Hij springt altijd in de verkeerde galop aan.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Hij springt altijd in de verkeerde galop aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-02 14:39

Zoals de meeste al weten heb ik een 5 jarige ruin waar een beetje draver inzit. Ik ben al een hele tijd bezig met hem fatsoenlijk te laten galloperen en het heeft me al heel veel moeite gekost. Maar nu gallopeert hij dus heel goed, begint goed te verzamelen en springt van stap naar gallop aan. Maar gisteren ging het mis, als ik linkergallop vroeg sprong hij altijd in rechtergallop aan, ik heb echt heel veel geprobeert een kwartier aan een stuk maar hij sprong maar 2x terug juist aan. Ik begrijp er echt niks van. Zoiets heb ik nu nog nooit meegemaakt bij geen enkel paard dat ik ooit gereden heb. Wat kan ik eraan doen? Ik ga in elk geval vandaag opnieuw proberen. Ik had echt het gevoel dat hij met mijn voeten aan het spelen was maar hem eens aanpakken hielp niet. Help!

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance


Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 18:35

Ik heb daar ook wel eens last van gehad. Bij mijn eerste pony gebeurde het wel eens dat ze 1 galop gewoon niet wilde. De volgende dag deed ze het weer gewoon normaal. Gewoon door proberen. Lachen
Zorg er iig voor dat je genoeg stelling hebt en dat hij goed voor je been is. Op een volte gaat het waarschijnlijk het gemakkelijkst.

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 18:51

die van mij springt rechtsom altijd verkeerd aan
wat je kan doen is lichtrijden op het verkeerde been en dan tijdens het lichtrijden aanspringen.
en als je gaat doorzitten heel veel binnenbeen en stelling dus dat hij echt opzij gaat voor je been en dan buitenbeen naar achter en dan aanspringen.
meestal gaat het dan wel goed maar je moet gewoon gedult hebben.
die van mij kon het in het begin ook niet en als hij dan goed aansprong sprong hij over naar de linkergalop.
nu een paar maanden verder kan hij al een hele tijd goed rechtsom galopperen zonder over te springen.

succes,

linda

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 19:18

Gewoon blijven proberen, verkeerd, terug nemen en dar dan heelvaak doen Haha! Zit ze goed goed belonen en weer terug nemen en weer proberen, het is makkelijken voor een paard om in een hoek aan te springen ik reed ook vaak op een pony die verkeerd aan sprong op 1 kant, toen moest ik haar in de hoek helemaal naar buiten stellen en dan spong ze wel goed aan, suc6 verder!!!!! groetjessss

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-02 20:22

Bedankt allemaal voor de raad, ik ga sewes rijden en dan laat ik wel iets weten hoe het is geweest. Ja opnieuw en opnieuw proberen heb ik gisteren een half uur zonder sucses gedaan en dan sprong hij eens goed aan en beloonde ik hem, sprong ik opnieuw aan en hij zat weer verkeert. Heel vervelend maar ik zal niet opgeven hoor.

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 23:25

avantilover schreef:
Gewoon blijven proberen, verkeerd, terug nemen en dar dan heelvaak doen Haha! Zit ze goed goed belonen en weer terug nemen en weer proberen, het is makkelijken voor een paard om in een hoek aan te springen ik reed ook vaak op een pony die verkeerd aan sprong op 1 kant, toen moest ik haar in de hoek helemaal naar buiten stellen en dan spong ze wel goed aan, suc6 verder!!!!! groetjessss


precies!! DIt is één van de beste manieren om het goed aan te leren.
Je kunt ook proberen op de volte (A of C) een balk op de A-C lijn neer te leggen. Dan moet je precies aanspringen bij de balk, dan maakt je paard daar een sprong. Door de stelling en de "bocht" moet hij wel goed aanspringen.

