[ar] alleen mennen????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

[ar] alleen mennen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 16:37

mijn paard heeft aan drie benen een blessure. ik moet van de da stappen op het harder. een uur per dag. en dan het liefste voor een karrteje en dus liever niet onder het zadel.

ik heb sinds kort een nieuw karretje gekocht, omdat mijn eigen koets te zwaar was met het optrekken (er komt dan teveel druk op de pezen) nu men ik eigenlijk iedere dag met mijn paard. in het begin vinden mensen het leuk om een keer mee te gaan. maar nu merk ik dat ze het steeds minder leuk gaan vinden.
ik begrijp het wel. ik stap alleen maar en het is niet al te warm op een kar met de wind en regen van de afgelopen week.

het in- en uitspannen doe ik altijd al helemaal alleen. er gaan ook vaak mensen mee op de bok die niet kunnen mennen. ik doe dus eigenlijk alles alleen.
gracia is ook een doorgewinterd koetspaard. ze schrikt niet snel (kan natuurlijk wel altijd gebeuren)

nu heb ik bedacht om het eens te proberen om alleen met de koets weg te gaan. gewoon bij ons de polder in. daar is het hardstikke rustig. ik moet de hele winter nog zo doorgaan met mennen dus ik moet wat...

mennen jullie wel eens alleen???

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 16:39

Ik men vrijwel altijd alleen.
Anders kan ik een keer of 4 per jaar weg, en nu kan ik mennen wanneer ik maar wil.
Je weet zelf het beste of je paard betrouwbaar genoeg is om alleen weg te gaan. Die van mij wel Haha!
Veel succes.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 16:42

ik vind dat mijn paard heel erg betrouwbaar is op de weg. en ik wil in het begin alleem naar naar rustige stukjes gaan. om vertrouwen te krijgen.. zeg maar. het is toch heel anders dan dat je samen met iemand bent...

Whoops

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 16:43

Ik vind het zelf nooit zo'n veilig idee. Stel dat ze vast komt te zitten in een greppel, sloot of wat dan ook, dan lukt het je waarschijnlijk nooit in je uppie om d'r los te krijgen. Als je dan alleen weggaat, zorg dan in ieder geval dat ja van te voren iemand inlicht over waar je naartoe gaat en hoe lang je weg blijft, en neem je mobiel mee!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 16:44


Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 16:45

ja precies ik neem altijd mijn mobiel mee. en vast komen zitten in een greppel, dan moet er wel iets heel raars gebeuren. ik mag alleen maar op het harde stappen van de veearts!!!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 16:52

Idd als je gaat neem je mobiel mee Lachen

Met Magpie ga ik ook wel eens alleen weg, die schrikt echt nergens van. Met liberty wil ik er altijd wel iemand bij hebben Lachen

De laatste tijd rij ik wel vaak, maar train meestal dressuur in de buitenmanege, dus heb ik geen groom nodig, maar meestal als ik buiten ga rijden neem ik iemand mee, is wel zo gezellig Lachen

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 16:54

ja samen op de bok is gezelliger. zeker als je alleen mag stappen. maar voor mijn gevoel heb ik gewoon even geen keus.. ik moet voor mijn paard!!! ik ga het zo proberen... zondagavond, s het nog rustiger op de weg... ik moet er even door heen...

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 16:58

Inderdaad, gewoon proberen Lachen

En als je niet anders kan.. Je paard moet wel beter worden!

Whoops

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 17:00

Ja, bij de stal waar ik sta, heb je nogal wat paden met sloten en greppels ernaast, waar je langs moet als je naar buiten wil. En er staat er nogal eens één half in de sloot, maar ik heb het zelf gelukkig nog nooit meegemaakt hoor!

Maar succes zo met je rit. Kan je eigenlijk een beetje lekker rijden in Gouda? En laat je weten hoe het ging?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 17:43

Als je op rustige weggetjes kan rijden en je vertrouwt je paard daar genoeg voor kun je het toch gewoon proberen.
Dan begin je met een kort ritje om te kijken hoe het gaat bijvoorbeeld.

Toen ik paarden voor iemand anders reed ging ik heel af en toe ook wel eens alleen met de kar op pad met een betrouwbaar paardje. Dat ging prima!
Je moet alleen geen hekken tegenkomen die je open moet doen of dingen waar ze echt niet langs willen...

Met mijn paard ga ik niet alleen, daar vind ik haar niet betrouwbaar genoeg voor en ik moet ook altijd gelijk het verkeer in...

