heel sloom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nirvanahorse
Berichten: 91
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: nederland

heel sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 13:01

ik rijd sinds een 2 maanden op een 4 jarige fjordenruin
hij was al heel sloom toen ik met hem begon, maar ik dacht dat het kwam doordat hij redelijk vast zat in zijn rug
nu is zijn rug weer helemaal los gewerkt, maar hij is nog steeds sloom
hij staat sinds kort alleen in de wei, en nu ben ik 2 weken op vakantie geweest en ik dacht dat hij misschien wat pittiger zou zijn nu.
maar nog steeds niet
hij was zelfs nog luier en protesteerde als ik aan wilde draven door voor eventjes omhoog te komen
ik heb vrijdag weer les, maar ik wilde alvast vragen, heeft iemand een idee waardoor zijn sloomheid komt? hij is verder wel helemaal gezond, ziet er goed uit en krijgt verder geen voer, alleen gras. En hoe kan ik hem actiever krijgen?

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 13:14

ik weet niet hoe vaak je hem rijdt, maar zijn energie alleen uit gras halen lukt niet als jij hem meerdere keren per week rijdt en dan ook nog eens intensief. Daarvoor heb je toch echt krachtvoer nodig.
Verder moet hij goed reageren op je hulpen. Rij veel overgangen, meegeven van voren, verzamelen, verruimen.
En doe ook niet altijd hetzelfde, als het voor hem niet leuk is zal hij ook heus niet meewerken, misschien een keer een buitenritje?
Zorg trouwens wel dat het niet aan het zadel ofzo ligt, dan kan je rijden wat je wil maar bereik je niets als dat de oorzaak is.

nirvanahorse
Berichten: 91
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 13:17

ik rijd hem om de dag, maar van zijn eigenaar krijgt hij gewoon geen voer Verward
Hij reageerd iid niet goed op mijn hulpen, daar ben ik hard aan het werken, maar het lukt nog steeds niet Verward
een buitenritje is al helemaal een ramp, want dan wil hij al helemaal niet lopen als er geen ander paard voor hem loopt Verward
ik zal vandaag eens veel overgangen gaan rijden, kijken of dat helpt

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 14:11

Hoi, als je de fjord om de dag rijdt en hij staat gewoon in de wei, hoeft hij echt niet bijgevoerd te worden. Zeker niet als hij gewoon voor de rest er goed uit ziet en het is momenteel ook nog eens zomer. Dan heeft hij echt niet veel nodig.
Ik denk dat de fjord er misschien nog niet helemaal aan toe is. Ga gewoon lekker met hem en een ander paard naar buiten(probeer eens naast elkaar i.p.v. achter elkaar voor z'n zelfvertrouwen), Zorg dat hij eerst een beetje lol krijgt in het rijden, het is nog een jong diertje, dan zal hij daarna ook wel beter op je benen gaan reageren en voorwaartser worden. Zoek uit wat hij echt leuk vind om te doen, daar heb je later heel veel aan. O ja en bedenk ook wat jij graag met deze fjord wil bereiken en of dat reeël is.
Succes ermee!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 14:20

gras is enorm rijk aan energie, bijvoeren is dus niet echt nodig als hij veel gras krijgt.

Hoelang is hij al zadelmak? Ik krijg de indruk dat je fjord nog niet echt in goede conditie is en de hulpen nog niet goed begrijpt.
Toen ik begon met Prima was ze ook niet vooruit te branden. dmv langzaam opbouwen van de training(eerst een paar keer per week een half uurtje, dan om de dag een half uurtje, drie kwartier, soms longeren..) heeft ze al conditie gekregen en dan heel consequent rijden met een zweepje, zodat ze de hulpen leerde kennen. In het begin was ze ontzettend langzaam, nu loopt ze al aardig goed vooruit Lachen

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 16:00

Hoe rijk is het gras in dat weiland dan?

nirvanahorse
Berichten: 91
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 16:48

het gras is nogal magertjes op het moment. zijn wei is ongeveer 50 bij 50 meter. aan de conditie ligt het niet, die heeft hij genoeg. Verward

irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:56

Misschien vindt hij rijden in de bak niet leuk? En bij een buitenrit willen sommige paarden gewoon niet voorop, die zijn niet gewend om te 'leiden', alleen naar buiten kan dan ook een probleem zijn.
Mijn paard is in de bak ook vrij traag, terwijl hij buiten lekker doorstapt (met anderen erbij dan! :d ). al geprobeerd om meer afwisseling te gebruiken? Leg bv eens balkjes neer ofzo, misschien helpt het?

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:11

als hij omhoog komt bij aandraven, bedoel je een beetje steigeren, past het zadel wel goed, misschien is het ook wel een 'afwachtend' paard (beetje wat de mijne ook kan zijn) ik noem het gewoon een lui paard, deze bestaan ook echt hoor! en wat bovenvermeld staat: doe veel overgangen, doe leuke dingen, als ik tussen de hindernissen doorrij, wordt Balladyn erg enthousiast! met meerdere buitenritten maken, met paarden die juist wel doorlopen, loopt hij misschien na een tijdje ook beter door! dit werkt echt goed, wordt vaak getraind met mennen.
succes

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 08:46

Ik persoonlijk zou hem wel wat krachtvoer bijvoeren.
Als het weiland niet voedzaam genoeg is.
Maar he! wie ben ik Haha!

nijntjepluis
Berichten: 311
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 09:16

Als je paard sloom moet je actief rijden. Laat hem sneller stappen dan neem je hem weer terug, dan weer sneller. etc. veel tempo wisselingen dus.

nirvanahorse
Berichten: 91
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 12:54

Ik zal er aan gaan werken om veel overgangen te rijden. Vanmiddag zal ik ook eens wat balkjes neerleggen. Gistermiddag liep hij al een stukje beter. Er zaten weer goede voorwaartse momenten in. Soms heb ik het idee dat hij gewoon te slim is. als hij niet hard genoeg hoeft te werken, dan is hij er niet bij met zijn hoofd enzo, dus ik moet hem ook meer bezig gaan houden, maar het ging gister dus al wat beter, eens kijken wat het vandaag is Lachen