Veel succes ermee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 19:57

Je zegt dat je paard moeite heeft met galloperen maar dat hij wel al verzameld galopeerd.
Misschien moet je hem in galop meer voorwaarts houden.
En ook met het aanspringen niet met je handen tegenhouden maar hem heel brutaal voorwaarts drukken.
Ga zelf niet naar binnen hangen maar blijf recht op je paard zitten zodat hij op die manier ook niet door je gewicht verkeerd aan gallopeerd.
Voordat je aan wil springen ga dan op een volte en zorg dan dat je een netjes in lengte buiging gebogen draf hebt en spring dan aan.
Hamer er ook niet te veel op achter elkaar want dan word hij misschien wat nerveus.
Ga rustig ff wat stapen en draven met uitgestrekte hals en probeer het later nog een keer.

succes

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 20:18

Ik heb met mijn lievelingpony ook dat probleem, hij wil niet aanspringen, springt dan aan en zit dat telkens in de verkeerde galop, de instrucktricce kruipt er dan op dan doet ie braaf mee en dan mag ik er weer op en dan springt ie weer verkeerd aan, maar nu mag ik niet rijden dus ja...

. . .
. . .
. . .

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 21:10

Zorg dat je genoeg stelling hebt en dat hij goed voor je been is.. probeer het eens op een volte, dat gaat waarschijnlijk
Zorg er iig voor dat je genoeg stelling hebt en dat hij goed voor je been is. Op een volte gaat het waarschijnlijk het gemakkelijkst.

"What we call human nature, is actually human habit.."

HaflingertjeMax
Berichten: 189
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Boskoop(Zuid-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 22:14

Weet je zeker dat het niet aan jezelf ligt?? Ik heb dat probleem ook weleens met mijn verzorgpony, maar dit komt vooral doordat ik scheefzit. Als je pony in de goede galop zit belonen. Op de volte of in de hoek kan je het beste aanspringen. Laat hem goed buigen rond je binnenbeen en geef een lichte stelling. Niet zijn hoofd naar binnen trekken want dat werkt niet.

I love Max+Beauty+Picasso 4-ever!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 10:33

Als de tips hierboven niet helpen heb ik er nog wel een.
Als je een paard goed wilt aan laten springen, moet je zijn schouder naar buiten zetten. Dan komt zijn en jouw gewicht ophet buitenvoorbeen, waardoor hij zijn binnenvoorbeen ongehinderd naar voren kan plaatsen zodat hij goed aan kan springen. Dus je brengt beide handen naar buiten zodat je zijn binnenschouder begrenst en dan niet te veel met je gewicht op binnen zitten.

De hond is de betere mens

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 23:32

Hee Desiree, dat is vreemd, als ik het goed begrijp doe ik juist het omgekeerde!
Ik redeneer zo: aansprigen betekent dat de binnenschouder vrij moet zijn (die moet naar voren kunnen springen) dus buigen naar binnen (beetje stelling en buiging om het binnenbeen) en dan buitenbeen naar achter, succes verzekerd. (tenminste...bij dat wat ik rijdt Lachen ) Ohkja, en op het moment dat je aanspringt wel de binnenteugel vrij laten natuurlijk.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 13:54

avantilover schreef:
Gewoon blijven proberen, verkeerd, terug nemen en dar dan heelvaak doen Haha! Zit ze goed goed belonen en weer terug nemen en weer proberen, het is makkelijken voor een paard om in een hoek aan te springen ik reed ook vaak op een pony die verkeerd aan sprong op 1 kant, toen moest ik haar in de hoek helemaal naar buiten stellen en dan spong ze wel goed aan, suc6 verder!!!!! groetjessss


Als je het op deze manier doet heb je kans dat het paard alleen maar in elke hoek uit zichzelf wil gaan aanspringen in de galop en wordt het nog moeilijker om hem in de goede galop te krijgen. Je kan beter (zoals hierboven ook ergens staat) tussendoor even rustig aan doen en zeker niet in elke bocht proberen om hem in galop te krijgen.

Zelf heb ik een nogal alternatieve manier gevonden om mijn paard de rechtergalop aan te leren. Ik had het al op alle gewone manieren geprobeerd maar hij is erg lenig en sprong elke keer toch even vrolijk weer in de linkergalop op de rechterhand. Ik ben hem meteen na het aanspringen op een vrij kleine volte gaan zetten waardoor hij wel over moest springen. Na een paar keer had hij er genoeg van en sprong wel in de rechtergalop aan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 16:35

Inderdaad Rieja, binnenschouder moet vrij zijn, dus moet je er niet op gaan hangen, dus je gewicht naar buiten verleggen, en dat van het paard ook. Want kijk naar je zelf, als je aan 1 kant verzwaard bent, heb je daar meer ondersteuning nodig en ben je sneller geneigd die voet eerder neer te zetten.

De hond is de betere mens

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 17:13

Desiree schreef:
Als de tips hierboven niet helpen heb ik er nog wel een.
Als je een paard goed wilt aan laten springen, moet je zijn schouder naar buiten zetten. Dan komt zijn en jouw gewicht ophet buitenvoorbeen, waardoor hij zijn binnenvoorbeen ongehinderd naar voren kan plaatsen zodat hij goed aan kan springen. Dus je brengt beide handen naar buiten zodat je zijn binnenschouder begrenst en dan niet te veel met je gewicht op binnen zitten.

Dat moet je dus net niet doen. Zorg ervoor dat hij van je binnenbeen af is en dat hij niet over de buitenschouder kan weglopen. In 99% van de gevallen is dat het probleem. Vraag een beetje stelling met je binnenhand en met je buitenhand stuur je hem als het ware. Ik denk dat hij steeds wegloopt aan de buitenkant en als jij hem niet voldoende begrenst dan kan hij alleen maar verkeerd aanspringen. Begrenzen en sturen aan de buitenkant en stelling vragen aan de binnenkant. Ga hem daar niet vasthouden. Het blijft moeilijk uitleggen zo van achter de computer maar zorg er voor dat je hem niet met buitenstelling laat aanspringen of aan de binnenkant begrenst want na een tijdje wordt hij zo scheef als een hoepel en dan springt hij nooit meer goed aan.
Heb je geen instructeur die je vanaf de grond even kan helpen?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 17:16

sja zwelgje, ik dacht vroeger net zoals jij. En toen kreeg ik een merrie bij wie het niet lukte en toen kreeg ik het advies om het gewicht te verleggen naar de buitenschouder en als ik dat goed deed, sprong ze altijd goed aan. Dus doe ik het maar zo. Het hoeft alleen niet zo te zijn dat het bij ieder paard zo werkt. Mijn vroegere methodes werkte bij sommige paarden wel en andere niet. En nu doe ik het op deze manier.

De hond is de betere mens

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 17:19

Tsja, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Vooral in de paardenwereld. Ik zeg altijd maar zo; je moet doen waar jij en je paard je het beste bij voelen.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 17:27

precies, en soms moet je zelf op een andere methode overstappen en dan blijkt die te werken, gewoon omdat het paard die van jou niet snapt. Het mooiste is om over te kunnen switchen naar andere methodes als het paard dat zo uitkomt. Het gaat uiteindelijk toch om het resultaat.

De hond is de betere mens

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 17:51

Wat ook helpt is de heup naar binnen zetten, en stelling naar binnen vragen, en dan aanspringen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

gatelover

Berichten: 126
Geregistreerd: 05-12-01
Woonplaats: H.I. Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 12:10

Ik heb dit probleem met mijn lievelingspaard, Amondi, in het begin ook gehad. Ik ben niet degene die het eruit heeft gereden, maar ik rij haar het meest samen met een vriendin van mij. Zij is ouder dan ik en heeft er iets meer ervaring mee. Wat zij deed is het volgende:

Het is inderdaad verstandig om, als je in de linkergalop wilt aanspringen, om je paard goed op een volte te rijden, met zoveel mogelijk stelling en binnenbeen. Gewoon echt goed je binnenbeen eraan houden, en dan op gegeven moment met je buitenbeen in 1 keer erin "schoppen". Dan gewoon een tijdje op die volte blijven rijden. Als dat goed blijft gaan, goed belonen. Je kan hier een tijdje mee doorgaan door telkens de volte een beetje uit te breiden, zodat je op gegeven moment gewoon op de hoefslag kan galopperen, in de goede galop. *LOL*

Veel succes,

Cecile

Gatejuhh is Tha SweeTesT Pling
Mila is mijn LieBling Tong uitsteken hihi

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 14:15

Er is mij al eens verteld dat je zelf overdreven schuin omhoog naar de buitenkant moet gaan zitten kijken en dan galophulp geven. Bij mij werkt het iig.

Sprakeloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers