rechtergalop ..eindelijk! maar nu...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

rechtergalop ..eindelijk! maar nu...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-04 16:12

Hallo,
Heel lang heeft mijn pony de rechtergalop niet gedaan, na veel kijken en proberen waar ze nu op reageerde heb ik het dus gevonden, alleen is het niet de ideale manier.. lees verder.

als ik dus gewoon ga aangaloperen in de rechtergalop geef ik de hulpen en zit zelf rechtop. dan springt ze dus wel vekeerd aan.

plaats ik mijn gewicht naar buiten (moet ik dus onderhand scheef gaan zitten anders werkt het niet) en geef dan de hulpen, doet ze de recahtergalop wel!!! met als gevolg dat ik dus meteen weer kan stoppen omdat mn zadel scheefhangt, of iig niet meer lekker ligt.


natuurlijk wil ik zelf zo ook niet blijven aangaloperen want het is voor mij erg irritant omdat ik het dan aan mn ribben voel.

wie heeft er een oplossing voor mij?

misschien wel handig om te weten, aan de longeerlijn springt ze wel gewoon in een keer goed aan.

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!



QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 16:37

Het klinkt alsof ze jouw linker(buiten)teugel niet wil aannemen. Door nu aan de buitenkant te gaan zitten, dwing je d'r mogelijk om onder je te stappen, naar buiten toe, waardoor ze dan in je buitenteugel 'stapt', waardoor ze goed aanspringt.
Draaf op de volte, verklein deze en vergroot hem door naar buiten te wijken. Let er hierbij op dat je meer druk in je buitenteugel krijgt, geef desnoods extra lucht met je binnenteugel. Zodra je duidelijk voelt dat de buitenteugel wordt aangenomen, vraag je om de galop. Als je direct dat contact in de teugel weer kwijt bent, neem je d'r direct terug en begin je gewoon opnieuw.
(laat zonodig (=als je dat nog niet hebt gedaan) ook even iemand van de grond controleren of je inderdaad recht zit, als jij denkt dat je recht zit )

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-04 19:05

bedoel je dan een soort van buitenstelling ipv binnenstelling?
want dat heb ik ook al eens geprobeerd en helpt dus ook niet... Scheve mond

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

bon_mel_love

Berichten: 55
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:30

Wij hebben een 4-jarige pony die we pas hebben geleerd om aan te galloperen en de linkergalop pakte ze meteen goed op maar nu na een maand proberen wil ze nog steeds niet op de rechterhand (aan)galloperen.
Zo gauw we op de rechterhand gaan doorzitten (in de draf) wil ze terug naar de stap.
Als je dan een tikje met de zweep geeft gaat ze stappen.
NOg een tik, dan staat ze stil Verward
benen,tik met de zweep het helpt niet.
Sinds vandaag gaat ze dr ook nog bij bokken.
echt gemene hoge bokken dan he.
Als ze op de rechterhand moet galloperen dan gaan gelijk dr oren in dr nek, slaat ze mt dr staart en gaat daarna dus ook bokken.
Terwijl de linkergalop er toch bijna gelijk opzat Verward
Ik weet dat ze nog jong is maarhij moet er toch echt een keer op komen die rechtergalop.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 14:26

Cow_horse schreef:
bedoel je dan een soort van buitenstelling ipv binnenstelling?
want dat heb ik ook al eens geprobeerd en helpt dus ook niet... Scheve mond

Nee!! GEEEN buitenstelling .
Gewoon binnenstelling, maar je paard moet het contact zoeken in je buitenhand (je moet 'm met je binnenbeen in je buitenhand rijden, je moet 'm met z'n binnenachterbeen in de buitenteugel laten stappen, zeg maar).
Punt is dat als ze bijv de aanleuning vooral in de binnenhand aanneemt, daardoor het binnenachterbeen wordt geblokkeerd, waardoor ze dus verkeerd zal aanspringen.
Door het wijken naar buiten zal ze makkelijker de aanleuning van de buitenteugel accepteren (die zorgt er namelijk voor dat ze niet over de buitenschouder wegvalt), hierdoor raak je dus bovenbeschreven blokkade van het binnenachterbeen kwijt.
Door het wijken op de volte te doen, zit meteen alles goed, buiging (om binnenbeen, OP de singel), stelling (niet te veel, wel naar binnen) ,aanleuning (op buitenteugel), je buitenbeen ligt al naar achteren, dus zodra alles goed voelt kan je om galop vragen.
Iemand van de grond om te helpen is wel handig om te zorgen dat je geen dingen vergeet of over het hoofd ziet.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 14:28

bon_mel_love schreef:
Wij hebben een 4-jarige pony die we pas hebben geleerd om aan te galloperen en de linkergalop pakte ze meteen goed op maar nu na een maand proberen wil ze nog steeds niet op de rechterhand (aan)galloperen. [...]

