Veulen gechipt...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Veulen gechipt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 12:29

En hoe "erg" is dit nou eigenlijk?
Afgelopen donderdag werd ik eigenlijk "overvallen" door de veulenschetser ( ik had hem nog lang niet verwacht) en jawel mijn veulen is dus toen ook gechipt. Het is allemaal heel goed en snel gegaan, mijn veulen was superbraaf en voor ik het wist zat de chip er dan ook zonder problemen in. En pas nu begin ik te denken..en dat is meestal niet goed, ik zie overal problemen..

Mijn veulen was dus donderdag 7 weken en precies 5 dagen oud. Volgens het KWPN mag er dan al gechipt worden, vanaf 6 weken. Maar ik vind het zo jong Verdrietig Achteraf had ik voor mijn gevoel nu nee moeten zeggen en nog een paar maandjes moeten wachten, maar goed dat kan nu niet meer de chip zit er al in. Huilen
Nu is het zo dat mijn merrie al veel langer gechipt is en ik eigenlijk op het chippen niks tegen heb, maar hoe zit dat met een klein veulen halsje dat zich nog moet gaan ontwikkelen?

Nu zit ik me dus zorgen te maken of de chip niet "in de weg "gaat zitten bij het ontwikkelen van de hals, juist ook omdat die spieren contstant in beweging zijn en nog lang niet volgroeid zijn. Ben ik nu aan het overdrijven? Hoe zit dat met jullie? Hebben jullie ook veulens die al zo vroeg gechipt zijn en kan het nu wel of niet schadelijk zijn? En omdat ik er toch zo mee bezig ben, zou een chip ook weer verwijderd kunnen worden? Niet dat dat de bedoeling is, maar toch ik vroeg het me af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 13:09

Mijn veulen (geb. 12mei) is vorige week gechipt nadat de schetser een week vooraf een telefonische afspraak gemaakt had. Dus niks geen "overval".
De chip zit volgens mij onderhuids en zit de spieren dus niet in de weg. Het veulen kan zich gewoon ontwikkelen zonder last van de chip te hebben/krijgen. Er zullen best wel enkele uitzonderingen hierop zijn maar dat heb je met alles Knipoog Er worden allerlei soorten dieren gechipt o.a. dierentuindieren,honden en katten dus ik neem aan dat er een grondig onderzoek naar het chippen is gedaan. Ik zou me dus maar geen zorgen maken als ik jou was en lekker van mijn veulen genieten Lachen

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 14:03

Ja precies, als het schadelijk zou zijn voor het veulen zou het niet toegestaan zijn lijkt me! Maar goed ik ben er ook geen fan van om iets onnatuurlijks sowieso al in een dier, maar al helemaal in een jong dier te stoppen. Maar ja.. de regeltjes he!?

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 17:08

Ik heb mijn veulen niet laten chippen, fokster was het helemaal met mij eens, hoewel mijn andere paarden wel gechipped zijn........ik wacht wel tot ze uitgegroeid is.

Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:19

Tja mijn Zottebolletje is ook gechipt. Die sprong 3 meter hoog maar ja, t moet toch.

Wel sneu hoor bij die kleine veullies maar ja.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:39

tja pups worden ook al soms met 6 weken gechipt,meestal doen we waar ik t werk op 9,maar komt vaker voor,en idd reactie heel wisselend 1e geeft geen krimp,andere springt door het plafond.

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 19:44

Nou, gezien de reaktie`s moet ik maar niet zo overdrijven dan. Het geeft me wel een goed gevoel dat er schijnbaar niet zo heel veel mis kan gaan ondanks dat ze zo jong gechipt is.
Mijn onzekerheid kwam ook vooral door de informatie die ik vond na het chippen, er is zelfs een antiechip website....
Dat allemaal maar niet meer lezen dan, het zal wel loslopen *LOL*

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:58

Ik had hier laatst ook ineens de schetser/chipper aan de deur. Ik heb hem dus wel naar huis gestuurd Haha!
Ben er sowieso al niet blij mee dat er gechipt moet worden maar als het dan toch moet, dan maar zo laat mogelijk.
Hij komt dus volgende maand terug, vlak voor het afspenen.

Maar wat is nu het beste na het chippen? De een zegt 24 uur of zelfs 48 uur op stal houden, de ander zegt gewoon meteen weer in de wei zetten.
Ik laat trouwens meteen een groot deel van de oudere pony's ook meteen chippen, scheelt een hoop in de kosten.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:14

Troost je, Jade! Mijn veulentje was net 6 weken toen hij werd gechipt. Wij waren niet thuis (zaten op de CK in Veghel) en werden gebeld dat de schetser op de stoep stond. Als we niet thuis zijn kun je gewoon op het antwoordapparaat een boodschap inspreken, maar dat was blijkbaar teveel moeite geweest. Scheve mond Enfin, de chip zat er dus in voordat ik het wist, maar het is zo'n klein dingetje dat ik ervan uitga dat het geen kwaad kan.

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:22

Ik ben het helemaal niet eens met het chippen , maar ons veulen werd vorige week ook gechipt. De schetser kwam bij mij erg onzeker over, wilde het veulen een praam opzetten, terwijl ze niets deed, ik dacht het toch van niet Boos! , vervolgens deed hij ipv met een scheermesje, met een tondeuse de haren wegscheren, dan blijven er veel te veel haren achter en het was zo'n rotgeluid! Die schetser hoeft het voor mij geen tweede keer meer te doen , maar goed ze loopt nog te huppelen in de wei, dus ze zal er geen last van hebben Haha!

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:23

Hi
Mijn dierenarts is er ook geen fan van. Je hebt namelijk de kans, dat de chippen gaan zweven. Het is dan ook van belang dat je de veulens 1 dag binnen laat staan, zodat je ze de rust geeft, zodat de chip zich op 1 plek kan nestelen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:26

De mijne is vrijdag gedaan,
ik heb ze 24 uur binnen gehouden.

Ik vind de schetser/chipper trouwens bijzonder professioneel, het ging er veel zorgvuldiger aan toe dan bij de andere chippers van andere instanties die ik te werk heb gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:33

Als ik het zo allemaal eens lees zit er toch wel heel veel verschil in de omgangsvormen die de verschillende chippers hanteren. Ik vind het wel zo beleefd om even van te voren een afspraak te maken met de fokker. Scheelt volgens mij ook een hoop gestress voor beide partijen. Misschien moeten de mensen die onverwacht de chipper op de stoep hadden staan dit aankaarten bij het stamboek? Zodat het een standaardregel wordt om eerst telefonisch een afspraak met de fokker te maken.

Nog even over het chippen zelf mijn Zolyon gaf geen krimp en is de andere dag gewoonde wei ingegaan. Maar hij is dan ook al Knipoog 3 mnd en dan zijn ze toch weer wat meer paard danmet 6 weken. wat ik overigens erg jong vind hoor maar ja ze krijgen ok een veulenprik als ze net geboren zijn.
Zo zijn er ook chippers die een praam gebruiken Verward Wat vinden jullie daarvan?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:57

Een van de allereerste stamboeken wereldwijd om te beginnen met chippen is het American Quarter Horse Associations (AQHA) ... en raad is .... ze zijn er mee opgehouden omdat er te veel LANGE TERMIJN complicatie optreden en verschillende 'disorders' werden genoteerd door de leden.
Als de werelds GROOTSTE stamboek het niet meer doet vanwegen de problemen ...... hoelang moet het duren voordat Europa in de 21e Eeuw komt ivm de moderne ontwikkeling en onderzoekingen ??????
Hoelang worden de stamboeken hier geleid door mensen die materiaal gunst uit het invoeren van de chip halen ????
Hoelang duurt het voor de bedrijven geen 'finger in the pie' hebben bij deze beslissingen ???

Ben ik een voorstaander van chip .... BIJ DE G.... NIET !!!!! en ik zal alles wettelijk proberen te doen om mijn veulens van deze barbarse handeling te besparen !!!!

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 21:00

Peterina schreef:
Een van de allereerste stamboeken wereldwijd om te beginnen met chippen is het American Quarter Horse Associations (AQHA) ... en raad is .... ze zijn er mee opgehouden omdat er te veel LANGE TERMIJN complicatie optreden en verschillende 'disorders' werden genoteerd door de leden.
Als de werelds GROOTSTE stamboek het niet meer doet vanwegen de problemen ...... hoelang moet het duren voordat Europa in de 21e Eeuw komt ivm de moderne ontwikkeling en onderzoekingen ??????
Hoelang worden de stamboeken hier geleid door mensen die materiaal gunst uit het invoeren van de chip halen ????
Hoelang duurt het voor de bedrijven geen 'finger in the pie' hebben bij deze beslissingen ???

Ben ik een voorstaander van chip .... BIJ DE G.... NIET !!!!! en ik zal alles wettelijk proberen te doen om mijn veulens van deze barbarse handeling te besparen !!!!


