ervaring met lepelbit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-01 18:54

Ik gebruik voor mijn dravermerrie een lepelbit, omdat ze anders haar tong over het bit gooit. Hierbij heb ik ook nog een gekruisde neusriem omdat ze anders haar mond erg ver open trekt. Heeft iemand hier ervaring mee en hoe lang duurt het voor een paard het heeft afgeleerd (als ie dat al doet..)??


kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-01 11:02

hoi,
De meesten paarden leren het nooit meer af. Het is net zoiets als luchtzuigen enz. Eenmaal ondekt altijd blijven doen.
kim Party!!

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-01 17:16

Hoi,
Ik reed mijn ex-paard ook met lepelbit, dat is een bit met 2 lepeltjes er aan vast, dus niet een losse rubberen lepel.
Later ben ik dit paard 1x in de week met dit bit gaan rijden en derest vd dagen met een gewone bustrens. Maar als hij het met rijden ergens niet mee eens was gooide hij gelijk zijn tong over het bit dus dan kon ik mijn andere bit er weer in gaan hangen Verdrietig
Ik denk niet dat hij het ooit afleert maar dit bit is dan toch de oplossing ? Verward Je mag er mee op wedstrijden rijden *LOL* (behalve in het Z dressuur enhoger niet meer), het is pijnloos en effictief. Dus ja dan maar altijd met dit bitje rijden ? Suc6

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.


Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-01 12:00

Ze leren het niet af...ik had hiervoor een NewForest die dat ook voor de mode had. Hem heb ik altijd gerden met zo'n rubber lepel om het bit. Het meisje dat hem nu heeft doet dat nog steeds....
Wat betreft die gekruisde nuesriem tegen het opensperren van de mond, dat vind ik een beetje vreemd...wat is de oorzaak dat ze dat doet? Last van haar tanden/kiezen? Een te onrustige/stugge/onvriendelijke/onervaren ruiterhand? Dan zou ik eerder de oorzaak proberen op te lossen dan zo...maar ik weet de oorzaak natuurlijk niet.

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-01 12:13

Ze is erg gevoelig, ze reageert ook heel snel op sturen enzo. Ik rij haar met een zacht bit, als ik dat sperriempje niet gebruik trekt ze haar mond gewoon zo ver open dat ik het halve hoofdstel er doorheen kan trekken. Ik denk dat ze dat heeft overgehouden aan haar carriere als draver, daar binden ze de tong vast zodat ze die er niet overheen leggen, nu moet ik dus een lepelbit gebruiken... Scheve mond\

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-01 12:46

Oh, je bedoelt een gewone gecombineerde neusriem? Ik dacht dat je een mexicaanse bedoelde, aangezien je het over 'gekruist' had? En die werkt wel pittig in.....

Nee, nu snap ik het! (hoop ik dan)

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-01 15:36

Wij hebben ook met lepelbit gereden,maar proberen nu weer met een gewoon bit te rijden.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-01 16:46

Toch kunnen ze er wel vanaf komen, maar misschien wat Isolda wel niet een doorgewinterde tong-erover-gooier.
Heb een hele tijd met z'on rubber dingetje aan het bot gereden en op een gegeven moment was het over. Minder was het dat ze het ook deed voor de kar en dan liefst wanneer ze in een beetje een stressituatie kwam. Maar Isolda is er nu helemaal vanaf, het is eigelijk vanzelf gegaan. Maar misschien was dit bij ons wel een jongheidskwaaltje.. Verward

eefje en roosje
Berichten: 1
Geregistreerd: 29-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-01 18:51

hoi, m'n paard gooit ook nogal eens haar tong over het bit, van m'n instructrice moest ik m'n sperriem gewoon strakker doen, dit werkt echter wel maar m'n paard word erg vervelend, nu heb ik de perfecte oplossing, hou haar bezig, heel de tijd tempowisselingen zowel in stap draf en galop en heel veel figuren rijden. Dit werkt echt heel goed

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-01 22:40

Die van mij gooit ook haartong er weleens over, maar da's geen prettig gevoel merkt ze dna, dus doet ze hem zelf weer terug. Ik heb een dubbelgebroken trens, zou dat iets mee te maken hebben?
Misschien een oplossing voor degenen die zonder willen (dit is nog niet bewezen dus) -weet niet of ze hem ook weer terug zou doen met enkelgebroken)

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-01 09:08

Bij mij was het vooral een probleem omdat ze, als ze haar tong over het bit had gegooid, haar hoofd naar beneden trok, als ik een beetje terug trok, schrok ze zo en begon ze te bokken. Met een lepelbit doet ze dit niet, en door het sperriempje trekt ze over het algemeen al een stuk minder. ben zelfs nog bitringen erbij gaan gebruiken, zodat ik haar mondhoeken een beetje spaar.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 09:51

Hai, ff over dat tong over het bit gooien. Dit geeft meestal aan dat je paard of:

last van zijn rug heeft ( dat ie de rug dus niet goed gebruikt)

Of

Dat je aanleuning niet goed is.

Wij hebben ook een paard die met zijn tong uit zijn mond liep, maar als je die heel veel voorwaarts/neerwaarts rijd, gaat het goed.

Haha!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-01 08:16

Toen we onze pony voor het eerst inspanden gooide ze ook haar tong over het bit. Het was een gewoon stangbit en absoluut overbodig voor het beetsje. Nu rij ik haar vor de koets met een gewone zachte bustrens en ze heeft het nooit meer gedaan. Blijkbaar zat die stang heel ongemakkelijk en ze heeft een heel gevoelige mond.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-01 11:41

Je kunt ook een losse tonglepel gebruiken. Dan kun je elk soort bit gebruiken wat je wilt en ben je niet afhankelijk van die 2 bitten waar een tonglepel aan vast zit.

Voor de rest sluit ik me bij de andere aan.
Groetjes!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-01 11:41

Je kunt ook een losse tonglepel gebruiken. Dan kun je elk soort bit gebruiken wat je wilt en ben je niet afhankelijk van die 2 bitten waar een tonglepel aan vast zit.

Voor de rest sluit ik me bij de andere aan.
Groetjes!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-01 13:59

Mijn paard gooide dus ook zn tong over het bit, en ik ben hem gaan rijden met zo'n aparte ijzeren tonglepel en de neusriem zo strak mogelijk. Dat was een ramp... tong over het bit is een reden van verzet en nu hij dat niet meer kon doen ging ie zich anders verzetten; hij werd heel gemeen. Op een bepaald moment kreeg ie het toch voor elkaar om z'n tong over de lepel te gooien!!!
Ik ben het toen anders aan gaan pakken

1. Heb de oorzaak gezocht... bij iwaldo was dat het feit dat ik onrustig in de hand was en vooral bij halthouden, dan speelde ik en dan verzette hij zich en kon je er op rekenen dat ie zn tong erover gooide

2. Ik ben met een ander bit gaan rijden; overgestapt van een enkel gebroken trens naar een dubbel gebroken. Hiermee verdeel je de druk gelijker, en heeft ie ook minder kans om zn tong erover te doen.

Ik rijd nu nog steeds met dat bit en kan nu zelfs de neusriem losser doen zonder dat tongprobleem. Heel af en toe doet ie het nog wel eens maar dan heeft ie meteen door dat dat niet lekker loopt en dan corrigeert ie zichzelf. Ik hoop dat dit misschien ook een goeie tip voor jullie tong-probleem paardjes is!!!
Succes!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-01 15:50

Hallo,
Wat toevallig, ik heb ook een pony die van de drafbaan komt, en die DEED precies hetzelfde!
Ik heb geen lepelbit gekocht, maar gewoon zo'n rubberen ding erom gedaan.
Dit werkte super, en na een paar maanden kon ik weer gewoon zonder rijden.
Ik weet niet of dit nu kwam door die lepel, of doordat ze bij een veel dikker en vriendelijker bit (wat ze op de baan niet had) heeft, wat minder pijn doet.
Maar, wat bedoel jij met gekruiste neusriem?
Een gewone gecombineerde of een Mexicaanse??
Ik rijd Navy met een gec. en nu een dubbelgebroken bit.
Maar, bij ons op stal staat er ook een, die al 4 jaar met lepelbit gereden word, en het niet in z'n hoofd haalt dat af te leren..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-01 16:10

