sporen of zweep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

sporen of zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 20:30

Ik ging vanochtend naar de clubles en ik reed zonder sporen en zonder zweep want ik heb ze beide (nog) niet nodig. Ik had mn nieuwe laarzen aan en daar had ik mijn sporen nog niet aan zitten, want ik heb ze dus wel, maar als ik ze om heb hoef ik ze nooit te gebruiken. En met zweep rijden heeft al helemaal geen nut voor mij.
Nou zei die instructrice dus dat je in de L1 verplicht met sporen óf zweep moet rijden.
Daar heb ik dus nog nooit van gehoord, dus is dat waar of niet?


Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:30

Dat is niet waar hoor Zweep is nooit verplicht en sporen pas vanaf de M

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:34

Klopt idd wat Ineke zegt.
Maar zelf rij ik dan veel liever met sporen, die reageren meer op het goede moment en ik heb beter/rustiger contact met me pony's mond.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:30

Daar heb ik ook nog nooit van gehoord. Wel dat je vanaf de M sporen moet dragen, maar vanaf dan word verwacht dat je een stille beenligging hebt en je sporen ook niet onnodig gebruikt.

Verder rij ik in de ring altijd met zweep. Heel soms moet ik even een klein attentietikje vragen, klinkt misschien gek maar ik voel me wat ongemakkelijk met sporen aan mijn voeten, ik heb altijd schrik dat ik zonder het te beseffen ermee lig te porren ofzo Bloos

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:43

belachelijke regel. waarom zou je het verplicht moeten als het niet hoeft Scheve mond

ik weet dat het zo is, maar ik ben het er niet mee eens

If it's not real, you can't hold it in your hand, you can't feel it with your heart
And I won't believe it
But if it's true, you can see it with your eyes
Oh, even in the dark

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:53

ik rijd nu met sporen, omdat mijn pony niet goed op mijn been reageerde.. ik zweep ik ook in mijn hand voor als ie een keer bokt ofzo..

aimaran
Berichten: 10
Geregistreerd: 29-08-04
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 22:11

Sporen zijn verplicht vanaf de M en een zweep dan niet meer toegestaan. Eigenlijk zijn sporen alle rubrieken van de dressuur gewenst, alleen tot en met de L heb je dispensatie. Persoonlijk vind ik dat iedereen die een beetje de benen kan laten 'afhangen' sporen moet gebruiken. Tijdens de africhting of training vind ik dat beide prettig werkt, zweep MET sporen. Het is jammer wanneer de training tot op één onderdeel goed verloopt en niet bij kunt tikken op het moment dat correctie gewenst is,....gemiste kans dan.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 23:04

Ik ben nu aan het oefenen met zijgangen en dan merk ik dat een spoortje toch wel bijzonder prettig is!
Verder rij ik met zweep om bij te tikken.

Buiten rij ik ook altijd met zweep (houdt fietsers op afstand! )

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:12

Myra1 schreef:
Buiten rij ik ook altijd met zweep (houdt fietsers op afstand! )


werkt ook met medebakgebruikers die constant te kort langs je komen. Even je zweep opzij en hup, netjes een meter afstand...

Het hoeft dus niet zweep en sporen. Ik wissel het zelf meestal af.



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 bezoekers