bodem buitenbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

bodem buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-02 08:38

hier volgt een vraagje:
ik zoek de ideaale buitenbakbodem.
welk mengsel is de beste voor westernrijden ?
wij dachten, 60% zand 40 % veen is dat zo?
het is specifiek voor westernrijden dus slidings en stops
met en zonder ijzers.
nog een vraagje is de bodem voor een roundpen belangrijk?
ik bedoel uiteraard de verhouding en samenstelling daarvan!

ik wacht op jullie antwoorden en ervaringen


rinus


Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 13:57

slidings zonder ijzers Verward

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 15:05

Jos schreef:
slidings zonder ijzers Verward


Haha, ja ik zat ook al te kijken Verward

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

DubbelFun

Berichten: 88621
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 15:10

Rinus voor slidings zonder ijzers adviseert ik nat gras... Knipoog

Voor de rest steek je voelhorens eens uit bij de diverse stallen die bekend staan om hun reiningpaarden (o.a.). Ook de fa. Achterberg kan je waarschijnlijk het nodige vertellen over bakbodems.

Verder is de bedekking van een bak niet alles. Drainage is minstens zo belangrijk.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-02 15:15

dat bedoel ik dan ook als er zonodig slides gemaakt moeten worden zonder glijijzers is dan enkel gras geschikt ?

ik vraag dit omdat op de laatste demo bij de kinderboerderij hier in amersfoort op gras gereden werd met ijzers, en ook werd een paard gereden zonder ijzers in een zanderig gedeelte van de vlakte,
dit was om zijn benen te sparen werd uitgelegd,
ook daar raakte ik het pad even kwijt daarom deze vraag.
er kan wat veranderen in de loop ter tijd toch

rinus

DubbelFun

Berichten: 88621
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 15:25

Rinus: ik ben geen glijer, dus ik durf er werkelijk niks zinnigs over te weggen.

Al wat ik weet is dat je een losse rulle bodem moet hebben, die ook weer niet te rul(zwaar) is. Een bovenlaag van z'on 15 cm rul is mooi, daaronder moet het steviger zijn.
Of een paard zonder ijzers daar ook op kan glijen zou ik niet weten. Waarschijnlijk zal het wel lukken, maar niet zo lang als wanneer het paard ijzers onder heeft.

Op gras kun je lekker glijden, maar of dat altijd gewenst is is een tweede. Het wordt nl. al snel uitglijden... Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 15:56

Sliden zonder ijzers zorgt voor rake klappen in de gewrichten van de achterbenen (sprong en kniegewrichten) en in de rug. Je paard gaat leren achter door te stuiteren i.p.v. zijn benen stijf te houden en door te glijden. Een goede slider kun je de lol in het glijden daar heel snel door verzieken, hij gaat zichzelf sparen als hij er iedere keer pijn met het sliden gaat verbinden (afgezien van het feit dat je paard flinke blessures kunt oplopen). Een paard dat nog niet kan sliden zul je het zo ook nooit knap leren. Ik zou willen adviseren om alleen te sliden met slidingijzers onder, of het anders gewoon niet te doen.

Je suis Charlie.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

sliden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 18:36

Hoi,

Sluit me aan bij Cassidy !
Er wordt toch niet voor niets door trainers en hoefsmeden hetvolgende geadviseerd : zodra je paard goed stopt (dus niet glijdt, maar een goede stop maakt met zijn "reet" Bloos er goed onder), is het tijd voor de "glij- ijzers".
Dan bedoel ik hiermee dus de "reiners"...

v.w.b. de bodems : wij zijn op dit moment bezig met een goede bodem voor de binnenbak, waar zowel een westernruiter als spring- en/of dressuurruiter zich goed in "thuis" kan voelen.
Vandaag hebben we een gesprek hierover gehad en blijkt dus dat alledrie niet gaat... Scheve mond We moeten er één "iets" tekort doen...

Dus we gaan voor een super westernbodem, waar ook springruiters en dressuurruiters goed mee uit de voeten kunnen...
De dressuurruiter zal dan waarschijnlijk de bodem "iets" te hard vinden (maar het kan dus prima, het is voor hun gewoon even wennen...)

Zou dus de combinatie v. Leem & zand moeten zijn...

Voor een buitenbak... tja.... daar hebben we zelf jaren mee moeten doen Misselijk het is óf te mul, óf te stoffig, óf te nat....

Waar je goeie verhalen over hoort, is de eb-vloed bak.
Maar dat weet ik dus niet... weet wel dat hier een leuk prijskaartje aanhangt... Sigaar
Daarom hebben wij dat dus niet gedaan voor een "gewone" buitenbak...

Rinus : ik kan je evt. het tel.nr. geven van iemand die al heel wat jaartjes meedraait in 'bodems', allerlei soorten (westernbodem, eb-vloed, dranaige etc) kent, mocht je meer willen weten....

Groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

mahe
Berichten: 51
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 20:45

Rinus een antwoord heb ik je reeds gegeven. Volgende week krijgen we een pro-rapport van een "bakken-bouwer".
Met goed gesmede glij ijzers draait een paard ook makkelijker.
Er zou een straf moeten staan op het laten stoppen c.q. glijden van een paard zonder glij-ijzers op wat voor bodem dan ook.
De schade die je aan paard kan toe brengen is enorm.
Ik wil ook graag opmerken dat het stoppen van een paard niet automatisch gaat, het vergt ook nog een stukje kunde van de ruiter.
Graag eens een clinic mbt run-down, stop en roll-back.
Voor de jonge paarden graag uit walk en/of jog, zodat ze technische uitvoering kunnen leren en om de ruiters wat tijd te geven om de bewgingen en hulpen te ervaren.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 20:51

mahe schreef:
Voor de jonge paarden graag uit walk en/of jog, zodat ze technische uitvoering kunnen leren en om de ruiters wat tijd te geven om de bewgingen en hulpen te ervaren.


Volgens mij zat dat al redelijk in de voortreffelijke zitclinic van Jan van Beerendonck. Stoppen en tempo terugbrengen op je zit.


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 12:23

Wij zijn ook bezig om de voorbereidingen te treffen voor een buitenbak. We willen een eb/vloed systeem aanleggen. Wie weet of dat ook met een westernbodem kan?

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 13:27

ja dat kan Schijnheilig
Henk van Amstel heeft jaren zijn paarden getraint in een eb& vloed bak

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

pb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 15:17

Hoi Rinus,

Ik heb je een PB terug gestuurd.

Groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers