Eindelijk!!! Inburgeringscursus van start...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Eindelijk!!! Inburgeringscursus van start...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 14:58

Pfoooeeeeehhh...we kregen een brief binnen dat as maandag eindelijk de inburgeringscursus voor mijn vriend van start gaat! Ik ben benieuwd hoe snel hij door die cursus (5 dagen in de week, 4.5 uur per dag = 22,5 uur per week Haha! ) de Nederlandse taal een beetje onder de knie gaat krijgen... ik denk nl. dat er dan weer een hele wereld open gaat waar het werk mogelijkheden betreft. Ik ben iig blij dat hij een dagelijkse bezigheid krijgt die hem toch weer een stuk vooruit zal helpen. Lachen Kunnen we binnenkort als ik thuis kom eindelijk eens in het Nederlands kleppen... Haha!


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:00

wat voor nationaliteit heeft je vriend dan?
woont ie allang in nederland?
of is ie vanwege jou naar nl gekomen?
ik weet nl niet precies hoe dat zit met die cursussen Knipoog

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 15:10

crossmonster schreef:
wat voor nationaliteit heeft je vriend dan?
woont ie allang in nederland?
of is ie vanwege jou naar nl gekomen?
ik weet nl niet precies hoe dat zit met die cursussen Knipoog


Mijn vriend is Australier
Hij woont sinds 1 november 2003 in Nederland
Hij is voor mij naar Nederland gekomen ja Lovers
Ook ik weet het niet... Haha! maar met 22,5 uur per week hoop ik dat hij toch snel een aardig woordje Nederlands kan spreken... *fingers crossed*


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:11

Mijn vrouw heeft in drie maanden Nederlands geleerd, makkie dus. Vooral met iemand die al een taal kent die zoveel op Nederlands lijkt Knipoog

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:12

Vikkie, stel je er niet teveel van voor.
(ik heb een collega die zit al meer dan een jaar in NL, heeft veel les, maar spreekt nog slecht NLs)

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:12

Hahaha, is ie eindelijk van de straat Knipoog
Gaat vast een wereld voor hem open.....

My imaginary friend thinks you have serious problems!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:13

idd vanuit het engels zal het redelijk makkelijk zijn
maar zal alsnog n zware cursus worden voor m
succes!!!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:14

Lovely schreef:
Vikkie, stel je er niet teveel van voor.
(ik heb een collega die zit al meer dan een jaar in NL, heeft veel les, maar spreekt nog slecht NLs)



Praat die collega van jou thuis ook nederlands?? Denk dat dat wel een hoop scheelt.. En het ligt natuurlijk ook aan de instelling, die is bij de een beter als bij de ander..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 15:16

Lovely schreef:
Vikkie, stel je er niet teveel van voor.
(ik heb een collega die zit al meer dan een jaar in NL, heeft veel les, maar spreekt nog slecht NLs)


Dat wou ik nou net niet horen... Tong uitsteken maar eh... heeft jouw collega thuis ook iemand zitten om Nederlands mee te kleppen? Enne... wil jou collega het wel echt leren (Simon gelukkig wel)...en ik ga gewoon geen Engels meer spreken, dan moet ie wel... Extreme duivel Gelukkig is Simon iig behoorlijk slim, daar hoeft het dus iig niet aan te liggen...

en NoaC, dat vind ik idd fijn... is hij eindelijk wat meer onder de mensen, dat moet toch ook wel leuker zijn dan alleen maar in je uppie thuis zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:20

vikki schreef:
Dat wou ik nou net niet horen... Tong uitsteken maar eh... heeft jouw collega thuis ook iemand zitten om Nederlands mee te kleppen? Enne... wil jou collega het wel echt leren (Simon gelukkig wel)...en ik ga gewoon geen Engels meer spreken, dan moet ie wel... Extreme duivel Gelukkig is Simon iig behoorlijk slim, daar hoeft het dus iig niet aan te liggen...

en NoaC, dat vind ik idd fijn... is hij eindelijk wat meer onder de mensen, dat moet toch ook wel leuker zijn dan alleen maar in je uppie thuis zitten.

Ja, mijn collega heeft thuis ook iemand zitten om NL mee te kleppen. Bovendien sprak mijn collega al 3 talen vloeiend, Engels is haar 2e taal en aan intelligentie ontbreekt het ook niet bepaald (mag vak van advocaat uitvoeren in 3 verschillende landen op deze wereld). Heeft ook in Aus gewoond.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:23

Nederlands is ook een hele moeilijke taal om te leren.
Wens je vriend maar succes!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 15:40

Lovely schreef:
Ja, mijn collega heeft thuis ook iemand zitten om NL mee te kleppen. Bovendien sprak mijn collega al 3 talen vloeiend, Engels is haar 2e taal en aan intelligentie ontbreekt het ook niet bepaald (mag vak van advocaat uitvoeren in 3 verschillende landen op deze wereld). Heeft ook in Aus gewoond.


Nouhooouuuuu... dat geeft ook geen hoop Huilen Nou ja, dan moet ik maar hopen dat Simon over een "Nederlandsknobbel" blijkt te beschikken... Haha! misschien sprak jouw collega wel al teveel talen en had hij/zij gewoon geen talencapaciteit meer over... Haha! (ik moet toch wat verzinnen... Haha! ) Ach, als Simon er maar het beste van maakt... en ik stop gewoon met Engels spreken, moet helpen lijkt me... had jouw collega ook fulltime les? En waar had hij/zij les? De man van mijn collega (Amerikaan) sprak in 3 maanden behoorlijk vloeiend Nederlands.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:45

Nederlands is echt een beresimpele taal. Ik heb zelf 2 jaar over Fins gedaan, het beste dat ik gezien heb is 12 maanden. Ik ken mensen die er na 10 jaar nog niks van bakken. het meest schrijnende geval: Een Brit met een Finse moeder en een Finse vrouw die uit mijn cursus Fins viel omdat hij er niks van bakte. Hij woonde al 10 jaar in Finland..

