mijn hengst steigerd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

mijn hengst steigerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-04 15:25

mijn 17-jarige hengst steigerd als er een ander paard bij is en vooral
als hij lang heeft gewerkt en dan moet halthouden

wat kan je hier tegen doen?

als ik hem straf steigerd die net zolang door totdat je het opgeeft(erafligt of er af valt.. omdat ie te hoog steigerd.)

en hoe kan ik hem het beste straffen? en moet ik hem wel straffen?

oja aan de tanden kan het niet liggen(pas naar de da geweest) Verdrietig


gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 15:28

Hoe lang heb je hem al?
Een hengst blijft een hengst en als hij doorheeft dat je hem niet aankan...
Heb je wel les?

Don't dream your life, live your dreams!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 15:34

Als je er "HOOG" bij zegt kan ie zo een VD-kunstje! Knipoog Knipoog
Nee, was een flauwe grap!

Hier zou ik een ervaren iemand opzetten wat met zulke paarden om kan gaan en dit gedrag afleren!
Probeer niet zelf hiermee door te gaan, of er moet iemand aan de zijlijn staan die je kan helpen!

ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-04 15:35

ik heb hem ruim een jaar
ik heb niet met de hengst zelf les gehad(kheb wel zelf 3 jr op de manege gereden)
alleen recreatief gereden

♥Een paard is veel meer waard dan rijkdommen, wanneer we paardrijden lenen we vrijheid.
♥Shakira
♥Lieve Juno, je was een geweldige pony, rust zacht maat.

ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-04 15:37

zal dan bijv prive les een goed idee zijn? maar wel dat ik er dan zelf op zit
want ik moet het uiteindelijk tog zelf leren..

♥Een paard is veel meer waard dan rijkdommen, wanneer we paardrijden lenen we vrijheid.
♥Shakira
♥Lieve Juno, je was een geweldige pony, rust zacht maat.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 15:39

Ik zou inderdaad privéles nemen, je instructeur kan je dan verder helpen en samen zoek je naar een oplossing.
3 jaar op een manege rijden is vaak ook niet goed genoeg om een hengst aan te kunnen (ik zeg vaak, niet altijd dus).

Don't dream your life, live your dreams!

ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-04 15:41

ja maar hij is verder wel een heeel braaf paardje hoor..
alleen als je hem zijn zin nie geeft dan steigerd heel aventoe

niet dat jullie denken dat dit een wilde hengst is..

♥Een paard is veel meer waard dan rijkdommen, wanneer we paardrijden lenen we vrijheid.
♥Shakira
♥Lieve Juno, je was een geweldige pony, rust zacht maat.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 15:41

denk dat het idd wel een slim idee is om eerst privélessen te volgen, en als dat super gaat kun je misschien is een groepsles nemen. door de privé les leer jij goed ermee omgaan, en als je dan in de groep gaat(als de manege dat goed vind tenminste), kun je je probleem oplossen.
maar ik denk dat je het beste iemand anders erop kan zetten die wel goed kan zitten op een steigerend paard, want als jij steeds er af valt, is idd je probleem niet opgelost en misschien wel verergerd, dus denk dat het slimmer is om bv. een instructeur er dan op te zetten..

ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-04 15:43

maar ik denk dat hij dus met prive les heel braaf zal zijn..
want hij doet het meestal alleen als wij in de bossen gaan rijden
als er een anders paard bij is .. en als ie dan moet stoppen
als ie te lang heeft gewerkt

♥Een paard is veel meer waard dan rijkdommen, wanneer we paardrijden lenen we vrijheid.
♥Shakira
♥Lieve Juno, je was een geweldige pony, rust zacht maat.

ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-04 15:46

boeflover schreef:
denk dat het idd wel een slim idee is om eerst privélessen te volgen, en als dat super gaat kun je misschien is een groepsles nemen. door de privé les leer jij goed ermee omgaan, en als je dan in de groep gaat(als de manege dat goed vind tenminste), kun je je probleem oplossen.
maar ik denk dat je het beste iemand anders erop kan zetten die wel goed kan zitten op een steigerend paard, want als jij steeds er af valt, is idd je probleem niet opgelost en misschien wel verergerd, dus denk dat het slimmer is om bv. een instructeur er dan op te zetten..


groepsles zal denk ik nooit mogen want het is een hengst en als hij merries ziet dan is ie helemaal afgeleid..

en ik ben er nog nooit afgevallen ,omdat ik niet echt heel goed heb gestraft(dan steigerd ie nie door)

laulau85

Berichten: 4438
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: in het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 15:50

miss is het niet de beste manier die ik heb maar hij heeft voor mij wel geholpen. Mijn ruin stijgert ook maar dan om onder zijn werk uit te komen... Liever lui dan moe. Maar ik kon hemn ook niet corrigeren omdat hij dan alleen maar gekker deed. Lessen hielp ook niet. Toen heeft een vriend van me iedere keer als hij stijgerde hem een tikje met de longeerzweep gegeven waarvan hij dan schrok omdat hij niet snapte waar het vandaan kwam... Hij stijgert nou zelden meer terwijl eerst bijna dagelijks. Voor mij heeft het geholpen maar ik weet het het is niet de beste manier maar ik wist het echt niet meer anders

Eindelijk mijn website bijna af! http://www.dameszadel.com Trots op!!
Hincapie L1+1 ToyStory L1+10 rust zacht poppie!
Sinds 28 februari 2013 de zeer trotse mama van ons knappe zoontje!!!


ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-04 15:58

laulau85 schreef:
miss is het niet de beste manier die ik heb maar hij heeft voor mij wel geholpen. Mijn ruin stijgert ook maar dan om onder zijn werk uit te komen... Liever lui dan moe. Maar ik kon hemn ook niet corrigeren omdat hij dan alleen maar gekker deed. Lessen hielp ook niet. Toen heeft een vriend van me iedere keer als hij stijgerde hem een tikje met de longeerzweep gegeven waarvan hij dan schrok omdat hij niet snapte waar het vandaan kwam... Hij stijgert nou zelden meer terwijl eerst bijna dagelijks. Voor mij heeft het geholpen maar ik weet het het is niet de beste manier maar ik wist het echt niet meer anders


maar als ik alleen in de bak rij is er niks aan de hand dat is nou het probleem hij doet het alleen met buitenrijden als hij zijn zin niet krijgt(moet halthouden)als hij lang heeft gewerkt.

mirjamalvaro

Berichten: 14645
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 17:41

ik had precies hetzelfde probleem met mijn paard. Als ie ook maar 1sec stil moest staan kwam ie recht overeind. Straffen hielp niet want dan sprong ie al steigerend recht naar voren.

Kun je hem vooruit krijgen dat ie gaat stappen ofzo of reageert ie daar niet op? Ik heb het zo gedaan steeds opnieuw stilgezet zodra het leek dat ie ging steigeren onmiddelijk vooruitgereden. Want dan ben je hem voor uiteindelijk kon ik steeds langer stilstaan. Nu doet ie het nog maar zelden. Wat je vooral nodig hebt is veel geduld

Succes met je paard OK dan!

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-04 18:19

mirjamalvaro schreef:
ik had precies hetzelfde probleem met mijn paard. Als ie ook maar 1sec stil moest staan kwam ie recht overeind. Straffen hielp niet want dan sprong ie al steigerend recht naar voren.

Kun je hem vooruit krijgen dat ie gaat stappen ofzo of reageert ie daar niet op? Ik heb het zo gedaan steeds opnieuw stilgezet zodra het leek dat ie ging steigeren onmiddelijk vooruitgereden. Want dan ben je hem voor uiteindelijk kon ik steeds langer stilstaan. Nu doet ie het nog maar zelden. Wat je vooral nodig hebt is veel geduld

Succes met je paard OK dan!


als ik hem straf gaat ie niet lopen maar dan stijgert ie net zo lang door totdat je het opgeeft of erafvalt hij niet lopen maar blijft dus steeds doorstijgeren. ik zal het proberen om hem vaker stil te zetten en als ie probeerd te stijgeren doorrijden. bedankt voor de tip! Knipoog

bergerac
Berichten: 444
Geregistreerd: 10-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:01

Als je paard omhoog komt een zak met water boven z'n hoofd leeg gooien.

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:03

Bloos Hoi ik ben blont he!!! En ik wil ook helemaal niet negatief of iets dergelijks overkomen, maar kan het ook niet aan het zadel liggen???
Misschien dat er een medische oorzaak is een wervel ofzo in zijn rug???
Tuurlijk kan het een trekje zijn om onder het werk ed. vandaan te komen, maar ik dacht ook even aan een medische kant??!!

Gr.En suc6 ermee

Auke Fan Bommelsteyn 03-05-2000-21-05-2006 RIP

http://itfryskehynder.forum2go.nl/index.php

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:05

aaaaarchhhh, Mag ik even Gillen!!!

Wat doet een 14 jarig meiske die net 3 jaar op een manege heeft gereden in hemelsnaam met een 17jarige hengst! Dat is toch vragen om problemen.

Ga als de sodemieter een goede instructeur zoeken! Een die je kan helpen met je probleem......... want geloof me dit stopt niet hier hoor! Hengsten gaan door tot het gaatje, als ze eenmaal ergens mee wegkomen dan is het einde zoek!

Hemellief!

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:06

Ik zou eens in je omgeving kijken of er iemand met een ruin of zo is die samen met jou les wil nemen zodat je hengst eraan went dat er een ander bij is en niet meer gaat steigeren. Je moet het toch op die manier gaan proberen, als hij blijft steigeren is dat niet echt fijn en zal je altijd alleen moeten gaan rijden als hij dan niet steigerd. Les zal toch wel goed zijn.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

kiwispirit

Berichten: 31
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:07

iedere keer als hj steigerd hem een mep met je zweep geven... en dan kan je zien hoe snel hij dat steigeren niet leuk meer vindt.

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:07

gijsenkim schreef:
aaaaarchhhh, Mag ik even Gillen!!!

Wat doet een 14 jarig meiske die net 3 jaar op een manege heeft gereden in hemelsnaam met een 17jarige hengst! Dat is toch vragen om problemen.

Ga als de sodemieter een goede instructeur zoeken! Een die je kan helpen met je probleem......... want geloof me dit stopt niet hier hoor! Hengsten gaan door tot het gaatje, als ze eenmaal ergens mee wegkomen dan is het einde zoek!

Hemellief!


heej(ikke=ilovejuno ben ff op mijn nicht der profiel)
ik kan heus wel rijden hoor!
en hij is keij braaf alleen da stijgeren, doet i al ie geen zin meer heeft om te rijden en dan stil moet staan.
hij is nog braver dan de meeste zijn.
en in de les is hij juist heel erg braaf.

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:10

kiwispirit schreef:
iedere keer als hj steigerd hem een mep met je zweep geven... en dan kan je zien hoe snel hij dat steigeren niet leuk meer vindt.


Nou dat heb ik gister dus gedaan Nicht van ilovejuno)
en hij bleef door steigeren! totdat ie zo hoog ging dat ik er achter afgleed
gelukkig kwam ik op mijn voeten terecht Pling
en toen heb ik hem flink gestraft.

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:12

Solide schreef:
Ik zou eens in je omgeving kijken of er iemand met een ruin of zo is die samen met jou les wil nemen zodat je hengst eraan went dat er een ander bij is en niet meer gaat steigeren. Je moet het toch op die manier gaan proberen, als hij blijft steigeren is dat niet echt fijn en zal je altijd alleen moeten gaan rijden als hij dan niet steigerd. Les zal toch wel goed zijn.


ja ik de nicht weer , heb un ruin en wij rijden ook altijd samen in de bossen ensow
maar mischien doen we dat wel un x samen les nemen
kijken of dat helpt..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:15

mymy schreef:
heej(ikke=ilovejuno ben ff op mijn nicht der profiel)
ik kan heus wel rijden hoor!
en hij is keij braaf alleen da stijgeren, doet i al ie geen zin meer heeft om te rijden en dan stil moet staan.
hij is nog braver dan de meeste zijn.
en in de les is hij juist heel erg braaf.



Tuurlijk kan je na 3 jaar manegelessen super rijden........... geloof het gelijk

ik rij nu 26 jaar en leer nog dagelijks................ maar geeft niks hoor!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:26

eigenlijk heeft GijsenKim een tíkkeltje gelijk (ok een tíkkeltje veel Haha! )

Zeker als je 'maar' 3 jaar manegeervaring hebt, en je nu met een hengst zit is het verstandig om snel mogelijk een instructeur erbij te halen. Dit is waarschijnlijk een zeer dominante hengst die gewoon met je voeten aan het spelen is en doorheeft dat het nog kan ook. Een goede instructeur dus, of even aan een ervaren hengstenrijder geven Lachen

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:26

kiwispirit schreef:
iedere keer als hj steigerd hem een mep met je zweep geven... en dan kan je zien hoe snel hij dat steigeren niet leuk meer vindt.


Nou die van mij steigert buiten op straat dus ook, niks helpt!!! Ja weet je wat helpt? Gewoon in de bak blijven rijden en het niet opzoeken. Straks lig je met je hoofd ergens op de stoep. Laat iemand erop die het wél kan afleren maar ga het zelf niet op lopen zoeken.

En slaan met een zweep? HALLO, straks gaat ie als een dolle aan de kletter Verward

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 bezoekers