Bandageren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Bandageren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-02 13:34

Ik heb altijd moeite met te zorgen dat de onderlappen er goed onder blijven zitten met bandageren.
Ik doe dus eerst de onderlap om het been heen en ga er dan omheen bandageren, maar de eerste paar keer gaat steeds die onderlap los enzo..
Heeft iemand tips? Schijnheilig Haha!


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 13:35

Dat probleem ken ik.... Nu heb ik bandages van HH, waarbij er eerst een anderhalve meter fleece is, en daaraan anderhalve meter elastische bandage. Zo hoef je geen onderlappen meer te gebruiken en ben je van het hele ge-emmer af. Werkt hartstikke goed!!!!!!!

Toos paardloos

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 14:04

Ik heb er eigenlijk nooit moeite mee, welk merk onderflappen heb je? Misschien dat het ene merk beter blijft zitten dan het ander Verward
Van Eskadron heb je nu ook bandages waar je geen onderflappen meer bij nodig hebt.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 14:10

eej.. Ik bandageer nooit... alleen als de pony's naar de keuring moeten om de benen schoon te houden, maar nooit met rijden...
Maar toch.. heb er dus wel ervaring mee...
En.. ik plak altijd met een stukje tape (bijvoorbeeld van dat witte wat je ook om vlechtjes kunt doen...) Op de lappen... snapje?! Dus je doet ze er gewoon strak om en dan tape op het naadje zeg maar.... Zodat ze niet weer af kunnen... Dan kun je makkelijker bandageren zonder dat ze lap los gaat...
kusss

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 14:15

Volgens mij bedoelt Chantal Neopreen bandages van Eskadron: als dat zo is: noooooit aan beginnen! Als je de pees kapot wilt hebben, dan moet je neopreen bandages gebruiken... Die warmen de pees veel te veel op, en de warmte kan niet weg. Peesblessures zijn heb gevolg. Ik heb nog nooit zo'n slechte uitvinding in de paardensport meegemaakt.

Ik bandageer bijna altijd met fleecebandages, als ik toch elastieke bandages neem, dan doe ik er van die simpele vilten onderlappen onder. Die heb ik op maat geknipt, en ze zijn behoorlijk stug. Daardoor gaan ze niet kreukelen onder de bandage en verdelen ze de druk goed. Onderlappen zijn ervoor om de druk goed te verdelen, en niet voor de 'mooiigheid' (bandages ook niet trouwens). Ik ben dus groot voorstander van de simpele vilten onderlappen.

Nog één kanttekening: bandageer alleen als het nodig is. Ik bandageer mijn merrie altijd, omdat die peesproblemen heeft gehad. Mijn ruin nooit, hij heeft sterke pezen. Ook als ik 60 km ofzo ga rijden, doe ik (juist) niets om de benen heen. Bandages bij gezonde benen maken de benen ongezond. Met andere woorden: bij een gezond paard (zoals Camilla) zijn bandages alleen maar schadelijk. Een keertje voor de foto ofzo maakt niet uit natuurlijk, maar maak er geen gewoonte van.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 14:25

ik gebruik ook altijd van die vilten onderlappen... ze zijn niet mooi... maar wel goed en verdelen idd de druk mooi.. nou maakt het voor mij niet uit omdat ik er nooit mee rijd... maar toch.. vind het belangrijk dat ze er lekker bij staan op de trailer!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 14:35

ik gebruik ook altijd fleece bandages. geweldige dingen. zitten er zo omheen, geven steun, zijn goed beschermend , geven zacht mee met de bewegingen en je kan ze makkelijk wassen!

Amor Vincit Omnia

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 14:50

hoi ik vind dat carola gelijk heeft, bandageren moet je wel doen met een doel dus voor de sier is het niet. ik denk dat vanda's oplossing je kan helpen, met dat tape ofja.. van die fleece bandages maar dan moet je weer nieuwe bandages gaan kopen

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 14:54

Yentl schreef:
ofja.. van die fleece bandages maar dan moet je weer nieuwe bandages gaan kopen


Waarom? Verward Ik heb fleecebandages die nu al wel 4 jaar meegaan. Ze zijn misschien iets minder sterk als elastische, maar veel verschil zit daar niet in.

Eventueel kan je je onderlap vast zetten met een klein stukje Duck-tape. Maar ik blijf erbij: Camilla heeft geen bandages nodig, dat is alleen maar slecht voor haar. Of is dit voor een andere pony?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 15:04

Als je naar de foto's in haar profiel kijkt staat Camilla ook met bandages, dus ik denk wel dat ze het voor haar bedoeld??

"What we call human nature, is actually human habit.."

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 15:06

carola"]
[quote="Yentl schreef:
ofja.. van die fleece bandages maar dan moet je weer nieuwe bandages gaan kopen


Waarom? Verward Ik heb fleecebandages die nu al wel 4 jaar meegaan. Ze zijn misschien iets minder sterk als elastische, maar veel verschil zit daar niet in.

Eventueel kan je je onderlap vast zetten met een klein stukje Duck-tape. Maar ik blijf erbij: Camilla heeft geen bandages nodig, dat is alleen maar slecht voor haar. Of is dit voor een andere pony?
[/quote]

volgens mij bedoelt Yentl dat Nathalie nieuwe bandages moet kopen omdat ze nu elastische heeft.

Verder ben ik het ook met Carola eens, als je bescherming om wilt doen doe dan een pijpkous of peesbeschermer om. Sneller en beter voor je pony.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 15:07

nathalie heeft nu toch geen fleece bandages of wel?
anders moet ze die gaan kopen..

dat bedoelde ik carola! Lachen

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

oefenen bandageren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 15:38

oefenen van het bandageren kun je ook doen om een dikke tafel of stoelpoot. Klinkt stom, maar het is behoorlijk glad en zo leer je in ieder geval de bandages strak genoeg te doen. (NIET TE STRAK !)

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 15:44

carola schreef:
Nog één kanttekening: bandageer alleen als het nodig is. Ik bandageer mijn merrie altijd, omdat die peesproblemen heeft gehad. Mijn ruin nooit, hij heeft sterke pezen. Ook als ik 60 km ofzo ga rijden, doe ik (juist) niets om de benen heen. Bandages bij gezonde benen maken de benen ongezond. Met andere woorden: bij een gezond paard zijn bandages alleen maar schadelijk. Een keertje voor de foto ofzo maakt niet uit natuurlijk, maar maak er geen gewoonte van.


Absoluut mee eens!!!

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 15:56

carola schreef:
Nog één kanttekening: bandageer alleen als het nodig is. Ik bandageer mijn merrie altijd, omdat die peesproblemen heeft gehad. Mijn ruin nooit, hij heeft sterke pezen. Ook als ik 60 km ofzo ga rijden, doe ik (juist) niets om de benen heen. Bandages bij gezonde benen maken de benen ongezond. Met andere woorden: bij een gezond paard (zoals Camilla) zijn bandages alleen maar schadelijk. Een keertje voor de foto ofzo maakt niet uit natuurlijk, maar maak er geen gewoonte van.


Ben ik het helemaal mee eens. Hoeveel mensen er in mijn omgeving niet met bandages rijden alleen voor de show, rijden ze 1 keer zonder bandages, paard kreupel...en dat dan nog raar vinden ook Frusty

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 16:53

Ik rijd altijd met peesbeschermers rondom ten eerste ben je veel minder tijd kwijt is mijn mammie blijer omdat ze niet elke keer de wasmachine vol heeft zitten en heb ik minder kans op losraken etc in het bos (bovendien kun je dan ivm vochtopnemen en daardoor afzakken beter geen bandage's om doen)

Ik heb bandage's van airborne en nog van een ander merk.
Daar zit amper/geen elastiek in waardoor je ze eigenlijk niet te strak kan doen en dus (mits je goed bandageert!) de druk ook netjes verdeeld.
Ik gebruik ze echt voor de mooi tijdens shows en losrijden

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 16:55

daniel79"]
[quote="carola schreef:
Nog één kanttekening: bandageer alleen als het nodig is. Ik bandageer mijn merrie altijd, omdat die peesproblemen heeft gehad. Mijn ruin nooit, hij heeft sterke pezen. Ook als ik 60 km ofzo ga rijden, doe ik (juist) niets om de benen heen. Bandages bij gezonde benen maken de benen ongezond. Met andere woorden: bij een gezond paard (zoals Camilla) zijn bandages alleen maar schadelijk. Een keertje voor de foto ofzo maakt niet uit natuurlijk, maar maak er geen gewoonte van.