Geloof me, Nederlands is een eitje Kijk maar naar Maxima

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 15:56

Joost geeft me weer een beetje hoop OK dan! Dat verhaal van die Brit vind ik trouwens idd schrijnend te noemen... dan ga ik me toch afvragen of zo iemand er wel echt zijn best voor doet... zo sprak de oma van mijn vriendin in Chicago (na al 35 jaar in de VS te wonen) ook geen woord Engels, maar die vrouw deed er ook werkelijk geen moeite voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 16:07

Het is niet zo moeilijk om te leren wat een parkeergarage is (bijvoorbeeld), het schijnt moeilijker te zijn om te leren of het die of dat of dit parkeergarage is. Het naamvallen verhaal schijnt lastig te zijn Verward

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 16:09

Het gaat allemaal vast wel lukken Simon is vast niet het figuur dat niks oppikt... En als hij de G, R, ui en eu al goed uit kan spreken dan ben je al een aardig eindje op weg lijkt mij. Knipoog En als Robert het kan, dan kan hij het ook!! *LOL*
Ik ben in ieder geval blij te horen dat er eindelijk eens schot in de zaak komt...

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 16:20

Tja Heeeel wat jaren geleden had een vriend van mij ook een vriendin uit Australie ze deed ook die cursus. De afspraak die wij onderlin ggemaakt hadden was dat we geen engels spraken met haar dit was de enige maar ook de beste manier om het haar te leren.

Mensen vinden het wel leuk om engels te praten en voor haar was het ook makkelijker alleen kreeg ze er geen baan mee. Uiteindelijk kende ze de taal en dat was mede dankzij de vrienden die haar hielpen en voet bij stuk hielden.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 16:24

Ooooh... maar ik denk dat het niet zo'n ramp hoeft te zijn als dat de eerste tijd niet goed gaat Lov... als hij vloeiend Engels spreekt, hard werkt en begrijpelijk Nederlands spreekt dan denk ik dat een hoop werkgevers er bet mee zullen kunnen leven als hij dat parkeergarage zegt... Haha! )althans, dat hoop ik dan maar...)

Caballo, de ui, eu, g en r gaan idd al prima... ik zal eens kijken of ik hem zo gek krijg een stukje Nederlands tegen je te banketstaaf als we weer eens bellen Knipoog

Prisca, ik denk dat dat idd heel belangrijk is... het wordt ze denk ik te vaak te makkelijk gemaakt met al die mensen die wel Engels spreken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 16:27

Vik, het is al heel wat als hij binnen een paar lessen tegen je zegt "kan ik het brood hebben alstjeblief?" Haha!.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 16:31

Ik moet trouwens nog een truukje erbij vertellen: toen ik 16 maanden in Finland woonde, kwam mijn schoonmoeder bij ons wonen. Ze spreekt geen woord over de grens, dus ging de communicatie echt niet anders.. 6 maanden later sprak ik absoluut vloeiend Fins Knipoog

Dat wil zeggen, op die naamvallen na. 15 naamvallen, Nederlands heeft er maar een paar. Zelfs mijn vrouw heeft nog ooit problemen met lidwoorden (de/het/een). Geeft niks, als de boodschap maar overkomt Knipoog

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 16:36

Lovely schreef:
Vik, het is al heel wat als hij binnen een paar lessen tegen je zegt "kan ik het brood hebben alstjeblief?" Haha!.


Dat soort dingen kan hij nu al Lov... en toen iemand mij laatst vroeg welke kant hij op moest om ergens te komen zei Simon opeens 'hier naar links' *shock* Haha! Begrijpen doet hij het al behoorlijk...dat ontdekte ik laatst toen ik met Caballo aan de telefoon over Simon aan het kleppen was... Schijnheilig meneer wist potverdorie precies wat er gezegd was Haha!

En Joost, ik denk dat ik maar eens wat vrienden en familie uit moet nodigen die geen Engels spreken dan... of die het iig om Somon's bestwil gaan weigeren te spreken... Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 08:14

vikki schreef:
Dat soort dingen kan hij nu al Lov... en toen iemand mij laatst vroeg welke kant hij op moest om ergens te komen zei Simon opeens 'hier naar links' *shock* Haha! Begrijpen doet hij het al behoorlijk...dat ontdekte ik laatst toen ik met Caballo aan de telefoon over Simon aan het kleppen was... Schijnheilig meneer wist potverdorie precies wat er gezegd was Haha!

En Joost, ik denk dat ik maar eens wat vrienden en familie uit moet nodigen die geen Engels spreken dan... of die het iig om Somon's bestwil gaan weigeren te spreken... Schijnheilig


Hmm wie was dat dan? Knipoog Schijnheilig
Simon spreekt inderdaad al enkele dingen in het Nederlands. Hij begrijpt het ook wel hoor!

Maar EINDELIJK gaat het dan toch echt gebeuren. Het is ze geraden ook na al die blunders.

Hecht niet te veel waarde aan negatieve verhalen, maar wacht het af. Ieder persoon pakt het anders op. Heeft weinig met intelligentie te maken, maar meer met of de taal je ligt. En ik denk dat het bij Simon wel goed komt hoor!!
OK dan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ashleytjuhh, GoogleAdsense, kaatje89 en 156 bezoekers