ik krijg mijn paard helemaal niet naar beneden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 11:37

hoi.
erg bedankt voor de reacties maar ik denk niet dat het allemala werkt.
we zijn er achter gekomen dat het toch respeckt is hebben voor je...
dat heeft ze niet er heeft iemand anders op gezeten en het gaat al een stuk beter het ligt gewoon aan de karakters van de pony en jou het werkt gewoon niet.....
ik rij er gewoon niet meer op het is genoeg geweest.Jullie zullen wel denken van tja maar eigenlijk moet je even doorzetten en dat heb ik al gedaan,ik heb nu tegen mezelf gezegt van nee ik moet er nu mee stoppen klaar!Als iemand anders het wel lukt is misschien wel hard en een banketstaaf gevoel maar dan lukt het tenminste! Naar de kraker is ze al geweets maar ze had niets dus daar ligt het ook niet aan,tja ik denk dat het gewoon karakter bij karkater is....het is heel moelijk maar als je elke x zowat jankent van je paard komt denk je wel anders.......
heel erg bedankt voor de reacties en ik denk dat ik de oplossing heb gevonden!;-)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 11:39

Als jij denkt dat de oplossing is om er maar niet meer op te rijden...tja. Zo kun je het ook bekijken: wordt het te moeilijk dan loop je toch gewoon weg? Al eens gehoord van "doorzetten"?
Als je iedere keer jankend van je paard komt is het idd niet leuk meer... voor het paard. Ga maar een andere hobby volgen...lijkt dammen je niet een leuke sport? Lips are sealed

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 20:14

Cassidy schreef:
Als jij denkt dat de oplossing is om er maar niet meer op te rijden...tja. Zo kun je het ook bekijken: wordt het te moeilijk dan loop je toch gewoon weg? Al eens gehoord van "doorzetten"?
Als je iedere keer jankend van je paard komt is het idd niet leuk meer... voor het paard. Ga maar een andere hobby volgen...lijkt dammen je niet een leuke sport? Lips are sealed


??????????????????????????????

sorry hoor weet niet echt waar dat op slaat!
ik ben gewoon een doorzetter daarom en ik wil gewoon zo graag dat het lukt maar dat werkt niet bij haar als je zulk cometaar wil geven ga je toch zelf dammen volgen ofzo!ja sorry hoor maar dat werkt gewoon niet en ik had dat toch wel duidelijk gezegt!!
en anders nog een x
ik stop er gewoon mee omdat het niet klinkt tussen de pony en mij!
misshcien kan je je dat niet voorstellen maar dan werkt het gewoon
niet

groetjes ellen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:23

Als je pony geen respect voor je heeft, dan kun je daar aan gaan werken. Zodat je pony wel respect voor je heeft. Of je haalt je schouders op en zegt dat het toch niet klikt.
"Kan niet" ligt op het kerkhof, en "Wil niet" ligt ernaast. Als jij echt de moeite doet om aan jezelf te gaan werken (want het ligt dus echt niet aan de pony, maar het ligt aan jou) dan gaat je dat ook lukken. Je zult vaker door dalen heen gaan, je zult nog vaker jankend van dat paard af stappen. Je zegt nu wel dat je wilt dat het lukt, maar alle adviezen van ons sla je in de wind, en zegt van tevoren al dat het toch niet gaat lukken.
Je had in ieder geval kunnen zeggen dat je het gaat PROBEREN. Desnoods goed les nemen, desnoods een hulpteugeltje erbij als je in het begin moeite hebt (en dan denk ik NIET aan een slof, maar aan een Thiedeman, of desnoods een halsverlenger).

Met deze instelling zul je het nooit ver schoppen. Niet bij de paarden, maar ook niet in het verdere leven. Misschien iets om over na te denken?

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:30

Ik heb niet alles uitvoerig gelezen (daar mn lenzen er bijna uitspringen) maar van de andere kant zouden meer mensen zo dapper moeten zijn om in te zien dat hun paard te moeilijk voor hen is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:44

Wanneer is een paard te moeilijk voor iemand? Als hij hem niet "naar beneden kan rijden?" Of als hij je er echt om de haverklap van afbokt?

Topicstarter beweert dat ze goed les heeft en het de instuctie ook niet lukt. Vervolgens beweerd ze dat het een gebrek is aan respect omdat het een ander die er op heeft gereden wel lukt. Wat klopt hier niet? Is de instructie niet goed? Of is het paard zo moeilijk?

Misschien Lenn, zou je eerst je lenzen even uit kunnen doen en je bril opzetten om het hele topic door te lezen. Ik krijg niet de indruk dat de pony zo moeilijk is. Het ontbreekt aan konsekwente aanpak. Als het met het "naar beneden rijden" niet lukt, gaan we een buitenrit maken, of geven hem desnoods een maand vrij. Lips are sealed

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:50

Nou ik heb even alles gelezen (met bril jawel)
Loonie een doorzetter hoef je je idd niet te noemen Knipoog
Maar als het jouw instructrice in 2 weken niet lukt, en een ander die erop gaat zitten wel, twijfel ik grondig aan je instructrice?

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 13:30

nee hoor met mijn insructrise is er niets mis mee !de gene die er nu op rijd is gewoon anders geen dressuur ruiter.... het gewoon voor de duidelijkheid gewoon een SUPER moeilijke pony ook wel eens van topas gehoord????????
ik ben gewoon een doorzetter en wil te graag . ik heb al zo veel dingen met haar meegemaakt de ene dag super lopen de andere dag niets willen!daarom weet ik dat het niets met pijn te maken heeft!
paardrijden doe je vooe je lol niet om er altijd maar jankend af te komen en heel erg verdrietig zijn.
het is zo leuk he om met je paard elke x achter over te donderen toch??
het is zo leuk om hem 3 x over de omheining te zien springen en bijna over de snel weg ziet lopen! Huilen !
ik bedoel maar ik heb er al zo veel met mee gemaakt dat ik het nu wel klaar vind!!!op stal is het een schat en kun je er alles mee doen maar sommige van jullie snappen niet dat het ook NIET kan klikken. ..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:33

Ik snap heel goed dat het niet kan klikken. Ik snap ook dat er paarden zijn die het ene moment er voor gaan, en het andere moment niet thuis geven.

Ik heb nog nooit van Topaz gehoord, ben namelijk niet zo thuis in dat ras.
En mocht je er echt alles aan willen doen, dan breng je haar weg ter correctie, als het je zelf niet lukt.

En als een niet-dresuur ruiter wel met je paard om kan gaan, wat doet hij dan anders? Misschien moet je dit paard idd niet lastig vallen met dressuur. En dan heb je idd de keus: zelf dat gaan doen wat het paard leuk vindt, of ieder zijns weegs gaan.

zappa_sweety
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:37

als je 2 weken ofzo met tilleman heb gereden als het goed is is die dan wt makkelijker!!
heb ik tenmiste ook gedaan *LOL*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:40

zappa_sweety schreef:
als je 2 weken ofzo met tilleman heb gereden als het goed is is die dan wt makkelijker!!
heb ik tenmiste ook gedaan *LOL*


Wat is in hemelsnaam een Tilleman? Oooo, je bedoelt een Thiedemann!

zappa_sweety
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:43

ojah srry Bloos! ik wist niet hoe je het schreef...maar k dacht ze komen er vast wel achter!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:49

Hey een Topas leuk
Die heb ik ook nog 1 zadelmak gemaakt en ingereden
Die had ik in 3 wedstrijden in het l springen

Toen is er een meisje op gaan rijden die van papie een een duur paard kreeg.
Echter zij kon er ook niet mee overweg en hij werd giga sterk en stond vaak recht overeind.
En toen kreeg ik hem weer terug om te rijden.
En de einge oplossing was, zelf voor loslaten
Daarmee bedoel ik niet de tuegels helemaal los gooien, maar met zo min mogelijk druk rijden.
Met dat paard is het weer helemaal oke geworden, heeft daarna nationaal gelopen, maar helaas door belssure uit de sport gegaan.

Dus neem goed instructie en dan kom je er wel uit.
Diegene die erop gereden heeft, kan die geen les geven?

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:22

Het is heel moeilijk om door te zetten. En ik ben het eens met de stelling dat je paard misschien wel een gloeiende hekel heeft aan dressuur. Dat lijkt me nu wel duidelijk.
Je paard heeft geen respect voor je, je kan hem gewoon niet aan. Dat is jammer voor je maar wel de waarheid.
Dat dammen dan maar meer een sport is voor jou is wel een beetje heel erg drastisch maar ik begrijp Cassidy wel, die heeft ook zoiets van Hallo doorzetten, hup tranen afvegen en weer doorgaan.
Komop, zoek een andere/goede instructeur, kiezen op elkaar en doorzetten.
Als je je paard een martingaal omdoet, kan ie ook niet stijgeren. Zo maak je het voor jezelf al wat veiliger. Probeer hem eens "gewoon" te rijden, zonder gepluk aan de teugels, hij moet er weer plezier in krijgen. Als hij gaat ontspannen zakt zijn hoofd vanzelf wel. Hou dat eens een paar keer vol, gewoon van tralalalala lekker rijden, ontspant hij, stop er dan mee, ga lekker poetsen en knuffelen. Je moet zelf ook ontspannen denken zo van: komt het nu niet, dan morgen wel.Als dat nou goed gaat probeer je hem voorzichtig op te pakken als hij zijn hoofd laat zakken, gewoon rustig kontakt met zijn mond maken, benen eraan en je hand zachtjes sluiten.Het is heel moeilijk om je advies te geven omdat ik het zelf niet kan zien, maar ik hoop dat het iets helpt.
Zet hem op en succes ermee!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:28

Citaat:
Als je je paard een martingaal omdoet, kan ie ook niet stijgeren. Zo maak je het voor jezelf al wat veiliger

zo, weer wat nieuws geleerd

Bokt blijft elke dag leerzaam.



Met andere woorden, dat klopt niet.
Een paard kan gewoon steigeren met martingaal, slof e.d.

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:34

runningkawa schreef:
zo, weer wat nieuws geleerd

Bokt blijft elke dag leerzaam.



Met andere woorden, dat klopt niet.
Een paard kan gewoon steigeren met martingaal, slof e.d.


Verward Moet je hem goed bevestigen. Had ook zo'n paardebeest dat steigerde. Martingaal om, kon ze dr hoofd niet zo hoog opgooien om te stijgeren en zich te onfutselen aan het bit en daar was de kous mee af

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:39

Ik moet het even een beetje bijstellen, het was dan zo dat ze zichzelf niet achterover kon gooien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:41

Ow, hoe moet je martingaal dan aan doen Verward Blond Knipoog

Jij hebt zelf vast zekerder gereden door het idee dat hij niks meer kon, en hielp daardoor wellicht
want een paard kan echt nog omhoogkomen met martingaal, ook nog met de kop tussen de knieeen door strakke slof.
Het gevaar is dan alleen nog groter.
Hij kan namelijk zijn evenwicht niet goed bewaren en dan achterover knallen Lachen
Of in paniek raken omdat hij vast zit en ook dan achterovervallen uit paniek en evenwicht verlies

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:00

wat kawa zegt klopt als een bus........... een tijdje geleden zat ik op een merrie die nogal rennerig was laten we maar zeggen Haha! Haha! Haha! Ik denk nou gooi er een keer een martingaal omheen dan kan ze iig niet dat hooft zo omhoog gooien....... Ik heb nog nooit zulke witte snoeten aan de kant van de bak gezien, ze bleef omhoog komen en niet misselijk hoor!!! Martingaal was not the answer in dit geval Haha! Haha! Haha! Haha! Gelukkig gooi ik het makkelijk los aan de voorkant zodra een paard omhoog komt......... anders hadden er echt ongelukken gebeurd... nu had ik alleen een blauwe neus van de botsing met haar hals.

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 16:42

tja het is gewoon heel erg moeilijk een hulpt teugel helpt niet want als ik er een martingaal aan zou doen kan ze net zo hard nog omhoog ze is gewoon zo giga sterk dat intereseerd haar helemaal geen donder.
de oplossing zou er niet op volgen een andere instuructrise te nemen.
ik snap jullie reacties ook wel allenhet is gewoon zo moeilijk en ik er heb er te veel met mee gemaakt om er nog respect voor te hebben,het licht echt niet aan mezelf maar aan de pony.
maar die gene is heel erg lief met de paarden en wil er echt gene 1 kwijt maar als je haar zo ver wilt hebben dat ze hem zelfs naar de slager wou hebben nou sorry hoor dat gaat we heel erg ver....(zo ff een idee wat er allemaal in mee speelt)als je wedstrijd heb gewoon eerst braaf de trailer op lopen en daarna niet meer willen en dat gewoon volhouden!ze kreeg er zelfs nachtmeries over.nou dat vind ik ook niet helemala normaal of wel soms..... daarom stop ik ermee en was allen aan jullie de vraag of jullie er iets voor wisten....ik heb thuis nog 3 paarden staan waar ik wel mee over weg kan en het gewoon top gaat!!!!dus kan ik daar beter mijn tijd aan verspillen!!

marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:26

het helpt op zich niet veel maar het is gewoon ff handig:
(enkel als je een digitale camera hept)
je vraagt aan iemand of hij/zij een filpje van je wil maken terwijl je aan het rijden bent. stap , draf , galop , wending , wijken, volte ...enz
als je het filmpje dan zelf bekijkt zie je zelf wat je fout en goed doet.
was bij mij toch het geval.
eerst ging het helemaal niet en dan maakte mama eens een filmpje en dan zag ik zelf wat ik fout deed. de volgende dagen probeerde ik er wat aan te doen en het werkte!
dus dan ZIE je met je EIGEN ogen hoe je rijdt en zie je wat je fout doet...
meestal toch... Scheve mond

in ieder geval succes ermee...
of je het nou doet of niet Knipoog

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:09

Hoe is ze precies sterk? Is haar mond? Schiet ze weg en kun je haar niet meer stil krijgen? Hangt ze op de teugel? Probeer achter te komen wat ze precies doet dat haar zo sterk maakt..ben je al een stuk verder..

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:26

Ja Loonie, heel erg vreemd dat ze het nu opeens dan wel allemaal doet. En het ligt allemaal aan de pony. Uiteraard niet aan jou.

Maar ik ben blij dat je er mee stopt. Dan kan iemand anders het WEL proberen en er nog iets van proberen te maken.

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:26

Vonnie84 schreef:
Ja Loonie, heel erg vreemd dat ze het nu opeens dan wel allemaal doet. En het ligt allemaal aan de pony. Uiteraard niet aan jou.

Maar ik ben blij dat je er mee stopt. Dan kan iemand anders het WEL proberen en er nog iets van proberen te maken.

OK dan! OK dan! Mee eens hoor

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 23:50

Tja, TS is 14 jaar oud. Af en toe heb je dan toch de neiging om ze niet helemaal serieus te nemen (ik weet het, helemaal fout).

Ik hoop voor je paard dat ze snel een andere baas vindt waar het wel mee klikt.