Heb t hele verhaal nog ff goed doorgelezen.
Maar, ik denk niet dat t iets met de rug te maken heeft.
Aangezien meerdere Dravers dit doen, heeft dat er ook wat mee te maken.
Deze paardjes moeten namelijk keihard gaan, en alleen het commando links of rechts op te volgen.
Door de rest van het geruk en getrek (wat er zeker is op de baan, met een zeeeer scherp bitje) te ontlopen doen ze hun tong over het bit.
Zo zijn ze minder gevoelig, en lopen daar dus gewoon doorheen.
Mijne deed het in het begin dus ook, met als gevolg dat ze niet meer te stoppen was.
Het is de kunst bij Dravers om het vertrouwen in de ruiterhand en het bit weer te verkrijgen.
Dus, als je op de goede weg bent, en je krijgt weer een beetje vertrouwen, ruk dan NOOIT in de mond, dan is al dat vertrouwen weer weg.

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-01 18:28

Het heeft er zeker iets meerte maken dat het een draver is. Bij dravers wordt voor de koers de tong vastgebonden aan de kin om te voorkomen dat ze hun tongover het bit gooien. Wordt dat niet gedaan dan dioen ze dat dus ook, da'smijn grote probleem....

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 21:12

maar het is niet zo dat paarden denken: kom, laat ik mijn tong eens over het bit gooien. Dus er moet een reden zijn waarom paarden dit doen, en waarom de dravers dit dus vooral doen. kennelijk heeft dit met manier van trainen te maken.

Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 21:45

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Paarden denken niet na, zo van: ik ga nu dit en dit doen. Dingen die tijdens het rijden gebeuren hebben meestal een dieper liggende oorzaak. Kan dus te maken hebben met de manier van rijden.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 10:45

Ik weet niet of je recreatief rijdt, of wedstrijden? Maar voor buitenritten is een hackamore of een bosal ook erg fijn. Hier heb je eerst wel begeleiding bij nodig, maar het rijdt het fijn, je paard heeft dan niks in de mond, en als hij het gebruik eenmaal kent rijd het super!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 21:21

je kan natuurlijk wel een ander bit gaan gebruiken. Ik weet niet hoe oud ze is ( want op een gegeven moment kun je het ze niet meer afleren) maar anders is dat met iets anders gaan rijden, gewoon om het probleem heen lopen. Dus als ze nog jong genoeg is, moet je het probleem zoeken. als ze ouder is ook, maar dan zul je het tong eruit gooien niet echt meer af kunnen leren..

Haha!

janiine
Berichten: 2
Geregistreerd: 26-03-08

Re: ervaring met lepelbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:01

mijn vzpony heeft ook een tongprobleem, ze gooit het er niet helemaal over maar steekt haar tong een beetje uit en gaat ermee wiebele zeg maar.. volgens mij probeert ze dan wel de tong erover te krijgen maar lukt het niet echt. ik heb gebroken bit, dus misschien dat het daardoor lastiger gaat. maar ze doet dat met haar tong het meest als ze in draf aan de teugel moet, en eigenlijk wil galopperen. ik weet het niet hoe ik het kan oplossen want het lijkt alleen maar erger te worden.
lepelbit heb ik nog nooit geprobeerd

Hvelreki

Berichten: 5467
Geregistreerd: 27-01-07

Re: ervaring met lepelbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:10

Ik heb met een losse tonglepel gereden, maar nu doe ik dat niet meer.
Dus JA, ze kunnen het wel degelijk afleren, net zoals dat van de mond ver open trekken.

Mijn advies: goed les nemen, zo zijn wij er ook vanaf geraakt. Lachen

        Nothing ventured, nothing gained.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers