paard gaat renne in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

paard gaat renne in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 15:23

hoi bokkers

ik heb sinds vorige week een probleem met rechts aan galoperen hij vindt dat altijd al wel he moeilijk maar als die der dan in zat deed die gewoon normaal maar sinds vorige week gaat hij onwijs hard rennen en rent zo op de bakrand af en gaat dan de andere kant en ik krijg hem maarniet rustig ook als ik door ga zitten in draf en als ik hem een volte op wil sturen gaat die opeens heel hard lopen en gaat zo de andere kant op en de andere hadn doet die alles perfect waar ligt dit aan ?

groetjes

Kaatie
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Bij de grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:32

Probeer overgangen stap-galop en omgekeerd, veel bochten, afwenden, en in verder stadium voltes 10m. Hij moet leren niet zo onder je door te rennen. Blijf ook stevig en rustig zitten. Als jij je al zenuwachtig maakt vantevoren omdat je dénkt dat hij gaat rennen, voelt je paard dit aan en wordt ook gespannen. Dus blijf ontspannen, zit stevig, hou de overgang rustig en hou hem bezig in galop.

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:42

Heb ik ook een tijdje last van gehad. Ze wou geen volte meer maken op de rechterhand& dan ging ze gewoon hard lopen en de andere kant op. Ben er toen op gaan zitten aan de longeerlijn en mijn vriendin met de zweep erbij en echt die volte doorjagen. Ik denk dat je pony je gewoon aan het uitproberen is dus je zal een keer streng moeten zijn, en hopen dat hij dan doorheeft dat jij de baas bent.

lautjuh85

Berichten: 2182
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 08:45

Laat hem lekker doorgalloperen tot hij moe word.
Dan geeft ie zich wel over. Dus als hij keihard weggalloppeert nog een extra schop nageven en gewoon door laten gaan tot hij moe word.
Als hij zich overgegeven heeft aan jou (omdat ie moe is) dan lukt het vaak wel.
Ik heb ditzelfde probleem ook gehad. Hij ging er in gallop vandoor als ik een volte wou rijden. Dus zei mijn instructrise als hij zo graag wil galloperen dan laat em dat maar net zo lang tot ie moe is. En toen wou hij de volte wel draaien.

Anike

Berichten: 1933
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:11

Ik heb bijna het zelfde probleem..

Misschien heb je onbewust de bovenkant van je kuit aan je paard, omdat je bang bent eraf te vallen als hij recht op de muur afrent...?
Als jij gaat doorzitten en een volte maakt wil die ook onder je vandaan rennen..? Probeer dan zo rustig mogelijk te blijven en gewoon lekker gaan zitten en een keer een ophouding maken.

@Lautjuh85:
Een schop nageven werkt meestal negatief.. Heb het zelf ook gedaan, dacht dat dat wel zou helpen.. niet dus. Als je dan de volgende keer wilt aan galoperen zijn ze bang om weer zo'n schop te krijgen en gaan ze juist harder..

De enige manier om dit op te lossen is om zelf rustig te blijven en niet onnodig boos te worden.
misschien is het ook wel een face dat je paard heeft..

Succes ermee!

RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:26

lautjuh85 schreef:
Laat hem lekker doorgalloperen tot hij moe word.
Dan geeft ie zich wel over. Dus als hij keihard weggalloppeert nog een extra schop nageven en gewoon door laten gaan tot hij moe word.
Als hij zich overgegeven heeft aan jou (omdat ie moe is) dan lukt het vaak wel.
Ik heb ditzelfde probleem ook gehad. Hij ging er in gallop vandoor als ik een volte wou rijden. Dus zei mijn instructrise als hij zo graag wil galloperen dan laat em dat maar net zo lang tot ie moe is. En toen wou hij de volte wel draaien.


dit zeiden ze bij onze (Verzorg) haflinger ook maar na 8 uur door het bos rennen was ze nog niet moe dus ik weet niet of dit bij elk paard werkt, het kan wel helpen als je paard niet zon goede conditie heeft of snel opgeeft, het helpt wel om als hij op een muur afrend gewoon te laten rennen een paard is echt wel zo slim om niet door de muur heen te rennen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 17:57

Je moet eerst lichamelijke problemen uitsluiten, ligt het zadel goed, heeft hij geen last van z'n tanden? Laat hier door een deskundige naar kijken, wij leken kunnen dat niet inschatten.
Als je dat uitgesloten hebt, dan kun je verder met het rijtechnische gedeelte. Pakt hij ook het bit vast of dat niet? In dat geval moet je altijd je hand naar voren brengen, en dan geef je weer een ophouding, dit blijf je vol houden, totdat hij je hand goed accepteert zonder vast te houden. Hou ook zelf niet vast. Daarnaast moet je drijven, maar probeer ondertussen wel te remmen met je zit, dus maak je zwaar. Probeer hem op de volte te krijgen en laat hem net zo lang galoperen, totdat hij jouw tempo galopeert en jouw hulpen accepteert. Door hem op het moment dat hij er vandoor gaat juist harder aan het werk te zetten, moet hij uiteindelijk de link leggen "er vandoor gaan = harder werken". Dat kan voor hem nooit de bedoeling zijn, waarschijnlijk probeert hij juist onder het werk uit te komen door er vandoor te gaan. Blijf vooral zelf rustig, stuur niet recht op de bakrand af. Blijf op je kont zitten en ga niet hangen aan de teugels.

P.S. Rij je nog steeds die Welsh?

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:15

lautjuh85 schreef:
Laat hem lekker doorgalloperen tot hij moe word.
Dan geeft ie zich wel over. Dus als hij keihard weggalloppeert nog een extra schop nageven en gewoon door laten gaan tot hij moe word.
Als hij zich overgegeven heeft aan jou (omdat ie moe is) dan lukt het vaak wel.

Ik heb ditzelfde probleem ook gehad. Hij ging er in gallop vandoor als ik een volte wou rijden. Dus zei mijn instructrise als hij zo graag wil galloperen dan laat em dat maar net zo lang tot ie moe is. En toen wou hij de volte wel draaien.

dit systeem gebruik ik ook met longeren..Als ze niet willen stoppen ~~}>
Laatst bijgewerkt door Skitter op 02-09-04 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:16

RedFlame: helpt wel om als hij op een muur afrend gewoon te laten rennen een paard is echt wel zo slim om niet door de muur heen te rennen
*LOL*
Dan kunnen ze
a. snel de bocht nemen
b.stoppen
c.de muur klimmen (Heeft mijn moeders paard een keer gedaan...niet leuk.. )

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:20

Misschien lessen Haha! Haha! Haha! Haha!

Wat zegt je instructeur hiervan en welke oplossingen heeft diegene al aangedragen?

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 20:28

ja lessen dat doe ik al ik heb het al voor gelegd hij we zouden er aan gaan werken maar omdat ik dan in een groeples zit en en als ik alleen ga rijden zijn er geen andere paarden en doet tie nog gekker maar het ging vandaag heel erg goed heb onwijs veel overgangen gereden en hij nog wel heet maar op zich ging het beter

bedankt allemaal

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 20:28

Tessebes schreef:

P.S. Rij je nog steeds die Welsh?


ja die nieuwe