afspenen hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hanita

Berichten: 388
Geregistreerd: 01-02-02

afspenen hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 19:06

hoi

mijn veulen is nu 5 maanden oud. heel ondeugend. Nu wil ik gaan afspenen. Wie weet hoe het gaat. Ik rij al wel weer op de merrie. Dat je het veulen in een andere box zet snap ik maar hoe doe je dat met ma. De uiers zijn dan zo pijnlijk. Heb het vandaag mee gemaakt met haar ze was mee op wedstrijd en zoon lief bleef netjes thuis. Maar na ongeveer 2 uur begon haar uiers erg vol te raken en ze wilde niks meer. Dus de wedstrijd door dat het zo uit liep ging bal maar daar kan zij ook niks aan doen.

wat is verstandig dan. De merrie een paardagen op rust en kaal op het voer zetten of wat. Nadeel is wel ze staan gezamelijk in 1 wei met de andere veulens en merrie's. Deze moeten nog een maand bij mama blijven. Zouden jullie daar ook op wachten en gewoon de 3 veulens gelijk afspenen of nu al doen.

graag jullie mening

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 19:11

Ik zou het veulen gezamelijk met de andere veulens afspenen en even niet op wedstrijd gaan.

Dat maandje meer maakt ook niet uit

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:16

Als je de merrie enkele dagen op stal laat, kan je ze goed in het oog houden en gerust 1 à 2 dagen het water afsluiten en de eerst volgende portie voer zeker niet geven. Ook de volgende dag geen vers stro of hooi geven. Daardoor heeft ze het vocht uit de uier nodig en zal ze reeds na 1à2 dagen geen melk meer aanmaken. Je mag geen ruwvoeder bijgeven vanwege het risico op verstopping. Je mag in geen geval aan de uier komen nadat je het veulen gespeend hebt. Op deze manier voorkom je uierontsteking en je merrie droogt niet uit doordat ze voldoende vocht in de uier heeft. Vanaf het moment dat je ziet dat de spanning van de uier af is, zet je het water gewoon weer op.
Het lijkt voor sommige mensen een onortodoxe manier maar werkt zeer goed en zonder risico op uierontsteking en je kan je merrie weer rijden na 2 dagen.

mayrom
Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 22:55

Als het kan moet je ze gelijk met de andere veulens afspenen. Wij sluiten nooit de waterbak af maar ze krijgen een paar dagen alleen hooi geen krachtvoer. Water moet je nooit afsluiten ( doen wij mensen voor ons zelf ook niet als je stopt met borstvoeding geven ) de merrie krijgt een volle uier en dat duurt ongeveer 3 dagen en dan krimpt het in. Niets er aan doen gewoon met een vol uier laten staan wat je wel kan doen is met de merrie stappen. Het is moeilijk maar je moet even doorzetten . Succes

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 11:40

Als afspeent dan moet je het krachtvoer gewoon weglaten en haar op wat hooi zetten waar weinig voeding inzit.
Het uier kun je een paar keer per dag afspuiten met koud water ter afkoeling en ook aan de hand stappen helpt de druk te verminderen.
Water afsluiten ben ik echt op tegen het is al vervelend genoeg voor de merrie het afspenen en dus de merrie ook nog dorst te laten lijden vind ik persoonlijk echt onnodig.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 11:42

Overigens spenen we al jaren op deze manier af zonder uierontstekingen.Lachen

hanita

Berichten: 388
Geregistreerd: 01-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 12:11

heel erg bedankt. Ik wacht gewoon tot de andere veulens ook worden afgespeend. Heeft remi geluk mag hij wat langer bij zijn mama blijven.
En dan ga ik het denk ik zo doen. 3 dager rust kwart bix anders breekt ze de stal af bij het voeren. Een beetje aan de hand door het bos stappen en lekker de uiers afspuiten. daarna weer rustig oppakken met rijden. Goed idee of hebben jullie nog meer tips. Dat hoor ik dan graag. OK dan!

groetjes hanita

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 14:00

Ff een vraagje van mij erbij zodat ik geen nieuw topic hoef te openen: Ik heb alleen een merrie met een veulen, nou heb ik niet de mogelijkheid om er een veulen bij te laten komen. Dus wilde ik ze na het afspenen weer bij elkaar in de wei zetten eigenlijk. Maar hoelang duurt het ongeveer (als je daar al iets zinnigs over kan zeggen) dat het veulen dan niet meer bij de merrie gaat drinken??

mayrom
Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 14:40

Je moet ze zeker een half jaar uit elkaar houden. anders gaat het veulen echt weer bij de merrie drinken.

Cat_e72

Berichten: 73
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 08:09

Ik laat de merrie na het spenen dag en nacht buiten (paddock of wei), zodat ze veel beweging heeft (ze stapt dan de hele tijd rond, beetje op zoek naar haar veulen veronderstel ik). De druk is dan na 1-2 dagen al van de uier. Ze krijgt gewoon water en voer zoals een merrie zonder veulen zou krijgen.
Het veulen staat dan wel ergens anders, zodat ze elkaar niet kunnen horen.

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 14:49

Ik heb altijd het geluk gehad te beschikken over een stal grenzend aan een paddock en wei. Als ik een veulen wil gaan spenen sluit ik de merrie op.

De eerste 2 a 3 dagen (verschilt een beetje per merrie/uier) laat ik het veulen nog beperkt drinken zodat de uier `afgetrained`wordt. Daarna houd ik moeder en veulen 2 weken gescheiden door de staldeur. De moeder krijgt op stal minder krachtvoer, lichte beweging en ten alle tijde voldoende vers water!

De veulens blijven bij elkaar in de paddock voor de stal. Zo kunnen ze hun moeder dus nog wel zien en aanraken (wat een hoop gehinnik scheelt) maar niet drinken! Na die 2 weken zet ik alles weer bij elkaar. De veulens proberen dan wel weer te gaan drinken maar de moeder trapt ze dan weg omdat de uiter droog is.