Hoe gaat het zonder ruiter, dus met longeren??
Blijf niet zo door gaan, probeer eerst het probleem te achterhalen, want voor je het weet is het een gewoonte en krijg je het er niet zomaar weer uit!!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 16:04

QQQQ, ik snap nu wat je bedoelt...
ik zal het morgen eens proberen.

bon_mel_love,

dit had ik met mijn vorige pony'tje ook. alleen zat het bij hem in zijn karakter.
ik zou eerst het probleem proberen te achterhalen, ,verder dus wat QQQQ zegt Lachen, want als het er eenmaal inzit en het is een gewoonte krijg je het er ook moeilijk uit (ligt ook wel wat aan je paard/ of pony)

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 12:26

Hooooi Cow,

Door op de buitenkant te zijn gaan zitten heb je de binnenkant ontlast! Waardoor het makkelijker is geworden voor je ponie om zijn binnenachter been onder te brengen en aan te springen. Op zich niets mis mee zolang je maar stelling naar binnen houdt en je niet gaat wringen in je wervelkolom.
Probeer of je je singel nog een gaatje strakker krijgt zodat je zadel beter blijft liggen. Als je zadel verschuift zijn je hulpen niet zuiver meer wat stoort!

Buitenkans voor de paardenliefhebber, ons droomhuis nu te koop ivm emigratie 2011

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 16:04

yolande schreef:
Hooooi Cow,

Door op de buitenkant te zijn gaan zitten heb je de binnenkant ontlast! Waardoor het makkelijker is geworden voor je ponie om zijn binnenachter been onder te brengen en aan te springen. Op zich niets mis mee zolang je maar stelling naar binnen houdt en je niet gaat wringen in je wervelkolom.
Probeer of je je singel nog een gaatje strakker krijgt zodat je zadel beter blijft liggen. Als je zadel verschuift zijn je hulpen niet zuiver meer wat stoort!



okee ik zal onthouden wat vaker aan te gaan singelen, mevrouw is hier nog heel slim in. dus ik moet gewoon slimmer zijn.
de stelling heb ik goed. zodra ze dan in de galop zit, ga ik wel weer recht zitten en blijft ze gewoon doorgaan ....

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 16:11

Yep, ik ben het helemaal eens met Yolande!!
Hoe si haar bespiering? Is ze rechts bespierder dan links? Dit zou verklaren dat haar schouder ook te weinig ruimte heeft.
Kijk naar haar symmetrie
Het kan door rugklachten worden veroorzaakt, maar ook doordat jij 'schreef' bent, iedereen is ietwat schreef. Laat iemand eens naar jouw lichaam kijken om te zien of je symmetrisch bent.
Is ze rechts ooit kreupel geweest?


Ik studeer fysiotherapie Knipoog

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 16:17

nee ze is nooit kreupel geweest, ze heeft geen rugklachten meer en ook geen nek.

het is eigenlijk gewoon zomaar een keer gekomen dat ze verkeerd aansprong.

haar bespiering? ik hb eerlijk gezegd geen idee.

rechtsom galoppeerd ze dus verkeerd aan, maar verder is ze erg soepel kan moeiteloos kleine voltes maken en grote.

linksom is ze wat stijver, kan moeilijk kleine voltes maken en grote voltes.

(okee succes met je opleiding Knipoog ) wat cool

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

bon_mel_love

Berichten: 55
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:58

QQQQ :
met het longeren doet ze het ook niet

bon_mel_love

Berichten: 55
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:58

maar ze heeft sowiesow wat moeite met het longeren (ze heeft dat nooit goed geleerd denk ik)

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:50

bon_mel_love schreef:
QQQQ :
met het longeren doet ze het ook niet

Dan vind ze het waarschijnlijk erg moeilijk. Vermoedelijk is ze nog niet zo sterk. Veel lange stukken, liefst rechtuit galoperen, wat simpele sprongetjes nemen af en toe.
Werk in stap en draf aan een goede buiging en gelijke aanleuning op beide teugels. Veel voltes, 8jes en slangevoltes rijden, alles gelijk op 2 handen.
Legt ze veel gewicht in je binnenteugel? Dan op die hand volte verkleinen en weer openen door een pasje wijken: ze moet daarbij "in je buitenhand stappen" en dus die buitenteugel (die ze probeert te ontwijken) aannemen.
In draf kan je vanuit dit wijken, op het moment dat je voelt dat de buitenteugel goed wordt aangenomen, proberen aan te galoperen. Als ze sterk genoeg is, moet ze dan gewoon correct aanspringen

Succes ermee!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers