Kampioenschappen springen, raar fenomeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Kampioenschappen springen, raar fenomeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-04 13:01

Hoe langer ik erover nadenk, hoe gekker ik het vind. Altijd bij WK of OS bouwen ze in de laatste omlopen gigantische hindernissen, om op die manier het kaf van het koren te scheiden. Maar, ze hebben toch ook geen hogere horden in de olympische atletiek, of vragen de wielrenners 10 keer de Alpe d'Huez op te klimmen? Ik begrijp dat eignelijk niet. In Jerez had je in een keer een McLennon en Lundback in de finale (wie kent ze nog) en nu weer zo'n onbekende Ier.

Daarmee worden die kampioenschapen loterijen terwijl de fokkerij zich meer en meer richt op paarden die kunnen schakelen, voorzichtig zijn en de technische parcoursen aankunnen. Gemiste kans derhalve weer in Athene, met 3 langdurige kreupele paarden als gevolg.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.


SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 13:03

Ja, het is niet te volgen er wordt meer van de paarden verwacht dan ze aankunnen, gevolg veel blessures. Daarvoor rijd je volgens mij geen paard

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 13:27

SplashIsLief schreef:
Ja, het is niet te volgen er wordt meer van de paarden verwacht dan ze aankunnen, gevolg veel blessures. Daarvoor rijd je volgens mij geen paard

ik sluit me bij je aan!!

<3

Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 14:08

Ik vind het ook niet eerlijk tegenover het paard dat ze de laatste omloop zo zwaar maken.
De paarden hebben dan al zoveel moeten springen dat de meeste energie er al uit is,
en juist dan maken het parcours ook nog moeilijker/zwaarder.
Ben het daarom ook wel eens met die beslissing van Montreal.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 17:27

Excuseme schreef:
Maar, ze hebben toch ook geen hogere horden in de olympische atletiek, of vragen de wielrenners 10 keer de Alpe d'Huez op te klimmen?


Om te winnen moet je wel de beste atleten uit de hele wereld voor blijven, is dat niet zwaar genoeg?

In de pittige laatste omlopen komen de beste bovendrijven, want die kunnen dat aan, de rest niet. Juist als je het simpel maakt wordt het een loterij omdat dan iedereen er over kan en in principe kan winnen op een geluksdag.
Kreupele paarden ontstaan ook in de landelijk B-parcoursen, dat is niet specifiek iets voor kampioenschappen lijkt me. Als je het procentueel gezien bekijkt denk ik zelfs dat het aantal blessures op dat niveau lager ligt dan op basisniveau.

Nulla tenaci invia est via

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 17:36

Geen lompe hoge hindernissen, maar vooral de nadruk leggen op de techniek, lijkt mij idd een betere manier. Daar komt bij dat de bodem ook nog slecht was.

Alxje

Berichten: 9
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 18:36

Tsja, tsja, wat zal ik zeggen... Ik vind het op zich wel logisch dat ze de hindernissen hoger maken. De horden bij de atleten maken ze niet hoger, want het gaat er om hoe snel je aan de andere kant bent terwijl je die hindernissen neemt. Dat is bij springen niet zo. De techniek wordt bekeken door die hindernissen op een bepaalde manier op de stellen. Je moet passen meten en de tijd in de gaten houden en natuurlijk kun je niet zo'n parcours springen als je techniek niet goed is.

De kleinsten kunnen de grootsten zijn Ik ben 1.61. Kom ik al in de buurt? Lachen

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 18:40

Dit begint al bij de basissport, daar is het bij kampioenschappen ook net even wat pittiger.

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 19:02

Loezjuh schreef:
Geen lompe hoge hindernissen, maar vooral de nadruk leggen op de techniek, lijkt mij idd een betere manier. Daar komt bij dat de bodem ook nog slecht was.


De hoogte was het probleem ook niet, de techniek juist wel....
De meeste fouten werden gemaakt op de 3sprong die 5 korte galopsprongen na de triple stond. Omdat een paard op die triple moet rekken en dus "uit elkaar" gereden wordt en vervolgens binnen 5 galopsprongen weer helemaal in elkaar geschoven moet worden ontstonden de fouten. De paarden waren nog niet genoeg terug op het achterbeen, misten net de juiste afstand, kwamen swung tekort in de 3sprong etc.

Die blessures kwamen door de slechter wordende bodem, wat ik heel kwalijk vind.

Ik vond het dus wel een goed parcours.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:02

Ik vraag me sowieso af waar de barrage gebleven is. Nu moeten de paarden 5 zware rondjes lopen. Je kunt toch gewoon 2 manches rijden en de foutlozen rijden een barrage (met minder hindernissen). In die 2 manches stop je dan ook gelijk de landenwedstrijd. Klaar!
Is nog spannender om naar te kijken ook.

En zo wint de beste combinatie, niet degene met het meeste uithoudingsvermogen. Daar moeten ze endurance maar voor nemen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 42 bezoekers