groene leem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

groene leem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-02 17:50

Ik heb begrepen dat groene leem o.a. goed is om zwellingen te verhelpen.

Ik zou graag willen weten hoe groene leem precies gebruikt wordt en waar het nog meer goed voor is.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 19:30

je smeert het er zeg maar gewoon op als een soort modder.
ik heb het vroeger ook zelf gebruikt toen ik geprikt was door een wesp.
en het trekt idd de hele zwelling weg.

groetjes,

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 09:04

Is te koop als aanmaak spul en kant en klaar in een tube (ik ga voor het laaste).
Werkt super bij allerhande wonden en zwellingen. Ik smeer het zelfs op wonden (eerst betadine en dan maskertje van groene leem) waar een zwelling onder zit.
Werkt super en voorkomt lidtekenweefsel.
Zelfs beginnende schiefels kun je er mee in de hand houden.

Werkt als een maskertje, gewoon erop smeren, en de volgende dag als het droog is afborstelen en evt nieuwe laag erop.

Viv

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-02 22:11

Kan je groene leem ook op een open wond smeren? Sluit dat de wond niet af?
Helaas heeft mijn merrie nogal wat wonden van beten en trappen van andere paarden, dus ik zoek iets wat zwellingen doet afnemen en de wondgenezing bevorderd.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 08:36

Mijn pony had vorig jaar open wonden, idd ook door bijten en trappen, van een handgrootte in dr lies.
Ik heb er eerst gele wondzalf opgesmeerd en toen een dikke laag groene leem erover. Het sluit de wond wel af, maar das niet erg, als je er maar wel wondzalf onder doet.
Van de wonden bij mijn pony is weinig meer te zien. Je ziet onder de vacht nog wel iets van lidtekens, maar met vacht niks meer te zien.
Viv

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 09:09

groene leem, word ook wel wondklei genoemd, het zorgt voor een soort korstje op de wond zodat er geen vuil meer bij kan komen. Wel de wond eerst schoonmaken voordat je het erop smeert.

Ik heb er hele goed ervaringen mee, Flair had van de zomer een grote wond naast haar schoft op gelopen in het land. Ik heb toen de wond schoongemaakt, groene leem op gesmeerd en een week later kon ik weer rijden, was de wond weer helemaal dicht en niet meer dik alleen de haren moesten er nog op groeien.

Ik heb wel elke dag de wond ook uitgespoeld met betadineshampoo voordat ik de klei erop smeerde.