Botwoekering aan staartwortel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Roderijs

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Oostvoorne

Botwoekering aan staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 13:12

Onze 4 jarige welsh K merrie Tamara heeft al een langere tijd last van haaruitval van de staart. (zie eerder bericht dunne staart). Sinds +/- 3 weken heeft zij een bal om haar staartwortel zitten, die groeit. Inmiddels ter grootte van een ping pong bal.

Twee weken geleden de DA erbij gehaald. Bloedonderzoek levert niets op. Omdat ik het niet vertrouw, hebben we vandaag rontgenfoto's laten maken van de staartwortel. Op de foto's was een botwoekering te zien van het staartbeen. Oorzaak is volgens de DA een trauma of een tumor.

Behandeling: twee weken prednison en antibiotica. Na twee weken terugkomen voor een nieuwe rontgenfoto. Zwelling zou dan moeten afnemen.

Bijkomend heeft zij sinds twee weken overal kale plekken op haar lijf, zonder schilfers, geen open huid. Elke dag komen er bij. Het is geen schimmel of schurft oid. DA noemt het "onverklaarbare kaalheden" Verward
DA zegt dat er geen verband is met de staart.

Hebben jullie eerder een botwoekering van het staartbeen meegemaakt? Tumoren in de staartwortel? Botkanker bij paarden?
Wat was de behandeling? Hoe verliep het ziekteproces?
Was er ook sprake van spontaan haaruitval over het hele lijf?

Erg veel vragen, ik hoop dat iemand iets herkend.


paars

Berichten: 5549
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 10:23

Als het een botwoekering is, dan kan dat echt niet na 2 weken prednison en antibiotica slinken. Bot is bot. Als het een zwelling is van de weke (dus niet-bot) delen zijn, kan dat wel, maar dan was er dus geen sprake van zwelling door botwoekering. Als hij het onverklaarbare kaalheid noemt vind ik het ook een beetje kort door de bocht om dan wél te zeggen dat er geen verband met de zwelling op de staartwortel is. Heeft de DA van de kale plekken een huidschraapseltje genomen? Is ze regelmatig ontwormt? Zou het geen ringworm kunnen zijn? Hoe is haar algehele conditie? Is ze blij, eet ze goed etc.? Succes met haar!

Roderijs

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Oostvoorne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 15:12

Bedankt voor jouw reactie. Het is een botwoekering, deze zie je alleen op de rontgenfoto. De zwelling zit daaromheen.

Er is verder nog niet veel aan Tamara te merken. Ze eet goed, is vrolijk. De plekken zijn zeker geen schimmel! Ik heb voor de zekerheid met imaverol gewassen.

A.s. dinsdag gaan we naar Utrecht met haar. Misschien worden we daar wijzer!

paars

Berichten: 5549
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 20:13

Verstandig besluit! Niet dat je je eigen DA niet moet vertrouwen hoor, maar als die het ook niet weet dan is het zeker goed dat je verder gaat kijken. Houdt je ons op de hoogte?

Roderijs

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Oostvoorne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 13:25

Vandaag naar Utrecht geweest. De botwoekering is een infectie in het bot. 3 weken antibiotica en hopen dat Tamara het op kan lossen. Kans is minder dan 50%. Alternatief is een staartbesparende operatie, die pas 3 keer eerder is uitgevoerd en waarbij het resultaat teleurstellend was. Staartamputatie is de derde optie. Kortom: Geen goed nieuws, maar gelukkig niet levensbedreigend. Kijken of de antibiotica aanslaat.

paars

Berichten: 5549
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:14

Och hemel.....een infectie in het bot....bah, dat is een moeilijke plek om weer weg te krijgen, máár niet onmogelijk! Probeer haar naast de antibiotica maximaal te ondersteunen door misschien ook een vitaminespuit, ze heeft de infectie al even ( is al maanden aan het sluimeren gezien de staartuitval) en dat geeft toch een behoorlijke dip in de weerstand. Wel even overleggen met de DA of het mag in combinatie met de AB (denk eigenlijk van wel, waarom niet??). Als er nou na 3 weken wel een verbetering is, dan kan je misschien overwegen om langer met de AB door te gaan. Bij botïnfecties bij mensen geven ze het dan ook wel langer, zolang blijkt dat het werkt.
Staartamputatie. Tjonge, ja als het moet.... Het moet natuurlijk niet verder omhoog kruipen naar een gebied wat je niet amputeren kan... Tegenwoordig heb je mooie nepstaarten, dus dan kan ze evengoed de vliegen nog wegjagen, maar liever gewoon met 'r eigen staart! Stel dat ie er gedeeltelijk af moet, is het dan alleen het onderste deel? Weten ze dan wel zeker dat de ontsteking niet ook al hoger in de staart zit?
Veel sterkte de komende weken, ik ga zeker voor jullie duimen!!!!
(ps.: en de kale plekjes? Wat vonden ze daarvan? Of komt dat toch door de lage weerstand?)

Roderijs

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Oostvoorne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 18:03

Bedankt voor je tip. Als het goed gaat met de antibiotica zal ik met Utrecht overleggen, of de periode verlengd mag worden.

Voor de kale plekjes is er ook iemand bij haar geweest van Interne ziekten. De haaruitval van de staart en de infectie in het bot hebben niets met elkaar te maken. Het schijnt bekend te zijn, dat er paarden zijn, die heel erg veel, wispelturige haaruitval hebben. Oorzaak onbekend, patroon onbekend. Sommige van deze paarden worden helemaal kaal. Zelfs de manen en de staart. Het haar groeit weer aan, maar de haaruitval komt evengoed weer terug. Wanneer en hoe hevig is niet te voorspellen. Het advies is om er niets aan te doen. Smeren met middeltjes helpt niets en vermindert de weerstand van de huid. Het kaal worden gaat bij Tamara ook aardig hard. Haar hoofd is nu al voor 50% kaal. De rest van haar lijf ongeveer 10%.

Zo heb je een gezonde pony, dan heb je een pony die 2 uitzonderlijke ziektebeelden laat zien. Infectie van het bot zien ze in Utrecht eens per 3 a 4 jaar! De kaalheid is ook vrij uniek. DE kans dat dit 1 pony tegelijktijd treft is 1 op ............. Waarom win ik niet gewoon de loterij. Volgens mij is die kans groter.

paars

Berichten: 5549
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:54

www.ivis.org is een internet site waar je gratis lid van kan worden en misschien meer informatie kan vinden. Het is wel Engelstalig, soms dus wel een beetje ingewikkeld als het om bepaalde termen gaat. Er staat echt heel veel op. Niet alleen voor paarden, je moet dus echt even snuffelen naar wat je zoekt. Misschien kan je iets homeopatisch erop smeren zoals Cardiflor (bij eczeem en allergie) of is het je echt afgeraden er iets op te doen?
Ik hoop dat ze hier toch weer bovenop krabbelt!!!!!!!!!!


Sequel
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:48

Beste
Stuur een foto van je paard naar *mij
Wellicht kan onze paardenparagnost jouw duidelijkheid geven omtrent de klachten van ja paard,
Succes
Claire

[edit Sugarmiss: spamadres verwijderd]

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 09:39

Hoe is het nu met Tamara? Ik duim & sterkte!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 58 bezoekers