Bloos!

Ojee...en over welke lange termijn complicatie`s heb jij het dan?

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:15

Mijn veulen was ook nog maar 7 weken jong. Het ging allemaal heel snel. Maar ook mijn chipper had zich netjes gemeld van te voren. Zodat ik ze binnen kon houden. Alles wel heel erg netjes ontsmet en zorgvuldig gecontroleerd. Het enige wat ze er aan over heeft gehouden tot nu toe, is een klein bultje op de plek waar de naald naar binnen is gegaan.
Ik kon niet aan haar zien dat ze pijn gehad heeft. Maar even een schok van "oliebol, wat heb ik nu in mijn nek zitten".
Ik ga er maar van uit dat het KWPN zorgvuldig heeft gecontroleerd. Zij willen toch ook niet dat de paarden hierdoor worden verpest??

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:23

Die van ons zijn met 6 weken gechipt en ze leven nog steeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 23:09

Waarschijnlijk hebben we dezelfde chipper gehad Trudy want ik woon in dezelfde regio. En inderdaad deze man deed de boel erg goed ontsmetten met vooraf met een ontsmettingsmiddel en achteraf met betadine.
Schetsers/chippers moeten ook eerst een chipcursus gevolgd hebben voordat ze mogen chippen dus ik neem aan dat ze weten wat ze doen.
En het zal wel net zo zijn als met de griepprik of zo de ene keer heb je niks zichtbaars en de volgende keer een hele bult. Er ligt veel aan de manier van prikken,staat je veulen stil of niet en hoe reageerd zijn of haar lijf.
Voor mij hoeft het chippen ook niet zo nodig maar ik vind wel dat er iets meer moet zijn dan alleen een stukje papier om een paard te kunnen indentificeren. Een paard kan er met bijv.3 jaar toch wel iets anders uit zien van kleur dan de kleur die het als veulen had.Maar wat dan? Tatoeëren zoals bij de Friezen? Ook dat schijnt geen succes te zijn.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 07:46

Suzanne F. schreef:
Tja mijn Zottebolletje is ook gechipt. Die sprong 3 meter hoog maar ja, t moet toch.

Wel sneu hoor bij die kleine veullies maar ja.



Citaat:
Die sprong 3 meter hoog maar ja, t moet toch.


Niets moeten. Het was jouw keus.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:07

Mijn jaarling is nog niet gechipt hoor, ik kijk over een paar jaar wel. Misschien is de chip dan al weer afgeschaft of is mijn paardje al in de paardenhemel. Ik hoorde vorige week ook weer een verhaal van iemand waarbij zowel bij haar paard als bij haar hond de chip is zoekgeraakt... Scheve mond

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 11:51

Bij de Fjorden wordt er al een aantal jaren gechipt bij veulens (vanaf 1998 zo wie zo). En daar zijn nog geen problemen uit voortgekomen.

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 12:38

Nee, en ik verwacht ze eerlijk gezegd ook niet (meer). Ik schrok toen alleen zo van die antiechip website..maar als je het goed en nuchter naleest zijn er op gezondheidsverhalen geen duidelijke aanwijzingen waarop het mis kan gaan. Iedereen heeft het van horen zeggen enz.

Bovendien kan ik mij ook niet voorstellen dat zo`n kleine chip echt iets aan kan richten, ik zat alleen met de spieren die in ontwikkeling zijn, hoe zo`n chip zich dan gedraagt. Maar ja, bij de KWPN zullen ze wel weten waar ze mee bezig zijn denk ik dan maar. Niet alleen dat, stel nu dat het over 10 jaar toch mis zou gaan met zo`n chip, dan kan die er toch ook altijd weer uit?
Bovendien vraag ik me dan af bij mensen als Peterina waar ze de stelligheid weghaalt dat er te veel lange termijn complicatie`s optreden waardoor een stamboek ermee opgehouden is. Als ik dan vraag naar welke compicatie`s precies krijg ik geen antwoord. Verward

De veulenschetsers..inderdaad wat een wereld van veschil! Afgezien van het feit dat hij plotseling bij mij op de stoep stond moet ik zeggen dat ik verder wel tevreden was. Hij nam echt alle tijd en voor ik het wist zat de chip er keurig in. Alles netjes ontsmet enz. Ook nu ziet alles er nog steeds keurig uit. Geen bultjes of andere rare dingen die je ook wel eens hoort.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 12:56

Al mijn paarden zijn gechipt. Roxette op 3 jarige leeftijd en die is nu 8. sultana als veulen en die is nu 5. Radetzky als veulen en is nu 3 en dekhengst. Ramona als veulen en is nu 1 jaar. Ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad met die chip. Wel dat de paarden heel vervelend doen bij het chippen. Roxette steigerde bij het scheren. Sultana krabbelde achteruit en Radetzky en Ramona moest ik heel goed vasthouden anders braken die gewoon los. Die dingen heb ik nooit gehad bij het brandmerken van paarden. Dat gaat tenminste veel sneller en voordat ze weten wat er aan de hand is is het al gepasseerd.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:40

Sorry voor de late antwoord maar ben er een paar dagen Uit geweest met hersenschudding ... liefde met gevoel van een jaarling hengst.

Daar wij als stamboek verplicht worden om onze veulens vanaf dit jaar te chippen, en wij als stamboek er niet mee eens zijn, ben ik bezig met het verzamelen van materiaal ivm technische problemen en gezondheids problemen EN gebruiks [/color]problemen om deze in een verslag aan te bieden aan het Min. van Landbouw.

Wij (paarden eigenaren in Belgie en Nederland) worden geen alternatief aangeboden terwijl deze wel bestaan, oa DNA typing en retinal scanning. Deze laatste zou op langer termijn goedkoper en doeltreffende zijn dan de chip ... een retinal scan is UNIEK en kan niet mee geprutst worden.

Deze report gaat natuurlijk nog een tijdje duren maar er zijn al contacted gelegt met instantie met, hoop ik, gedocumenteerde bewijs van problemen met chips.

Al een paar dingen die WEL bestaan met chips :
- bij sommige paarden zijn allergien (op de vreemd materiaal) geconstateerd
- sommige paarden hebben abcessen gekregen op de plaats van inenting
- sommige paarden hebben 'verlammingen' van bepaalde hals spieren opgelopen ... niet meteen maar naar een paar jaar ... rond de plaats van het chip (hierover is een prive studie bezig ... zeer moeilijk om informatie los te krijgen)
- bij het inplanten is het gebied wel dergelijk 'aangetast' tot het lichaam zich aanpast op het vreemde goed.
- CHIP blijven niet altijd zitten .... ze reizen !
- bij slachting wordt er bijna NOOIT gecontrolleerd op aanwezigheid van chippen ... veelal hebben de meeste slachthuizen niet de juiste type reader.
- Levenduur van chippen KAN NIET geguarandeerd worden !
- Meestal worden kapotte chips niet verwijderd ... alleen nieuwe ingeplant.
- Verwijderen van oude/kapotte chips nav welke reden dan ook is een 'messy business' en houd veel snij werk in ... het is een operatie dat NIET onder plaatselijk verdoving gedaan kan worden.
- Chips zijn makkelijk kapot te maken met een sterke magneet ... is een bekend verhaal en de meeste fabrikanten zullen dit weg wuiven als klets maar vraag een der welke computer expert of probeer het zelf ... het is waar. Herhaaldelijke blootstelling maakt het chip waardeloos.
- Afhankelijk van de deskundigheid van de chipper en zijn kennis van het paardenlichaam ... kan chip geplaatst worden op een meridiaan lijn of center waardoor deze wordt en blijft geactiveerd met alle gevolgen van dien.
- Er zijn meer koliek geval geconstateerd sedert men is begonnen met chippen (is door USA bron aangemeld ... ben in afwachting van cijfers)

.... loopt een beetje door elkaar maar er is nog meer.

Om te zeggen dat "...Maar ja, bij de KWPN zullen ze wel weten waar ze mee bezig zijn denk ik dan maar. ..." duidt op schaapjes mentaliteit. Ze (niet alleen) weten echt niet waar ze mee bezig zijn, zijn meestal door fabrikanten geinformeerd. GEEN EEN ministerie (landbouw, voedsel, enz enz) (eigenlijk geen een wereldwijd) kan een report voorleggen waaruit blijkt dat onderzoeken zijn gedaan over de lange termijn gevolg van het gebruik van de chip. Waarom ... omdat er geen onderzoekingen zijn gedaan !!!! Bloos! Alles draait pure and simple rond geld! En dan hebben we het over dierenwelzijn.

Dit lijkt mij wel een lange termijn project maar ik hoop het toch grotendeels af te hebben voor volgende jaar april wanneer mijn veulens worden geboren en geregistreerd moeten worden. En voor het duidelijkheid ... ik zal chippen niet toestaan!

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:55

Wanneer ik een veulentje heb, zullen ze eerst langs mij moeten om hem te chippen...