Zand in een padock, wel draineren/uitgraven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Zand in een padock, wel draineren/uitgraven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 17:14

Ik heb een stukje kaal gevreten, om geploegt land achter het huis waar ik graag een zandpadock van wil maken.

Ik kan aan zand komen en er komt een knap hek om heen.
Maar is het echt nodig om het te draineren of uit te graven? Als het zo heeft geregend als afgelopen dagen is het wel nat met een paar plassen, maar staat het niet blak(wel eventjes in een grote bui, maar dat is dan met een half uurtje weg).

Het gaat er dus puur om dat de pony's aardig droog kunnen staan. Op het land kunnen ze op het moment rondjes zwemmen, dus dat zal van de winter ook wel zo zijn.

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:19

ik heb ook een bak zonder drainage, dus dat is echt niet nodig hoor wel een goede rand om je zand heen maken. anders spoelt je zand weg.
en veel zand er in gooien, en niet te rul zand nemen gewoon het goedkoopste. en om je bak het hele jaar door te kunnen rijden.
ligt er bij mij ook nog eens tapijtsnippers op echt ideaal. maar dat kost wel wat hoor. nou vast plezier met je bak!!!!!!!!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:20

Ik zou het wel laten draineren.
Vooral als straks de regentijd aan komt(Die is er al grote deels)
Kom alles echt blank te staan, en dan komen er echt plassen.
Wij hadden 1st ook een gewone losgooi bak zeg maar, en dat was echt niets, paarden zakten er tot de knieen in.
Ligt er ook maar net aan wat voor grond je hebt

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 01:43

Niemand nog tips?

Het stukje wat padock gaat worden is niet extreem nat, het is zelfs een twijfel geval of er zand in moet of niet. Ik wil het wel ivm dat het netter staat dan een half kaal graslandje met 3 sprietjes er op en dat het iets droger blijft.

Sushilla

Berichten: 729
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 08:13

Mag ik vragen of dat draineren goed helpt? ik heb namelijk zelf zo'n wei en vorig jaar ging het goed, maar dit jaar heb aan 1 kant een stuk grote plassen. heb het al opgehoogt etc. maar helpt niet. kan iemand mij helpen?

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 09:16

Ik zou er wel zand in doen...... glijden de paarden toch veel minder snel uit. Als het terrein nu nog steeds redelijk droog blijft, lijkt mij draineren overbodig. Je moet je wel afvragen of de afvoer van water zonder drainage ook voldoende is als het langere periodes regent.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 09:19

In de paddock waar wij gaan wonen, ligt wegendoek. Geen drainage.
Zelf na heel veel regenval blijft deze paddock redelijk droog.
Maar ja wij hebben dan wel een 2 kanten een sloot, volgens mij blijft "land" dan veel droger.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 09:49

Ciska, wil je echt alleen een paddock of ga je het ook gebruiken als bak? Ik lees hier nl. dat de meeste mensen het over een bak en rijden hebben maar als het alleen om een paddock gaat om de pony's in los te gooien wordt het natuurlijk heel anders.

Als het alleen om een paddock gaat: ik heb achter het huis ook een paddock met zand, die lag er al toen wij dit huis kochten en met hevige regenval staat deze wel blank, maar zodra het droog is duurt het ongeveer een halve dag en dan is de hele paddock weer droog.
Ik heb zelf de ervaring dat een paddock veel fijner is als er zand in ligt maar drainage vind ik niet nodig in een paddock, in een bak is het wat anders.
Ik vind een paddock met zand fijner omdat ze daar niet ze snel uitglijden, ik heb ook een gras stuk maar als ze daar een stevig sprintje trekken dan ligt er als het nat is toch vaak eentje onderuit, op de paddock gebeurt dat niet zo snel.

Bij ons ligt de paddock wel aan een sloot en hij loopt iets schuin af richting die sloot, ik denk dat dit ook een heleboel scheelt

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 10:29

Het is heel moeilijk om hier tips van anderen over te vragen! Het hangt immers helemaal van de situatie thuis af.

Als je pure droge zandgrond hebt is drainage niet nodig, heb je leemachtige grond of kleigrond dan kun je niet zonder! Los van het feit dat je je paarden graag droog hebt staan is het in verband met blessures ook belangrijk dat het niet glad wordt!!!!!

Wij hebben hier een ijzerhoudende laag en leemgrond, daardoor heb ik na twee jaar ellende van het voorjaar m'n paddock laten draineren (25 X 15)
Om de drie meter liggen drains, bovendien zijn twee vrachtwagens scherpzand opgebracht. Na het opbrengen is de grond met een haak 1 meter diep ' doorgehaald ' zodat het water beter wegzakt!

Ik heb nu een perfecte droge 'speelplaats', en ik ga flink sparen om de weilanden ook te draineren...

veel succes

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 13:14

Het gaat echt om een padock. Om 's winters de paarden in te kunnen hebben staan als het land te nat is zodat dat niet vertrapt word.
In principe is het dus niet om in te rijden, al zal dat wel een enkele keer gebeuren denk ik(is afgelopen winter ook gebeurd toen het nog enkel een kaal gevreten modderpoel was). Maar ik zal voornamelijk op mijn land(heb 1 stuk wat feitelijk altijd droog is) of in de bak van de buren rijden.

Het is dus nu ook al niet extreem nat, nu zou er ook in te rijden zijn na de regen van afgelopen dagen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 16:22

Hoi,

Ik kreeg laatst de tip op BOKT om er dan geel zand ( =stierenzand ) in te doen. Had ik dus nog nooit van gehoord, maar ik ga er wel naar vragen.

Zou het veel schelen watvoor soort zand je in een paddock gooit ? En hoe dik moet die laag ongeveer zijn ?

Groetjes,

Maris

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 19:37

Lekker grof zand en daarmee je paddock ophogen (dus niet eerst afgraven) kan het water makkelijk weg, wel een rand eromheen dat het zandniet allemaal wegspoelt.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:23

wij graven het altijd uit en doen er dan wegendoek in leggen, dan komt er een laagje van ongeveer dertig centimeter houtsnippers op(of zand in jou geval). dan mengt het zich niet met de gewone grond en zo blijft het droog. met zand heb ik geen ervaring, maar met houtsnippers werkt het geweldig, alleen moet je dan 1x in het jaar een nieuwe laag houtsnippers erbovenop gooien omdat het natuurlijk verteerd.. doe je dat niet word het wel drassiger..

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:41

Dat wegendoek klinkt wel interessant, waar koop je dat?
En is een laagje van 30cm dan wel genoeg? trappen de paarden daar niet zo doorheen of valt dat wel mee? (wil over een tijdje toch weer een bak gaan aanleggen)

Sushilla

Berichten: 729
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:45

Ik was ook al erg geinteresseerd daar in. Maar valt moeilijk iets over te vinden op internet.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 22:50

Juist niet uitgraven want als de waterdoorlatendheid van je paddock beter is dan van de omliggende grond loopt je bak alsnog "vol", dus gewoon zand erop. In een paddock kan je beter geen wegendoek leggen, i.v.m. slopen/graven etc.

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 23:32

Als de zandlaag dik genoeg is, slopen ze het doek niet (want daar komen ze dan niet bij). Wij hebben geen drainage in de paddock maar hebben de zandlaag wel "scheef" aangelegd. Zo loopt het water goed af naar een put met een pomp. Omdat er geen grote plassen ontstaan, is de bak weer snel droog.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 00:39

ik zou in een paddock geen wegendoek leggen, je hoeft maar 1 grapjas te hebben
magned bijvoorbeeld graaft gaten als de beste in de winter Haha! halve meter is niets voor een prof graaf paard Haha!
in een bak kan het natuurlijk wel
schuin aflaten lopen is handig
en als het te betalen is, is drainage hier geen overbodige luxe Haha!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 09:25

Altijd draineren. In Noord-Holland hebben we klei grond en klei laat niet veel water door. Daarom is het land hier soppig.
Wij hebben onze paddocks gedraineerd. Dus uitgegraven, drainage om de 2 meter, 60 cm diep. Dan zand er over heen, niet elk zand is geschikt!!!. Daarover heen weer zand. Mijn paddocks zijn droog. Nu het zoveel heeft geregent zijn de paddocks ook droog. Als er toch een plas in staat, dan is het na een paar uur droog.
Gebruik noooooooi wegen doek. Hier heb ik op verschillende stallen veel ellende van gezien en zelf meegemaakt. Het doek komt altijd na een tijd omhoog.
Wieringenwerf--> Spierdijk is niet ver van elkaar. Kom eens kijken hoe het bij ons er uit ziet. Ik kan je een adres geven voor zand. Dat zand is echt goed.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 09:54

Ik zit op een pure zandbodem (Veluwe) en de paddock slaat dicht als het erg hard regent. Steek je er een schop in dan is de bovenste 10 cm nat, daaronder is het droog. Regelmatig opentrekken zou dus een optie zijn, helaas lukt dat bij mij niet.

Aangezien de afgelopen tijd de paddock dus regelmatig blank stond ben ik van plan er een nieuwe laag zand overheen te laten gooien die in het midden hoger is en afloopt naar de zijkanten. Zodat het regenwater (hopenlijk) wegloopt.

Drainage heeft alleen zin als je het water in een sloot kunt laten afvoeren.
Worteldoek zou ik in een paddock nooit gebruiken. Je krijgt altijd rolkuilen en graafgaten. 30 cm zand is idd niets voor een paard om te verslepen Haha!

Tapijtsnipper en andere toevoegsel zijn leuk en werken zeker goed als drainage, maar je kunt nooit meer je bak omgooien/opentrekken. Ook mestrapen met een mestvork kun je wel vergeten, dat wordt 'hand'werk Haha!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 11:22

Hmmm, dat doek zal voor mij dus niet werken, ik zou het dan willen gaan gebruiken als we weer een bak gaan aanleggen maar de bak wordt dan ook gebruikt als paddock want voor beide heb ik niet genoeg plek, het is het een of het ander. ik heb er 2 gravers bij zitten die echt verschrikkelijke kuilen kunnen graven dus dat doek is dan niet geschikt voor bij ons.
Volgens mij heb ik wel gewoon zandgrond hier, na veel regen is de paddock binnen een halve dag meestal weer aardig droog dus dan maar opentrekken denk ik

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 12:15

Ik heb 1 stuk land met zand grond, 2 met enkel klei en 1 die half om half is. Al zie ik het verschil tussen die al.
@PhiaBink: We zitten niet ver van elkaar, maar ik zit hier wel in de Wieringermeer polder. Je hebt hier en daar allemaal verschillende soorten grond. Zie als voorbeeld mijn weiland. De zand stukken zijn feitelijk altijd droog, de klei is een drama.

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 12:18

Ik zou het wel draineren, want die van ons is ook een beetje gedraineert alleen dat wordt echt kletsnat. Het ligt ook aan onze bak, alleen als er paarden in lopen dan blijven er overal voetafdrukken enzo achter.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 13:01

draiage in een paddoch kan ook snel verstoppen...

ik ken mensen die hadden schors in het paddock gedaan.. kost bijna niets, en het blijft lekker droog.. het drollen scheppen ging ook nog Lachen
ze hebben het ook in de bak, en kunnen altijd rijden...

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 13:51

Ik heb een paddockgemaakt voor de schutstal.
We hebben de bodem egaal getrokken, worteldoek er over en een flinke laag zand. Hierdoor mengt het zand niet met de klei.
Mijn pony's graven niet, maar als je gravers hebt is drainage dan wel een optie? Die graven ze er dan toch ook uit?