Wond op het voorbeen, bang voor spuitbussen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Wond op het voorbeen, bang voor spuitbussen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 20:16

Flame heeft nou een wond op haar voorbeen paar
centimeter boven haar hoef.

ze is als de dood voor spuitbussen, en ik heb zo'n ontsmettings spuitbus wat super helpt tegen wonden...

is er iets waardoor ik het toch kan gebruiken?
of om haar rustig te krijgen?
laatste keer sprong ze namenlijk boven op me!

of is er misschien iets anders wat goed helpt?
ik wil namenlijk niet dat het gaat onsteken ofzo...

help adviezen?

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube



Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:20

Misschien kun je dat spul uit de spuitbus op een doekje spuiten en met dat doekje over de wond gaan.

Heb je in je hoofd nog ruimte voor waanzinnige plannen?

............................................................................................................................................................KOM; dans, schreeuw en zing met mij!

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 20:41

kan ik proberen...
ga ik morgen vroeg even doen...

nog tips?
ik heb namenlijk ook last van als ik antiklit in haar manen wil doen...

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

taverno

Berichten: 4214
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:51

Iets anders proberen wat niet in een spuitbus zit. bv. betadinezalf,acederm,hydrocortiderm,wondzalf met teatree,er is van alles te krijgen.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 20:54

taverno schreef:
Iets anders proberen wat niet in een spuitbus zit. bv. betadinezalf,acederm,hydrocortiderm,wondzalf met teatree,er is van alles te krijgen.

heb je ook ergens ervaring mee,
met iets wat dan goed werkt?

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 21:35

Ik was alles eerst met betadine scrub en wat goed ontsmet is betadine oplossing wat je gewoon op een watje kan doen en doordrenken.
Betadinezalf is ook prima en acederm is ook prima.
Al mijn paarden zijn bang voor spuitbussen dus ik weet niet anders dan het op deze manier te doen. Lachen

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 23:05

De mijne is ook bang maar van het gesis dat de spuitbus maakt. Heb het opgelost door te zingen als ik een spuitbus gebruik overstem ik gewoon het gesis. En mevrouw blijft dan wel gewoon stil staan...

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

taverno

Berichten: 4214
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 07:50

Een DA zei eens,je moet heel hard gaan fluiten zodra je met de bus gaat spuiten. Het helpt nog ook .

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 09:57

Is dit spul niet in flesvorm verkrijgbaar, want in dat geval zou je een plantenspuit kunnen gebruiken, die sist niet.
Betadine jodium is in plastic literflessen verkrijgbaar, werkt zeer goed ontsmettend en is goed bruikbaar in een plantenspuit of grote (wegwerp) injectiespuit.
Succes.

KellyS

Berichten: 78
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 14:05

Zantis schreef:
Misschien kun je dat spul uit de spuitbus op een doekje spuiten en met dat doekje over de wond gaan.

Dat zou ik ook eerst proberen als dat spul zo goed werkt

Ashleey_

Berichten: 5752
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 14:07

ik heb bij de mijn verozrgpony ook eerst op een doekje gespoten, (met vliegenspray) want die is ook bang voor zoiets!!

werkt heel erg goed hoor!! *LOL*

Life is like a box of chocolates.. You never know what you're gonna get

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 14:54

Gewoon heel hard BRAAAAAAAAF roepen als je het erop spuit, of idd zingen of fluiten. Je moet gewoon het geluid van de spuitbus overstemmen.
Mijn pony is niet bang, omdat die van veulen af aan is ingespoten met vliegenspray. dat is dus ook een goede raad, gewoon van veulen af aan inspuiten...

maar ja, daar heb je natuurlijk nu niets aan. Ik zou de wond wassen en ontsmetten met betadine scrub, en dan zou je er ook een zalfje kunnen opsmeren.

Aut viam inveniam, aut faciam

bon_mel_love

Berichten: 55
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:42

wij gebruiken zelf altijd groene leem van Vertargil ofzo iets.
dat is groene klei die je op de wond zelf smeert en dan opdroogt als de wond genezen is gaat de klei er vanzelf af.

bon_mel_love

Berichten: 55
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:42

wij gebruiken zelf altijd groene leem van Vertargil ofzo iets.
dat is groene klei die je op de wond zelf smeert en dan opdroogt als de wond genezen is gaat de klei er vanzelf af.

bon_mel_love

Berichten: 55
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:42

haha sorry dat ik hem 2x plaats Haha!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30590
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 09:17

Mijn pony was ontzettend bang, stond aan de andere kant van het weiland met een spuitbus. Maar ben net zolang doorgegaan tot hij mak is. En nu geeft hij er weinig om, soms schrikt hij, maar niet echt bang meer.

Maar voor nu zou je eventueel het op een doekje kunnen spuiten, toen mijn pony een grote wond had deed ik dat ook. Gezien hij zich rustig moest houden van mij. Maar daarna ben ik gaan oefenen met spuitbussen, en gewoon stug volhouden.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 12:32

okee ik heb het nu dus met water afgespoten...
en ze zat in mijn nek...

ze stond 3x rechtomhoog ze heeft ontelbare keren op mijn teen gestaan en met 2 man krijg ik het amper voorelkaar Scheve mond

naja het wondje is inmiddels geen probleem meer het is niet zo heel groot en er zit een korst op en het is schoon Lachen

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

ellepel

Berichten: 47213
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:20

mijn pony is ook als de dood voor spuitbussen.
oplossing: gebruik het dan niet, er zijn duizend andere middeltjes, die je gebruiken kunt, en antiklit spray ik altijd op mijn borstel en behandel dan de staart

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:56

Mijn paard was ook panisch voor spuitbussen. Ik spoot eerst een eind verderop in de stal op een steriel gaasje (met manenspray op de borstel zelf) en zo ben ik steeds dichterbij gekomen met de spuitbus. Nooi direkt op hem gespoten, maar altijd op een gaasje of op de borstel. Na verloop van tijd was hij niet meer bang voor het geluid en vond eht wel eng dat je iets op hem spoot. maar dus af te wisselen tussen de borstel (of het gaasje) en hem, heeft hij het afgeleerd. Volhouden en vooral veel geduld hebben ! Het kan een tijdje duren hoor ....

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 22:11

pas alstjeblieft op,
mijn tinker heeft ook iest tegen spuitbussen, toen ikm haar afgelopen maand in zo0u spuiten, stijgerde ze tegen me op en heeft ze me met haar hoef in mn gezicht getrapt....
gelukkig bleef de schade beperkt tot een gekneusde kaak en schouder, een kies minder en een flinke schaafplek in mn hals, volgens de arts op de eerste hulp (dacht eerst dat mn kaak gebroken was) had ik een oog en al mn tanden kunnen kwijtraken....

zet hem altsjeblieft goed vast, zorg dat hij je niet kan raken en behandel het dan....
kun je het spul niet in een andere vorm krijgen?

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 14:39

Mijn paard heeft hier ook schrik van, maar als ik hem te lief benader en al ho ho ofzoiets in de genre begin te zeggen, weet hij al wat komen gaat. Ik poets hem gewoon en in mijn andere hand houd ik die bus vast en overdonder hem dan. Ik bind hem nooit vast zodat hij toch gemakkelijk opzij kan springen. Zorg dan natuurlijk wel dat hij niet ver kan lopen Knipoog Dit werkt bij mijn paard, maar zal niet voor allemaal gelden

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

ElkeT
Berichten: 56
Geregistreerd: 21-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 14:53

Zaim was in het begin ook bang van spuitbussen. Ik heb gewoon vanaf het begin spuitbussen gebruikt (eventueel met gewoon water in) en na het spuiten hem altijd eens laten ruiken aan de spuitbus. Als hij nu nog zo begint rond te draaien zeg ik gewoon luid tegen hem: Stel je niet zo aan en dan stopt hij dus ook Lachen

Gewoon véél oefenen, ga eventueel gewoon in de piste/weide/paddock staan met een spuitbus met water, laat Flame doen in de piste. Blijf spuiten rondom je en uiteindelijk is ze het geluid gewoon en zal ze niet schrikken van het geluid? Zo heb ik het niet gedaan maar ergens gezien

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 16:18

taverno schreef:
Een DA zei eens,je moet heel hard gaan fluiten zodra je met de bus gaat spuiten. Het helpt nog ook .


Precies helpt harstikke goed, want dan gaan ze naar je gefluit luisteren

22 Januari verwachten we ons kleintje

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 16:55

is het een diepe wond dan? Ik zou niet weten waarom je een oppervlakkig wondje hoeft te ontsmetten.

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 16:58

Blossomm, jij zou een schaafwond dus niet ontsmetten?

Cloverdale, is ze ook bang voor een plantenspuit? Die maakt geen herrie en er zit ook minder druk achter. Je zou een plantenspuit kunnen vullen met betadineoplossing (is kant en klaar verkrijgbaar) en dat er op spuiten, dat droogt mooi uit en ontsmet. Mijn ervaring is dat het daar heel mooi van geneest! Ik heb die plantenspuit overigens afgekeken van mijn DA. En inderdaad fluiten of heel hard zingen wil nog wel eens schelen.

Nulla tenaci invia est via


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bellieee, Bo_Y, Duhelo, ellepel, leanneXXnona, Luzerna, Rijsa, Tamara1991, Travel_me, Trendiction, VanLuna, YandexBot en 24 bezoekers