ORUN 1, 2, 3 en wat dan met basis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

ORUN 1, 2, 3 en wat dan met basis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 16:14

hallo,

ik zit er aan te denken om de basis instructie opleiding te gaan doen (op niveau B en L) en begin van springen, niet perse om al les te gaan geven maar om zelf meer te weten te komen enz.

nun kan ik dit jaar dus nog beginnen met de basis, of volgend jaar beginnen met instructeurs opleiding deel 1.
(waar ik dan M moet rijden, ,en weet niet of dat dan al lukt)


nu zit ik zo te denken aangezien ik het nergens zag staan, hoort de basis ook bij het ORUN? en is het verstandig om te doen ja of nee?

wie heeft hier antwoord op?

(staat er misschien wat krom, maar wist even niet hoe ik het uit moest leggen, ik hoop dat het te snappen is)

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!


Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 16:52

moet je ff op de site van de knhs kijke, daar staat alles precies beschreve!

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 17:09

Voor de 1e fase van de ORUN hoef je geen M te rijden, toch? Het was althans altijd L. Of heb ik gemist dat ze die eis verandert hebben?
Bij mij op stal waren er 5 jaar geleden twee mensen met een ORUN cursus tegelijk bezig, de een met 1e fase, de andere met Basisinstructeur. Het theorieboek was exact hetzelfde en zij hebben zich dus ook samen voorbereid op het theorie-examen, deze was niet zwaarder voor de 1e fase.
Verder vind ik persoonlijk het niveau van de basis-instructeursopleiding erg laag, ik heb vorig jaar nog weer voor iemand van stal gereden tidens hun praktijklessen en tijdens hun examen en ik vond er niet echt veel aan. Heel veel rondjes rijden op de hoefslag, Duvel liep wel lekker, dus ik kreeg gewoon geen aanwijzingen meer, etc. En tijdens een van de laatste lessen was Duvel het saaie rondjes draven op de hoefslag zo zat, dat toen hij eindelijk mocht galoperen hij wat jolig werd en begon te bokken. Geen van de cursusten had een oplossing hiervoor (en met de oplossing van de instructrice was ik het eigenlijk niet eens, maar die moest het dus van de cursusten overnemen, dit was vlak voor het examen).

Kortom, als je je verveeld en geld genoeg hebt, kun je de cursus basisinstructeur wel doen, maar als je dat niet hebt, zou ik basisinstructeur overslaan.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:20

Daar ben ik het dan niet helemaal mee eens. Het is ook heel erg afhankelijk van degene die de cursus geeft. Ik heb ook de basiscursus gedaan en ik heb er erg veel van geleerd

Niet alleen qua lesgeven, maar ook met het rijden zelf. Ik zie nu meestal zelf al wat ik of een ander fout doe en weet daar dan ook wel een oplossing voor. Het uitvoeren is dan een heel ander verhaal Knipoog

Onze instructrice was erg enthousiast en heeft dat overgebracht op de groep.

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

Marz
Berichten: 18
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:35

Dag Cow-Horse, ik heb zelf de basisinstructeursopleiding gedaan en daar heel veel geleerd. *LOL* Het verschil met de eerste fase is het zelf rijden. Als je de eerste fase opleiding doet, wordt er veel meer aandacht geschonken aan je eigen rijden. Het lesgeven komt iets minder aan bod naar mijn idee. Dus het is maar net wat je wil. Oh ja, als je tijdens de eerste fase zakt voor het rijden, dan heb je toch nog je basisinstructeursdiploma. En volgens mij is de eis ook L dressuur en B springen en toestemming van je rijvereniging. Als je niet van plan bent verder te gaan met de tweede fase is misschien de basisopleiding wel zo verstandig. Succes en lees inderdaad even op de KNHS site wat de eisen precies zijn. Doei, doei

Beter laat dan nooit...

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 19:46

hai,

sorry de eisen voor de eerste fase is inderdaad 1 daar heb ik me even in vergist toen ik dit bericht schreef, M is pas bij de 2de fase.


het enigste wat er staat over de rijvereniging (ik moet me nog wel ergens aanmelden), dat je dus lid moet zijn. moet je dan ook nog toestemming krijgen??? Verward dat staat namelijk nergens...


bedankt verder voor al jullie berichten, ik denk dat ik het wel ga doen (als het met het lid worden van een rijvereniging lukt Lachen )

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:25

De eisen voor eerste fase is L1 met een winstpunt, wil je all round gaan doen dan moet je ooit B springen met een winstpunt geweest zijn.
Een ander verschil tussen de basis en 1e fase is dat je bij de 1e fase een eigen paard nodig hebt. Basis richt zich vooral op het lesgeven zowel springen als dressuur. 1e fase richt zich op beide. Als je basis doet en je wilt later 1e fase gaan doen dan moet je alles weer opnieuw halen.
1e fase is trouwens best pittig. 40 minuten rijden op 3 paarden en een halfuur lesgeven.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 09:11

bij de basis moet je ook af en toe ook een paard met berijder meenemen.
opzich is het herhalen lijkt mij geen probleem? je weet dan al wat er een beetje komt en hoeft niet alles in een keer te leren, dat lijkt mij in ieder geval.

dat rijden in de eerste fase is neem ik aan niet op je eigen paard/ of pony maar op die van anderen? is dat ook zo in de basis?

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 11:17

ik zit er ook over te denken om de basis cursees te gaan volgen.

moet je dan ook lid zijn van een rijvereneging?

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 11:27

Cow_horse schreef:
bij de basis moet je ook af en toe ook een paard met berijder meenemen.
opzich is het herhalen lijkt mij geen probleem? je weet dan al wat er een beetje komt en hoeft niet alles in een keer te leren, dat lijkt mij in ieder geval.

dat rijden in de eerste fase is neem ik aan niet op je eigen paard/ of pony maar op die van anderen? is dat ook zo in de basis?


Bij de basis moet je inderdaad wel eens een ruiter meenemen, ook met het examen, maar je rijdt zelf niet.
Het rijden voor de eerste fase is op je eigen paard, het moet een paard zijn, pony's worden niet goedgekeurd.
Je rijdt met het examen ongeveer 20 minuten op je eigen paard, daarnaast nog 2 keer 10 minuten op paarden van andere cursisten.
Als je allround doet, dan moet je met je eigen paard een parcours springen en met 2 andere paarden ook nog eens een parcours.
Voor het examen moet je ook nog een ruiter meenemen.
Je eigen paard moet ongeveer L niveau zijn.
Als je eerste fase doet en je zakt voor het rijden heb je hetzelfde als dat je de basis doet.
De basis is vooral geschikt voor mensen die geen wedstrijden rijden of niet L1 geklasseerd zijn.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 11:28

dobbel schreef:
ik zit er ook over te denken om de basis cursees te gaan volgen.

moet je dan ook lid zijn van een rijvereneging?


Ja je moet lid zijn van een vereniging.


Barb

Berichten: 12076
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 13:22

Vajramani schreef:
Als je eerste fase doet en je zakt voor het rijden heb je hetzelfde als dat je de basis doet.
De basis is vooral geschikt voor mensen die geen wedstrijden rijden of niet L1 geklasseerd zijn.



Of voor mensen die geen paard van 1.60 m hebben maar net daaronder zitten.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 15:55

hm dat ben ik dus. wil dolgraag verder na de basis. maar zit met het probleem 'pony'. wat raar ik dacht trouwens dat het ook met een pony kon, maar zal het verkeerd gelezen hebben.

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 16:15

Nee, dat gaat niet. De reden is dat er ook nog 2 anderen op jouw paard/ pony moeten rijden. Als ik in jouw profiel kijk, weet niet zeker of je met een van die pony's wilt meedoen, is de grootste 1.47m. Als er iemand op moet van zeg maar 1.80m gaat dat niet. Je hebt het ook niet voor het zeggen wie op je paard gaat. Dat gebeurt door middel van loting.
Het kan ook voorkomen dat iemand van 1.60m op een paard van 1.80 moet. Je kan proberen bij iemand een paard te lenen voor de ORUN. Het is niet zo dat het paard van jezelf moet zijn.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 16:18

ohw zo ik snap het dat dacht ik namelijk wel.
ja wilde de bonte mee nemen, (1.47 meter)

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, herous en 38 bezoekers