Jouw favoriete recept is.... ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Jouw favoriete recept is.... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-02 20:54

Ik ben op zoek naar lekkere recepten voor voor-, na-, maar vooral hoofdgerechten.
Elke dag is het weer een heel gepuzzel wanneer ik de vraag probeer te beantwoorden:
"Wat eten we vandaag?"

Dus mochten jullie nog een lekker en graag ook beetje gezond recept hebben, dan is dit hardstikke welkom!

Hier is vast mijn favoriete recept, althans één van de favoriete:

Benodigheden v. 2 personen:
250 gr. rundergehakt
1 ui
125 gr. champignons ongeveer
Een halve courgette of aubergine, welke je lekker vindt
teentje knoflook (2 mag ook Haha! )
eventueel paprika stukjes als je dit lekker vindt
een stuk feta (griekse witte kaas)
rijst voor 2 personen (ik doe altijd Lassie meergranen rijst Vingers aflikken )

De feta hou je eerst nog ff apart, komt op het laatst.
Pan met water op het vuur warm maken voor de rijst alvast, ondertussen de gehakt en de groenten etc. bakken in olijfolie en ketjap manis, beetje sambal en peper naar smaak.
Ondertussen op tijd de rijst in het kokend water, als alles bij elkaar klaar is de boel opscheppen haha.

Daarna een stuk feta erbij, dat kan je fijn hakken in heeeeeeele kleine stukjes en door je eten wurmen....
Smakelijk eten! Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken

Iemand nog een lekker recept: altijd welkom!

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 20:59

Ik heb een superlekkere:
gesneden champignons (125 gr.), gesnipperde ui, tricolore pasta (wokkels), bekertje creme fraiche, olijfolie, kipfilet, bakbacon, zout, peper, knoflook, italiaanse kruiden en bieslook (van beiden 1 theelepeltje).

Olijfolie warm maken, ui fruiten, kipfilet en bakbacon in kleine stukjes snijden, zout, peper en knoflook toevoegen en bruin laten worden.
Als het gaar is de italiaanse kruiden en bieslook erover, en dan het bekertje creme fraiche. Nog even laten sudderen en na 5 a 10 minuten is het klaar en kan het goedje over de gegaarde pasta worden gegoten.....MMMMMMMMMM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 21:00

...oeps: champignons vergeten toe te voegen: bij de ui meteen mee bakken!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 21:40

Na gerecht: Semi Freddo!!!! hehehe.....En da's pas lekker.

Oke hier komt het recept en wee je gebeente dat je het niet gaat eten/maken!!!

Voor 12 personen (aan te raden want je wilt de rest zelf opeten!!!!)
- gecaramaliseerde amandelen (Zie helemaal onderaan)
- 60 gr suiker
- 4 grote, verse scharreleieren, gesplitst
- 5 dl slagroom
- zout
-1 vanillestokje


"Klop suiker en inhoud van het vanillestokje (mag ook een zakje vanille suiker erbij doen als je geen vanillestokje heb kunnen vinden!) samen met de eierdooiers in een grote kom tot het mengsel bleekgeel wordt. Klop in een andere kom de slagroom tot zich zachte pieken vormen. (Belangrijk! Klop de slagroom niet te stijf.) Klop in een derde kom, de eiwitten samen met een mespunt zout tot zich zeer stevige pieken vormen. Spatel nu de room, amandelen(zie onder) en het eiwit door het eierdooiermengsel. Doe dit heel voorzichtig, zodat alle luchtigheid erin blijft; niet teveel naprutsen en spatelen dus. Schep het mengsel onmiddelijk in de door jou gekozen bakjes. Doe de overgebleven substansie in twee verschillende schalen. Dek de bakjes met semi-freddo af met huishoudfolie en zet hem in de vriezer tot je het wilt serveren."
Je gasten weten niet wat hen overkomt, want ze kennen het zeker weten niet. (en je weet Prima is een bougondier (lees:kapitalist) en houd alleen van hele lekkere dingen van het leven.) Je kan het na het uit de vrieser halen echt niet opnieuw invriezen!

Nu dan het caramaliseren van de hazelnoten of amandelen (kies voor het laatste).

Neem 300 gr amandelen en rooster ze op een hoog vuurtje (zonder boter) in 5 minuten goudbruin (blijf erbij en zorg dat ze niet verbranden; pan af en toe schudden.)

Doe daarna 200gr suiker en 4 eetlepel water in een pannetje. Dit moet op een hoger vuurtje (3/4 capaciteit.)Schud de pan zachtjes om de kleurverschillen te mengen (duurt wel ff, maar je moet erbij blijven!). Wanner het hele stroopje goudbruin is voeg je de amandelen eraan toe. Zet nu het vuur heel laag en roer in het pannetje. Giet het goedje, wanneer het donker goudbruin van kleur is, op een met olie ingevette metalen schaal. Laat nu de karamel afkoelen tot een plak(afkoelen duurt 20 minuten; niet met je vingers eraan zitten, want als je ergens brandwonden van krijgt is het hier wel van).
Breek hem in grove stukken en vermaal deze in een stevige foodprocessor. Verpulver de helft tot poedervorm. Satel de grove en de fijne amandelen door het esmi-freddo. Zie boven. Houd een beetje pulver achter als garnering op het toetje.

Het voordeel van dit toetje is dat je hem van te voren al kan bereiden, en dus lekker ook aan tafel kan blijven zitten.

Het is niet veel werk. Het scheelt als je de verschillende ingredienten kan opkloppen met een keuken apparaat. Het is zaak alles zo vlug mogelijk na elkaar te doen, om de luchtigheid te behouden!!! Vlug werken en timen dus. Doe eerst de amandelen en het caramaliseren en het vermalen/verpulveren!!!!!

En smullen maar Vork . Je zal niet teleurgesteld zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 22:50

ik heb vorige week iets nieuws ontdekt met broccoli. Gezien op een brits kook-programma.

Fruit een of 2 teentjes knoflook aan in een beetje olijfolie in de wok. Klein beetje zout erbij, en wat sojasaus. Broccoliroosjes erbij doen + evt. nog een heel klein beetje water, deksel erop en smoren maar.

superlekker, en combineerd bij van alles Vork

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 14:04

ik heb twee heerlijke zelf bedachte recepten Vingers aflikken

Plingit heb je nodig:
*kipfilet
* brocoli
* pakje roerbakmix
* paprika
* prei
* champignons
( zoveel lekkere groente door elkaar)
* pakje koksroom
* pasta ( bv ragliatelli)

Snij alle groenten in kleine stukjes. Gooi ze bij elkaar in een grote pan (liefst wok) en laat ze lekker sudderen in olie.
Dan de kipfilet in kleine stukjes snijden.
De pasta in water opzetten met wat zout erbij
de kipfilet in een aparte pan met wat peper en zout bakken.
Dan als de kipfilet gaar is door de groente heen gooien.
Daarna het pakje koksroom erdoorheen. alles goed mengen
Dan opdienen:
eerst de pasta in het midden, daarom heen de warme groente en dan tot slot nog wat rauw paprika aan de zijkant als garnering Lachen Jammie

Recept twee:

Dit heb je nodig:
Kant en klare satesaus
kipfilet
roerbakgroenten
stokbrood
kroepoek met een lekkere pittige kruidensmaak
peper en zout
ketjap


Snij de kipfilet in stukjes en leg ze 5 min in een diep bord met marinade
(ketjap met een scheutje warm water met peper en zout) laat alles goed intrekken.
Bak dan de kipfilet goed aan. zodat het lekker gaar is.(de kipfilet word bruinig door de ketjap)
Zet water op voor de satesaus en gooi de groenten in een pan.
Stokbrood in stukjes snijden.
Satesaus klaar maken.
De groenten afstomen met warm water (dan door een vergiet) en wat peper en zout ( of roerbak kruiden) erdoorheen.
Opdienen:
In het midden van het bord de kipfilet met satesaus eroverheen. Dan daar omheen de roerbak groenten. En als garnering de stukjes stokbrood en kroepoek. Het is heerlijk om de stokbrood en kroepoek in de sate saus te dopen Vingers aflikken

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

bijgerecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 14:09

-tosti's hawaï

- snee witbrood in de broodrooster,
- kaas erop
- ham erop
- stukjes ananas erop
- in de oven tot de kaas gesmolten is
- klaar is kees !!!

smullen maar!

salade:
als je het volgende allemaal in 1 kom mikt heb je een lekkere salade voor bij vanalles en nog wat.
- sla (klein gesneden)
- komkommer blokjes
- tomatenblokjes
- blokjes hardgekookt ei
- walnoten
- paprika rood en groen blokjes
- eventueel een dipsausje erbij en klaar !!!

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 14:15

mijn favoriet is erg makkelijk; kookstart!!! Kwijl

pasta (bv fusilli)
kookstart (die met rundvleesreepjes, courgette, spercieboontjes, worteltjes, basilicum)

pasta maken,
kookstart in een hapjespan/wok.
beetje olijfolie erbij
10 minuten roerbakken en KLAAR... Haha!

kortom, ik ben niet zo'n keukenprinses.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 14:19

SPITSKOOL À LA DORÉE!


Dat is zo ongelovelijk lekker gewoon!

Er gaan uitjes in, knoflook (2 teentjes dacht ik), in kleine stukjes gesneden spitskool en spekjes. Dat hele zooitje moet in een Wok, met wat olijfolie.
Ikzelf heb het al 2 x geprobeerd te bakken (ik heb er speciaal een wok voor gekocht zelfs), maar zo lekker als Dorée krijg ik hem niet. Voor het precieze recept moet je bij haar zijn, maar het is echt ongelovelijk lekker!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 16:20

Thaise varkenshaas met witte pandanrijst en een salade
Daar mogen ze mij echt voor wakker maken.
Ik zal het recept wel eens opzoeken. Echt het is op je vingers er bij op te eten. Tong uitsteken Knipoog Vork Kwijl

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 20:18

Extreme duivel Duivelsschotel, klinkt erg vies, maar is erg lekker!
-champignons
-varkenslapjes in blokjes
-uitje
-paprika
-3 eetlepels ketjap
-3 eetlepels azijn
-3 eetlepels witte basterdsuiker
-3 eetlepels ketchup
-3 eetlepels pindakaas

Het vlees bruin bakken in een beetje olie,dan het uitje meebakken.
Champinons en paprika meebakken.
Dan de saus: de ketjap,azijn,basterdsuiker en de ketchup bij het vleesmengsel doen.
Dit een half uurtje laten pruttelen en als laatste de pindakaas toevoegen.Even laten opwarmen, en eten met rijst.
Eerlijk waar, het klinkt erg vies (er hebben al heel wat mensen vies naar gekeken, tot ze het proefden!), maar het is erg lekker! *LOL*

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-02 21:25

Klinkt allemaal heerlijk, hardstikke bedankt!
Ik ben trouwens ook dol op wokken haha.

Doree, waar blijft je recept? Haha!
Oh ja Lis, wat is kookstart?
Want een recept "even snel uit een pakje of zo" is altijd handig als ik niet veel tijd heb vanwege dat ik naar de vereniging ga of zo.
Nog meer mensen die een lekker recept weten?
Mag van alles zijn, kunnen we nog wat van elkaar leren haha.

En aankomen wil ik ook, want na die buitenrit zondag van twee uur heb ik gemerkt dat mijn zitvlees te dun is!
Zere billen... Extreme duivel
Dus ik moet meer eten, maar uh... suiker en varkensvlees... mag ik eigenlijk niet te vaak... }>

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 22:19

Kookstart;
http://www.wieheteetmaghetzeggen.nl/im0 ... start.html

het is errrrug lekker, heb het vanavond nog gehad omdat ik wat laat was, ideaal als je weinig tijd hebt, binnen een kwartier aan tafel!!

Wel duur, vind ik. ? 5,40 geloof ik. 1 portie is net genoeg voor 2 personen.
Ach, voor 2 personen voor zo'n ? 6 eten valt ook wel mee, eigenlijk.
want je hoeft er dus alleen pasta of rijst bij te doen.