Mijn bijrijdpony moet worden afgemaakt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Mijn bijrijdpony moet worden afgemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-02 15:44

Ik heb jullie al eens verteld over Daisy, de pony van Henk-Jan, die ik bij mag rijden en waar ik toen ook eens een wedstrijd mee had gereden. (eerste keer al 163 punten).

Daisy is sinds een klein half jaartje van Henk-Jans zusje, dus ik heb hem de laatste tijd niet zo heel vaak meer gereden.

Daisy is nu al 2 maanden kreupel en de dierenarts heeft er al allerlei proeven mee gedaan en nu blijkt dus dat ze hoefkatrol heeft en dat ze zeer binnenkort wordt afgemaakt. Huilen

Het is echt zo'n schatje, en ze is nog maar 5 jaar oud! Ik vind dit gewoon niet eerlijk!

Morgen ga ik weer naar stal en dan hoop ik dat ze er nog is, zodat ik nog even afscheid van haar kan nemen.

Gelukkig staat haar eerste (en ook meteen haar enige en laatste) wedstrijd van d'r leven voor eeuwig op video!

Dees, ik zal je missen! Verdrietig

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 15:45

Wat een sneu verhaal. Wordt ze nou afgemaakt omdat ze hoefkatrol heeft?? Heel veel sterkte in ieder geval.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 15:50

is afmaken echt de enige optie? Speciaal hoefbeslag, eggbars en siliconenzooltjes zijn al uitgeprobeerd?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 15:57

Jeetje wat balen zeg Huilen . Sneu zeg en dat op een veeeeels te jonge leeftijd Frusty .

Heeft ze ook met staan enz. ook echt pijn of alleen met lopen Verward .

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-02 16:00

Het zit zo:
Henk-jan heeft een manege en als er een paard kreupel is betekent dat dus te weinig paarden voor de lessen.

Ik vind het zelf ook erg hard om hem meteen maar af te laten maken.
Ik vroeg of hij haar niet beter kan laten inslapen, maar ja, hij zegt dat dat te duur is en dat ie ook geld moet hebben voor een vervanger van Dees.

Ik wilde dat ik iets kon doen.
Bijvoorbeeld geld bij elkaar halen, om haar toch te kunnen laten inslapen of nog beter, te kunnen kopen. Maar ja, zoveel geld heb ik zelf niet.

Ik heb het ook maar gehoord van Henk-Jan toen hij les aan het geven was, dus echt erover kunnen praten hebben we nog niet.
Toch ben ik van plan om het er nog wel over te hebben morgen, of er geen andere oplossing voor is!

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 17:43

Jeetje, wat sneu... Heel veel sterkte Verdrietig

Romeo
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 18:04

wat jammer Verdrietig

nou iig heel veel sterkte

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 18:14

Tsja een manege heeft nu eenmaal niet zo veel geld om een paard op speciale ijzers te zetten en dan nog geen garantie hebben dat het goedkomt. Ik zou dan toch proberen een andere eigenaar voor het dier te vinden, dees gewoon voor de slachtprijs verkopen en daar een andere pony voor kopen. Maarja ik heb natuurlijk geen manege.
Als ze met 5 jaar al dusdanige hoefkatrol heeft dat ze moet worden afgemaakt is ze of veel ste jong te intensief bereden, of al die jaren beroerd bekapt/beslagen geweest.
Tsja meis het is helaas niet anders, das het leven van een manegepony (zou het ook graag anders zien).
Misschien dat er een nobele ziel is die er nog wel heil in ziet en dr bij de slager vandaan haalt en dr wel juist hoefbeslag geeft ed.
Sterkte de komende tijd.
Viv

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 19:07

Heel veel sterkte... Verdrietig

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 19:42

wat jammer!
heel veel sterkte hoor... Verdrietig

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 00:06

Wat een vreselijk nieuws, je was zo enthousiast over het beestje! Sterkte meissie! Verdrietig

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 00:19

Echt vreselijk voor je..
Heel veel sterkte ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 17:00

Jemig wat sneu zeg! Zo jong en dan al naar de slacht. best hard van de manege. OP mijn oude manege kregen paarden wel speciaal duur beslag als ze dat nodig hadden en er werd vaak ook nog een alternatief gezocht als de DA het niet meer wist. (Maar als er echt geen genezing was werden ze wel ook naar de slacht gebracht).
Tuurlijk moeten ze geld in het laatje brengen maar toc, zo'n jongen pony...
Als ik het geld had zou ik haar zo willen kopen en dan bij die hoefkatrolfiguur uit Belgie (ben even de naam kwijt) brengen.
Succes er mee en heel veel sterkte!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 19:14

Dat snap ik nou niet, waarom zo'n paard afmaken? Ik weet niet hoe erg het is maar er zijn zo veel dingen die er tegen kunnen helpen en een paard/pony een heel gelukkig leven kunnen brengen.
Heel veel sterkte.

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 19:30

sterkte, bij ons wordt er binnen kort ook een hoefcatrol paard afgemaakt

bigtime
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 21:09

hoi hoezo afmaken paarden met hoefkontrol kunnen altijd nog een zenuwsnede krijgen. En zo nog heel oud worden.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 21:18

Hoefkatrol waar heb ik dat eerder gehoord

Hoefkatrol is alleen vast te stellen door een foto te maken en ik kan me niet voor stellen dat een manegehouder een dure foto laat maken. Hoe hebben ze het dan gedaan met een buig proef?

Dat hadden ze hier bij een paard ook gedaan ze hadden hem niet laten uit draven (een paard mag zich binnen 5 passen herstellen) en daar uit maakte de dierenarts op dat hij hoefkatrol had.

En een paard met hoefkartol op een manege gaat misschien niet (een paard moet zijn eten verdienen) maar een paard met hoefkatrol kan met de juiste verzorging nog tijden mee!

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-02 17:41

Ik heb op stal nagevraagd hoe erg het nu precies is met Daisy.
Ze heeft heel veel pijn en is daarom de laatste tijd ook zo sjacherijnig.

Ze heeft helemaal geen zin meer om te lopen en als ze richting de bak moet lopen voor de les, dan loopt ze al harstikke kreupel.

Ik ben bang dat ik er niks tegen in kan brengen en dat ze dus deze week gewoon weg gaat.
Er zit niks anders op, hoe erg ik het ook vind.. Scheve mond

blieb

Berichten: 89
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 18:37

Het is altijd erg als je lieveling op zo een manier weg moet maar als ze het echt zo erg heeft dan is het maar beter voor haar. Bij onze manege staat ook een paard met hoefkatrol maar die loopt nog wel redelijk. Als ze die stil zetten word het erger. Nu loopt ze een uurtje per dag met een lichte ruiter en dan loopt ze goed.Er stond er eerst nog een maar die had het heel erg en die is verkocht aan een vreouw die hem op het land wou zetten. Dit ging helaas niet goed omdat dit paard gewend was om te werken ipv stilstaan. Hij werd dus super chagerijnig en is alsnog naar de slacht gebracht (helaas). Maar ik wens je heel veel sterkte.

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 21:14

Wat een k*t gevoel heb ik zeg, zo zielig joh!
veel sterkte....

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 21:47

jeetje wat erg.. heel veel sterkte ermee Huilen

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 22:06

Heel veel sterkte en ik hoop dat er nog een andere oplossing komt!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 22:30

bigtime schreef:
hoi hoezo afmaken paarden met hoefkontrol kunnen altijd nog een zenuwsnede krijgen. En zo nog heel oud worden.


Helaas klopt dit maar ten dele Scheve mond , met een zenuwsnede gaan ze nog zo´n 3 jaar mee, dan is het voorbij Verdrietig . Dit vertelde één van de DA die de paarden van het duitste olympia team verzorgen. Dr. Adophi behandelt op het moment het paard van mijn vriendin; dáár is het nog niet zeker of haar paard ja of nee hoefkatrol heeft, A.s. donderdag vindt het "grote" onderzoek plaats Scheve mond .

Rot voor je hoor Verdrietig , veel sterkte!!!!
Laatst bijgewerkt door Sterre op 26-03-02 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordentinker
Berichten: 1447
Geregistreerd: 23-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 22:30

ah wat naar! heel veel sterkte Verdrietig

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 11:50

Een hoefkatrolpatient heeft als manegepaard echt geen toekomst doordat hij niet goed getraind kan worden door manegeruiters. Als privépaard heeft hij waarschijnlijk wel een toekomst, kijk voor meer info over trainingsmethode voor hoefkatrolpaarden op: www.hoefkatrol.be.

Ik heb diverse paarden in mijn omgeving gezien die slachtrijp waren en nu door deze trainingsmethode helemaal goed lopen. En dat zijn paarden waar alle middeltjes behalve de zenuwsnede en inspuitingen al geprobeerd waren...

Het is alleen de vraag of het inderdaad hoefkatrolontsteking is? Loopt het paard na een tijd rust weer goed en na een paar weken trainen ineens weer kreupel? Dan is er vaak sprake van "hoefkatrolontsteking" oftewel: pijn in het hoefkatrolgebied veroorzaakt door een probleem elders in het lichaam (scheefzijn, een achterbeen niet willen belasten, etc.) . Op foto's hoeft niks zichtbaar te zijn.

rottige situatie voor je! Sterkte ermee!