Hoe vaak rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Hoe vaak rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-04 11:33

Ik heb een leasepony, maar het word te duur om die 'helemaal' te leasen. Dus moet ik hem delen met 2 zusjes. Nu moeten we dus een regeling afspreken, wie de pony, Romeo, wanneer heeft.
Romeo is een pony van 5 jaar. Kan die gewoon elke dag bereden worden of is het beter om een regeling met rustdagen te doen?
Het gaat dan niet om echte zware dressuurtraining, maar vooral met die meisjes meer wat rondstappen, draven en galopperen. En ik ben ook nog lang niet zo ver Clown

En dan heb ik nog een vraagje. Morgenavond heb ik les. Maar overdag gaan 2 meisjes van stal waarschijnlijk een buitenritje maken. Zou het kunnen dat ik dan een buitenritje van een dik uurtje maak, met (bijna) alleen maar stap, en dan 's avonds een uur les? Of kan ik beter dat buitenritje uitstellen tot een andere dag?
Met ROmeo ben ik nog maar 1 keer naar buiten geweest, maar ik wil graag zsm lekker (lange) buitenritten met hem kunnen maken Lachen

Romeo Lovers


Jannekeee

Berichten: 85
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 11:35

Ik zou m zo wie zo ééns in de week een rustdagje geven. Hijs ook pas jong he...
En ik denk dat t best kan, 's ochtends een rustige buitenrit, en 's avonds lessen. Mja, ligt ook aan t paardje he, en aan hoe inspannend de les en buitenrit zijn... Ik zou t zelf eigenlijk niet doen denk ik, maar echt kwaad zal t niet kunnen. Omdat buitenritten voor zo'n paardje vaak ook best leuk zijn Lachen

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 12:23

Ik ben het met Jannekeee eens. Zo een keer in de week een rustdag is wel nodig. En wat rijden betreft, hangt een beetje van het paard af. je merkt zelf wel of het te inspannend is of niet.

[o]

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 12:26

Een paard is een werkdier. Ze hebben geen rustdag nodig zoals vele mensen zeggen.
Paarden willen bewegen, in de natuur leggen ze ook hele afstanden af.
Dus lekker elke dag rijden en 2x op een dag maakt ook niet uit.

Nieuw profiel! Eindelijk

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 14:50

wyko schreef:
Een paard is een werkdier. Ze hebben geen rustdag nodig zoals vele mensen zeggen.
Paarden willen bewegen, in de natuur leggen ze ook hele afstanden af.
Dus lekker elke dag rijden en 2x op een dag maakt ook niet uit.


Een rustdag hoeft toch ook niet te betekenen dat ie stilstaat? Een kwartier longeren (aan een halster) noem ik ook een rustdag. Tuurlijk vind een paard het wel prettig als ie een keer niet zo hard hoeft te werken.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 18:56

Die van mij wil alleen maar werken. En als ik even een rustig ritje wil gaan maken en zet hem daarna weer terug in de wei, dan kijkt hij echt van, zijn we nu al klaar??

Dus het ligt natuurlijk ook wel aan je paardje, maar die van mij maak je niet blij met een rustdag of een rustig ritje, hij wil werken!

Nieuw profiel! Eindelijk

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 19:10

je moet ook kunnen longeren en dat hoort altijd bij het dagelijks verzorgen

Jannekeee

Berichten: 85
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:00

Als ze hier een rustdag hebben staan ze lekker heel de dag in de wei, en dan bewegen ze ook wel hoor (die 13 paarden die er staan zorgen daar wel voor Knipoog).
Ik vind een rustdagje voor een paard wel goed dus. Niet als ze dan de hele dag op stal staan, want daar is ook geen zak aan voor ze, maar lekker op de wei... niks mis mee

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:02

luuntje schreef:
Ik ben het met Jannekeee eens. Zo een keer in de week een rustdag is wel nodig. En wat rijden betreft, hangt een beetje van het paard af. je merkt zelf wel of het te inspannend is of niet.

krijg je dan geen maandagziekte achtige problemen??

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:10

Jantine2: ja, dat kan wel, maar dat hangt van de hoeveelheid beweging af (dus wel of geen zwaar werk) en de hoeveelheid voer die het dier krijgt. En het hangt er nog vanaf of het dier helemaal stil staat (dus alleen op stal) of op een rustdag in de wei komt te staan. Als het dat laaste is, is er geen probleem. Maandagziekte is een verzuring van de spieren.. Zo is het mij altijd geleerd.

Die van mij krijgt eigenlijk geen rustdagen. En als ze een rustdag heeft dan staat ze op de wei met andere paarden dus dan krijgt ze wel beweging. Ik rijd mijn paard ook wel 2x per dag. Is ze echt nodig, want ze heeft een tomeloze energie Haha! Hoeveel beweging (lees: werk in de zin van onder het zadel, longeren) je kan geven hangt ook van je paard af.
Met een 5-jarige zou ik rustig aan doen, maar ik vind dat je hem niet te zwaar belast Lachen

Steff_

Berichten: 5394
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:10

Als mijn paard een rustdag had gooide ik hem los in de bak of de wei
Een rustdag hoef niet stilstaan te betekenen.
Maar ik zou hem iig 1 rustdagje geven Knipoog

kiwispirit

Berichten: 31
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:58

Geef hem een relax dagje of ga lekker met hem wandelen of alleen een grote poets beurt geven Lachen

Farjen

Berichten: 7962
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:33

Een paard hoeft niet elke dag bereden te worden, maar moet wel elke dag bewegen.
Jij hebt toch ook graag zin in het weekend, lekker een keertje uitrusten, waarom zou je paard dan niet willen rusten?

