Fjord keuring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Fjord keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-02 01:46

Hoe moet bij jullie een Fjord op een keuring eruitzien? Beetje dik (vet) of mag dat juist niet? Iemand enige idee?


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 07:25

Een fjord moet in goede conditie zijn, dus niet te dik (belemmert alleen maar in de gangen), niet te mager. Gewoon netjes dus.
Vrij van wonden en schrammen, afgeschuurde staart en manen zijn ook niet wenselijk (maar je ziet ze wel).
Tsja en dan kom je op het punt, wat is dik?
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 14:26

net wat viv hier boven al heeft vermeld ben ik het helemaal mee eens. En 1 puntje nog ze mogen geen knie actie hebben en wel de manen knippen Knipoog

Wodan en ik onderweg in de M2

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 14:46

Wat zou dan een goed rantsoen zijn (buiten voldoende hooi) voor een tweejarige fjord ter voorbereiding op de keuring ?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 16:33

Er vanuitgaande dat je er nog niks mee doet en hij/zij op het land staat, gras gras en nog eens gras. Verder evt goed hooi en een kwart schepje muesli per dag waar je wat slaolie of lijnzaadolie door doet (gaat de vacht mooi van glanzen).
Verder nu al gaan oefenen met netjes lopen aan de hand (jij naast de schouder, fjord aan losse lijn ernaast). halthouden op commando, lange tijd stil blijven staan (als de anderen gekeurd worden), en het keuringsstandje.
Lekkere vlotte ruime draf oefenen (gebruik evt balkjes om hem wat te verruimen en dragend te maken).

Manen hoeven niet geknipt te worden (sinds dit jaar) maar moeten dan wel netjes ingevlochten worden (hengstenvlecht of knotten). Persoonlijk vindt ik het wel netter staan, geknipte manen.

Verder niks knippen, dus sokjes laten zoals ze zijn, staart wat bijpunten (zo lang mogelijk laten) en een week vantevoren indien nodig de baardharen onder de kin en aan de wangen afknippen of wegbranden als je daar ervaring mee hebt (dus niet de tastharen).

Vorig jaar zag mijn fjord er toen ze 3 was zo uit op de keuring:

Afbeelding

Ondanks dat ze toen kampioen was in dr rubriek vondt ik haar (met nu vergeleken) wat aan de dikke kant. En nee niet door dr buikje, dat zijn helaas lange ribjes, kan ik niks aan doen, maar ze had gewoon een lekker vetlaagje.

Nu is ze in training en ziet ze er 10x beter uit, nog gespierder, minder vet en nog behoorlijk wat gegroeit.

Ik ga er dus voor dit jaar.

Nog meer vragen?

Stuur me anders even een fotootje van je fjordje, dat beoordeeld wat makklijker. Of zet het hier even neer.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers