3 kwartier instappen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Toffeetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: DenHaag

3 kwartier instappen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 23:07

Ik heb laatst iets gelezen over het inrijden van je paard.
Ik geloof dat ze het over in en uitstappen enzo hadden...
Ze hadden geschreven dat het bij elk paard verschilt, maar dat je er toch zo'n drie kwartier ( ) de tijd voor moet nemen!!!
HE!!???? DRIE KWARTIER?? Bloos! !!
Wat bedoelen ze nouwww...? Verward ? Verward ?
Op een manege heb je een uur les (meestal), dan kan je toch niet 3 kwartier gaan instappen >;) ?
En als ze het over figuren maken hebben zodat je paard soepel blijft, wat moet je daarna dan nog doen?
Kan iemand mij vertellen wat ze bedoelen!!!!
Ik snap er namelijk helemaal niets van...

Mmm, tja.....


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 23:09

Een manegepaard is toch al los. Die hoef je niet 3 kwartier los te stappen.

- Offline -

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 23:13

Een manegepaard hoeft niet te worden ingestapt? Verward
Tuurlijk wel Scheve mond

Ik denk dat ze bedoelen dat het 3 kwartier duurt voordat een paard helemaal los is. En dat is dan niet alleen stappen maar ook draven en galloperen. Goed buigen en figuren rijden.

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 23:15

Citaat:
Ik denk dat ze bedoelen dat het 3 kwartier duurt voordat een paard helemaal los is. En dat is dan niet alleen stappen maar ook draven en galloperen. Goed buigen en figuren rijden.


ja want 3 kwartier alleen maar stappen, is wel heel erg overdreven!!! *LOL*
Laatst bijgewerkt door maaykuhhh op 29-08-04 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 23:16

10 minuten is meestal wel genoeg....
Er zijn inderdaad paarden die pas na 3 kwartier lekker gaan lopen en mooi ontspannen, maar ik ga na 10 minuten stappen wel aan het werk....

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 23:18

idd, 3 kwartier goed losrijden in stap draf en galop
daar horen ook zijgangen bij (eenvoudige)
dan neem je ze wat meer op, en kun je moeilijkere dingen gaan vragen
ook al dat ik mijn ast paard na een halfuur toch wel redelijk aan het lopen krijg hoor

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 23:30

ik stap meestal maar 5 minuten en dan begin ik rustig te draven (ze komt meestal zo van de wei en anders stap ik langer in).

.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 23:41

Ik ga pas draven als mijn paard los en ontspannen is. De ene dag is dat na 10 minuten, de andere dag kan dat na een half uur zijn. Daar kijk ik niet voor op mijn horloge, het is een gevoelsmatige kwestie die je per paard aan moet voelen.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 23:42

Dit hoort trouwens op RT!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 00:07

Koortje schreef:
Ik ga pas draven als mijn paard los en ontspannen is. De ene dag is dat na 10 minuten, de andere dag kan dat na een half uur zijn. Daar kijk ik niet voor op mijn horloge, het is een gevoelsmatige kwestie die je per paard aan moet voelen.


Inderdaad, maar ik stap iig 15 min. los en droog. Zodat de spieren ruim de tijd krijgen om op te warmen en ook om af te koelen.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 01:49

Verplaatst naar RT

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:00

Ik stap altijd een kwartiertje in.
En dat stap ik ook uit Haha!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:16

ik stap eerst een minuutje of 5-10(hangt van de moedwilligheid van het paard af Haha! ) dan draaf ik los, stap ik weer even, gallopeer is los en dan begin ik de teugels op te rapen. Ben ik toch ook vaak een half uur mee bezig.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:41

Ik stap altijd 10 minuten in en dan draaf ik eventjes in. Dan pak ik de teugels op en dan ga ik in stap figuren enzo rijden.

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:52

3 kwartier is wel heel lang ik ga eerst 10 min in stap losmaken en dan ga ik draven en meestal naar 20 min/ half uurtje galoperen. Meestal rij ik 3 kwartier. dat manege paarden al los zijn is niet waar.... maar het is wel zo dat ze sneller los zijn omdat er vaker op gereden word!

Utah is mijn topper!!!

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:57

voelen of je paard zich lekker loslaat en netjes over de schouder loopt, of het soepel beweegt. Soms na 5 min, soms na 3 kwartier! Maar dan heb je wel een lekker los paard! Wat isnou belangrijker?
Wat jij hebt gevonden Toffeetje, is het INRIJDEN van je paard. Een groen paard beleren... losrijden is wat iedereen net bespreekt

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:25

Ik stap lang los met Sjors, omdat ik heb gemerkt dat hij daarvan beter aan mijn hulpen gaat staan. Ik stap ook niet om te stappen, maar zet hem dan wel aan het werk. Pasje opzij, halthouden, weer voorwaarts, volte vergroten en verkleinen, dat soort dingen. Worden ze lekker van aan het been en los in het lijf.

Toffeetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: DenHaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 13:37

Ja dat over dat inrijden snapte ik dus ook niet helemaal.
Als ze inderdaad bedoelde dat je een jong paard alles gaat leren dan heb je toch ook niet genoeg aan drie kwartier...???

Mmm, tja.....

Toffeetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: DenHaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 13:45

Ja dat over dat inrijden snapte ik dus ook niet helemaal.
Als ze inderdaad bedoelde dat je een jong paard alles gaat leren dan heb je toch ook niet genoeg aan drie kwartier...???

Mmm, tja.....

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:41

Om de (hele belangrijke!) gewrichtsvloeistof 'warm' te laten worden moet je 15 min. stappen. Ik stap meestal 10 minuutjes en dan doe ik wat overgangetjes met hele korte stukjes draf. Als het kouder is stap ik wat langer. Soms ga ik ook wel eens 10 minuutjes de weg op en neer stappen voor ik begin, want 10 min. door de bak stappen vinden we beiden nogal slaapverwekkend

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:46

Ik denk niet dat er bedoeld wordt dat je daadwerkelijk drie kwartier moet instappen, maar dat een paard meestal na drie kwartier rijden wel lekker los is, gewoon lekker loopt. En daar werk je dan in die drie kwartier naartoe, maar niet alleen door te stappen. Soms duurt het korter, soms langer, maar gemiddeld kun je wel drie kwartier aanhouden tot je paard 'erdoorheen' is. Bij mijn eigen paard klopt het iig wel.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:51

Ik stap 10 - 15 minuten in met mijn beide paarden. Toch verschilt het ook per paard, wanneer ze los zijn: met mijn merrie (L2-niveau) heb ik écht een dikke 20 min. nodig voor ze écht lekker los door haar hele lijf beweegt. Ik begin na het losstappen met losrijden in draf en galop en pas wanneer ze écht helemaal los is ga ik haar meer in de oprichting rijden. Dat doe ik meestal zo'n 10 minuten en daarna weer laag en rond narijden en uitstappen.

Mijn ZZ-licht ruin wordt het lekkerste los van veel schakelen in de galop. Eerst stap ik hem goed los met idd. veel zijgangen (wijken, appuyeren en zig-zaggen etc.) en vervolgens rij ik hem los in de galop, ga ik draven met veel schouder binnenwaarts. Mijn ruin zit eigenlijk nooit echt vast op een bepaalde kant, ik denk dat dat ook veel te maken heeft met mate van africhting en leeftijd. Wel moet hij goed losgereden worden om later tijdens het rijden te kunnen (door)verzamelen (standaard vereiste eigenlijk).

's zomers stap ik mijn paarden uit tot ze op adem zijn en vervolgens gaan ze onder de douche. Ik laat ze daarna lekker rollen in binnenbak of laat ze opdrogen in de buitenpaddock in het zonnetje.

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:13

Ik heb met Iris toch meestal wel een minuut of 25 nodig voordat ze los is.. Maar dan stap ik natuurlijk niet de hele tijd, ook draf en galop, veel figuren, en stapje opzij, halthouden etc en dat allemaal aan een vrij lange teugel.

Op het moment dat ze los is, ga ik haar pas oppakken. Eerder heeft geen zin, want dan knikt ze gewoon in haar hals en blijft vervolgens zo lopen. Als ik de tijd neem om los te rijden, dan buigt ze over haar hele halslengte in op het moment dat ik aan op ga pakken. En dat is toch hoe ik haar wil hebben lopen, dus ik neem altijd uitgebreid de tijd om los te rijden..

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 22:27

3 minuten Haha! Dan vind ik hem wel weer genoeg ingestapt Haha!

Hoe langer ik met die van mij stap, hoe vervelender ze wordt..

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 08:16

Mariek87 schreef:
3 minuten Haha! Dan vind ik hem wel weer genoeg ingestapt Haha!

Hoe langer ik met die van mij stap, hoe vervelender ze wordt..


Kan ik me wel een goede voorstelling bij vormen, maar in dit geval adviseer ik je om eens het boek van Coby van Baalen en Johan Hinneman te lezen.
Daarin staat beschreven hoe Coby zelf heeft moeten leren om de tijd te nemen voor het instappen. Ook de paarden hebben dit moeten leren.
Ik denk dus wel dat het een kwestie is van je paard hierin te 'trainen'. Ik kan me goed voorstellen dat als je paard begint te etteren, je het liefst meteen begint, maar ik denk wel dat je meer moet stilstaan bij de nadelige gevolgen (op de langere termijn) van het korte instappen - zeker in de winter (koude) periode.

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, SentiBot en 58 bezoekers