Verhuizen naar nieuwe pensionstal? Twijfel advies gevraagd..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BugsFunny

Verhuizen naar nieuwe pensionstal? Twijfel advies gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 16:55

Hoi hoi,

Ik sta nu op een grote manege en betaal 355 per maand all in.

Voordelen:
Binnenbak
2 Buitenbakken
Paddock
Longeercirkel
Stapmolen
Privélessen
Pensionlessen
Spuitplaats
Solarium
Buitenrij mogelijkheden.

Nadelen:
Geen weidegang of hier veel voor moeten betalen
Druk, meestal zo druk dat er weinig ruimte in de binnenbak
Privélessen manegekinderen worden hier ook gegeven (in binnenbak bestemd voor pension gasten)
Slechte afvoer buitenbak
Openingstijden in het weekend.
Bespreekbaarheid extra voer.

Nieuwe stal, 265 all in.
Voordelen:
Binnenbak
Buitenbak (met afvoer)
Paddocks
Stapmolen
Spuitplaats
Solarium
Weidegang

Nadelen (tot nu toe):
Afstand is in totaal iets van 20 km extra heen en terug.

Bij nieuwe stalling gaat ze iedere dag lekker naar buiten, van 08:00 tot ca 17:00 a 17:30 afhankelijk van het weer.
Of op wei of in de paddock.
Ze zal buiten gezet worden en ook binnen gehaald worden.

Op zich zou ik zeggen de 2e maar ja is wel een flinke afstand, bij mijn huidige stal is alles vrij goed geregeld echter begin ik me wel staads meer aan kleine dingen te ergeren
Zoals weidegang, hier moet je dus extra voor betalen, niet zo'n probleem zou je denken echter is alles voor volgend jaar dus al weer gereserveerd dus zou ze gewoon niet op wei kunnen..
Vind het trouwens belachelijk dat ze hier bijna 100e per maand extra voor vragen...

Vanavond ga ik kijken bij de nieuwe stalling, maar graag toch jullie advies, wat zouden jullie doen en zijn de kosten die gevraagd worden van zowel eventuele nieuwe stalling en de oude stalling redelijk te noemen?

Alvast bedankt..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:56

Citaat:
Bij nieuwe stalling gaat ze iedere dag lekker naar buiten, van 08:00 tot ca 17:00 a 17:30 afhankelijk van het weer.
Of op wei of in de paddock.

en je oude stal

Citaat:
geen weidegang

Lijkt me niet zo'n moeilijke keuze :oo
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 20-10-09 17:00, in het totaal 3 keer bewerkt

BugsFunny

Re: Verhuizen naar nieuwe pensionstal? Twijfel advies gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 16:58

Klopt dat is dus iets waar ik van baal, echter moet ik het even aanpassen..

Er is op oude stal wel mogelijkheid tot gratis weidegang echter is die wei vrij ver lopen en moet je er bij blijven ivm oa prikkeldraad..

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:59

keuze lijkt mij ook niet zo moeilijk, zou absoluut mijn paard daar niet stallen dan maar wat verder qua afstand.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:59

voor die 90 euro die je bespaart kun je wel die 20km extra rijden toch? (of eigenlijk 190 als je weidekosten erbij rekent..)

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:00

Over de kosten kan ik niet oordelen, hangt ook van de locatie af. Al vind ik 355 per maand belachelijk veel geld voor een plek waar géén weidegang voor een paard is. Überhaupt een slechte zaak.
De keus lijkt me simpel, kies voor het welzijn van je paard en dus de 2e optie. Stuk verder reizen voel je wel in je reiskosten, maar je maakt je paard er wel happy mee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:00

Een paard is geen dier om lang achter elkaar stil te staan. Dan werkt o.a. het hoefmechanisme niet en dat zorgt voor de doorbloeding van hoef en onderbeen. Om nog maar niet te spreken van de geestelijke schade die een paard oploopt doordat hij de hele dag niet kan bewegen en alleen de stal uitkomt voor de stapmolen/uurtje trainen.

Wégwezen daar zou ik zeggen. Onderstaand plaatje geeft aardig de basisbehoeften weer van paarden

AfbeeldingAfbeelding
In hoeveel van die behoeften voorziet je oude stal?

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:02

Ik weet niet hoe je met je tijd zit? Bij mij gingen die extra km echt vreten. Mijn paard heb ik daarom dichterbij gezet, ook al heb ik nu alleen een buitenbak. De afstand is dus heen 20 km verder dan nu? Das best wel een eind...

Maar ik zou mijn paard toch graag in de zomer lekker buiten willen hebben. Ik vind trouwens dat je voor dat stalgeld op je huidige stal op zijn minst ook weidegang moet hebben :o Komt ze er helemaal niet extra uit?

Helmpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:03

Op je oude stal zijn veel luxe voorzieningen maar wat een paard echt fijn vind/nodig heeft is om lekker buiten in de wei te zijn! Afstand is ook best belangrijk, zeker als je geen auto hebt maar anders is de keus snel gemaakt lijkt me.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:03

Kijk naar wat het beste is voor je paard.
Oftwel de nieuwe stal!

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 17:06

@Nadina, Nee ze komt er verder dus niet uit en daar baal ik echt wel van aangezien ik ook met mijn werk zit en soms gebeurd er wat en dan kan ik dus helemaal niet meer heen in het weeken, ze zijn tot 17:00 geopend..

@ Arabdesk, ik weet het en wil haar inderdaad zoveel mogelijk geven als ik kan..

@4everhobbes, huidige stal is grote stal met de bovenstaande faciliteiten.
Verder kan ik ong 40 kilometer (als het niet meer is) aan ruiterpaden volgen.

Nieuwe stalling weet ik dat dus nog niet, ga er zo heen.

Wat ik dus vanuit jullie lees is dat het gewoon belachelijk is dat ze 355 vragen voor de stalling zonder weidegang?

Heb auto

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:08

maaike5581 schreef:
Wat ik dus vanuit jullie lees is dat het gewoon belachelijk is dat ze 355 vragen voor de stalling zonder weidegang?

Sterker nog, nog even afgezien van de prijs, is het belachelijk dat ze uberhaupt niet standaard weidegang bieden. Dat zou echt eens verboden moeten worden

-:(-

geen standaard weidegang = geen FNRS sterren, zo zou het moeten zijn, maar helaas is de werkelijkheid anders

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:09

20 km is inderdaad veel maar aan de andere kant is het niet zo eerg als je een keer een dagje overslaat omdat hij toch dagelijks in de wei komt.
Ik zou zeker de voorkeur geven aan stal 2.
Trouwens, stal 1, ligt die naast de deur?

4EverHobbes

Voor die luxe betaal je dus 355, maar het is puur luxe voor jezelf. Je doet je paard er geen plezier mee.
Uitrijmogelijkheden zijn erg mooi meegenomen, maar ook daar kom je wel overheen.
Niet alleen de prijs is veel te hoog, het is te gek voor woorden dat ze niet buitenkomen.
Ik lees dat je een auto hebt, ik zou zeggen ga ervoor en gun je paard om lekker paard te zijn!
Succes!

Simbaa

Ja dat is echt belachelijk! Maar nog belachelijker vind ik dat er dagen zijn dat je paard dus helemaal de stal niet uit komt.
(Of heb ik dat nou verkeerd begrepen?)
Dan zou ik toch maar heel snel naar die nieuwe stal verhuizen!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:10

ik ken meerdere stallen en maneges die dit soort bedragen vragen inderdaad. en ik zou er voor geen goud mijn paard neerzetten.
nooit naar buiten is toch zo'n beetje het slechtste wat je kunt doen! en tja.. 20 km is wel een eind.
is er geen fijne stal iets dichterbij?

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:11

Jeetje, ik zou het dan wel weten hoor! Zoveel geld en zo weinig daarvoor terug :o En niet kunnen gaan wanneer je wilt...

Ik betaal 125 euro stalhuur (excl. voer en stro), en daarvoor worden ze er iedere dag (behalve op zondag) uitgelaten. Dus ik vind 355 echt heul veel! Wel alleen buitenbak maar dat vind ik heerlijk, lekker frisse lucht en voor de peerdjes ook heel fijn!

edit: in het 'weideseizoen' staan ze bijna de gehele dag buiten, de hele week

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:13

Laatst bijgewerkt door Arabesk op 20-10-09 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 17:14

Nee helaas niets dichterbij..

Echter lees ik hier dat ze geen FNRS ster zouden mogen hebben als er geen standaard wei bij zit?
Misschien eens een mail die kant op sturen want ze zijn er wel bij aangesloten..

Fleur je hebt het niet verkeerd begrepen...

@ Arabdesk, dat zal ik zeker doen :D

Dames ik ga me even omkleden en dan ga ik naar de nieuwe stal om te kijken hoe het daar is...
Update volgt, met maybe wat foto's...
Laatst bijgewerkt door BugsFunny op 20-10-09 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:14

Nou ik ken nog wel een paar maneges mét ster die hun paarden ook niet op de wei doen. Het weitje kan er wel liggen, maar als ze de paarden er bijna nooit inzetten schiet het nog niet op :7

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:15

Je betaald voor iets waar je niet naar behoren gebruik van kan maken(manegelessen in pensionbak)
2okm extra per dag is te doen en raak je aan gewend(ik wel in ieder geval spreek uit ervaring)Kosten voor het extra reizen worden inderdaad gecompenseerd door lagere stallingskosten.Maar let op of op je nieuwe stal de regels voor lessen wel in acht genomen worden!Anders schiet het niet op(voor dat stukje) Verder zou ik gaan voor weidegang word je paard het vrolijkste van en jij daardoor ook.
Succes

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 17:16

Hier moet je dus extra betalen, staat tegenwoordig bij hun op de tarieven lijst...

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:17

Dan zou ik toch echt voor die nieuwe stal gaan. Dan is het ook helemaal niet zo erg als je een keertje niet komt, aangezien je paard al de hele dag buiten heeft gestaan.

Nog even over de FNRS sterren: Er wordt hier gezegd dat het gek is dat een stal een sterren heeft, terwijl ze geen wei hebben en dat dit dus eigenlijk niet zou moeten kunnen.
Helaas kan het wel..

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:22

Weidegang is het belangrijkste. Als bij je huidige stal wel weidegang is, maar alleen met prikkeldraad hoef je er niet bij te blijven staan hoor. Die van mij staat altijd achter prikkeldraad (I know...), maar gaat prima. Maar de 2e stal klinkt beter en veiliger. En inderdaad van het geld dat je overhoudt kun je de afstand weer overbruggen :) 1e prioriteit, een happy paard toch?

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:22

sorry maar je mag je wel een beetje schamen dat je tot nu toe zo slecht voor je paard gezorgt hebt!!!

simpele keuze toch ..verhuizen . dan kom jij maar iets minder vaak (20 km wow wat een eind) dat zal hem dan niet boeien : hij staat lekker buiten !!!

succes en ik hoop dat je (eindelijk) een goede keuze voor het paard maakt!