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:38

Dookie schreef:
Een paard hoeft niet elke dag bereden te worden, maar moet wel elke dag bewegen.
Jij hebt toch ook graag zin in het weekend, lekker een keertje uitrusten, waarom zou je paard dan niet willen rusten?

Een paard is geen mens.


(Daarom begrijp ik wel dat een paard niet altijd zin heeft om te werken, maar een dag niet werken zie ik niet als uitrusten... Knipoog )

Farjen

Berichten: 7962
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:49

werken noem ik onder het zadel.
rusten kan ook een keertje longeren of een keertje los in de bak, vrijspringen..

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 22:11

Jannekeee schreef:
Als ze hier een rustdag hebben staan ze lekker heel de dag in de wei, en dan bewegen ze ook wel hoor (die 13 paarden die er staan zorgen daar wel voor Knipoog).
Ik vind een rustdagje voor een paard wel goed dus. Niet als ze dan de hele dag op stal staan, want daar is ook geen zak aan voor ze, maar lekker op de wei... niks mis mee


De mijne staat 24 uur per dag, het gehele jaar door in de wei, dus na het rijden heeft hij tijd genoeg over om te 'rusten'.

Als je 5 uur op een dag rijdt, dan heeft je paard nog 19 uur om uit te rusten, dus waarom een dag stil laten staan, of alleen longeren/poetsen.

Nieuw profiel! Eindelijk

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 22:24

Longeren is bij mij ook werken hoor. Zie het nut er niet van in om zonder bijzet en aan een halster een paard te longeren, afgezien van als je het puur om het bewegen doet. Maar dan kan je je paard dus ook gewoon losgooien, kan ie zelf zien wat ie doet.

Ingecalculeerde rustdagen bestaan bij mij niet, zo'n paard rust al minstens 20 uur per dag. Tuurlijk komt het wel eens voor dat ik niet zo ontzettend veel doe met m'n paard (en daar moet je dan of stapmolen of losgooien of wandelen in het park onder verstaan), maar dat is meer omdat ik zin heb in een rustdag, dan dat mijn paard daar aan toe is.

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 23:11

Longeren is ook werk...
Die voltes belasten net zo goed, dan kan je nog beter een rustig buitenritje gaan maken.

En een rustdag vind ik toch niet zo heel nodig. Liever elke dag lekker rijden en soms wat rustiger aan, dan een dag op stal laten staan.


Farjen

Berichten: 7962
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 23:13

ik zelf longeer niet als rustdag. een rustdag is bij mij lekker op de weide of in de bak als het slecht weer is.
Achja, hierover kun je blijven discuseren. De ene DA zegt ze werken maar 1 uur, ze hebben dan nog 23 uur om te rusten. de andere zegt dan weer dat jonge paarden niet vaak moeten bereden worden

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 23:24

Als je alleen maar gaat stappen op je buitenritje, dan kan dat best, 2 x een uurtje per dag lopen is ook helemaal niet overdreven als je toch nog niet op zo'n hoog niveau rijdt.

Je moet het natuurlijk wel rustig opbouwen, ik weet natuurlijk niet wat ie gewend is. Maar een rustdag? Nee hoor, een paard vaart wel bij regelmaat, iedere dag lekker laten lopen........ maar een dagje een keer wat anders dan een zadel op z'n rug is natuurlijk wel eens goed.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 00:06

ik zou zker inderdaad 1 dagje in de week iets anders doen dan rijden.. is ook lekker voor zn rus lijkt me.. en het is ook nog een jong paardje.. maar je kunt ermee buiten wandelen zonder erop te gaan.. of longeren ... of gewoon lekker losgooien en uitgebreid poetsen of zo!! is wel zo lekker voor je paardje!!

'Moonlight Holly'

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 20:57

De meningen zijn dus nogal verdeeld.
De pony staat verder de hele dag in de wei Lachen
Maar hij is zeker nog jong, qua ontwikkeling misschien zelfs meer een 4- dan een 5-jarige. Dus ik denk dat het max. 6 dagen rijden wordt, en dan 1 dagje rust, en dat kan dan een dag helemaal niks worden, maar ik denk dat het meestal toch wel poetsen of wandelen oid wordt

(ik moet hem dus met anderen delen, als ik hem voor mezelf had dan zou ik denk ik niet eens 6 dagen rijden, maar ook veel andere dingen met hem doen. Maar als ik dat nu doe, blijft er bijna geen rijden meer over, das heel jammer...)

Romeo Lovers

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:03

als een paard 1 ur beweegt per dag, staat hij toch nog 23 uur stil dus ik zou het dan juist fijn vinden als ik elke dag mocht lopen

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:05

ik zou dan wel wat beweging geven dus geen boxrust. dan staat hij niet echt 1 dag maar eigenlijk 2 dagen stil. ze staan (als ze in een box staan) meestal 22 uur op stal is dus al een dag.

truusbertha

Berichten: 162
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Dieren (joepie eindelijk!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 22:21

Je bent volgens mij met zijn drieen... Dat betekent dus ieder twee dagen. Tadaaaah, en als iemand niet kan ruilen of extra rijden. Zou dat een oplossing zijn?

www.trec-soeren.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anja_96, Arlette1991, cabochon1, chocky84, Dries1990, Stef_Diva en 88 bezoekers