Ben ik het helemaal mee eens. Hoeveel mensen er in mijn omgeving niet met bandages rijden alleen voor de show, rijden ze 1 keer zonder bandages, paard kreupel...en dat dan nog raar vinden ook Frusty
[/quote]

precies, ik heb een pony die een chronische peesblessure heeft.(staat nu in utrecht) die wordt alleen op buitenritten gebandageerd, om te verstevigen. anders worden de benen alleen maar zwakker! moet je zelf maar eens met verband om je been lopen en dan 1 keer zonder! is heel anders hoor! ik heb gewoon stoffe of fleece bandages. hierbij hoeven geen onderlappen. ik vind onderlappen super onhandig Misselijk

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-02 17:42

Het maakt niet uit voor welke pony of wat dan ook toch!?
Graag gewoon antwoord op mijn vraag!

Ik heb fleece en elastische maar ik gebruik bij beide onderlappen. Vind het fijner en ook bij fleece bandages kan het wel eens gebeuren dat de druk niet goed verdeeld word zeg maar.
Tja, tape is een optie. Maar lijkt me toch nog best onhandig.
Scheve mond

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 17:47

Pfffff... sorry hoor Nath, ik wist niet dat je kwaad werd! Het was gewoon een aanvulling in het algemeen, hoe IK denk over bandages. Het was geen aanval op jou... Wat voor onderlappen heb je nu?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 17:52

Gewoon iets grotere onderlappen gebruiken misschien. Je moet ze nog wel een stukje over elkaar heen laten vallen. De eerste slag van je bandage laat je een puntje van het eind uitsteken en bij de tweede slag zet je dit vast. Zo kun je rustig het been verder bandageren.

Dat bandages slecht zouden zijn voor gezonde benen is grote onzin. Wanneer je een paard zwaar traint geven bandages extra steun en kunnen ze blessures voorkomen. Wanneer je je paard gewoon werkt, een buitenrit maakt of alleen op uithoudingsvermogen traint volstaan gewone beenbeschermers en heeft bandageren geen enkel nut.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-02 17:53

Haha t was niet kwaad bedoeld! Maar heb pas 1 echte reactie op mn vraag gehad.. vandaar.

Ik heb ook gewoon vilte onderlappen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 18:15

Ik sla de lappen een stukje over elkaar, en dan waar de lap eindigt pak ik het begin van de bandage en de lap tegelijk vast, op die manier houd je de boel een beetje bij elkaar. Veel oefenen dus, het zit m in de behendigheid!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 18:22

zoals laura zegt doe ik t ook op mn werk. daar worden een aantal paarden alleen achter gebandageerd ivm zwaarte vd training (moeilijkheid eigenlijk).
dus met 1 hand die onderlap vast, dan de bandage "erbij" vast pakken en bandageren maar!!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 18:22

sorry, ik week ook een "stukje" af!

ik denk dat je de onderlappen een stukje over elkaar heen moet doen, en er vooral veel handigheid in moet krijgen Haha! Ik weet zo snel ook ff geen antwoord Schijnheilig

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-02 18:36

Ze zitten ook een stukje over elkaar. Ik bandageer al best lang maar het lukt me gewoon steeds niet! Frusty
Ik denk dat dan t fijnste is. Dus de onderlap om het been, en dan het stuk bandage erbij en dan alles vast plakken met een stukje tape ofzo?? Wat gebruiken jullie daar precies voor dan?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Glossy2009 en 30 bezoekers