Tips voor verwijderen modder, véél modder!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Tips voor verwijderen modder, véél modder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-02 00:07

Hai, mijn paint van bijna 2 staat nog in de opfok...en zit van top tot teen onder de modder en blubber enzo...ik dacht er zelf aan om er water op te spuiten, net zo lang tot het een beetje week wordt, en het er vervolgens af te borstelen. Maar, omdat het érg veel en érg dikke lagen modder zijn, vroeg ik me af of jullie nog tips hadden.

Om jullie een indicatie te geven van het probleem: *LOL*
Afbeelding

Valt wel mee toch? Schijnheilig

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 00:15

Die enorme modderkloeten onder zijn buik vallen er vanzelf af als hij z'n zomervacht krijgt en voor de rest zou ik hem wassen met lauw water en shampoo.
Komt helemaal goed met hem Knipoog

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 00:16

Dat is een bekend plaatje Haha!
Zo ziet mijn Tinker er soms ook uit, veel geduld oefenen tot het vanzelf naar beneden valt!

Als de modder goed opgedroogd is kan je het er met een rubber borsteltje of zo'n blokje in elk geval een beetje afkrijgen.

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 00:21

dat word poetsen Haha!
met een manenkammetje maar dan moet je veel geduld hebben.

groetjes

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 00:28

In theorie is het los te weken met b.v. groene zeep en lauw water, maar dan moet je wel over engelengeduld beschikken. Afsnijden met een scherp mes kan ook maar heeft hetzelfde probleem. Ook de pony wordt kribbig van dat gepiel.
Kortom.. het zit echt muurvast. Ik zie dat de pony 2 is dus, ook gezien het feit dat het probleem zichzelf oplost binnen nu en een paar weken lijkt me gewoon wachten de beste optie.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38655
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 00:56

Hey XoNo, het is nu lekker weer en ik begrijp dat je handen dan kriebelen Lachen Maar ik zou lekker de "Brandslang" erop zetten, het is maar gewoon zand. Het zal er niet in een keer af gaan maar sneller dan je denkt. Gewoon water werkt perfect. Aangezien hij buiten staat is het niet raadzaam met zeep/shampoo te werken omdat ze dan juist zijn bescherming weg haalt die hij nodig heeft. s'Nachts is het nog veel te koud daarvoor. Maar als je 'm begin van de middag natmaakt is hij s'avonds echt wel droog. HEY veel plezier met wassen. Zonnetje en Water is het leukste wat er is <GNIF>

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-02 01:00

Dank jullie voor je reacties. Ik ga hem nu nog niet bewerken met allerlei gereedschappen hoor Lachen Pas als hij naar binnen gaat. Inderdaad, de handen kriebelen, en zeker als je hem erbij ziet staan als een moddermonster!

Lavablokje ben ik al mee in de weer geweest. Op plekjes waar het nog redelijk schoon is heb ik de meeste kleine spettertjes eral af weten te krijgen, en natuurlijk de haren die loszaten (kunnen die in ieder geval niet vastkoeken met modder Knipoog ).

De grote vlakken met modder zal ik echt even los moeten weken, omdat je dat er met een blokje of rubber borsteltje zo niet af krijg. Hij blijft nog 2 maanden buiten, en verliest al veel haar (ben alleen bang dat alles wat vastgeplakt zit, niet meer loskomt). Dus ik hoop dat die klonten er met de tijd stukje bij beetje vanaf vallen, maar ik reken er niet op. Ik heb al een slijpschijf besteld bij de Gamma Knipoog Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 01:20

Over maximaal een maand ben je gegarandeerd alles vanzelf kwijt. Of er moet nog een strenge winter invallen Knipoog Knipoog