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 17:58

Ik persoonlijk begin er niet aan om alleen aangespannen weg te gaan.
Mijn paardje is eigenlijk heel erg betrouwbaar etc, maar je weet nooit wat voor situaties je tegenkomt.
Verder is ook 1 van de redenen dat als ik aangespannen ga rijden, dan ga ik het bos in, dus je komt verschillende hekken door en als ik alleen ben, dan gaat dat dus niet lukken, want ik ga ook absoluut niet over het wildrooster met mijn paardje.

Maar ja, als ik alleen ben dan ga ik onder het zadel en heb ik 1 of meer mensen, dan ga ik aangespannen rijden. Dus ik heb het probleem gelukkig niet.
Maar je weet zelf natuurlijk het beste hoe je paard reageert op bepaalde situaties en je weet op wat voor wegen je rijd en wat je daar kan verwachten. Dus als je zelf denkt dat het kan, dan zou ik het ook zeker doen.

Veel succes!

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:50

Tja, dit lijkt me een geval van "nood breekt wet". Wij doen het in principe nooit, hebben ook geleerd het niet te doen. Maar je moet toch wat in jouw geval ... Ik zou in elk geval inderdaad iemand vertellen dat je weg bent, waar je rijdt en hoe laat je terug verwacht te zijn. Mobiel mee, mes op zak (draag dit wel op je lichaam!) en proberen grote gevaartes op tijd te zien.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:50

Ik vind het niets om alleen te rijden, hij doet niets, maar als er wat gebeurd ben je alleen.
Wat als er een hond uit de bosjes komt, dan blijft je paard echt niet rustig staan, als er dan wat gebeurd ben je toch echt blij dat er iemand bij je is.
Of iets heel banketstaaf: Je pet waait in de slootkant, wat moet je dan?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:56

Laatst had ik me een beetje vastgereden, en ik kon niet tusen de normale paaltjes door. een stukje naar rechts kon het wel, maar dat was een beetje in de struiken en Bill durfde niet.
Toen ben ik gewoon van de kar afgestapt, en heb ik hem bij de kop gepakt en ben ik met hem tussen die paaltjes doorgelopen. Toen heb ik hem weer stil gezet, en ben ik weer opgestapt. Dat moet geen problem zijn denk ik.
Stilstaan is stilstaan, of he nu op het erf is als ik opstap, op de weg voor een stoplicht, of op de weg als ik er even af moet .

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:48

Ik men niet alleen, zeker niet als ik de weg op ga. Op het land, gewoon dresuur matig mennen doe ik wel een eens alleen als het vertrouwd is met de pony. Maar dan ook alleen als er iemand thuis is. Langs de weg begin ik er niet aan, ik heb te veel ongelukken gezien en mee gemaakt.
Ook heb ik altijd m'n telefoon bij me, zelfs als ik bij ons op het weiland men of rijd. Mocht er iets gebeuren en ze merken het binnen niet kan je toch ff naar binnen(of naar de buren, ons land licht achter ons huis en achter dat van de buren) bellen.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 20:00

nou ik ben dus alleen weggeweest... en het ging super!!! in het begin vond ik het eng en wvreemd om niemand naast me te hebben, maar gracia was zo rustig.

en idd nood breekt wet zoals iemand hier zei.... maar ik ben blij dat ik het gedaan heb!!! telefoon bij me, mes bij me en gaan!!!

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:34

Sjonniej schreef:
Je pet waait in de slootkant, wat moet je dan?


Eh, nieuwe pet kopen Tong uitsteken

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:54

Sjonniej schreef:
Je pet waait in de slootkant, wat moet je dan?

Echte menners hebben een touwtje met een veiligheidsspeld aan de pet, en maken die vast aan de kraag.
Of ze hebben een pet op die stevig op hun hoofd past Haha!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 22:19

ik doe gewoon mijn staart dor me pet heen... aan de achterkant dan... en dan doe ik 'm heel erg strak vast....

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 23:38

Geweldig dat het zo goed gaat Graas met het mennen.
ennuhhhh, ik wil me best als vrijwillgster aanmelden om een keer naast je op de bok plaats te nemen, als jij de teugels maar in handen houdt Knipoog

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 23:43

ow dat is goed hoor onassa...!!!

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 23:58

deal! OK dan!

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:36

Ik men bijna altijd alleen met het tweespan. Niet superverstandig maar anders kan ik ook veels te weinig rijden. Nu rij ik wanneer het mij uitkomt. Overigens, nu ik weer een nieuwe pony heb, heb ik wel een tijdje een vrijwilliger mee. De keren dat er iets mis is gegaan (pony's op hol, kar op zijn kant) had ik trouwens toevallig wel iemand mee. Het was toen enkel gedeelde smart want veel doe je niet wanneer het boeltje er vandoor gaat.

Whoops

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:55

Fijn dat het allemaal goed gegaan is!