maar zoals je al zij gaat dat met de jaarwisseling). Hij is erg rustig en had dit toen hij 1,5 was (was ook wel omdat hij hengst was).
Pinky is al aan alles gewend ongeveer en weet dus ook al lang dat ik de baas ben.
Denk dat je gewoon consequent en streng moet zijn en dat ze er dan ook achter komt dat jij de baas bent.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 22:06

Het is idd de leeftijd plus karakter.
Maar als je er niks aan doet word het alleen maar erger.
Het gaat niet vanzelf over als je, je paard de baas over je laat spelen.

Je zult dus zelf veel strenger tegenover je paard moeten worden.
Wat jij niet wilt gebeurt ook niet, punt!
Hij zal daar best in het begin niet mee eens zijn, maar dat is zijn probleem.
Als je hem nu goed opvoed hem je daar later alleen maar plezier van.
En streng zijn is vak niet leuk maar wel noodzakelijk.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 22:22

Volgens mij is ze inderdaad niet gemeen, maar probeert ze gewoon de baas over jou te zijn.
En dat lukt haar aardig.
Wat je kunt doen is wat dingen lezen over Natural Horsemanship, dus gewoon 'grondwerk', de verhouding tussen jou en je paard enz.
Ook kun je op het erf of in de buitenbak eens gewoon met halster om en een lijn haar gaan leiden, alle kanten op die JIJ wil.
Stilstaan wanneer JIJ wil.

Staat ze niet stil, of loopt ze onverwacht door, trek niet aan haar hoofd maar spring vóór haar (gezicht naar haar toe, je hele lijf dus, ze staat nu recht voor je) en hou gelijk van links naar rechts het uiteinde van de lijn voor haar neus, ter hoogte van haar ogen zeg maar.
Zo van 'waag het eens om daar met je hoofd doorheen te walsen'.
Daarna draai je je om, en mag ze jou volgen, maar wel 'schuin-achter jou'.
Dus NIET naast jou.
Haar neus blijft naast jouw lichaam of er achter, ze mag niet sneller lopen.
In het begin zal ze dit wel willen proberen, maar dan begin je opnieuw: spring weer voor haar neus en roep halt! Met touw voor haar gezicht.

Het feit dat ze schuin achter jou loopt, kun je vergelijken met hoe het veulen ook aan zijn moeder moet gehoorzamen: hij loopt haar achterna als ze naar de wei wordt gebracht, maar leert meteen vanaf het begin van zijn geboorte: schuinachter lopen, zodra zij naar rechts wil en ik sta daar toevallig dan moet IK aan de kant, mijn moeder mag overal staan maar IK moet uitkijken dat ze me niet omver loopt.
Jouw paard moet dus bij jou ook uitkijken dat ze niet omver wordt gelopen, net als ze vroeger bij haar moeder deed: met respect naast je lopen en aan de kant gaan als jij dat wilt...
Lastig, maar als je consequent blijft en geduldig volhoudt, zal het vast lukken.
Eventueel kun je anderen vragen die een jong paard hebben hoe zij dit doen/gedaan hebben.

Verder proberen strakke lijnen te houden: dit mag wel, dat mag niet.
Duidelijkheid. Niet 'voor deze ene keer mag het wel', want dan doet ze het meteen voor de rest van haar leven grijnz.

Ook bij het in de stal lopen en je hebt haar aan het halstertouw vast:
loop eerst zelf de stal in, zij mag gewoon volgen, je draait een rondje en pas als je het touw/halster los hebt gemaakt mag ze bijv. haar hoofd schuren of beginnen met eten.

Door kleine dingen zoals dat ze nooit met haar hoofd aan jouw lichaam mag schuren (teken van dominantie), en doorzetten en belonen als ze het goed doet, zal ze het snel door krijgen hoor!
Veel succes!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 22:36

Ik sluit me aan bij Runningkawa, ik denk ook dat het een combinatie is van karakter en de leeftijd.
Zeker op deze leeftijd proberen veel paarden uit wie nu eigenlijk de baas is, en tot hoever ze kunnen gaan.
Het is dus erg belangrijk om dit duidelijk te maken, ze is nu op een leeftijd dat je haar kunt "maken of breken" !
Consequent en streng zijn is nu eerste prioriteit, je moet echt op je strepen gaan staan.
Probeer haar te overtuigen door haar streng toe te spreken als ze niet doet wat je van haar gevraagd hebt.
Hou er natuurlijk wel rekening mee dat ze nog jong is, en dat sommige dingen nog onwennig voor haar zijn.
Bijvoorbeeld je voorbeeld over de wasplaats:
Een jong paard mag best even om zich heen kijken en nieuwe indrukken opdoen, maar er is een tijd van rondkoekeloeren en een tijd van gehoorzaam de baas volgen.
Dus geef haar even de tijd om die indrukken op te doen, en dan gewoon luisteren.
Ik heb ook een jonge merrie gehad die ongeveer dezelfde streken vertoonde, en daarbij had ik altijd een kort zweepje in mijn laars zitten.
Niet om haar af te ranselen natuurlijk, maar op de momenten dat ik met mijn stem niet genoeg indruk maakte, kon ik daar altijd even op terugvallen.
Een klein tikje op die dikke spekkont was vaak al genoeg om net even dat laatste stapje te zetten Haha!
Vaak is het al genoeg om er naar te kijken, op een gegeven moment weet ze al wel hoe laat het is.
En natuurlijk uitgebreid belonen als ze wel doet wat er van haar gevraagd wordt !
Geduld is een schone zaak, zeker in dit geval...... maar het kan je zeker gaan lukken, het is een kwestie van volhouden !
Succes !!!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 22:49

Ik ben het helemaal met Dorine eens.. Fleur had ook staakneigingen en liep recht door me heen.
We zijn nu ongeveer 2 weken een stuk strenger bezig: Ik loop voor, mevrouw volgt. Nog VOOR ze me voorbij kan lopen stuur ik haar een stukje terug. Als ze niet meteen luistert moet ze een stapje achteruit (dat is een teken van onderdanigheid).

Een zweepje meenemen helpt bij Fleur niet. Als ze niet mee wil lopen en ik dreig met de zweep kijkt ze me alleen ongeintresseerd aan. Ze weet dat ik haar nooit hard genoeg zou slaan om haar echt pijn te doen, dus dat tikje 'accepteerd' ze dan. Ook knallen van longeerzwepen deren haar niet Tong uitsteken

Wat wel heel goed werkt is het daar laten staan NOG vervelender maken dan meelopen. Bijvoorbeeld alle hoefjes een voor een op te tillen. Dan meevragen. Niet meelopen? Goed, doen we alle hoefjes nog een keer. Totdat ze helemaal horendol van je worden en meelopen.

Ik heb met heel veel plezier het boek van Klaus. F. Hempfling gelezen: Natuurlijk Paardrijden. Misschien is dat een goede tip voor je. Veel succes!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 23:15

de hengstenketting doet soms wonderen hoor.

Onderweg naar de box!... af en toe halt houden.
Streng halt zeggen, eventueel herhalen en dan de ketting erbij. Ze hebben hier heel snel respect voor!
Wat betreft het inlopen van de box, hier heeft ze waarschijnlijk toch eens een nare ervaring opgedaan.
Ik zou doen, Voor de box halthouden en een brokje, dan een stapje verder, stilstaan en een brokje enz enz.
Makkelijk praten want ik weet dat het moeilijk is.

Dan het dominante gedrag.. heeft ze wel andere paarden waar mee ze kan spelen? Ik denk het zelf niet want aan jou tekst te lezen probeert z iedere keer met JOU te spelen.
het paard zou beter in de kudde kunnen lopen waar hij opgevoed wordt door andere en zijn speelgedrag kan uitvoeren op die andere paarden Haha!

Mijn fjord is nu 3,5 en merk de laatste weken dat hij inderdaad wat dominanter overkomt naar mij dan voor heen.
Van de week wou hij al met me gaan spelen en liep daarbij 2x bijna over me heen, terwijl ik alleen maar stond te kijken en te praten!(paarden liepen met zijn 4en los in de bak en ik stond ook in de bak)
Hij heeft van mij echt een schop onder zijn kont gekregen.
Nu niet zeggen dat het zielig is want bij felix probeert hij het ook wel eens en dan vallen er soms rake klappen en bijten!(de opvoeding dus).
Mijn fjord is ook een enorm actief paard, hij is altijd bezig.
Hij is nu ook super slankie Party!! en vreet de oren van mijn hoofd(bijna 3kg biks per dag!!! en dat terwijl mijn haflinger met 3/4 muesli/biks doet, gemengd dus.)

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 23:38

Wat ik mijn paarden van dag één aanleer is dat ik mijn eigen persoonlijke ruimte nodig heb. Dat is ruimte om te bewegen en te staan. Binnen die ruimte hoort geen paard. Als je goed naar paarden in de wei kijkt doen ze dat ook bij elkaar. Als jij duidelijk naar je paard bent, TOT hier en niet verder heb je al een heel hoop gewonnen. Gebruik je hele lichaam om het duidelijk te maken. Niet alleen een tikje met je zweep (als voorbeeld) maar gebruik je stem, je armen en desnoots je voeten (om te stampen) Het is heel gemakkelijk om te schoppen en slaan maar zo groot is jou probleem nog niet....naar mijn menig. Leer je paard en stap naar voren is twee terug. weg bij jou. Ga jij van je paard af dan volgt zij, maar dat is een later stadium. Het is eigenlijk een spel maar zorg dat jij de regels bepaald.

Niet bij alle paarden ben ik een voorstander van achter je volgen, je heb namelijk ook van die augurken die je van achteren bespringen/bijten, dat zie je niet snel genoeg.

Het is wel zo dat als je eenmaal het vertrouwen van een paard gewonnen heb (doormiddel van een duidelijke leider zijn) zullen de problemen als je boven beschrijft snel verdwijnen. Naar mijn menig moet je niet aan die dingen werken maar in de verhouding die er is tussen jou en je paard. Een Hengstenketting is leuk maar je bereikt er eerder angst mee dan jou te vertrouwen dat het goed is in die stal (als het uit angst is dat hij er niet in wil) of respect (omdat hij weet dat het ECHT de bedoeling is om de stal in te gaan)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 10:20

dat paard is niet gemeen maar totaal respectloos. Overigens zijn niet alle 3 jarigen zo, en een paard hoeft ook niet 3 jaar te zijn om zo te doen, bij oudere paarden komt het ook voor. Ik zou er korte metten mee maken. Ik zou een halstertouw kopen met een hengstenkettinkje en die door haar halster doen. Dan maakte ze met mij de kachel niet meer aan. Aanpakken, en hard, want dat is duidelijke taal. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden zeggen ze, en dat is zo.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 10:21

dat paard is niet gemeen maar totaal respectloos. Overigens zijn niet alle 3 jarigen zo, en een paard hoeft ook niet 3 jaar te zijn om zo te doen, bij oudere paarden komt het ook voor. Ik zou er korte metten mee maken. Ik zou een halstertouw kopen met een hengstenkettinkje en die door haar halster doen. Dan maakte ze met mij de kachel niet meer aan. Aanpakken, en hard, want dat is duidelijke taal. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden zeggen ze, en dat is zo.

De hond is de betere mens


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 10:33

Inderdaad, ze heeft geen respect als ze zo doet. Ik denk niet dat het in het karakter zit, of ja ze zal misschien een iets dominanter karakter hebben dan het gemiddelde paard.

Ik heb er zelf een hekel aan als paarden drammen en over me heen lopen, daar maak ik dan ook meteen korte metten mee, want ze hebben gewoon te luisteren. Je moet streng en consequent zijn. Het is misschien niet leuk om te doen maar je hebt er later veel profijt van. Natuurlijk ook heel veel belonen als ze iets goed doet.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 12:45

Ik sluit me bij al het hier bovenstaande aan.
Dit heeft voor een klein gedeelte te maken met de leeftijd en een groot gedeelte met opvoeding (en weer die negatieve opmerking over vorige eigenaars waar ik zo moe van wordt). Jij hebt het paardje vanaf de eerste dag dattie bij jou was de baas laten zijn, en dat krijg je nu op je brood.
Desalniettemin is dat nog wel op te lossen maar dan moet je heel streng gaan worden. Vraag hulp aan iemand met meer ervaring in je omgeving die niet door de stal gesleurd wordt.
Nu is je paardje nog goed kneedbaar, over een jaartje begint hij met puberen dus dan is het helemaal crime. Dus neem op tijd maatregelen.

Heel veel succes met de opvoeding.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-02 18:39

Het is inderdaad zo, dat ik vanaf het begin af aan misschien iets te makkelijk ben geweest met haar.
Maar ik kende haar nog niet en moest ahar dus nog leren kennen en haar vertrouwen.
Dus dat had misschien wle beter gekund.

Maar ik ga zeker er wat aan doen. Met wandelen in de bak heb ik haar al wel netjes naast me en weet ze dat ze bij mij vandaan moet blijven.
Dat heb ik al geoefend en geleerd gekregen van me buurvrouw.
het is zeker erg moeilijk, vooral omdat ik het haar nu goed moet leren.. ze onthoudt alles zo goed!
En neej, respect is er niet op sommige momenten.
Terwijl op andere momenten, toen ze bijv. knel zat met het touw om haar hoofd, toen liet ze zich wel door me helpen en vertrouwde ze me.
Ik vind het gewoon erg moeilijk om het haar nu allemaal zo goed te laten leren!
Maar ze zal zeker respect voor me krijgen..
Alleen zelf weet ik niet zo goed om te gaan met hengstenketting, heb er aan gedacht.. maar als ik zelf er niet zo goed mee om kan gaan kan ik daar ook fouten mee gaan maken.
Mijn buurvrouw gaat me nu helpen en ik laat haar eind zomer proffesioneel inrijden.
Want ik besef wel dat dat heel goed moet gebeuren.

Maar mag ik dan haar dan ook straffen met de hand? Of alleen met mijn stem?
Gelukkig leert ze wel snel en is ook erg braaf hoor.

Maar ik heb zeker hulp nodig, want een jong paard opvoeden is zo moeilijk!
hartstikke bedankt voor de adviezen, ik ga eens wat proberen met haar en zorgen dat ik de baas wordt van ons 2!!

bedankt,
Groetjes Linda

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 18:42

PinnieLinnie"]
Alleen zelf weet ik niet zo goed om te gaan met hengstenketting, heb er aan gedacht.. maar als ik zelf er niet zo goed mee om kan gaan kan ik daar ook fouten mee gaan maken.
[/quote]

Dan zou ik dat niet doen. Leer eerst goed om te gaan met een hengstenketting. Verkeerd gebruik van een hengstenketting kan tot gevolg hebben dat je je paard erg veel onnodige pijn aandoet.

[quote="PinnieLinnie schreef:
Maar mag ik dan haar dan ook straffen met de hand? Of alleen met mijn stem?


Het liefst alleen met je stem, maar ik ben er ook niet vreemd van zo heel af en toe een tik uit te moeten delen... Bloos

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-02 21:35

Bedankt XoNo.. ik zal er eens naar vragen op stal hoe zo'n ding te gebruiken.

Xantippe staat trouwens gewoon met mijn huidige pony Iowa in de bak. Met haar speelt ze, maar dat doet ze ook graag met mij blijkt weer.
Vaak komt ze uit nieuwsgierigheid kijken, maar toch vertrouw ik haar niet helemaal.
Ik zou zo graag een goede band met haar willen hebben...
Vandaag heel goed gegaan met haar, ze was super braaf en ik heb met haar gelopen in de bak met het hoofdstel. Zelfs mijn moeder heeft met haar gewandeld. En dat wil wel wat zeggen.
En ik had met Iowa in de bak gespeeld, liet haar los en ging haar dan lekker krabben en aaien en dan bleef ze stilstaan. En dan naar achteren lopen kijken of ze me zou volgen. Dat deed ze dus heel braaf.. ook toen het halster af was. Dat was echt heel leuk!
Zoiets ga ik ook met Xantippe proberen.. ook al durf ik het niet echt helemaal..
Ik probeerde vanmiddag ook zoveel mogelijk met mijn houding en stem te werken.. lukte aardig! Cool
En nu ga ik flink door zetten!

Allemaal bedankt!
Groetjes Linda

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 22:55

Ze heeft waarschijnlijk te weinig ontzag voor je.
Zoals kawa al zei, een combi van leeftijd en karakter.

Wees heel consequent tegen dr en heel streng wezen dat ze je niet voorbij of half ondersteboven loopt.
Ook zoals het ''in de stal lopen probleem'' geef dr dan maar een x een tik op dr neus maar zij moet leren dat jij eerst de stal in loopt en dat zij er rustig moet volgen.

Zoals het omdraaien en bokken, dat kan idd speelsigheid zijn maar t kan ook link worden (niet dat ze t uit gemenigheid doet maar als je er te dicht in de buurt staat.....) dus ook daar streng in wezen.
Dan maar een x 'ruzie' met dr maken maar zij moet leren dat jy de baas bent en niet zij!
Suc-6!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DogWords, Frieke84, laetitia98, lovelance, OmgiliBot, Piekosjj, Wieke en 127 bezoekers