Welke kleur heeft deze shetlandpony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Greetje61

Berichten: 146
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Eibergen

Welke kleur heeft deze shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 21:57

Afbeelding

Wie weet hoe deze kleur genoemd moet worden. Deze merrie is van een vriendin van mij (van Stal De Groenkamp) en de merrie staat ingeschreven als "Isabel". Deze foto is genomen in 2003, ik heb deze merrie vorige week gezien en het lijkt of de kleur grijzer wordt. De manen zijn echt grijs. Ze heeft nu ook een veulen en we weten niet goed hoe we de kleur moeten noemen, het lijkt niet echt vos.
Afbeelding

Greet[/url]

illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 00:08

ziet eruit als zilverappel vos

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 10:34

Welke kleuren hadden haar ouders? Welke kleur heeft de vader van het veulen?

Ik zou haar toch zeker niet als een 'isabel' beschreven ... wat de nederlands benaming is voor palomino.

Zonder te de kleur van haar ouders te weten ... zou ik gokken op de aanwezigheid van de sooty en pangrene genen. Silver dapple zou ook aanwezig kunnen zijn maar daar mis ik de verkleuring op de onderbenen ... maar de sooty gene zou dit kunnen 'verbergen'.

Heb meer informatie nodig over haar en het veulen's afstamming (mbt tot kleur).

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 10:38

Vos, in een grauwige versie of cream-dun?
Heeft ze een aalstreep?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 11:36

Die onderste komt gewoon te boek als vos. Daar zijn er veel meer van. Ze worden op de buik wel donkerder.

Greetje61

Berichten: 146
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 15:09

Peterina schreef:
Welke kleuren hadden haar ouders? Welke kleur heeft de vader van het veulen?

Ik zou haar toch zeker niet als een 'isabel' beschreven ... wat de nederlands benaming is voor palomino.

Zonder te de kleur van haar ouders te weten ... zou ik gokken op de aanwezigheid van de sooty en pangrene genen. Silver dapple zou ook aanwezig kunnen zijn maar daar mis ik de verkleuring op de onderbenen ... maar de sooty gene zou dit kunnen 'verbergen'.

Heb meer informatie nodig over haar en het veulen's afstamming (mbt tot kleur).


Dit is de stamboom van de merrie:
V. Adam van Spuitjesdom, Bruin. VV. Vorden Buddleia, Vos (volgens mij geen vos maar ook zo'n aparte kleur) VM. Chatsworth Blossom, Zwart-bruin. (bij shetlanders wordt wel vaker de kleur verkeerd of onduidelijk aangegeven op het stamboek papier)

M. Asterisk of Duke Stable, Vos. MV. Vorden Buddleia, Vos. (idem als bij VV.) MM. Ellbrook Maggie May, Vos.

Dit is een foto van deze Vorden Buddleia:
Afbeelding

De hengst Adam van Spuitjesdom (zelf bruin) geeft vaker van dit soort aparte kleuren waaronder het silver (dapple).

Het veulen heeft als vader: Dempsy en deze is een erg donkere vos;
http://www.degroenkamp.nl/dempsy1.htm

Greet

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 17:22

Vorden Buddleia is wel degelijk vos. Op deze foto is het wat dubieus, maar heb ook 100% vos foto's van hem gezien.

Adam is ook wel degelijk bruin, hoe hij verder fokt geen idee. Ik ken volgens mij geen nakomenlingen van hem. Zijn moeder staat als zwart te boek, iig wel op www.shetlandspony.com.

Op die 2e foto met veulen er bij heeft ze kwa kleur wel wat weg van Pauleen van Max hier op bokt. Pauleen is d'r eentje van Eminent van Zevenhuizen(vos v.Vorden Buddleia). Pauleen staat als muskaat schimmel te boek(dacht ik uit m'n hoofd). Soms is ze echt 'zwart grijs', soms zijn alle gekleurde haren zowat vos. Maar ze is wel bijna altijd ongeveer zo donker als op de foto.
Afbeelding
*foto heb ik eventjes geleent*

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 19:02

Peterina schreef:
Welke kleuren hadden haar ouders? Welke kleur heeft de vader van het veulen?

Ik zou haar toch zeker niet als een 'isabel' beschreven ... wat de nederlands benaming is voor palomino.

.

Ik heb geleerd dat isabel lichter in de vacht is dan palomino en dan meer manen staart gelijk aan vacht maar net iets anders dan cremelo..
maar niet iasabel gelijk aan palomino

deze kleur eerder een lichte valk en het veulen vos...

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:36

Ik denk toch dat de Silver dapple gene in deze familie zit.
Vorden Buddleia heeft wel de kleur, maar hier mis ik weer de donkere benen aftekeningen. Maar nogmals als je de sooty of pangrene gene erbij doet dan krijg je deze effect.
Als MM ook ongeveer deze kleur heeft dan zit het weldergelijk in de familie.
Die Dempsy vindt ik een ontzettend mooie beest! Hier ziet ook meer dan een kleur genen in.

Het veulentje .... het beste zou zijn om te wachten tot het zijn veulenhaartjes verliest en dan de vacht kleur en benen aftekeningen te studeren. Waarschijnlijk zal er dan pas duidelijkheid zijn wat betreft zijn kleur alhoewel hier ook lijkt het op een vos.

Isabel's zijn 'licht gele' palomino's. In sommige landen, o.a. nederland, wordt isabel gebruikt als beschrijving van "echte" palomino's, vandaar vaak de verwarring.
Een valk kan het zeker niet zijn omdat geen van beiden ouders de creme gene draagt .... of een van de ouders is foutief 'beschreven' ... dan is natuurlijk ALLES mogelijk.

Weet je dat veel veulencontrolleurs nog "kleuren standaards" gebruiken om kleuren vast te leggen die als meer dan 40 jaren Bloos! oud zijn!!!!! Al de nieuwe ontdekking van de laatste 10 jaren zijn niet opgenomen en worden zeker niet gebruikt. Dit vindt ik personelijk heel jammerlijk tov de kleuren variteit binnen de rassen en zo gaan er ook zeldzame kleuren of kleur combinaties verloren.

kiwispirit

Berichten: 31
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:01

misschien is het een isamino Knipoog kruising tussen isabel en palomino

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:52

Ja, zo kunnen we eeuwig bezig blijven.

Greetje61

Berichten: 146
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 01:14

Peterina schreef:
Ik denk toch dat de Silver dapple gene in deze familie zit.
Vorden Buddleia heeft wel de kleur, maar hier mis ik weer de donkere benen aftekeningen. Maar nogmals als je de sooty of pangrene gene erbij doet dan krijg je deze effect.
Als MM ook ongeveer deze kleur heeft dan zit het weldergelijk in de familie.


Op deze Deense site staan diverse Silver shetlanders waarvan enkelen uit Nederland komen:
http://www.shetland.dk/english/Niske.htm De stamboom staat er ook bij en weer zie je Vorden Budleia in die lijn!

Ook bij deze pony: http://www.shetland.dk/english/Tet.htm zie je 2x Adam van spuitjesdom!

De hengst Ostler vd Mortel staat ook ingeschreven als zijnde Isabel maar kijk eens naar zijn kleur: http://www.degroenkamp.nl/ostler.htm

Hij komt ook voor in de stamboom van de Silver pony's.

Greet

Greetje61

Berichten: 146
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 01:28

Op een Engelse site vond ik een hengst in dezelfde aparte kleur, die hier pale liver chestnut genoemd wordt.
http://www.kellas-stud.co.uk/stallions.htm

Op dezelfde site staat dit over het Silver gen:

SILVER DAPPLE is said to dilute only black pigment. It is extremely variable in its effect and will often be overlooked. A black horse with the silver gene may show only a slight silvering on the legs with a few silver hairs in the mane and tail at one extreme, or it may be diluted to a pale grey or fawn colour with near white mane and tail. In between these variations are chocolate silvers, chocolate coloured horses with light manes and tails. Bay horses will normally retain the bay body with a varying degree of silvering to the points. Some bays may become so light in the mane, tail and legs as to closely resemble chestnuts. Silver dapple bays are often called red silvers. The most spectacular of these 'silver' horses also have prolific dapples all over the body, giving rise to the name of silver dapple.

Greet

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 10:41

Greetje dat je Vorden Budleila vaak tegenkomt kan wel kloppen, hij is erg invloedrijk in de minifokkerij. Het veulen is gewoon een vos, de merrie kon weleens een vos met zilveren manen en staart zijn.