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 01:30

Ik heb zo´n "borstel" die er uitziet als een spiraal, hij heeft één kant die voor een zomervacht geschikt is en één kant die voor een wintervacht én hele erg blub geschikt is Knipoog ! Ik zweer echt bij dat ding! Mijn Dikke kan er af-en-toe ook zo uit zien, ipv een uur, ben je nu een kwartier bezig. Het voordeel t.o.v. water is A) dat je de natuurlijke beschermlaag er niet mee weg haalt en B) ik vind het nu nog te koud om m´n paard helemaal te wassen en C) meestal gaan ze meteen weer liggen rollen, nadat je ze gewassen hebt Lachen ! Dat ding van mij heeft ong. 6 Euro gekost en ik zou hem niet voor veel geld meer kwijt willen!!! (het is trouwens ook een heel fijn ding voor als je paard moeilijk van z´n wintervacht af komt!!)
Laatst bijgewerkt door Sterre op 28-03-02 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 09:01

ik zag de titel en dacht gelijk "dat moet over het paard van xono gaan" Haha! .
Vorig jaar na de MKZ crisis zag mijn paard er ook zo uit nadat ik hem 2 weken niet mocht verzorgen. Met veel geduld en een doos vol verschillende borstels had ik meneer in een uur weer mooi glanzend. Als het weer een keer lekker zonnig is zou ik er idd ook gewoon de slang of de spons opzetten en dan lekker alles wegboenen.

Niets zo charmant als een paard in her land.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 10:11

Nog even lekker laten zitten het valt er zo af. Je kan wel een beetje poetsen maar je hebt de kans dat hem dat snel gaat irriteren al dat gepluk.

Anders zou je hem eens onder een warm douche kunnen zetten maar ik vrees dat hij daarna alweer snel in de modder ligt.

BTW een jong paard van 2 hoort er vries uit te zien daar zijn ze jong voor Lovers Cool .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 10:42

idd, gewoon wachten tot de verharing, dan valt het er vanzelf af

Ineke2

Berichten: 33090
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 10:59

Sterre schreef:
Ik heb zo´n "borstel" die er uitziet als een spiraal, hij heeft één kant die voor een zomervacht geschikt is en één kant die voor een wintervacht én hele erg blub geschikt is Knipoog ! Ik zweer echt bij dat ding! Mijn Dikke kan er af-en-toe ook zo uit zien, ipv een uur, ben je nu een kwartier bezig. Het voordeel t.o.v. water is A) dat je de natuurlijke beschermlaag er niet mee weg haalt en B) ik vind het nu nog te koud om m´n paard helemaal te wassen en C) meestal gaan ze meteen weer liggen rollen, nadat je ze gewassen hebt Lachen ! Dat ding van mij heeft ong. 6 Euro gekost en ik zou hem niet voor veel geld meer kwijt willen!!! (het is trouwens ook een heel fijn ding voor als je paard moeilijk van z´n wintervacht af komt!!)


Mag ik vragen waar je die borstel vandaan hebt??

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-02 12:15

Ineke2"]
[quote="Sterre schreef:
Ik heb zo´n "borstel" die er uitziet als een spiraal, hij heeft één kant die voor een zomervacht geschikt is en één kant die voor een wintervacht én hele erg blub geschikt is Knipoog ! Ik zweer echt bij dat ding! Mijn Dikke kan er af-en-toe ook zo uit zien, ipv een uur, ben je nu een kwartier bezig. Het voordeel t.o.v. water is A) dat je de natuurlijke beschermlaag er niet mee weg haalt en B) ik vind het nu nog te koud om m´n paard helemaal te wassen en C) meestal gaan ze meteen weer liggen rollen, nadat je ze gewassen hebt Lachen ! Dat ding van mij heeft ong. 6 Euro gekost en ik zou hem niet voor veel geld meer kwijt willen!!! (het is trouwens ook een heel fijn ding voor als je paard moeilijk van z´n wintervacht af komt!!)


Mag ik vragen waar je die borstel vandaan hebt??
[/quote]

Ja, dat zou ik ook wel willen weten Knipoog

Verder...zolang hij in de opfok staat, ga ik hem nog helemaal niet volledig schoonboenen. Ik zorg gewoon dat de haren die los zitten eraf gaan, zodat die dalijk in ieder geval niet vast gaan koeken (en er komt me een partij haar vanaf! Ik zat volledig onder het haar! *LOL* ). Ik hoop dat jullie gelijk hebben en dat alles er vanzelf afvalt Lachen
Wassen doe ik nog sowiezo niet, tot hij naar binnen gaat, omdat ik weet dat hij een beschermende vetlaag heeft, en je die met wassen dus weghaalt.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 13:39

Sorry, las net pas dat jullie wilden weten waar ik die borstel vandaan heb Clown . Ik heb hem 3 jaar geleden op de Equitana gekocht, maar heb ze al eens vaker op paarden-beurzen gezien. Je kan er trouwens ook prima de wintervacht mee weg krijgen!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-02 13:50

Heb je misschien een plaatje of een tekeningetje van die borstel? Hij klinkt heel erg handig, maar ik snap nog niet precies hoe hij eruit ziet.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 14:37

Je kunt ook gewoon zo'n zweetmes pakken met een kartel randje. werkt perfect hoor. heel makkelijk om de losse haren af te halen maar laat de "vaste" haren zitten. En de modder heb je er ook zo mee af!

http://www.depaardenverzorger.nl
Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 15:45

Mijn monsterje vindt 't ook altijd weer een waar genoegen om in de grootste en goorste modderpoel te gaan liggen rollen *LOL*. Hele plakkaten zitten er dan op! Als ie droog is pak ik gewoon een harde borstel (die ik ook voor z'n benen gebruik) en de plakkaten krijg je er dan zonder al te veel moeite af. Daarna gewoon met de rosborstels aan de gang en hij is weer helemaal schoon.

Succes ermee straks!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 16:15

Laat ik jullie voorstellen aan mijn beste maatje... en dat is, net als bij Sterre, deze knaap:
Afbeelding

Laat die pony maar eens afkomen, dan zal ik eens een demonstratie geven van hoe je zo'n modderdier te lijf gaat! Haha!

Je koopt hem gewoon bij Divosa voor 15 gulden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-02 16:21

Zodra ik binnenkort in de buurt komt van een shop, ga ik hem meteen aanschaffen Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

HaflingertjeMax
Berichten: 189
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Boskoop(Zuid-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 19:01

Ga in elk geval niet poetsen als de modder nog nat is, daar schiet je niets mee op. Ik denk dat je met een borstelblokje het ergste er wel vanaf krijgt.

I love Max+Beauty+Picasso 4-ever!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

pmarena

Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 20:17

Auw !!

Ik wou net m'n favoriete flutborsteltje van 1 euro van het Kruidvat Schijnheilig aanbevelen ,
maar ik denk niet dat je beestje zich daar prettiger van gaat voelen als je aan die grootste buikklonten gaat poetsen Bloos .

Voor de minder erge klonten maar gewoon stevige vlekken is dit borsteltje ideaal !!

Gewoon zo'n rond plastic borsteltje met fijne plastic "haartjes" ,
blijft ook het haar mooi inzitten dat kun je er dan zo in 1 keer uit plukken
en is je borsteltje weer helemaal schoon .

Je krijgt dan ook niet al die losse haren in je gezicht en op je kleren Lachen

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 22:42

visje schreef:
Laat ik jullie voorstellen aan mijn beste maatje... en dat is, net als bij Sterre, deze knaap:
Afbeelding

Laat die pony maar eens afkomen, dan zal ik eens een demonstratie geven van hoe je zo'n modderdier te lijf gaat! Haha!

Je koopt hem gewoon bij Divosa voor 15 gulden.


YES Visje, dat is ´em Party!! ! Hét atribuut wat ik niet meer zou willen missen! Wilde morgen al een foto van mijn borstel gaan maken met de digitaal camera. (het probleem is: foto maken kan ik wel Knipoog , hem op de site zetten lukt me alleen nog niet Bloos !). Van alle borstels & co, dé beste investering!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-02 22:44

Ik dacht overigens dat dat 'borsteltje' bedoeld was om haren van de 'normale' borstels af te halen... Verward

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

pmarena

Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 11:00

Ik weet ook niet beter dan dat het een metalen roskam is om je borstels mee te ontharen ,
en dat er vroeger altijd gewaarschuwd werd dat je daar absoluut niet je paard / pony mee mocht bewerken......

Maarja als je voorzichtig bent en met een dikke wintervacht kan het niet zoveel kwaad denk ik , alhoewel die dingen vaak venijnig scherp zijn Bloos .


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, SentiBot, xAlice en 91 bezoekers