[AR] [?] Goed nieuws en een vraag!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

[AR] [?] Goed nieuws en een vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-04 13:16

Ik heb eindelijk weer eens goed nieuws! Aangezien Son het stappen onder zadel helemaal gehad heeft, maar ze nog anderhalve week moet wachten op groen licht van de VA om harder en meer te mogen werken, hebben we iets anders voor haar verzonnen!

Ik was al begonnen met de basis van het VD, maar madam vond voetjes geven, gapen, flemen en op iets gaan staan op commando niet meer zo spannend. Aangezien de moeilijkere onderdelen iets meer van haar bespiering vragen (die overigens bijna verdwenen is Boos! ), kunnen we daar nog niet aan beginnen. Mijn vriendin had nog een tuig liggen en we dachten eens kijken wat Son daarmee doet. Niets dus, ook het hoofdstel met kleppen en de staartriem waren no problem. Niet gek voor de eerste keer in het tuig. Ze laat zich ook keurig sturen en als wij aan de strengen hingen ging ze heel mooi trekken, wat lopen ze dan mooi he!

Na enkele dagen, ging het zo goed, dat we een oude autoband aan de strengen hadden gefabriceerd. Son trok uit alle macht en vond het prachtig om te doen Haha! . Vandaar ook mijn eerste vraag: is trekken zwaarder als gewoon rijden? We willen Son's conditie straks weer opbouwen en dat wel op een verantwoorde, maar vooral een voor haar leuke manier doen. Het lijkt me leuk om Son ooit voor de kar te hebben, maar is dit dan niet te zwaar ivm haar astmatische, dampigheidsklachten?

Mijn andere vraag: ik lees hier van alles over grondwerk, wat is dat precies en waarom doe je dit?

© by Jossie, dus geen teksten zonder toestemming kopiëren!!!


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 13:27

Trekken is minder belastend dan dragen voor een paard. Dat is ook de rede waarom je een paard al op 2 jarige leeftijd voor de kar zou kunnen beleren en pas op 3 jarige leeftijd onder het zadel. Oke, zelf wacht ik meestal wel tot ze 3 zijn voor ik er ook maar iets mee doe.
Trekken is dus minder belastend.

Ik heb het van de week ook gedaan met Roos. Ze is kreupel geweest en mag weer aan het werk, maar niet meteen weer volop. Die moest zoizo beleerd worden voor de kar en dit vond ik wel het moment er voor. Het is voor haar geestelijk harder werken dan lichamelijk Lachen.

Asmatiche of dampigheids klachten moeten geen probleem zijn imo. Wel hebben sommige pony's er snel last van als het borst stuk te hoog hangt. Ik ken zelfs iemand die het borststuk zelfs bijna tegen de benen aan heeft hangen omdat die pony er anders last van heeft. Maar dat heeft meer met de bouw van je pony te maken dan met dampigheid.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 14:09

Dat is niet helemaal waar!!!Bij rijden hoor je het gewicht op de achterhand te leggen, zodat de voorhand niet overbelast raakt.

Voor de kar wordt al het gewicht op de voorhand gelegd! Dit vraagt veel meer van voorbeenpezen, knieen en heupen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 16:39

De meeste paarden trekken toch echt met de achterhand, tenzij je een tweewieler hebt die niet goed in balans ligt, dan drukt hij idd op je pony zijn voorhand.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers