Aantikken met de hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Wel of geen punten met buiten-dressuur?

Ja!
12 (100%)

Totaal aantal stemmen: 12


Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Aantikken met de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-02 22:16

Max (mn nieuwe vz-pony) heeft de gewoonte om met zn achterhoeven zn voorhoeven aan te tikken. balbetrappen heet dat toch? Anyway, tis nogal een slungel van een pony, en hij doet t vooral heel erg als je dr niet op zit. Wat moet ik daar nou toch ns aan doen? En wat als ie van de zomer ijzers onder moet voor naar concours?
Vinden jullie dat trouwens noodzakelijk voor buitenconcoursen (dressuur, springen wil ik perse punten in), punten indraaien?


carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 22:18

Er zijn 2 mogelijkheden:
1: zonder ijzers
2: ijzers met stiften ('punten') erin

IJzers zónder stiften zijn echt levensgevaarlijk volgens mij, vooral als het terrein glad en nat is.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 22:35

Als je op gras rijdt is het vragen om problemen om met ijzers zonder stiften te gaan rijden. Dan kun je beter zonder ijzers.
Op zandbodems zijn stiften meestal overbodig. Hangt er dus vanaf waar je start. Soms is de ring wel zand, maar moet je alsnog op gras los rijden. Heb je toch stiften nodig.

Nulla tenaci invia est via

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 23:01

Als hij dat dus alleen doet als hij los is dan zou ik hem springschoenen omdoen, al vind ik dat die dingen niet echt beschermen maar hij kan zijn ijzers er niet meer zo snel aftrappen.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 23:15

Jouw hoefsmid kan wat aan zijn ijzers veranderen zodat ie niet meer zo makkelijk met mijn achterhoeven zijn voorhoeven aan tik (hij zorgt er dan voor dat de voorhoeven sneller rollen en dus eerder weg zijn dan dat zijn achterhoeven er zijn) het heeft bij mijn paard wel geholpen, die struikelde nog al vaak en trapte regelmatig een ijzer af.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 23:35

Het paard van een vriendin van mij heeft dit ook gedaan van zijn derde tot zijn vijfde.
In die periode reed ze ook wedstrijden met hem(met ijzers en stiften/proppen/stoten/kalkoenen).
Ze reed meestal wel los met springschoenen omdat hij ook altijd de ballen van zijn hoef kapot had.
Vlak voordat ze de ring inging deed ze de springschoenen af.
Haar paard had ook echt elke week een voorijzer eraf liggen en dat lag niet aan de hoefsmid want die van mij bleven er wel onder zitten.
Hij is nu 6 jaar en veel meer in balans, niet zo slungelig meer en ze rijdt nu al een half jaar zonder springschoenen, hij heeft nooit meer wondjes.
het is meestal een probleem bij jonge pony's en paarden waar ze vanzelf overheen groeien.
Laatst bijgewerkt door Pugi op 27-03-02 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt


abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 23:50

OWW...
Misschien moet je er even proppen of kalkoenen van maken... want dit begrijpen volgens mij wel meer mensen niet...
EN ik ben nog niet eens blond.... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 11:41

Ben het met Mikey eens, gebeurde ook met mijn paard. Maakte zijn stap niet goed af. Als de ijzers van zijn voorhoeven goed liggen zodat hij goed kan afrollen en de ijzers van de achterhoeven worden altijd ietsjes naar achteren gelegd, zodat als hij zich aantikt niet met het ijzer tegen de ballen van hoef aankomt. Dit heeft het probleem eigenlijk opgelost. Ik haalde hem vaak bloedend van de wei. Trapte zijn ijzers van de voorhoeven eraf en tikte zich zo hard aan dat hij altijd wondjes had. Springschoenen helpen wel, maar het kan ook anders.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 12:35

Omar heeft het ook gedaan. Het is een teken dat ze nog wat teveel op de voorhand lopen en hun voorbeen is niet vlot genoeg. Bij mij helpt het nu ik omar wat verder gereden heb door 'm nog meer van - achteren - uit te rijden, zonder dat hij gaat vluchten. Hij zet nu zijn achterbeen nog verder onder maar is met zijn voorbeen een stuk vlotter. Uiteindelijk heeft het zichzelf opgelost. Ik zou er voor gaan om zonder ijzers en zonder stiften te rijden, want als hij zich aantikt is het nogal link met stiften in.
Succes.

:evaw:

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 12:59

Dit is idd meer een rijtechnisch iest dan echt iets wat de pony doet. Ik denk dat het met een paar weken goed trainen en rijden dit zo verholpen is. Rij voorlopig even met springschoenen om de voorbenen te beschermen. Met erop rijden maakt de pony beter zijn passen af en daardoor doet hij dat niet. Zonder ruiter is hij nog een beetje slungelig zodra hij beter in balans en spieren is is het vaak over.

Bijna alle jonge paarden doen het en na verloop van tijd gaat dat wel weg . Je zou dit idd even bij je hoefsmid moeten melden zodat hij er rekening mee kan houden.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-02 21:37

met rijden geeft het geen problemen (hij is nog maar heel licht aangereden), hij doet t gewoon in de wei, als je ernaast loopt, etc.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 22:05

Omar deed het eerst ook in de wei, en een beetje als je erop zat. Nu ben ik Rasputin aan het inrijden en die tikt als hij losloopt best erg, maar zolang ik 'm wakker hou niet.
Het is een kwestie van hun eigen (volwassen) lichaam goed leren kennen. Succes.

:evaw:

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 22:49

Idd, zonder proppen met ijzers op grasveld rijden is vragen om ongelukken.
Dus of met proppen of helemaal zonder ijzers.

Misschien je hoefsmid eens om advies vragen, misschien is er een bekappingstechniek voor. Verward


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xdesix en 107 bezoekers