zomerexceem/jeuk bij Tinkers?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

zomerexceem/jeuk bij Tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-04 12:54

Hoi,
Ik heb 2 Tinkermerrie's die dag en nacht buiten staan, mijn jaarling begon een paar maanden geleden (toen ik haar net had) in de wei tegen de omheining te schuren, d'r borst en daarna ook d'r staart en dat tot bloedens toe Verdrietig Nu hebben we haar gewassen met jeukstillende shampoo en sindsdien heb ik er geen last meer van in de wei. Maar zodra ze op stal staat begint ze enorm te schuren.. en ik heb al vanalles geprobeert maar ze blijft staan schuren.
Daarnaast heb ik ook een 3-jarige Tinkermerrie, die net als de ander zodra ze op stal staat, begint te schuren, vooral d'r manenkam en d'r staart. In de wei is er helemaal niks aan de hand Verward
Nog meer mensen met dit probleem? Want ik hoor de laatste tijd steeds vaker over Tinkers met zomerexceem of met zulke jeuk wanneer ze op stal staan...

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 12:56

het lijkt idd wel of zomereczeem meer voorkomt bij de barokke rassen... ik heb een fries en die heeft ook zomereczeem.
ik ken veel friezen en tinkers die het ook hebben... het enige wat je kunt doen is een goede eczeemdeken kopen en wassen met anti jeuk spul.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 13:01

Vasthi doet het ook als ik haar vastzet aan haar box en nu ze de nachten weer op stal staat. Gelukkig niet heel erg, maar het is bij haar gewoon een kwestie van jeuk door de warmte, geen zomerexzeem. Ze gaat ook niet door tot bloedens toe en manen en staart zien er prima uit.

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 17:51

Djana schuurt zich ook wel eens aan haar staart en manen in de stal, en buiten op de wei doet ze helemaal niks, ondanks dat er veel bomen staan. Voorheen toen ik haar pas had (en op een andere stal stond) schuurde ze zich ook tot bloedens toe aan haar manen. Maar dat is nu over gelukkig, ik denk dat het gewoon losse haartjes waren en dat ze last had van de warmte. Niet al te veel zorgen maken.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:47

ze zeggen toch dat dat komt omdat barroke rassen uit landen komen met veel wind.
en in gebieden/landen met die wind, of landen waar die beestjes niet tegen komen,wonen dan de barroke rassen.
als ze dan hierheen komen, waar die beestjes wel zijn, zijn ze er alergies voor omdat ze uh... geen anti stoffen hebben...
toch?

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:52

Belle en Rascal doen het niet. Belle staat wel eens tegen een boom aan te jeuken maar ja ik heb ook wel eens jeuk.
Jip is vorige week naar de DA geweest nadat ik hem uit de opfok heb gehaald omdat hij een grote wond op zijn staart had. Hij heeft volgens de DA zomerexceem alleen hij schuurt niet Verward Hij staat 's nachts op stal en overdag een of 2 uurtjes in belle d'r wei (met bomen)

Yunyah

Berichten: 435
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:02

Vorig jaar had Bertus nergens last van en dit jaar ineens *BAM* enorme zomereczeem! Verdrietig Het is dit jaar ook een geweldig jaar voor die vliegjes, dus veel paarden hebben er nu last van, veel meer dan eerst en het blijft nog steeds toenemen...

Hij heeft een enorme kale plek op zijn staart. Ik had een Bucas Buzz-Off deken en die hielp redelijk, maar hij heeft hem kapot gemaakt en nu doet Divoza er 3 week over om hem te maken en daarom heeft hij nu niets op...Hij had ene klein kaal plekje op de staart dat aan de beterende hand was, maar door zijn vernielzucht en Divoza hun gezeik (want die deken hebben ze in een paar uur klaar hoor, kom zeg het is maar een gat!) heeft hij nu dus de hele bovenkant van zijn staart open.
Ook had hij vorig jaar schitterende lange en volle manen...Nu dus niet meer! Het is er voor een deel afgeknaagd door een "behulpzame" weidegenoot en voor een deel zelf af gekrabt (zijn manen bleven hangen achter zijn achterijzers en die rukte hij er zo uit) en toen heb ik de schaar maar gepakt en hem coupe Fjord gegeven, want het leek echt niks meer. Ook is het zo makkelijker te behandelen.

Ik heb Leovet manenliquid gebruikt en die beviel goed, maar is prijzig in verhouding want die fles is zo leeg! Ik gebruik nu Fenonolf, wacht nog af hoe het werkt...En hopelijk is zijn deken snel weer klaar. Van de winter ga ik sparen en dan krijgt hij volgend jaar een Boett-deken van me

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:30

offspring schuurt vaak uit verveling denkik. maar danalleen het plukje van zn schoft :S raar paard. Ikke afkloppen ik heb 4 tinkers gehad ( en 2 nog steeds ) en 1 fries ... nooit gehad..maar met me tuigeer vroeger heel erg!!. enne hier op stal ook afkloppen.. van de 25 paarden waaronder veel koudl;boeden geen 1

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 22:07

Ja Sjim heeft ook jeukjes. Maar vorig jaar was het veel erger dan dit jaar. Terwijl ik dit jaar helemaal geen middeltjes heb gebruikt. Hij schuurt ook aan zijn manen en staart. Gelukkig hebben zijn staart en manen er geen ernstige schade van opgelopen, geen kale plekken of korte haren.

Sharmila's wijsheid: Schoonheid neemt onvermijdelijk toe met de haarlengte.

Instagram; tinkerparadijs

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:40

Gelukkig geen last van

Ik heb een race tinker.......

Wederom welkom terug SP en onterechte ban voor Marreke

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 08:24

Een tinker die eerst bij ons op stal stond had het ook verschrikkelijk, maar een boett deken bracht uitkomst!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:20

Novia heeft ook mega-zomereczzem.
Bij haar is een Boett-deken op het moment de enige oplossing waar ze iets aan heeft.
Haar manen en staart groeien weer!



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers