Valt naar binnen rechtsom en gaat hangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Valt naar binnen rechtsom en gaat hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 15:00

Heey!
Ik heb dus al 2 keer op mijn bijrijdpaard gereden, en die is verkeerd gereden altijd. Ze is dus ontzettend moeilijk.
Vorige week ging het nog redelijk, maar vandaag viel ze constant naar binnen op de rechterhand, en ging heel erg hangen aan de rechterkant.
Linksom loopt ze heerlijk.
Als ik mijn binnenbeen aanleg schiet ze er gelijk vandoor. Dat is dus al geen optie.
Ik mag ook mijn benen niet aanleggen want daar is ze te gevoelig voor.
Wat kan ik nog meer doen?? Ik kreeg gewoon ontzettende last van mijn schouder door dat hangen en naar binnenvallen.

Weet iemand nog een oplossing??

Groetjes!!!

[Edit Apple: titel]

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com


QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 15:38

LOSLATEN!!!
Ze wil hangen op je binnenhand.
Neem de buitenteugel zo kort dat die in contact is, binnenteugel zo lang dat jij het contact los kunt laten. Vraag steeds met gevoel binnenstelling met je binnenhand en laat weer los. Dit ondersteun je met je binnenbeen (als je geen been kunt gebruiken moet je daar eerst aan werken, zonder been kan je niet rijden!!). Dit kan je zowel op een volte als op de rechte lijn doen. Volte verkleinen en weer openen door pasje wijken kan ook helpen om haar de buitenteugel te laten aannemen.
Succes.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 17:08

Dat loslaten heb ik ook al geprobeerd maar daar maakt ze juist gebruik van.
En ik wil haar wel aan het been leren rijden maar dat wil me nicht niet.
Ze schiet er ook steeds vandoor als ze ook maar iets been voelt...
Daarom vraag ik advies hier of er nog een andere manier is....

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 17:38

Sorry, maar mag ik vragen waarom je nicht niet wil dat het paard aan het been is? Dat is toch het allerbelangrijkste om te kunnen rijden met een paard?

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 17:53

Volgens mij is dat paardje gewoon goed aan het been, als jij been geeft, geeft zij reactie, dat is toch de bedoeling? Dan moet jij leren veel beter te doseren, waarschijnlijk geef je een te sterke hulp, waar zij weer sterk op reageert..

Verder weet het paard misschien helemaal niet wat een eenzijdige kuithulp betekent. Dus, snapt ze niet dat als jij maar aan 1 kant been geeft, dat ze dan opzij moet, weg van dat been (Kort gezegd Knipoog) Daar zul je dan eerst aan moeten werken, eerder kan je ook niet verwachten dat ze om je binnenbeen gaat buigen op de volte en daardoor meer contact aan gaat nemen op de buitenteugel en je binnenteugel los gaat laten.

En als ze hangt, heb je 2 opties, zorgen dat ze niets heeft om op te hangen (loslaten dus) of gewoon constant contact houden, niet meegeven en niet terugwerken (weerstand bieden, zelfde principe als longeren met bijv. een slof, die geeft niet mee, maar maakt ook geen ophoudingen o.i.d.) Bij echt hangen kom je al snel op de eerste optie uit, want dan zetten ze meestal meer kracht dan jij kunt zetten.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 21:56

Ik mag geen been geven omdat ze al flink doorloopt. Ik kan dus ook geen te sterke hulp geven want ik geef geen been.
En als ikm mijn binnenbeen aanleg, schiet ze ervan door. Bij de kleinste aanraking al... Ik weet daarom ook echt niet meer wat ik moet doen...
Als ik loslaat als zij vastpak, dan maakt ze daar gebruik van...
Mar ze in het verleden zeg maar verpest door een bepaald persoon. (Niet me nicht)
En nu is ze dus zo moeilijk terwij ze dat vroeger nooit was!!

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 01:09

Sja, ik ben toch geneigd om Marijke en Daphne gelijk te geven, dat het paardje erg goed voor het been lijkt te zijn en je wellicht toch moet leren het beter te nuanceren. Het kan best hoor, dat ie echt vlucht voor het been... maar meestal is het probleem toch anders.
Kan je wat meer over dat verpesten vertellen? Wat is het paard aangedaan?
Hoe ga je van halt naar stap? Gebruik je daar geen been bij?
Wat doet ze op een lichte, eenzijdige aanraking van het been in stand?

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:10

In aanvulling op wat QQQ zegt, op loslaten rechts, zou ik het paard links wel pakken. Dus ook al ga je rechtsom, je moet met je linkerhand contact nemen. Ja, het paard gaat dan naar buitengesteld lopen, maar dat is niet erg. Je kunt dan met binnenkuit aandrijven, met de linkerhand vang je het paard gewoon weer op.
En inderdaad, jouw paard is niet voor het been. Ze vlucht ervoor weg. Dus veel been geven.

De hond is de betere mens

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:10

Je moet haar niet laten hangen in iedergeval. Loslaten en weer vastpakken lijkt me beter ophoudingen maken met je binnen hand en buitenhand wat strakker. En ze zal toch echt beengeven moeten leren anders kun je veel dingen niet doen... achterwaarts, wijken en dat soort dingen..... lijkt me moeilijk hoor! zon paard! Suc6 ermee!

Utah is mijn topper!!!

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 12:00

Een paard dat wegschiet zodra je met een been inkomt is staat NIET aan de hulpen en is beslist NIET aan het been! Je kunt pas zeggen dat ie aan het been is als ie gecontroleerd naar voren gaat. Nu vlucht hij alleen nog maar. Je zult dus toch moeten werken om dat paard de beenhulp te leren accepteren. Zoals Q zei: Zonder been kun je niet rijden!

Op 1 hand hangen wijst op ongelijke bespiering dusssssssss veel figuren rijden, voltes openen en sluiten en continue van hand veranderen zodat ie op 2 zijden gewerkt wordt en ook op 2 zijden sterker kan worden. Hierboven staat al goed omschreven wat je moet doen als ie gaat hangen dus dat herhaal ik niet!

Ter aanvulling zou je hem regelmatig aan de longe kunnen zetten (lieft met bijzet). Hierbij net als tijdens het rijden regelmatig van hand veranderen (voordat ie gaat hangen of te veel spierpijn krijgt) en goed voorwaarts houden. Als hij gaat hangen op de bijzet, zweep erachter!

Wees consequent en je zult zien dat je over een paar weken al een ander paardje hebt!

Buitenkans voor de paardenliefhebber, ons droomhuis nu te koop ivm emigratie 2011

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 13:49

Klopt allemaal hoor wat jullie zeggen. Ze is inderdaad ook scheef.
En even over dat verpesten.
Er heeft een meisje op gereden die paarden niet eerlijk rijd.
Paola is heel harhandig in de mond gereden, (denk ik, want dat doet ze bij alle paarden en paola is hard in de mond) en zij heeft flink zitten porren met haar benen. Daarom is ze er nu zo bang voor.

De linkerhand is geen probleem dus het moet denk ik zijn dat ze scheef is.
Maar linksom vind ze been ook minder erg.
Kan het zijn dat ze door iets op de rechterhand nu een trauma heeft
ofzo??

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 14:10

De meeste paarden zijn tegenwoordig niet zo flitsend meer voor het been. Dan heb je al snel de neiging om te zeggen dat een paard wegvlucht voor je been.. En om nou een paard af te gaan stompen op je been lijkt mij geen goed plan, dat gebeurt al genoeg.
Als ik aan twee kanten mijn kuiten aanspan wil ik toch echt dat mijn paard voorwaarts vertrekt.
Tuurlijk kan het ook dat een paard totaal geen been accepteert, maar dat zie je tegenwoordig toch minder vaak dan paarden die totaal niet voor het been zijn en mensen zijn dus ook gewend met veel te veel been te rijden, als je dan een paardje hebt dat daarop direct goed reageert, lijkt het alsof het paard het dan fout doet.

Waarschijnlijk vlucht ze wel weg voor de eenzijdige kuithulp (voor bijv. dan de stelling op rechts), maar dat zal dan weer zijn omdat ze het niet snapt en dan idd vlucht. Dan zul je haar moeten leren dat ze daarop niet voorwaarts moet (opvangen op je buitenteugel), maar opzij. En zoals Desiree zegt, de teugel die zij loslaat, moet jij constant contact op houden, ook als dat betekent dat ze in contrastelling gaat lopen, ze moet eerst leren aan beide kanten contact aan te nemen en dan kan je voorzichtig met stelling en buiging aan de gang.

Trauma op rechts geloof ik niet zo, ze vindt het gewoon moeilijk omdat ze zo scheef is. Je hebt paarden die op het moment dat ze moeilijk vinden terugkomen in tempo en je hebt er die proberen weg te rennen, dit paardje valt dan dus in de laatste categorie.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 21:43

Ik zal het proberen wat je zegt. Er zit wel een punt in.
Ik hoop dat het werkt want ik wil het paardje graag helpen Lachen

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers