Niet laten manentrekken e.d. Andere opties???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Niet laten manentrekken e.d. Andere opties???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-02 20:05

Ik dacht ik ga eens fijn mijn nieuwe paardje toileteren.
De beentjes + staart opgeschoren, nix aan t handje, vond meneer prima.

((Hij had van de week een x in de blub gerold dus zat er toen opgedroogde blub in zn manen, dat vond ie niet leuk toen ik dat er (voorzichtig) uitkamde.))
Ik wou dus zn manen trekken, hij was helemaal over de zeik heen, achteruitlopen, hangen aan t touw, kop omhoog en naar beneden slaan.
Ik heel rustig zn manen wat gemasseerd, toen werd ie weer wat rustiger, ik weer t kammetje er bij, weer t zelfde liedje.
Toen uiteindelijk de praam er op gezet, het ging nog weer zo door.
Ik heb m dus maar weer op stal gezet want t was gewoon geen doen.
Naar wat ik kon zien is ie wel vaker getrokken, anders zagen zn manen er rechter uit zeg maar.
(Tuurlijk krijgt ie wel eens een waarschuwende tik of mopper ik met mn stem maar het lijkt me dus geen optie om hem te slaan en op zn kop te geven totdat ie stil staat want dan gaat ie helemaal stressen)
Nu heb ik t vandaag met zo'n uitdunschaar geprobeerd, dat vond ie iets beter maar nog niet echt rustig.

Een vriendin had ook een paard die t niet toeliet en zij gaf hem iedere x sedalin. Maar ja, dat vind ik ook weer zo wat, om dat iedere x te doen.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee???
Wat kan ik t beste doen??
Hoe krijg ik zn manen korter én dunner zodat ie rustig bllijft??
Alle tips zijn welkom!!!


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 20:37

Je hebt helemaal niets aan mijn post, dus je kan hem NU skippen als je wilt Lachen

Ik vind dus dat je het gewoon lekker moet laten groeien Lovers

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

A&N
Berichten: 165
Geregistreerd: 21-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 20:39

hallo
Dat is idd irri ik moest ook een keer een paard zijn manen trekken en die was ook zo erg het lukte niet ik vind sedalin een beetje TE maar als het echt niet anders kan, dan wel (wees wel voorzichtig met de dosis, ken een paard die gewoon omvliel omdat ze hem ze veel hadden gegeven Frusty )

Maar voor je hem in een beetje stres brengt moet je gewoon een praam omdoen dat helpt echt dus niet eerst proberen te trekken maar gewoon de praam omdoen bij dat paard wat ik had getrokken hielp het echt hij bleef de heletijd heel relaxed staan!! Haha!

nou suc6 er mee!!

Groetjes! Party!!

If U think U know something, U DON'T!!!! DAMN...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 21:59

Ik ken meerdere paarden die een complete RAMP zijn met manentrekken en soms ook echt gevaarlijk worden, wij deden et vroeger altijd met zijn 2en en dan hield eentje de praam vast en de ander trok de manen. Dit ging eigenlijk altijd (met behoorlijk wat moeite) toch wel aardig. Makkelijk is anders.

Nu moet ik et meestal (is ergens anders) met een mesje doen, en dat gaat veel makkelijker en je bent sneller klaar. En nu ik er net over nadacht zijn de paarden veel makkelijker dan de paarden die ik vroeger deed. Prettig vinden sommige et nog niet maar et gaat gewoon goed.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 21:59

ok mijn mening:

al dat gedoen met manen trekken en knippen.
de haren op een paard z'n neus weg scheren enz.

WAT EEN BULL oliebol!!
laat het toch lekker zoals het is waarom moeten de manen van je paard recht lopen?? Verward maakt dat nou uit.

een praam gebruiken kan ik nog wel begrijpen maar een paard verdoven!!!!!
alleen omdat jij dat een mooi gezicht vind! Scheve mond
nee sorry.

nu weet ik ok wel dat jij het paard niet verdooft en om tips vraagt dus moet je niet aan geproken voelen ik heb het gewoon niet op dit soort dingen.

nu heb ik natuurlijk makkelijk praten ik heb een ijslander met een grote bos manen, maar ik vind het naturlijke bij paarden zo wie zo mooier

groetjes

tja....

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-02 22:00

XoNo schreef:

Ik vind dus dat je het gewoon lekker moet laten groeien Lovers



Nee hoor! Je mag reageren van mij wat je wilt Lachen
Maar t laten groeien is niet echt praktisch, aangezien ik hem strax ongeveer 2 x per maand ga starten zal ik m toch in moeten vlechten.
En met lange (dikke) manen worden de knotten niet echt mooi.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-02 22:03

Steef schreef:
Nu moet ik et meestal (is ergens anders) met een mesje doen, en dat gaat veel makkelijker en je bent sneller klaar. .


Hoe gaat dat dan in zn werk met zo'n mesje??

Ze zeiden tegen mij dat als je ze snijdt dat de vlechtjes en knotjes dan heel sprieterig worden.
Is dat ook jouw ervaring of ligt dat aan verschil van manen per paard??

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 22:05

Al de paarden waarvan ik de manen trek zijn superbraaf. Ik vind het eigenlijk een kwestie van opvoeden. Wat ik ookw el doe is met het kammetje tot onderaan kammen en dan knippen. Wat ik je zou aanraden qua trekken is om iedere keer voor het rijden gewoon een kort stukje te doen dat ie er een beetje aan went. En natuurlijk een dun stukje trekken anders is het pijnlijk. Verder gewoon volhouden en je niet laten kisten. Angst is één ding, zeiken een ander.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 22:09

Laten groeien vind ik bij een sportpaard gewoon géén gezicht.

KellyH
Berichten: 541
Geregistreerd: 21-01-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 22:10

eerst de praam erop zetten voor dat je begint met trekken want als hij eenmaal gestresd is dan blijft hij dat ook

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 22:12

Een mesje is gewoon een soort zakmes waar een mesje aanzit met een heel fijn kammetje erin (waar geen haar doorheen kan) je kamt de manen eerst en snijdt ze dan zo af (laat et wel ff voordoen voor et misgaat) trekken is net iets netter maar dat verschil is niet zo heel erg groot en ingevlochten zie je er weinig van.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-02 22:15

Laura schreef:
Ik vind het eigenlijk een kwestie van opvoeden..


Maar het kan natuurlijk ook zijn dat ie een x een slecht ervaring daar mee gehad heeft toch???
Tuurlijk, als je van jongs (=jaar of 2) dat rustig aanleerd is er nix aan de hand maar als je bijvoorbeeld een paard hebt die net uit t land komt en klaargemaakt wordt om te rijden en voor de mooiigheid worden ff snel (en lomp) de manen getrokken, zal zo'n paard dat denk ik als minder prettig beschouwen. Zo was de (ex)pony van een vriendin van mij behandeld en die wou dus ook nooit zn manen laten trekken.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 22:18

Kevin laat het manen trekken ook niet toe, ik gebruik dus ook een mesje.
De vlechtjes worden bij hem niet echt sprieterig hoor, hij wordt niet echt vaak gevlochten maar als hij gevlochten is, zit het best netjes.
Met een mesje werkt het eigenlijk hetzelfde als met een kammetje, alleen is het mesje wat scherper dus je hoeft niet zo hard te trekken, tenminste, zo gebruik ik het mesje, er zijn vast nog wel andere manieren om het met een mesje te doen.

Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

manen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 01:37

hoi die mesjes zijn inderdaad perfect, helemaal als je een paard hebt die panisch wordt bij het trekken. alleen probeer het eens na het rijden. doordat je je paard namelijk warm rijdt gaat z'n huid (vanwege de warmte die hij kwijt moet) open staan en is het trekken ook veel makkelijker. en begin met elke keer een klein stukje.
het trekken met zo'n mesje doe je door met het kammetje de manen, net als bij gewoon trekken omhoog te duwen. en dan snij je met het mesje het plukje wat je nog in je vingers hebt eraf i.p.v. met het kammetje dan te trekken.
in het begin reageren ze op het mesje ook nog wel enigzins gestrest, maar als ze dan in de gaten krijgen dat het niet zeer doet worden ze meestal veel kalmer.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 13:09

wij hebben een merrie en die laat helemaal niets toen wat betreft haar weelderige haarbos. zelfs borstelen is uit den boze. maar ze werden nu toch echt te lang en het nieuwe verzorgstertje wilde de manen er ook af.
dus deed ik de praam er op. dat werkte niet en mijn vriendin (deurne-afgestudeerde) kwam helpen en die zei dat ik de praam veel te losjes had. voor mijn gevoel zat ie erg strak maar zij daaride hem nog een drie keer een. vervolgens ging het allemaal perfect.
met oren knippen werd ze weer even vervelend en draaide ze de praam nog twee keer aan. ik dacht dat dat niet zo ver kon, maar dat kan dus best. misschien een tip voor jou? als je dus denkt dat ie op zijn strakst zit nog drie keer aan draaien. en een beetje wiebelen met die praam zodat die feromonen worden gestimuleerd. als een baby de duim in de mond steekt is dat ook niet genoeg, ze moet er eerst aan gaan zuigen voordat ze dezelfde stoffen vrijmaakt als de praam.

Bon Jovi rules!

Fadima
Berichten: 153
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 20:00

Misschien kun je de manen nat knippen, als je geen mesje hebt. Doe ik ook altijd bij 1 merrie die het ook niet uit kan staan

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-02 21:42

Fadima schreef:
Misschien kun je de manen nat knippen


Wat ik het nadeel vind van knippen is dat t dus niet dunner wordt en je de dode haren niet verwijderd.

Zo' mesje, is dat een speciaal mesje? Waar haal je die? Hebben ze die bij de gemiddelde ruitersportzaak??


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 56 bezoekers